1 of 2 |  1 2 > 
The Pirate Queen op Broadway - 1 & 5 mei 2007
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Er is één show die ik even apart moet noemen, The Pirate Queen, de nieuwe show van Alain Boublil en Claude-Michel Schönberg, de mannen van Les Miserables en Miss Saigon en geproduceerd door de Riverdance. Deze show maakte zoveel indruk dat ik de dag daarna van het Metropolitan weinig heb meegekregen, zo erg bleven de muziek en de beelden doordreunen. Dit wordt een lichte poging tot het schrijven van een degelijk verslag:

De mensen van Riverdance wilden iets nieuws brengen en het verhaal van Grace O’Malley in een musical. Ze zijn met de Ierse geschiedenis naar de Franse schrijvers gegaan en The Pirate Queen was het resultaat (de versie op Broadway lijkt overigens al niet meer op wat er in Chicago bij de previews gepresenteerd werd, er is al aardig wat opnieuw geënsceneerd).

In kort: The Pirate Queen vertelt het levensverhaal van Grace O’Malley, dochter van een Iers clanhoofd en deels het verhaal van Koningin Elizabeth I. Elizabeth wil dat Ierland zich gedraagt als deel van haar koninkrijk en Grace wil de vrijheid voor haar volk (Onderaan dit alles staat een uitgebreide synopsis).

Muziek & Verhaal:
Het verhaal is gebaseerd op feiten, maar kent zijn artistieke vrijheden. Sommige personages zijn veranderd of gecombineerd, lezen we in de Playbill. In de souvenirbrochure staat hoe Grace haar leven werkelijk verlopen is, niet exact hetzelfde zoals de musical het verhaal vertelt, maar haar karakter en wilskracht zijn overeind gebleven.

Zoals ik al zei, de show komt van de makers van Les Miserables en Miss Saigon, en dat is te horen. Veel Marius en Valjean in de muziek (in resp. Tiernan en Dubhdara) ook hier en daar wat Cosette en ook nog wat Miss Saigon, de ware musicalliefhebber zal dingen herkennen, maar het voelt eerder als vertrouwd dan als recycling. Ik ben eerlijk gezegd niet goed genoeg bekend met de 3e show van dit schrijversteam om te kunnen zeggen hoeveel Martin Guerre de score kent.

De score kent vele fantastische nummers: ‘The Pirate Queen’, ‘Woman’, ‘Rah-rah tip-top’, ‘Boys’ll be Boys’, ‘I’ll be there’, ‘Sail to the Stars’ en ‘She who has all’, om mijn persoonlijke favorieten. De schrijvers staan bekend om het kunnen schrijven van indrukwekkende koorpartijen en ook deze show zit er vol mee. De pauzefinale ‘Sail to the Stars’, de begrafenis van Dubhdara, is een parel. En voor mij persoonlijk sterker dan ‘One Day More’, daar raak ik door de vele partijen soms de draad (en het gevoel) nog wel eens kwijt. ‘Sail to the Stars’ maakt ook door het sterke toneelbeeld veel indruk. Als je het stuk voor de tweede keer ziet en weet dat de pauzefinale komt, komt ie nog harder binnen. Hetzelfde bij ‘I’ll be There’, een totaal leeg toneel met één man die zijn longen uit z’n lijf zingt. Heerlijk. (ook al zo’n toekomstig auditienummer voor mannen)

Het verhaal van The Pirate Queen is niet zo hartverscheurend als Miss Saigon’s verhaal of zo complex als Les Miserables. Het simpele eind van deze show was voor mij zelfs een tikje teleurstellend, maar als ik de synopsis van het ware verhaal van Grace mag geloven, ging het inderdaad zo makkelijk. Door de eenvoud van het verhaal, kan je je beter overgeven aan de zang, de muziek en de choreografie.

Choreografie:
Het verhaal speelt zich af in Ierland, geproduceerd door Riverdance, en alle Ierse choreografieën zijn van Carol Leavy Joyce, dance & assistant director van Riverdance. Ook 8 van de dansers (4M / 4V) komen rechtstreeks uit de Riverdance Company. Ik zal eerlijk toegeven, de eerste 2 minuten Riverdance in een musical is wennen, maar na die 2 minuten ben je om en zou je je de musical niet kunnen voorstellen zonder. De 8 dansers nemen het zwaarste werk op zich, maar ook de rest van de gehele cast redt zich goed met het materiaal.

