1 of 2 |  1 2 > 
Broadway Report: The Pirate Queen
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Broadway Report: The Pirate QueenGezien: 18 mei 2007, Ford Theatre New York

Vol verwachting klopte mijn hart: een nieuwe Boublil en Schönberg musical blijft een opwindend evenement in de ogen van deze zolangzamerhand doorgewinterde musical fan. En fan was ik van hun Les Miz (net weer terug op Broadway) en Miss Saigon. Martin Guerre was duidelijk een problematischer musical die vele malen is bewerkt. Maar muzikaal blijft deze show één van mijn favorieten. Maar nu dan The Pirate Queen; de eerste musical die de heren maakten zonder bestaand boek, opera of film als bronmateriaal.

The Pirate Queen gaat over de Ierse “zeerover” Grace O’Malley die strijdt voor haar Ierse volk dat onderdrukt wordt door Elizabeth de Eerste van Engeland. Ze heeft een liefje Tierman, maar trouwt uiteindelijk met de zoon van een ander Iers clanhoofd Donald O’Flaherty om de krachten te bundelen en samen ten strijde te trekken tegen de Engelsen. De show mondt uit in een confrontatie tussen de twee sterke vrouwen.

Boublil en Schönberg zijn totaal de weg kwijt. Dit is het prototype van “a musical in trouble”. Het verhaal is veel te slap en kinderachtig om twee en een half uur te kunnen boeien en tot overmaat van ramp laten de componisten het publiek volkomen in de steek. Halverwege de eerste acte snakte ik naar een nummer dat half zo goed was als het slechtste Les Miz nummer, maar mijn snakken werd niet beloond. Muzikale drab van het ergste soort: schrijvers wanhopig op zoek naar een echt lied en een regisseur die van ellende niet meer weet wat hij moet doen. Als er dan een “echt” nummer volgt (van Tierman: een totaal vlak en onbegrijpelijk personage in de show): “I’ll Be There” wordt dat om zeep geholpen door een regie die acteur Hadley Fraser als een idioot laat rondrennen over het podium. Ik had de neiging om op te staan en hard “STA STIL” te roepen, maar heb me natuurlijk gedragen zoals het hoort. Als de regisseur het echt niet meer weet trekt hij een blik stampende mannetjes open die Riverdance achtige nummers uitvoeren. Playback trouwens, maar dat was Riverdance uiteindelijk ook. Ook zingt er een grijze dame Ierse volksmuziek. Wat zij in het verhaal moet heb ik niet begrepen, maar het blijkt een wereldberoemde Ierse folk zangeres te zijn (Aine Ui Cheallaigh). Ik vind het best, maar geef die vrouw dan iets te spelen; nu sloeg haar aanwezigheid in deze show nergens op!

Na de pauze trekken Boublil en Schönberg de restjes Martin Guerre uit de kast en raakt de show muzikaal enigszins op dreef. Vooral de confrontatie tussen Elizabeth aan het hof en Grace in de gevangenis (She who has it All) lijkt op het eerste gehoor een nieuwe B+S hit, maar lijkt wel erg op “Live with the One you Love” uit Martin Guerre. Het publiek heeft het dan allang opgegeven, al veerde het even op bij het wonderschone The Sea of Life.
De finale komt dan nog als een duveltje uit een doosje (als dit Iers Engelse geschiedenis is eet ik mijn nieuwe Kenneth Cole schoenen op…) en dan gaat na een slap applaus het licht aan. “Well I liked the Shoes….at least that’s something”zuchtte een dame achter me, en ik kon haar helaas alleen maar gelijk geven.

The Pirate Queen ziet er prachtig uit, de kostuums zijn fantastisch, maar daar houdt het echt mee op. De acteurs doen wat ze kunnen met dit slappe materiaal (Stephanie J. Block kan geweldig zingen, al moet je van haar Celine Dion achtige stem houden….). Het doet me bijna pijn om het op te schrijven, maar twee van mijn helden hebben hier een misbaksel van jewelste opgediend. Zand erover, vergeten, niet meer aan denken. Ze kunnen zoveel beter dan dit…….

