Oatmilk Studio
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Theater aan de Parade verwelkomt huisgezelschap Oatmilk Studio
Cultuurstad van het Zuiden zet daarmee stevig in op doorontwikkeling van de nieuwe musical



Vanaf 20 mei aanstaande verwelkomt Theater aan de Parade de nieuwe musicalproducent Oatmilk Studio in huis. Daarmee omarmt het theater de ontwikkeling van de nieuwe musical in Nederland. Oprichter en producent Niels van Doormalen (23) richtte Oatmilk Studio op tijdens de coronaperiode: “Ik ben blij dat de stad en het theater dit initiatief, waarin jonge makers het heft in eigen handen nemen, zo omarmen.” De eerste productie van Oatmilk Studio is Before After die op 4 november in voorpremière gaat in
’s-Hertogenbosch.

Niels van Doormalen is de eerste Nederlander die studeerde aan de opleiding Producing for Musicaltheatre aan Goldsmiths, University of London met steun van de Van Den Ende Foundation, VSB Fonds en stichting VoordeKunst. Hij werkte mee aan musicals als Soof- de Musical, The Color Purple en The Bridges of Madison County. Hoewel Van Doormalen een groot liefhebber is van de grote musicals in Nederland, ziet hij wereldwijd ook een trend in de ontwikkeling van kleinere, veelal maatschappelijker musicals. “Ik ben ervan overtuigd dat daar in Nederland ook behoefte aan is. De musicals van Oatmilk gaan over jij en ik. Over thema’s die in Nederland relevant zijn. Natuurlijk met aansprekende muziek.” Zijn eerste productie onderstreept dat. “Before After is een kleinschalige musical met twee acteurs en drie muzikanten. De voorstelling gaat over twee jonge mensen, ex-geliefden, millennials, die elkaar opnieuw ontmoeten en zich worstelen door de complexe wereld van nu. In Before After zoeken hoofdrolspelers Coen Bril en Desi van Doeveren antwoord op de vraag of ze de liefde een tweede kans moeten geven. Verwacht daarbij geen grote showtrappen, ensembles en bombastische muziek. Ik wil laten zien hoe musical in zijn eenvoud klein en intiem kan zijn.”

Musicalproducent Ruud de Graaf, bekend van successen als Titanic, Evita, en The Prom, heeft vertrouwen in het gezelschap en steunt deze ontwikkeling van de nieuwe musical als verkopende partij voor de theaters. Ook Bregtje Radstake, hoofd programma van Theater aan de Parade, kijkt uit naar de samenwerking met Oatmilk: “De Bosschenaar gaat graag naar de musical. Ook in het nieuwe theater mag het publiek zich weer verheugen op bekende titels. Tegelijkertijd omarmen we ook de vernieuwing van het genre. Niels is met zijn kennis en expertise daarin echt een voorloper. We zijn dan ook heel blij dat hij bij ons in huis doorontwikkelt.”

Niels van Doormalen presenteert, in samenwerking met Ruud de Graaf (Impact Entertainment) en coproducent Theater aan de Parade, zijn eerste musical op vrijdag 20 mei a.s. in Podium Azijnfabriek. Tijdens de feestelijke en muzikale ‘housewarming’ maakt het publiek kennis met Oatmilk Studio en haar eerste productie Before After.

Meer weten over Oatmilk? Kijk op http://www.oatmilk.nl

  [ # 1 ] 23 November 2023 12:10 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Oatmilk studio verwelkomt Sieta keizer als nieuwe regisseur en artistiek coördinator

Per 1 januari 2024 treedt Sieta Keizer aan als Artistiek Coördinator bij het Brabantse musicalgezelschap Oatmilk Studio. Hierdoor vormt Oatmilk Studio een directie bestaande uit Niels van Doormalen (Algemeen Directeur) en Sieta Keizer (Artistiek Coördinator). Sieta Keizer neemt tevens de regie van de cabaretmusical “Ver van je bed” over van de onlangs overleden Wimie Wilhelm, die na een kort ziekbed op 62-jarige leeftijd ons ontviel.

Sieta Keizer heeft een indrukwekkende loopbaan in de culturele sector. Ze heeft reeds veel jonge creatievelingen gecoacht op gebied van persoonlijke en professionele groei. In het verleden heeft ze gewerkt als casting director bij Joop van den Ende Theaterproducties, later bij Stage Entertainment en vervolgens als artistiek leider en regisseur bij Theater M-Lab. Keizer heeft ook haar kennis gedeeld als docent op Codarts Muziektheater en Fontys Hogeschool voor de Kunsten. In 2025 zal zij de regie verzorgen voor de musical “Hoe overleef ik alles wat ik niemand vertel?”, gebaseerd op de recent uitgekomen bestseller van Francine Oomen.

Producent Niels van Doormalen vertelt: “Sieta en ik hebben al lange tijd gesprekken over artistiek coördinatorschap binnen Oatmilk. Het voelt als een mijlpaal om na drie jaar haar in deze rol te mogen verwelkomen. Als bestuurslid van het eerste uur heeft Sieta een cruciale rol gespeeld bij de formulering van Oatmilk’s artistieke visie, waar het produceren van nieuwe musicals centraal staat.”

“Ver van je bed” is een cabaretmusical die de uitdagingen in de maatschappij belicht die soms zo overweldigend lijken dat negeren makkelijker is dan confronteren. Aan deze productie werken componist Ezra van Nassauw, comedyschrijver Maarten Hopman en Annie M.G. Schmidt promovendus mee aan een script en compositie waarin cabaret en musical samensmelten. Sieta Keizer was reeds als casting director betrokken bij dit proces en Niels heeft gevraagd aan Sieta om, na het trieste overlijden van Wilhelm, de regie op zich te nemen. Daarnaast speelt Keizer een centrale rol bij het opstellen van het nieuwe kunstenplan van Oatmilk voor 2025-2028, in samenwerking met schrijfster Hilde van Beek.