3 of 11 |  < 1 2 3 4 5 >  Last ›
Les Miserables 2023
  [ # 31 ] 24 February 2023 11:30 AM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1642
Geregistreerd  2009-02-12

Stefanhaarlem - 24 February 2023 12:47 AM

Vandaag heb ik de try out gezien in Almere. Ten eerste wil ik echt zeggen wat een fijn theater heeft Almere toch!
Ik moet bekennen dat ik snel kaarten had gekocht voor deze week omdat ik begreep dat René van Kooten Milan zou vervangen en je zult net zien dat Milan vandaag weer beter was. Fijn voor hem en ik moet zeggen dat ik dat helemaal niet erg vond. Jemig wat is hij goed.

Geloof mij dat ik vandaag een van de beste Nederlandse musical voorstellingen ooit heb gezien. Ik heb deze versie van les miserabele paar maanden terug in Londen gezien en deze voorstelling die ik vandaag heb gezien doet er echt niet van onder. Op sommige momenten vond ik de voorstelling zelfs beter dan die van Londen.

Mijn ster van vanavond waren er twee. Ik vond Freek als Javier geweldig en hoe hij zijn tweede solo eigen heeft gemaakt. Het nummer op de brug vond ik zo goed. Zo eigen, het was echt fantastisch. Ook vond ik de Channah geweldig. De beste Fantine die ik ooit heb gezien. De diepte die zij in haar stem heeft raakte mij heel erg;

Het enige wat ik vervelend vond waren de theandiers, ik heb nu les miserabele zes keer gezien, zowel in Londen als in Rotterdam en nu Almere en deze twee waren echt mijn minst favoriete. Ik vond Ellen niet goed zingen en Yannick vond ik niet eng en ook niet grappig en het leek soms of die op de verkeerde maat aan het zingen was en er soms ook onder zat, misschien moesten ze nog groeien in hun rol. Ik ga ik mei in Groningen. Deze had ik al geboekt. Dus ben benieuwd

Verder was Vajean heel goed, ze zingt technisch heel mooi maar raakte dit keer mij niet. Kan gebeuren.

Marius en cossette zijn normaal de personages waar ik aan stoor maar dat had ik dit keer niet. Al vergat Michael wel paar keer zijn tekst maar zijn eind solo nummer maakte alles weer goed. Prachtig talent . De acteur die Enjolras speelde vond ik ook zeer goed en ik kreeg kippenvel toen hij in de kar lag en dat Javier (Freek) naar hem keek. Toch leuk dat Freek vroeger die rol speelde.

Milan had ik echt wel mijn twijfels bij. Dat die te “musical” zou zingen en niet dat rouwe had van Jean valjean. Dit gebeurde gelukkig niet en hij acteerde zeer goed. Ik vond ook van iemand die een zware keelontsteking had dat die echt zeer goed zong.

Ik zat toevallig in de rij waar alle creatives van de voorstelling zaten. Wat mogen zij hier trots op zijn en wat een hoog niveau. Het valt mij sowieso op dat de. Producent echt goede producties de laatste jaren neerzet en met een voorstelling zo goed als deze is dit een kroon op hun werk

Bijna overal is les miserabele al uitverkocht maar als je musical fan bent moet je dit gaan zien, ik vind het niet normaal goed.

Oe wat gaaf om te horen! Ben zo benieuwd 8 maart in Carre mijn allereerste les mis ooit..😄 Waarschijnlijk ga ik geen spijt hebben van de 2 voorstellingen die ik al lang geleden had geboekt.

  [ # 32 ] 24 February 2023 11:58 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik was gisteravond bij Les Miserables en ik ben het er mee eens, fantastische uitvoering. De tweede helft van de eerste akte was vuurwerk. Paar hele mooie dingen in de staging (Empty Chairs, De dood van Enjolras en Javert), goede casting. Ik ben fan van het decor.

Ik vond Ellen Pieters juist wel sterk als Madame Thenardier. Maar ik denk dat dit vooral een kwestie van smaak is. Vajèn als Eponine was erg goed. Topper van de avond was Luca als Gavroche, die maakte echt heel veel indruk.