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 1 ] 21 May 2007 10:39 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

De schipbreuk zal wel niet lang meer op zich laten wachten…

  [ # 2 ] 22 May 2007 07:59 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik heb met interesse jouw verslag en dat van Klaske gelezen; ik vind het wel interessant om twee zulke verschillende belevingen te lezen, die allebei ook nog eens helemaal onderbouwd zijn.
Ben heel benieuwd naar de argumenten als jullie samen gaan discussieren.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 3 ] 22 May 2007 09:10 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Luna24 - 22 May 2007 07:59 AM

Ik heb met interesse jouw verslag en dat van Klaske gelezen; ik vind het wel interessant om twee zulke verschillende belevingen te lezen, die allebei ook nog eens helemaal onderbouwd zijn.
Ben heel benieuwd naar de argumenten als jullie samen gaan discussieren.

Daar hoopte ik ook op. Jacco’s mening verschilt wel vaker als dag en nacht van die van mij, ik was niet verbaasd toen ik zijn verslag las 😉

  [ # 4 ] 22 May 2007 11:44 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Ik heb ook beide verslagen met veel belangstelling gelezen en idem als luna had ik de gedachte: wat grappig, twee totaal verschillende, onderbouwde reacties. Nou zit NY er voorlopig niet in…en ik heb ondanks Klaske’s reactie een voorgevoel dat het maar kort zal spelen. Nergens op gebaseerd hoor, misschien wordt het wel een megahit. Hoe dan ook: ik ga de cd aanschaffen. Het blijft natuurlijk wel B&S dus een enkele van die heerlijke dramasong of koorpartij zal er toch wel tussenzitten??
ps: misschien is dat voorgevoel toch wel ergens op gebaseerd: het verhaal klinkt zo gezocht en eerlijk gezegd ook niet echt van deze -musical-tijd…wellicht daardoor

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 5 ] 22 May 2007 11:47 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik heb juist weer behoefte aan een verhaal wat niet is van deze musicaltijd.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 6 ] 22 May 2007 12:02 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Jawel ik ook wel, druk dat ook niet goed uit: graag zelfs iets anders dan feel good/dans/spektakel…maar dit klinkt gezocht; beetje zelfde probleem als bij Martin Guerre….basisgegeven: verloren man komt onverwacht terug uit oorlog, is hij het wel ? is erg mager voor een show van 3 uur. Daar hadden ze er toen een hele thematiek rond gemaakt van de strijd tussen katholiek en protestant…werkte ook niet..kwam gemaakt over…dit roept een beetje eenzelfde gevoel op als ik het verhaal en de reacties lees…dat bedoel ik.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 7 ] 22 May 2007 12:21 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ah zo! Martin Guerre was overigens op een film gebaseerd (Sommersby met Jodie Foster), maar ik snap wel wat je bedoelt.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 8 ] 22 May 2007 02:10 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  126
Geregistreerd  2006-07-01

Luna24 - 22 May 2007 12:21 PM

Ah zo! Martin Guerre was overigens op een film gebaseerd (Sommersby met Jodie Foster), maar ik snap wel wat je bedoelt.

Maar Sommersby was op zijn beurt weer gebaseerd op de film Le Retour de Martin Guerre uit 1983. En voor laatstgenoemde film diende weer het boek: The Wife of Martin Guerre van Janet Lewis als inspiratie. In ieder geval is de musical gebaseerd op een waargebeurd verhaal dat nogal sterk is geromantiseerd. Maar goed… dit alles heeft niet echt enorm veel met The Pirate Queen te maken.

   Handtekening   

Fuggi Regal Fantasima

  [ # 9 ] 22 May 2007 02:42 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Mark Schmeitz - 22 May 2007 11:44 AM

Ik heb ook beide verslagen met veel belangstelling gelezen en idem als luna had ik de gedachte: wat grappig, twee totaal verschillende, onderbouwde reacties. Nou zit NY er voorlopig niet in…en ik heb ondanks Klaske’s reactie een voorgevoel dat het maar kort zal spelen. Nergens op gebaseerd hoor, misschien wordt het wel een megahit. Hoe dan ook: ik ga de cd aanschaffen. Het blijft natuurlijk wel B&S dus een enkele van die heerlijke dramasong of koorpartij zal er toch wel tussenzitten??
ps: misschien is dat voorgevoel toch wel ergens op gebaseerd: het verhaal klinkt zo gezocht en eerlijk gezegd ook niet echt van deze -musical-tijd…wellicht daardoor

Ik ga er trouwens ook wel vanuit dat The Pirate Queen het jaar niet volmaakt, ik hoop alleen anders. Over jouw veronderstelling dat het komt doordat het verhaal gezocht klinkt / is ga ik even nadenken. Ik had niet het gevoel dat de show opgerekt moest worden om het avondvullend te maken. Ik had bij het eindnummer zelfs het gevoel van ‘is dit het al’.