Decors & Kleding:
Als je binnenkomt zie je een groot voordoek met de kaart van Ierland, links en rechts van het toneelbeeld twee gigantische scheepsmasten, die ook de gehele voorstelling blijven staan. Het decor is divers, soms alleen een roer op het toneel of zelfs helemaal niets (behalve de ‘bewegende’ achterwand van Ierse landschappen of de zee) en soms megagrote zeilen of kasteelmuren op het toneel. Het decor is passend voor de scènes, grandeur en kandelaars voor Elizabeth en lege vlaktes voor Grace.

De kostuums zijn simpelweg schitterend en ook weer heel verschillend prachtige Ierse patronen op de eenvoudige kleding van de clans en de uitbundige (/ stijve / ongemakkelijke) kleding van het Engelse hof in de 16e eeuw.

Cast:
Iedereen in de cast zet een geweldige prestatie neer, zonder de door hem of haar gecreëerde rol op te eisen. Met één uitzondering: àine Uà­ Cheallaigh. Ze speelt de rol van Evleen, de wijze vrouw van de O’Malley clan. àine was eerste zangeres bij Riverdance en een van Ierland’s beste traditional singers (als je de playbill mag geloven, en dat doe ik van harte). Haar Ierse songs zijn het hart van de show. De rol is misschien klein, maar vormt wel een rustpunt tussen de dominante karakters van Grace en Elizabeth.

Oh, en eigenlijk moet ik toch ook Stephanie J. Block als Grace ook wel noemen. Naast haar fantastische stem, maakt ze een verandering in karakter door zonder dat je het zelf door hebt. Haar innerlijke verandering gaat zo mooi geleidelijk dat je het niet merkt. Ze wisselt niet per scène van jonge vrouw, naar getrouwde vrouw, naar gevangen vrouw etc. Ze blijft hetzelfde, en toch niet. Geweldig om te zien.

The Pirate Queen heeft alles in zich om een ook een hitmusical te worden. Een goed verhaal, een juiste dosering spektakel, vernieuwende choreografieën (voor een musical dan) en mooie songs. Of in eenvoudige bewoording: Een huwelijk, een dooie, een kroegscène en natuurlijk iets uit de grond en iets uit de lucht. Meer kan een mens niet vragen van een musical 😉

Voor wie het nog niet door had, de conclusie is: AANRADER!!!!

  [ # 1 ] 08 May 2007 03:24 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Uitgebreide synopsis:

Akte 1:
The Pirate Queen vertelt het verhaal van Grace ‘Grania’ O’Malley, de dochter van een Iers clanhoofd. In de opening laat Grace zien dat ze geen gewone vrouw is, ze voelt zich gelijk aan mannen, als ze in een ‘duel’ haar jeugdliefde Tiernan met gemak aankan (Prologue). Het nieuwe schip van de clan wordt The Pirate Queen gedoopt (The Pirate Queen), Grace wil mee aan boord, maar volgens haar vader Dubhdara en de rest van de clan vinden dat vrouwen aan land horen. Grace is het hier niet mee eens, waarom zou ze haar dromen laten varen omdat ze een vrouw is (Woman). Vermomd als jongen komt ze toch aan boord, het schip komt in een storm terecht en Grace redt het schip en de bemanning door het zeil los te maken (The Storm). Ze wordt ontmaskerd, maar mag van haar vader blijven, als crewlid onder Tiernan (My Grace). Tiernan blij, Grace blij (Here on this Night), de rest van de bemanning iets minder. Grace zweert haar eeuwige liefde aan Tiernan. Dan wordt het schip aangevallen door de Engelsen. Grace vecht mee en redt haar vaders leven (The First Battle). Hij ziet in dat ze echt meer is dan een vouw en beloofd haar op te leiden tot kapitein. Grace is de echte Pirate Queen.

In Engeland is net een andere koningin gekroond, Elizabeth I, in de geschiedenis bijgenaamd The Virgin Queen. Ze wil gezien worden als monarch, niet als vrouw (The Waking of the Queen). Het hof, onder leiding van Richard Bingham, vertelt haar dat haar rijk er goed voorstaat, met uitzondering van wat rebellen in Ierland (Rah-rah, Tip-top). Elizabeth staat versteld als haar tegenstander daar een vrouw is. Ze eist van Bingham, die liever naar China of India gaat dan naar Ierse barbaren, dat hij de orde herstelt.