Waar ik minder mee had, was dat zowel Freek Bartels als Milan van Waardenburg me te jong over te komen in de tweede helft van het verhaal.

Ook had ik minder mee dat alles op een vrij moderne manier gezongen wordt en minder klassiek. Het is niet heel storend, maar ik vind de ‘oude’ manier mooier.

Wat vond ik echt niets… De ergste zonde in deze productie is Javert’s jas in Stars. Het valt al op dat Freek Bartels klein is, zeker als ie naast Milan van Waardenburg staat. Maar die jas is te groot, zijn hoofd leek zo klein door die oversized jas. Wel jammer, want Stars was goed uitgevoerd. In tegenstelling tot Javert’s Suicide, te veel geschreeuw.

Foutjes:
- Marius was zijn tekst kwijt bij de opening van de tweede akte. Hij zong iets als ‘lalalalala’ voor twee zinnen en toen Eponine wel haar tekst zong kwam hij er weer in.
- BIj de balscène vlogen er bij twee dames de pruik af. Eén verdween in de coulissen en bleef lang weg. De ander was kort van het toneel, maar toen zat die pruik nog steeds niet goed en viel een tweede keer af en ze ging door zonder pruik. Ze had donker haar met een donker kapje, dus het viel niet heel erg op. Alleen omdat ik er op ging letten heb ik de rest van de scène gemist.

ALs je nog in Almere gaat, kom op tijd want er is ook een tentoonstelling van musical kostuums. Aantal kostuums van Pia (3 Musketiers, Elisabeth, Passion), Bill van Dijk’s The Enginer, Kok Hwa Lie’s kostuum als Tuy. Matteo Soldaat van Oranje, Anouk en Edwin Beauty and the Beast. Ze staan verspreid over meerdere verdiepingen.

  [ # 33 ] 24 February 2023 01:34 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1642
Geregistreerd  2009-02-12

Spoilers a.u.b van te voren melden en/of geel maken.

  [ # 34 ] 24 February 2023 01:49 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ik ben ook nog steeds wel huiverig voor de leeftijden van Milan van Freek. Het zijn nog zulke jongetjes in mijn ogen. Maar dat komt waarschijnlijk ook mede door mijn eigen leeftijd inmiddels. Dit zal de eerste keer zijn dat Valjean en Javert jonger zijn dan ik terwijl ze in mijn hoofd echt ouder zijn. De combi René en Freek lijkt me helemaal vreemd. Maar veelbelovend dat jullie al zo enthousiast zijn verder.

Overigens denk ik niet dat je bij een show van ruim veertig jaar oud en een verhaal van ruim 150 jaar oud nog van spoilers kunt spreken.

  [ # 35 ] 24 February 2023 02:09 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1642
Geregistreerd  2009-02-12

Haha ok dat zou kunnen over de spoilers. Ik ben 40 en toch ken ik het verhaal niet…😆

  [ # 36 ] 24 February 2023 04:10 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

myrte - 24 February 2023 02:09 PM

Haha ok dat zou kunnen over de spoilers. Ik ben 40 en toch ken ik het verhaal niet…😆

Ook nooit een castrecording geluisterd of de film gezien?
Als je de songlist er bij neemt dan kun je al zien hoe het met veel personages afloopt.

*edit* Ik denk dat Les Miserables één van de shows is waar het verstandig is om van te voren het verhaal te lezen. Er zitten een aantal tijdsprongen in (die in deze productie niet meteen duidelijk zijn als je het verhaal niet kent). Omdat het oorspronkelijke boek zo dik is, is er behoorlijk in gesneden voor de musical, waardoor er soms gaten in het verhaal zitten.

[ Gewijzigd: 24 February 2023 04:26 PM by Klaske ]
  [ # 37 ] 24 February 2023 04:38 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1642
Geregistreerd  2009-02-12

Nee ook niet. Wel eens een liedje voorbij zien komen natuurlijk. Maar verder ga ik er best wel blanco in.🤷‍♀️😊 Ok dank voor de tip. Dan ga ik me van te voren nog wel een beetje voorbereiden..