Jacco, als je zin hebt in een discussie, aan jou de eer om te openen.

  [ # 10 ] 22 May 2007 07:22 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Wat ik vooral miste in The Pirate Queen is een gevoel van noodzaak om dit verhaal te vertellen. Bij Les Miz en vooral Miss Saigon VOELDE je gewoon dat de componisten met hart en ziel voor hun product gingen: een score vol passie, een briljante regisseur en een producent die van wanten weet leveren dan een meesterwerk op. Bij Martin Guerre ging het al mis: ondanks de indrukwekkende muziek zat ook daar maar weinig “gevoel” achter. Het conflict tussen katholieken en protestanten gaf het verhaal echter wat mij betreft genoeg kleur om er een grote show omheen te bouwen. Ook was Guerre een show die duidelijk NIET af was: men is tot op de dag van vandaag bezig om deze show te verbeteren.

Wat mij betreft heeft The Pirate Queen de diepgang van een historische Bouquet reeks. En dan kun je een show nog zo goed produceren: uiteindelijk win je hier geen zieltjes mee. De show kent geen enkel personage dat een interessante ontwikkeling doormaakt: misschien de koningin, maar die wordt dan zo karikaturaal neergezet dat je als publiek niet echt in haar geïnteresseerd raakt. Het is een stripverhaal, maar voor welk publiek in godsnaam? Deze manier van musical maken is zolangzamerhand echt gedateerd!

En als de heren dan ook een kroegscene en een korte zwaai met een vlag opvoeren kan ik alleen maar diep zuchten…..

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 11 ] 22 May 2007 10:49 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  41
Geregistreerd  2004-05-18

ik zou er toch behoorlijk wat voor over hebben om deze “Bouquet-reeks” te gaan bekijken…zeker na alle youtube fragmenten die er verschenen zijn en alle feel good-shit die we in nederland de laatste tijd hebben gehad.

Jacco’s mening verschilt wel vaker als dag en nacht van die van mij, ik was niet verbaasd toen ik zijn verslag las 😉

ik heb hetzelfde…dus dat maakt mij alleen nog maar nieuwsgieriger.. 😊 ( even doorsparen dan maar ..)

   Handtekening   

Please , take away this mirror! This mad man isn’t me!

  [ # 12 ] 23 May 2007 11:34 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Die noodzaak om het verhaal te vertellen heb ik bij Miss Saigon altijd wel gevoeld, maar bij Les Miserables nooit. Wat ik al eerder aangaf, Les Miserables heeft als groot mankement het complexe verhaal en de vele personages. Ik ben bij Les Miserables altijd onder de indruk van het verhaal en de muziek, maar niet doordat ik met de personages kan meeleven. Het zijn er zo veel die allemaal hun aandeel in het verhaal moeten vertellen. Ze geven meer mededelingen, maar ik heb nooit echt een band gekregen met de personages. Dit heb ik ook met The Pirate Queen. Wat Grace meemaakt, is belangrijker voor mij dan wat ze doormaakt.

Karakterontwikkeling
Innerlijke ontwikkeling van een personage. Het is vaak een moeilijk punt in een musical. Elphaba en Glinda zijn makkelijk, maar wat is de innerlijke verandering van The Phantom.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar Kim in Miss Saigon, om bij dezelfde makers te blijven, Kim maakt nauwelijks ontwikkeling door. Haar overkomt een vreselijk drama en ze brengt een offer wat je niet kan bevatten aals je niet in dezelfde positie zit. Maar dat zou ik geen innerlijke verandering willen noemen. Haar onzekerheid en liefde voor Chris blijven vrij constant, net als haar vechtlust om te overleven, of om haar zoon te laten overleven zit er vanaf het begin af aan al in. Die zien we bij ‘This Money is Yours’ al. Hetzelfde verhaal met The Engineer, vanaf het begin tot eind haast hetzelfde personage. Chris wil vanaf het begin af aan mensen helpen, daarom tekent ie bij. Hij in Amerika heeft zoveel en in Vietnam hebben ze zo weinig. En aan het eind wil ie Kim helpen. Op afstand, vanuit Amerika, waar ie lekker getrouwd blijft, alsof Kim een Foster Parents kind is, geld sturen is genoeg. Ik heb Chris nooit echt sympathiek gevonden.
Valjean daarentegen, heeft zijn omslag in de eerste 5 minuten van de show, maar blijft daarna wat ie voor de wet is, een dief op de vlucht. Javert blijft zeer hardnekkig aan zijn karakter en geloof vasthouden, en als dat ‘verkeerd’ blijkt te zijn, kan hij die verandering niet aan en maakt zichzelf van kant en verandert niet.
Waarom is het bij deze personages niet erg of valt het niet op, in vergelijking met The Pirate Queen?

