2 of 2 |  < 1 2
Mensen met een dialect zijn dom!
  [ # 16 ] 07 February 2007 01:35 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2058
Geregistreerd  2002-05-30

[quote author=“Jeroen”]Een dialect is wat anders dan een zachte G of juist een harde. Een dialect is een taal die serieus afwijkt van het ABN, niet zozeer een aparte tongval.

Ik zeg ook niet dat een zachte of harde G een dialect is, ik probeerde het alleen te gebruiken als voorbeeld dat je mensen die uit (bijv.) Brabant komen en geen dialect spreken er toch wel uit vist. Bijvoorbeeld door de zachte G. Het zal mij echt geen ruk uitmaken of iemand uit Brabant, uit Groningen of Friesland komt. Ik snap niet dat die onderzoekers zeggen dat je IQ met je “thuis-taal” te maken heeft. Op de werkvloer praat denk ik iedereen wel op zijn eigen manier met elkaar, op mijn stage’s werd ook vollop dialect gesproken. Maar als er klanten over de vloer kwamen werd ook die schakelaar omgezet, of het moest ook een Brabander zijn. Op één of andere manier is het toch allemaal wat “betrouwbaarder” als je in je eigen dialect kunt spreken. Maar goed ik denk niet dat ik met domme mensen opgescheept zat, alles behalve zelfs. En dat terwijl iedereen daar Brabants dialect gebruikt. Vind het nogal kort door de bocht om te zeggen dat mensen die dialect spreken dom zijn. Nu staat het natuurlijk wel op een pulp site, maar toch…
Dit topic ging me eigenlijk niet zozeer om of mensen dom zijn trouwens, meer om het soort onderzoek. Ik vraag me echt af of ze niet beter onderzoek kunnen doen naar belangrijke dingen in het leven???

   Handtekening   

This was never my world
You took the angel away
I killed myself to make everybody pay

  [ # 17 ] 22 February 2007 05:10 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1165
Geregistreerd  2003-09-13

Het onderzoek vind ik dus echt vergezocht, en de conclusie vind ik nog vreemder… het dialect wordt gebruikt als een uitvlucht om het IQ van mensen met een dialect te bepalen, nu als er 1 ding is wat je niet aan de hand van een dialect kunt bepalen is het wel het IQ… buiten de Randstad wordt in bijna alle provincies wel een dialect gesproken, al heet het in het noorden en westen dan eerder een streektaal.
Al was het zo dat mensen uit het Zuiden ( die nu als het enig dialectspreken volk wordt aangeduid ) een lager IQ hebben dan de mensen die geen dialect spreken, dan heeft dat te maken met de algemene ontwikkeling, de omgevingsfactoren en de genetische factor zal er ook vast een rol in spelen. Maar een dialect is iets wat je met de paplepel wordt ingegoten, evenals alle andere dingen die je in je leven leert, maar het zal absoluut geen effect hebben op je IQ. In mijn ogen zijn de mensen uit de omgeving randstad en zo iets minder begaafd. Wanneer ik daar iemand aanspreek puur met mijn zachte G wordt ik als Duitser aangezien en krijg ik dus antwoord in het Duits, dat vind ik dus getuigen van minder bedeeldheid in de ontwikkeling :roll:  😉

  [ # 18 ] 22 February 2007 10:40 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1109
Geregistreerd  2005-08-14

Ik ben zelf trots bezitter van het Maastrichts dialect en dit soort onderzoeken zijn dus ook van het nivo lek m’n tes. Mensen die dialect spreken worden soms dus ook met dommerikken geasocieerd omdat hun uitspraak dom klinkt. Maar dat er nu uit onderzoek is gebleken dat dialectsprekende Nederlanders dommder zijn gaat totaal nergens over!

  [ # 19 ] 25 February 2007 06:40 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  458
Geregistreerd  2005-02-19

Ik vind dit weer z,n nutteloos iets, ik bedoel als jij een topfunctie bekleed ga je natuurlijk niet in dialect zitten praten. Maar sowiso vind ik dat je dat op je werk niet moet doen, rekeninghoudend met mensen die het niet spreken/verstaan. Daarnaast denk ik dat die zelfde hoge pief die op zijn werk keurig abn spreekt thuis ook z,n dialect flink laat rollen hoor. Dus naar mijn mening een volstrekt ongeloofwaardig onderzoek.

 < 1 2
2 of 2