  [ # 38 ] 24 February 2023 05:01 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  886
Geregistreerd  2012-07-24

Klaske - 24 February 2023 04:10 PM

*edit* Ik denk dat Les Miserables één van de shows is waar het verstandig is om van te voren het verhaal te lezen. Er zitten een aantal tijdsprongen in (die in deze productie niet meteen duidelijk zijn als je het verhaal niet kent). Omdat het oorspronkelijke boek zo dik is, is er behoorlijk in gesneden voor de musical, waardoor er soms gaten in het verhaal zitten.

Ik kan dit alleen maar beamen. Zonder enige kennis vooraf, vrees ik dat de samenhang/het verhaal wat verloren gaat en daarmee de impact van deze voorstelling. En dat is eeuwig zonde. Het oorspronkelijke boek is meer dan 1200 pagina’s volgens mij, dus ik kan me voorstellen dat dat een brug te ver is qua voorbereiding 😁 , maar een goede samenvatting is al zeer helpend.

De beste spoiler die ik ooit gehoord heb, is dat dit de show is waarin (bijna) iedereen doodgaat. Voor een leuke, luchtige avond moet je hier niet heen . 😜

   Handtekening   

En ook al vlieg ik solo, ik vlieg tenminste vrij!

  [ # 39 ] 24 February 2023 05:08 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1642
Geregistreerd  2009-02-12

Oh haha mooie spoiler.😆 Nee ik wist wel dat het een mooie maar geen vrolijke musical was.. Heel het boek nog lezen is idd een beetje te veel van het goede..😅 Dat is echt zonde ja als het niet goed over komt dus ga zeker een samenvatting zoeken.

  [ # 40 ] 24 February 2023 10:05 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

martijn-j - 24 February 2023 01:49 PM

Ik ben ook nog steeds wel huiverig voor de leeftijden van Milan van Freek. Het zijn nog zulke jongetjes in mijn ogen. Maar dat komt waarschijnlijk ook mede door mijn eigen leeftijd inmiddels. Dit zal de eerste keer zijn dat Valjean en Javert jonger zijn dan ik terwijl ze in mijn hoofd echt ouder zijn. De combi René en Freek lijkt me helemaal vreemd. Maar veelbelovend dat jullie al zo enthousiast zijn verder.

Overigens denk ik niet dat je bij een show van ruim veertig jaar oud en een verhaal van ruim 150 jaar oud nog van spoilers kunt spreken.

Van de auditiepagina van Broadwayworld.com
JEAN VALJEAN - 35-40s. Sings to B (high lyric baritone or tenor with both strong low notes and a strong falsetto). A poor man who rises to affluence, he has great natural nobility and dignity. A powerful figure, a physically and morally large man with a character of operatic size and passion. The voice has a pop/rock sound or a classical sound of extraordinary textual clarity.

JAVERT - 35-40s. Baritone, sings to G. Policeman who relentlessly hunts Valjean. An imposing character. The ultimate “law and order” figure. Obsessed, to the point of irrationality, with a rigid and merciless moral code. He too is a character of operatic size and passion. Both belt voice and classical can suit this role. Has a natural gravitas and a darker vocal quality than Jean Valjean.

Freek heeft de juiste leeftijd (37 dit jaar), maar ziet er jong uit. Ik denk dat wat hem meer tegen werkt is dat hij een tenor is en geen bariton, toch? Qua acteren vond ik Freek prima, maar in de lage tonen miste hij wel kracht.

Milan is te jong (29 dit jaar) volgens deze lijst. Ik weet dat hij net een keelontsteking heeft gehad, dus misschien was zijn stem niet helemaal top. Hij klonk vocaal wel goed, maar misschien ook hier het tenor/bariton/lage tonen verhaal. Ik denk dat dit ook bijdraagt aan hoe oud iemand overkomt. We associëren lage tonen toch met oudere mannen.
De laatste scènes waren oké.

René is nu aan de oude kant (net 50 geworden), maar ziet er jonger uit.