Elizabeth’s levensverhaal is natuurlijk een musical op zich waard. Als je kijkt naar de vele films en boeken waarin ze verschijnt, zal dat niet lang meer kunnen duren. Maar in The Pirate Queen wordt haar deel juist beperkt tot Elizabeth’s relatie met Grace als ‘koningin’ van Ierland en met Grace als vrouwelijke leider. Voor mijn gevoel komt dit haar personage juist ten goede, haar drijfveren en haar conflict is helder en begrijpelijk. Ik zou haar, ook al is haar rol minder dramatisch benaderd en heeft ze de wat meer komischere zinnen (Judi Dench als Queen Elizabeth in Shakespeare in Love kende trouwens ook aardig wat komische momenten), niet als een karikatuur willen bestempelen (tenzij je natuurlijk met karikatuur wat anders bedoelt). Het is niet Elizabeth’s verhaal, dus we hoeven niet meer van haar te weten dan haar aandeel in Grace’s leven. Haar tegenstelling met Grace is voor mij voldoende. Het verschil in management so to speak.

Ik denk dat aangezien The Pirate Queen in opdracht geschreven is, dat er mee te maken heeft dat dat gevoel van het ‘moeten’ vertellen van een verhaal, ontbreekt. Wat natuurlijk jammer is, maar waar ook vraagtekens bij te plaatsen zijn. Hoeveel musicals laten je die noodzaak wel voelen? En ik zou toch ook graag willen wijzen naar het nummer “It’s a Business” uit Curtains. Musical is natuurlijk deels kunst en theater, maar het gaat ook om het verdienen en omzetten van geld.

Gedateerd
“Deze manier van musical maken is gedateerd.” Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoeld. Er wordt een verhaal verteld in het theater met behulp van zang, muziek en dans. Wat de meeste musicals toch doen (in meer of mindere mate). My Fair Lady en Wicked, zo’n 50 jaar na elkaar geschreven, beiden succesvol en beiden hetzelfde format, een bookmusical. Bedoel je dat doorgecomponeerde musicals vandaag de dag niet meer gemaakt zou mogen worden of bedoel je wat anders?
Voor elke musical is publiek, hoe afgrijselijk het stuk ook is. Er is altijd wel publiek dat het wil zien. Ik kan persoonlijk helemaal niets met Rent, maar ondanks dat ik het niks vind is er wel publiek voor.

Met de term ‘stripverhaal’ kan ik niet zoveel. Kun je dit ook toelichten?

Kijk je trouwens wel uit dat je niet namens het gehele publiek spreekt, een eigen mening hebben is voldoende 😉

Een beetje musical heeft een ietwat ordinaire scene in een kroeg, bordeel, herberg, of iets in die richting. Klassiekers als Les Miserables, Phantom en Miss Saigon, maar ook Avenue Q, Curtains en Spamalot. Als Donal zich voor zijn huwelijk met zijn vrienden wil vermaken met drank en vrouwen is een kroeg een vrij logische plek om de scène te laten plaats vinden.

Dat met die vlag kan ik me niet echt voor de geest halen, in welk nummer zat dat? Ik gok op iets met de Engelsen.

Boeketreeks
Ik weet niet wat jij precies onder Boeketreeks-roman verstaat, maar over het algemeen bevatten ze een liefdesgeschiedenis met veel hobbels voor het koppel en een happy end. Zo goed als elk liefdesverhaal is daarvoor bruikbaar, zelfs variaties als de musicals Elisabeth en Aïda, die geen standaard happy end hebben, zou je om kunnen schrijven tot zo’n roman. Ik ken Martin Guerre niet, maar als ik het verhaal goed gelezen heb is dat ook wel Boeketreeks-materiaal. Les Miserables is lastig, aangezien het om twee mannen gaat die geen liefdesrelatie hebben, maar ik denk dat met een beetje goede wil er een wel een romannetje in zit. Miss Saigon zou het helemaal prima doen, Picture this: Jonge vrouw met moeilijk leven komt een man tegen die om haar geeft, ze hebben 3 heerlijke weken. Haar neef komt haar opeisen als zijn bruid. De man jaagt de neef weg en de man en vrouw hebben elkaar weer. Door de woedende oorlog verliezen ze elkaar, hij is totaal getraumatiseerd (wel getrouwd in de tussen tijd, maar getraumatiseerd), zij heeft een kind van hem en leidt weer een verschrikkelijk leven. Als haar nu rijke en succesvolle neef haar weer komt opeisen en achter haar geheim van haar kind komt, schiet ze de neef dood en vlucht weg. Dan met behulp van een goede vriend vinden de man en vrouw elkaar weer. Maar het is te laat. Zij is erachter gekomen dat hij getrouwd is en beneemt zich het leven. Ze sterft in zijn armen en laat haar kind bij hem (en zijn vrouw) achter. Boeketreeks of hitmusical. Het is maar hoe je het bekijkt.