In Ierland wil de clan O’Flaherty zich verenigen met de clan O’Malley, zodat ze samen sterk zullen staan tegen de Engelsen. Grace ‘kiest’ om in plaats van haar geliefde Tiernan te trouwen met Donal, de zoon van O’Flaherty (The Choice is Mine). De voorbereidingen voor het huwelijk worden getroffen (The Bride’s Song). Voor de bruiloft heeft Donal wat leukers te doen en vermaakt zich met z’n vrienden in de herberg (Boys’ll be Boys). Het huwelijk wordt voltrokken (The Wedding) en Tiernan kijkt van een afstand toe hoe Grace en Donal de proefperiode van 3 jaar aangaan (I’ll be There). En met een losbandige echtgenoot zijn 3 jaar erg lang (Boys’ll be Boys, reprise).

De Engelsen vallen Ierland binnen. De mannen gaan op pad om te vechten, terwijl de vrouwen hulp zoeken bij Grace. Grace voorziet dat de Engelsen voor haar komen. Samen met de andere vrouwen gebruikt Grace haar vrouwelijke charmes om Bingham en zijn mannen te overmeesteren. Ze stuurt hem terug naar Elizabeth met de boodschap dat hij door een vrouw verslagen is (Trouble at Rockfleet). Donal is blij dat de Engelsen verslagen zijn en stuurt de vrouwen terug naar huis, maar die luisteren niet meer naar hem, maar naar Grace.

Tiernan komt bij het kasteel met de boodschap dat Grace’ vader op sterven ligt. De clan reist met Grace mee naar haar vader (A Day beyond Belclare). Donal ziet de toekomst rooskleurig, als Dubhdara sterft, is de kroon van de clan O’Malley voor hem. Tiernan bespot hem en zegt hem dat Donal niet aan zichzelf moet denken, maar aan zijn vrouw.

In Engeland is Elizabeth niet blij hoe het in Ierland gaat. Daarnaast zit ze nog met het probleem dat ze zelf niet getrouwd is en dus geen opvolger voor de troon kan krijgen. Bingham ‘helpt’ haar door te zeggen dat ze zou moeten trouwen met degene die Ierland aan haar voeten kan leggen. Elizabeth is geïntrigeerd door dit idee (Go Serve your Queen).

Grace komt bij haar vader en belooft hem dat ze een kind zal krijgen om de clan voort te zetten (Dubhdara’s Farewell). Dubhdara sterft en de clan neemt afscheid (Sail to the Stars).

Akte 2:
Grace is nog steeds kapitein als ze op het schip bevalt van een zoon (It’s a Boy). Tiernan en de bemanning zijn trots op haar. Donal is vooral trots op zichzelf. Hij is geen zeeman en brengt zijn dagen op het schip door met drinken. Het schip wordt aangevallen door Engelsen (Enemey at Port Side). Donal wordt bang en wil zich gelijk overgeven. De bemanning en de hevig verzwakte Grace slagen er toch in om de Engelsen gevangen te nemen. Grace heeft het gehad met Donal, ze verwijt hem zijn zwakheid, zijn onpatriottische gedrag en zijn eeuwige gezuip. Ze verbreekt de proefperiode en stuurt Donal weg (I dismiss you). Grace vindt troost en rust bij Tiernan (If I said I loved you).

Elizabeth krijgt haar nieuwe kaart van Ierland, met alle baaien en inhammen waar de Ieren zich kunnen verschuilen, een deel van het land is van haar, maar Grace zit haar nog steeds dwars (The Role of the Queen).

Grace’ zoon wordt gedoopt en het is groot feest voor de clan (The Christening). Dan komt Donal. Hij wil zijn zoon zien (Let a Father stand by his Son). Grace stuurde haar man weg, maar de vader van haar zoon mag binnen komen. Unfortunately, Donal heeft een pact met Bingham gesloten en de Engelse soldaten nemen iedereen gevangen en naar Engeland gebracht. In een gevecht ziet Tiernan kans om Donal te doden en het kind te redden (Surrender).

In Engeland leveren de Ierse clanhoofden verslagen hun kronen in. Tiernan is ook naar Engeland gereisd en smeekt bij Bingham Grace vrij te laten, omwille van haar kind en hem in haar plaats gevangen te zetten. Elizabeth hoort dit gesprek en stemt toe. Ze beseft dat ze jaloers is op Grace, een vrouw zonder titel of volk, maar die toch een leider is met een kind en een geliefde (She who has all).