Bedenk me nu nog een foutje, aan het eind loopt Valjean op met een lange lucifer om de kaarsen op het altaar aan te steken. De lucifer ging uit voordat hij bij de kaarsen was. Dus van dat aansteken kwam niet veel.

De voorstelling van gisteravond werd gefilmd, stond er op de schermen.

  [ # 41 ] 25 February 2023 01:17 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Veel van de Phantoms, Javerts en Valjeans worden de laatste jaren in mijn idee wat jonger gecast. Het hoeft niet altijd een probleem te zijn natuurlijk, het ligt ook aan postuur en de totale indruk die ze geven.

Geen oordeel over deze cast overigens. Ik heb deze versie nog niet gezien, maar ben wel erg benieuwd

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 42 ] 26 February 2023 04:47 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1109
Geregistreerd  2005-08-14

Oeh, ik ben benieuwd! Ik ga eind maart in Rotterdam (alle goeie plekken in Maastricht waren al uitverkocht!). Valt me op dat ik ook hier lees dat Marius niet heel erg bij de les is, hoorde van een best wel wat mensen dat hij meermaals zijn tekst vergeet.

  [ # 43 ] 26 February 2023 10:27 AM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  22
Geregistreerd  2019-07-28

martijn-j - 24 February 2023 01:49 PM

Ik ben ook nog steeds wel huiverig voor de leeftijden van Milan van Freek. Het zijn nog zulke jongetjes in mijn ogen. Maar dat komt waarschijnlijk ook mede door mijn eigen leeftijd inmiddels. Dit zal de eerste keer zijn dat Valjean en Javert jonger zijn dan ik terwijl ze in mijn hoofd echt ouder zijn. De combi René en Freek lijkt me helemaal vreemd. Maar veelbelovend dat jullie al zo enthousiast zijn verder.
Overigens denk ik niet dat je bij een show van ruim veertig jaar oud en een verhaal van ruim 150 jaar oud nog van spoilers kunt spreken.


Ik snap je qua leefdtijd maar ik vond het niet storend. Ik zat ook op rij 17 dus van een afstand zie je sowieso niet echt qua leeftijd

  [ # 44 ] 26 February 2023 10:30 AM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  22
Geregistreerd  2019-07-28

Judaz - 26 February 2023 04:47 AM

Oeh, ik ben benieuwd! Ik ga eind maart in Rotterdam (alle goeie plekken in Maastricht waren al uitverkocht!). Valt me op dat ik ook hier lees dat Marius niet heel erg bij de les is, hoorde van een best wel wat mensen dat hij meermaals zijn tekst vergeet.

Ik weet niet of hij het elke keer heeft, bij ons wel maar had meer van kan gebeuren en daar zijn ook de try outs voor als hij op het eind zijn solo doet is het allemaal vergeven en vergeten want dat was zeer goed. Ik denk dat het meer bij hem de spanning was. Zal vast wel goed komen wanneer hij er lekker in zit

Ben wel benieuwd van de andere mensen die het gezien hebben na hun verhalen.

  [ # 45 ] 02 March 2023 07:07 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Er zijn een paar aanvullende data aangekondigd:

T/m 19-03 Carré Amsterdam (P op 05-03)
23-03 t/m 10-04 Nieuwe Luxor Rotterdam
13-04 t/m 23-04 Theater aan het Vrijthof Maastricht
26-04 t/m 07-05 Orpheus Apeldoorn
10-05 t/m 21-05 Martiniplaza Groningen
28-05 t/m 11-06 World Forum Den Haag
14-06 t/m 02-07 Chassé Breda
05-07 t/m 06-08 Carré Amsterdam
20-09 t/m 01-10 Parktheater Eindhoven
18-10 t/m 29-10 Stadsschouwburg Antwerpen
01-11 t/m 12-11 PLT Heerlen
15-11 t/m 26-11 Capitole Gent
02-12 t/m 03-12 Stadsschouwburg Antwerpen

Bron: DGC op Facebook.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

 < 1 2 3 4 5 >  Last ›
3 of 11