Wurgcontracten: heeft iemand tips & truuks??
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik ga mijn commentaar hier posten in de hoop dat iemand tips heeft.

Twee jaar geleden sloot ik een mobiel abonnement af bij T-Mobile tegen een relax200 plan.
Inmiddels na verhuizing en aanschaf vaste telefoon is mijn belgedrag zodanig veranderd dat ik maandelijks al mijn belminuten over houd en in plaats daarvan alleen extra kosten heb (sms-en gaat namelijk buiten de bundel).

Ik was blij dat mijn contract in mei afliep en ik over kon stappen naar een andere provider.
Nu ging ik 30 maart overstappen met verzoek tot nummerbehoud en nu komt mijn nummer pas 3 augustus vrij!!!

Waarom?
In het contract teken je voor een minimale contractperiode (= 24 maanden) en staat er bij dat je dit contract na afloop van de periode kunt vernieuwen.
Er staat NIET bij dat je je contract officieel moet opzeggen met inachtname van een OPZEGTERMIJN van drie maanden.
Dit staat namelijk in de algemene voorwaarden, maar die krijg je niet te zien: je tekent je contract namelijk in de winkel (anders krijg je de telefoon niet mee) en dan mag je voor de voorwaarden thuis op internet kijken.

Ik vind het ronduit belachelijk dat ik - als onwetende consument - dan maar moet weten dat mijn contract na 24 maanden kennelijk officieel opgezegd moet worden. Ik teken voor 24 maanden en geen maand langer!

Ik vind het ronduit belachelijk én misleidend dat een bel company op die manier wurgcontracten je strot door duwt.
Nu zit ik nog vier maanden extra vast aan een duur contract waar ik geen barst aan heb, omdat ik niet heb opgezegd.

Het lijkt me toch dat zo’n provider op z’n minst een brief naar je stuurt met de vraag of je je contract eventueel wilt verlengen?
Maar nee, die brief heb ik niet gehad.

Is er iemand die tips heeft om onder dit belachelijke contract uit te komen?

Ik ben het hier zo níet mee eens!  :evil:

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 1 ] 20 April 2007 10:52 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2058
Geregistreerd  2002-05-30

Ik weet niet hoe je eronder uit komt, meestal krijg je bij zo’n contract een heel boekwerk met kleine lettertjes. Ben bang dat het je niet gaat lukken, maar misschien kun je dat programma Kassa mailen ofzo. Er zijn er vast meer die hetzelfde probleem hebben…

   Handtekening   

This was never my world
You took the angel away
I killed myself to make everybody pay

  [ # 2 ] 20 April 2007 10:57 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2391
Geregistreerd  2003-12-22

Hmm vechten tegen de bureaucratie. Dat klinkt als een spannende ontwikkeling.

Eerlijk gezegd denk ik dat je het zo moeilijk gaat krijgen dat de 3 maanden om zijn voordat je ook maar een stap verder bent. Maar goed, mijn tip om dit zo efficient mogelijk te doen.

Waarschijnlijk heb je wel een keer een ondertekende brief gekregen van dit bedrijf. Hopelijk met daaronder de naam van een (hoge) manager. Dat is de man/vrouw die je te pakken moet zien te krijgen.

Nu moet je niet met de klantenservice gaan bellen om naar deze man te vragen. Dat gaat niet lukken. Maar elk bedrijf heeft naast een klantenservice ook een gewone receptie. Probeer dat nummer ergens op internet te achterhalen en vraag dan meteen naar die manager. Niet je probleem uitleggen want dan wordt je professioneel doorgestuurd naar de klantenservice. En dat is gewoon een poort naar de hel. Je komt niet meer terug.

Maar goed, als je de manager te pakken krijgt, leg je het probleem rustig en zakelijk uit. Vooral heel rustig blijven. Maar aan het eind van het gesprek ga je over op een iets meer dwingende toon en geef je aan dat je verwacht dat hij dit probleem zal oplossen.

Hup, schuif het probleem naar de grote baas en voor je het weet is je probleem opgelost.

Tenminste zo heeft het bij mij en Marilena een keer gewerkt met zo’n ander fijn telecom-bedrijf: Tele2/Versatel. Brrrr…

Mocht dit niet werken, dan wordt het een kwestie van consumentenbond en die hele rits. Oh ja, wil je wat sterker in je schoenen staan kun je ook eerst bellen met consumentenrecht: http://www.consuwijzer.nl/

Kost niets en je hebt in ieder geval de zekerheid dat je niet gek aan het worden bent. Of de moed zinkt snel in je schoenen als blijkt dat je het niet bij het rechte eind had 😉

   Handtekening   

Turbo! Turbo!

  [ # 3 ] 20 April 2007 11:41 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  115
Geregistreerd  2003-08-14

Heb je op de achterkant van je contract geen kleine lettertjes staan? Ze behoren je namelijk op een officiele wijze in te lichten over de contractduur en -opzegging.

Mocht je nooit iets hebben gekregen en zij dus echt de foute partij zijn wil ik je probleem wel doormailen naar vrienden bij Radar.

  [ # 4 ] 21 April 2007 02:06 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Om te beginnen iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken en de tips alvast! Ik ben er nog niet mee klaar.

Antwoord op jouw vraag Marije:

In het contract staat dit over contractduur en contractverlenging:

“Na afloop van de minimale contractperiode is de klant gerechtigd deze overeenkomst schriftelijk op te zeggen op de wijze voorzien in artikel 10 van de algemene voorwaarden T-Mobile Abonnee.”

Die algemene voorwaarden krijg je er vervolgens niet bij, die moet je maar thuis op internet bekijken (en wie zegt dat deze in de tussentijd niet veranderd zijn).

In artikel 10 wordt vervolgens inderdaad gesproken over de drie maanden opzegtermijn, maar wat ik dus misleidend vind, is de term “minimale contractperiode”
Want mijn minimale contractperiode waar ik voor getekend heb, is 24 maanden. Nergens in het hele contract staat vervolgens dat deze stilzwijgend wordt verlengd.
Moet ik dan als consument begrijpen dat ik een contract, dat afloopt na 24 maanden, ook nog zelf op moet zeggen?

In miniletters op het contract staat dat je het op kunt zeggen, maar vervolgens staat de opzegtermijn pas op internet in artikel 10.
Het is erg ondoorzichtig en omslachtig allemaal.

Ik heb nog eens in mijn papieren gedoken, maar een brief in de trant van “Mevrouw weet u dat uw contractperiode afloopt en wilt u deze nog verlengen?” zit er toch echt niet bij.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 5 ] 21 April 2007 01:21 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1396
Geregistreerd  2005-03-08

dit is een dure les voor je :(

maar als je ooit weer eens een contract afsluit:ALTIJD vragen wat het opzegtermijn is!!

doe ik namelijk ook altijd
wat je ook afsluit er zit altijd wel ergens een addertje onder het gras :evil:

ik had met mn vorige abbo gebeld wat het opzeg termijn was en direct dat in men agenda gezet, zodat dat niet meer mis kon gaan

sucses met je gevecht meid!!

   Handtekening   

:kus: moeke

‹‹ Hyves!      Ria Jarig! ››