Terug in Ierland vindt Grace haar kind en volk in nood (Lament). Bingham onderdrukt het volk. Grace besluit The Pirate Queen opnieuw op te tuigen en naar Engeland te gaan om met Elizabeth te praten (The Sea of Life). Elizabeth is niet blij met haar komst, ze had Grace niet vrijgelaten om het volk tegen haar op te zetten (Terra Marique Potens). Grace benadrukt dat ze van vrouw tot vrouw met Elizabeth wil praten (Woman to woman). Ondanks tegenwerpingen van Bingham krijgt Grace haar 1 op 1 gesprek met Elizabeth (Behind the Screen). Na dat gesprek krijgt Grace haar schepen terug, en haar volk en Tiernan zullen vrij zijn, zolang ze zich als trouw onderdaan gedraagt (Grace’ Exit) Elizabeth verwijt Bingham zijn wrede gedrag ten opzichte van de Ieren, die ook haar volk zijn, en laat hem in The Tower gooien.

In Ierland zijn Tiernan en Grace eindelijk bij elkaar en vrij (Finale).

  [ # 2 ] 08 May 2007 07:25 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

Is hier een cd van te krijgen?
dan ben ik er zeer benieuwd naar en zal ik er ook zeker naar op zoek gaan in San francisco of in LA

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 3 ] 08 May 2007 07:46 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Er is nog geen cd van, maar je kan je op de website, http://www.thepiratequeen.com, opgeven voor meer nieuws over de cd. Er staan ook tig backstagefilmpjes op vanaf september vorig jaar over hoe de show in Chicago begonnen is, hoe hij veranderd is voor Broadway, de cast over hun personages, de techniek etc.

Toevoeging, de cd wordt deze week opgenomen en komt in juni uit.

[ Gewijzigd: 08 May 2007 08:35 PM by Klaske ]
  [ # 4 ] 09 May 2007 09:58 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Mooi verslag ! ‘The Pirate Queen’ is een musical die ik echt heel graag zou zien, maar geen plannen om binnen afzienbare tijd naar New York te gaan. Voorlopig zal ik het met de aanstaande CD release moeten doen…

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 5 ] 13 May 2007 05:30 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

Via deze link kan je een medley beluisteren van 2 nummers uit The Pirate Queen. Dit optreden is gegeven in het amerikaanse tv programma The View. Het is werkelijk GEWELDIG, Boublil & Schonberg are back!


http://www.youtube.com/watch?v=OPxjy1NIgUQ

Groet,
Danny

   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 6 ] 13 May 2007 06:08 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

saigon - 13 May 2007 05:30 PM

Via deze link kan je een medley beluisteren van 2 nummers uit The Pirate Queen. Dit optreden is gegeven in het amerikaanse tv programma The View. Het is werkelijk GEWELDIG, Boublil & Schonberg are back!


http://www.youtube.com/watch?v=OPxjy1NIgUQ

Groet,
Danny

Het nummer Woman staat momenteel echt hoog op mijn lijst van all-time-favourites. En dat is er pas na Chicago bijgeschreven. Ik heb me gek gegoogled, maar is iemand al een ergens op het internet een tracklist voor de cd tegengekomen?

Ik voel me zo stom, ik kom er net achter dat terwijl ik in was New York, bij het Lincoln Center Boublil en Schönberg het boek over hun werk in musicals aan het signeren waren!

  [ # 7 ] 14 May 2007 12:02 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

Dat boek ```The musical world of Boublil & Schonberg`` is een echte aanrader vol met mooie fotos en heel veel informatie. Inmiddels ook te bestellen bij bol.com voor 19,99.

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1001004003013274&Section=BOOK_EN&lgl=1&plid=ttOR5LdRir8AAAESOXTatIpA&lgl_BOL_OWNER_ID=1&lgl_Section=1

Groet,
Danny

   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 8 ] 14 May 2007 12:31 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

Op internet staan diverse berichten dat het een 1 disc ``extended highlight``album word met alle belangrijke muzikale nummers, alleen enkele gevecht scenes zouden ontbreken. De release datum is ergens halverwege juni.

Het schijnt dat Boublil & Schonberg moeite hadden met het vinden van een label die de cd wil uitbrengen.

Ik denk dat het net zon album word als de 1999 recording van Martin Guerre.

Ik kan iig niet wachten, laat maar komen.

