Heartland - Scapino Ballet Rotterdam
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Vanavond naar het Scapino Ballet, Heartland, in Arnhem.

Een voorstelling bestaande uit drie op zichzelf staande stukken: Die Suche nach dem Kleid (c: Georg Reischl), De Bruiden (c: Ed Wubbe), en Beautiful Freak (c: Marco Goecke)
De fysieke bewegelijkheid van dit gezelschap kent geen grenzen, dat bleek direct wel uit de opening. Dat ‘Die Suche nach dem Kleid’ het enige stuk is met live begeleiding door vijf strijkers, die op hun beurt van het toneelbeeld deel uit maken, geeft wel een extra dimensie. Al wilde de vrij alledaagse kledingkeuze pas tegen het eind iets toevoegen.
Ik was het meest gecharmeerd van De Bruiden: een stuk gedanst door negen vrouwen, bedoeld als verzet tegen de traditie van het uithuwelijken, waar strijdlust en verzet de boventoon voerden. Een half uur deel uit maken van persoonlijk gevoel uitgespreid op scherp Aziatisch klinkende muziek die Russisch bleek te zijn. Ik kan mij minder boeiende dingen voorstellen.
Het stuk waarvoor ik het meeste ging, trof me het minste: ‘Beautiful Freak’ wordt gedanst door negen mannen en omschreven als “de pijn van het vernietigen van iets moois”.
Moest ik het niet gelezen hebben, had ik het er niet achter gezocht. Het wist me het minste te boeien. Het hypnotiseerde niet en het trok me niet mee.
Ik vond het te ontoegankelijk; in tegenstelling tot de twee voorgaande stukken.
Bij het verlaten van de zaal trommelden de drums nog in mijn hoofd.
Laten we zeggen dat ik het interessanter vond toen de heren in zwart colbert het applaus in ontvangst namen. En dat terwijl het ontblote bovenlijf een belangrijk onderdeel uitgemaakt had van het deel.
Moderne dans en experimenteel fysiek theater is leuk, maar ik kan mij vinden in wat een toeschouwster op de rij voor me zei: “ik wil dans; voor mij is dit geen dans.”
Volgende keer toch maar voor de choreografie van Wubbe gaan.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?