The Pirate Queen mist op dat punt ook nog het Boeketreeks-aspect dat de liefde uitbundig van beiden kanten moet komen (in de Boeketreeks is het nog gebruikelijker elkaar eerst te haten, maar ondertussen te aanbidden, of tegen wil en dank met de vijand moeten samenwerken) eerst individueel, daarna een gezamenlijke liefdesverklaring. Van Tiernan’s kant krijgen we die individuele liefdesverklaring. De gezamenlijke verklaring krijgen we ook, twee keer zelfs, maar vanuit Grace, blijft het betrekkelijk stil. Voor haar draait het veel meer om hoe het met haar volk gaat. Ze stapt vrij makkelijk in haar huwelijk met Donal, ze is verstandig bezig: dit is goed voor haar volk, wat zij zelf voelt voor Donal of voor Tiernan doet nauwelijks voor haar ter zake. Donal stuurt ze weg omdat ie Ierland verraden heeft. Ook al ze na haar gevangenschap terugkomt bij haar volk en haar zoontje, draait het voor haar om hoe ze haar volk kan helpen niet om Tiernan die in Engeland zijn vrijheid voor haar opgeofferd heeft vrij te krijgen. Bij Elizabeth vraagt ze om gerechtigheid voor haar volk. Daar is ze meer mee bezig dan haar oppervlakkige liefdesrelatie. Dat ze Tiernan uiteindelijk ook mee terugkrijgt klinkt meer als een Tellsell-bonus dan als een personage uit een Boeketreeks.

Een historische Boeketreeksroman kent als laatste belangrijke kenmerk dat er minstens 2 expliciete seksscènes in zitten. Harten die kloppen in de keel, adem die stokt, een weelderige boezem en natuurlijk zijn mannelijkheid dat groeit c.q. zwelt in zijn broek. Bij The Pirate Queen gaan we niet verder dan een kus. Grace krijgt een kind dus er is ergens een keer gemeenschap geweest, maar we zien niet waar, wanneer en al helemaal niet met wie. Ik zou eerder in de richting van avonturenroman gaan dan Boeketreeks.

  [ # 13 ] 29 May 2007 12:41 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  689
Geregistreerd  2005-01-31

Entertaining verslag! Het bevestigt zeker mijn vermoedens over deze show. Deze kan ik dus mooi schrappen van mijn lijstje voor september (als Pirate er uberhaupt dan nog staat), want volgens mij ga ik me alleen maar ergeren.

  [ # 14 ] 06 June 2007 03:59 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Heel erg jammer maar ‘The Pirate Queen’ speelt op 17 juni de laatste voorstelling…

The producers of Alain Boublil and Claude-Michel Schönberg’s new musical The Pirate Queen announced June 5 that the multi-million dollar show will end its Broadway run June 17.

“We are proud of The Pirate Queen and the talented cast and creative team that has brought this epic musical to Broadway,” producers Moya Doherty and John McColgan said in the announcement. “We are also pleased to report that there is international interest in Pirate Queen productions. Plans for a European English-language production are underway and will be announced in the near future.”

The windswept romantic epic at the Hilton Theatre was directed by Tony winner Frank Galati (The Grapes of Wrath) and opened on Broadway April 5 at the Hilton Theatre following previews from March 6. Upon closing, it will have played 85 performances and 32 previews.

Bron : http://www.playbill.com

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 15 ] 06 June 2007 04:52 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Doodzonde dat dit moet sluiten terwijl er ook zulke gedrochten als Legally Blonde op Broadway staan.

Gelukkig gaan ze in een Europees Engelstalig land verder gaan. En we zullen het dan maar met de cd moeten doen.

 1 2 > 
1 of 2