Groet,
Danny

   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 9 ] 14 May 2007 12:35 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

En via de volgende link bevestigd Alain Boublil dat het een highlight album word met eind Juni als releasedatum.

@ Klaske, het nummer WOMAN staat ook op cd, dus de vlag kan uit!

http://www.thepiratequeen.com/castcom/index.php

Groet,
Danny

   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 10 ] 15 May 2007 07:51 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Matige recensies, een producent die op het theater aast en nu geen Tony-nominaties… da’s geen goed teken. :(

  [ # 11 ] 15 May 2007 11:56 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Ik heb toch de kortingscoupon uitgeprint van http://www.broadwaybox.com maar ik twijfel erg….er is teveel moois op Broadway en alles (bahalve jouw verslag!) wijst wijst op een stinker van jewelste. Maar ja…...wel Boublil en Schönberg…..

Vertrek donderdag….maandag weer terug met verhalen! (in ieder gaval over Spring Awakening en Grey Gardens, die heb ik via http://www.broadwaybox.com met fijne korting besteld….Geweldige site!

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 12 ] 16 May 2007 05:29 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Mocht je Pirate Queen gaan zien, veel plezier, mocht je Pirate Queen niet gaan zien, veel plezier! (Ik hoop dat je het gaat zien, ben benieuwd naar je mening, en als het inderdaad een flop is, zal die het niet lang uithouden. Kun je toch zeggen dat je iets bijzonders gezien heb 😉

Als ik kijk naar de nominaties van dit jaar zet ik toch mijn vraagtekens, Pirate Queen is geen Les Miserables of Miss Saigon, maar een troostprijsje voor kostuums, licht of decor had er voor mij op z’n minst wel afgekund. Maar als je naar Legally Blonde kijkt, vraag je ook af wat er mis is, 7 nominaties, terwijl Pirate Queen qua book, score en zeker qua choreografie interessanter is om te zien dan dat gedrocht. Ik kan er nog niet over uit hoe saai die show was! Misschien het laatste restantje van de happy-feeling-periode op Broadway 😉

Ze hadden met Pirate Queen beter in London kunnen openen.

  [ # 13 ] 16 May 2007 05:25 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Ik twijfel tussen Company, Chorus Line, Spelling Bee, Coram Boy, Curtains en 101 in the Shade. En Pirate Queen dus….. Legally lijkt me best leuk, maar je hebt me overtuigd denk ik om die te laten passeren….. ZUCHT….choices choices….

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 14 ] 16 May 2007 06:09 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Jaccozoveel - 16 May 2007 05:25 PM

Ik twijfel tussen Company, Chorus Line, Spelling Bee, Coram Boy, Curtains en 101 in the Shade. En Pirate Queen dus….. Legally lijkt me best leuk, maar je hebt me overtuigd denk ik om die te laten passeren….. ZUCHT….choices choices….

Yay! Heb ik toch nog iets bereikt!

Ik heb ook over Coram Boy staan te twijfelen, we stonden toevallig voor het theater van Coram Boy te wachten (toch lastig geen foyers in de theaters), maar het verhaal leek me iets te deprimerend om de vakantie gezellig te houden 😉

  [ # 15 ] 18 May 2007 10:05 AM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  22
Geregistreerd  2006-05-19

Klaske - 15 May 2007 07:51 PM

Matige recensies, een producent die op het theater aast en nu geen Tony-nominaties… da’s geen goed teken. :(


Dr. Seuss’ How The Grinch Stole Christmas! — The Musical, which was a hit at the Hilton Theatre last year, will have a new home this season.

The New York Times reports that the musical based on Theodore Geisel’s classic book will play a limited engagement at the St. James Theatre beginning Nov. 1. The holiday-hating Grinch will stay in residence at the St. James – the recent home of The Producers – through Jan. 6, 2008.

Although there has been no official announcement, that booking would seem to indicate that the new Mel Brooks musical Young Frankenstein, which had originally been scheduled to follow The Producers into the St. James, may play the Hilton Theatre, the current home of Pirate Queen. Frankenstein, as previously reported, will have a pre-Broadway tryout this summer in Seattle. The Brooks-Thomas Meehan musical will play an Aug. 4-Sept. 1 stint at Seattle’s Paramount Theatre.

Dit zou betekenen dat The Pirate Queen had niet redt en snel dicht gaat…

 1 2 > 
1 of 2
‹‹ Een weekje New York      Marie Antoinette ››