1 of 6 |  1 2 3 >  Last ›
De grote donor-show…
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Op BNN komt volgende week de grote donorshow. In dit programma strijden 3 mensen om de nier van een vrouw die ook aanwezig is in de studio.

Wie van drie jonge en levenslustige nierpatiënten krijgt een donornier en een extra kans op leven? Die vraag staat centraal in De Grote Donorshow die BNN op vrijdag 1 juni om 20.30 uur uitzendt op Nederland 3. In dit live-programma met Patrick Lodiers bepaalt een terminaal zieke donor wie van de drie geselec- teerde nierpatiënten, aanwezig in de stu- dio, in aanmerking komt voor haar nier. De Grote Donorshow vervangt het eerder aangekondigde programma De Bart de Graaff Donoravond.

BNN-voorzitter Laurens Drillich begrijpt dat het programma controversieel is. “We weten dat dit programma super controversieel is en sommige mensen dit smakeloos zullen vinden, maar wij vinden de werkelijkheid nog veel schokkender en smakelozer: op een orgaan wachten is nu hetzelfde als meedoen aan een loterij“, aldus Drillich. “Door Bart weten wij hoe zwaar het is om jaren op een wachtlijst te moeten staan voor een nier. Maar vijf jaar na zijn dood is het aantal donoren in ons land alleen maar afgenomen. Met het ontmoeten van deze jonge vrouw, die weet dat ze dood gaat en haar organen graag wil afstaan, ontstond de gelegenheid om een dergelijke show te maken en hebben we eigenlijk geen moment getwijfeld.”

Drillich: “Als het ondanks alle goedbedoelde campagnes niet lukt om Nederlanders een donorcodicil in te laten vullen en de politiek geen andere maatregelen neemt, dan maken wij er wel een vette show van. BNN heeft in het verleden laten zien dat we weten om te gaan met dit soort moeilijke onderwerpen, ook en vooral voor jongeren.”

De donor is Lisa, een jonge vrouw van 37 jaar die midden in het leven staat. Ze heeft een kwaadaardige hersentumor in haar hoofd en niet lang meer te leven. Via deze show zal Lisa bepalen aan wie van de drie jonge nierpatiënten, die al jaren op de wachtlijst staan, zij haar nier zal afstaan. Na een uitgebreide analyse van het leven van de drie patiënten en gesprekken met familie en vrienden, heeft de donor een beeld van de patiënten en kiest ze aan wie ze haar nier het liefst afstaat. Hoewel Lisa bepaalt wie die gelukkige is, kan de kijker thuis zijn advies kenbaar maken via sms.

Op dit moment staan 2,9 miljoen Nederlanders geregistreerd als potentiële donor. “Toch is dit aantal lang niet voldoende“, aldus een woordvoerster van BNN. “Als 5 miljoen Nederlanders zich zouden laten registreren als donor, zou de wachttijd van 4,5 jaar op een nieuwe nier worden gehalveerd. De meeste patiënten wachten op een nier en daarvoor staan deze maand al 1.049 mensen op een wachtlijst. Gemiddeld overlijden 200 mensen per jaar, omdat ze te lang moesten wachten. BNN vindt dat het na tien jaar praten tijd is om echt iets te gaan doen.”

Wat vinden jullie hier nou van…?
Ik vind het echt bespottelijk en niet kunnen!!!!!
Een spelletje om een nier, het is toch geen auto ofzo :S
(de gedachten erachter (meer mensen op de donorlijst) vind ik opzich wel goed trouwens, maar niet op deze manier!!!).

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 1 ] 26 May 2007 07:54 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  154
Geregistreerd  2007-03-25

Aan de ene kant zeg ik ook: bespottelijk.
Maar aan de andere kant denk ik wel: door zo’n bespottelijk programma krijg je wel publiciteit. Het gaat natuurlijk over het probleem van een tekort aan donoren, die ze zo wel schokkend laten merken. Ik denk dat dat dus ook de gedachte erachter is: het is bespottelijk dat je moet strijden voor een nieuwe nier en dat zou dus niet zo moeten zijn; word donor!

(Ik heb overigens eergisteren mijn donorregistratie bevestigd gekregen, dus ik ben één van die 2.7 miljoen 😊 )

  [ # 2 ] 26 May 2007 09:34 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Ik mag hopen dat het hier inderdaad om een zieke roep om aandacht gaat.

  [ # 3 ] 26 May 2007 11:19 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Ik hoorde net op het nieuws dat ze het willen gaan verbieden.
Ik hoop dat het lukt, want dit kan en mag gewoon niet op deze manier!

Ik ben trouwens al 5 jaar donor, sinds mijn 18e.
Ik kreeg toen zo’n formulier, en ik dacht er al langer over na om dat te doen.
Mijn ouders vonden het goed (dat vond ik toch ook wel belangrijk), en ik heb keuze 1 ingevuld, dus dat ze zonder toestemming alles mogen gebruiken 😊
Ik ben er eigenlijk een beetje over na gaan denken door Bart de Graaf, ik dacht: zo iemand als jij wil ik helpen!
Want ik vond dat zo zielig, iemand die lang moest wachten op een nier ofzo!

Dus vandaar 😊

Ik vind eigenlijk dat iedereen automatisch donor moet zijn vanaf zijn 18e, en wie dit niet wil, geeft dat via een formuliertje aan.
Volgens mij zijn er dan gewoon veel meer donoren!

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 4 ] 26 May 2007 11:43 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik vind het idee van spelshow zelf een tikkeltje bizar, wat het CDA ook zegt: wat moeten de andere 2 kandidaten? Behalve blijven wachten? Mocht de nazorg van die kandidaten goed zijn, heb ik er niet zoveel problemen mee. De kandidaten moeten goed geselecteerd worden, die geestelijk (met hulp) ook zo’n klap aankunnen als ze niet gekozen worden.

Het geeft wel aan dat het probleem groot is. De politiek doet niets, of kaart het aan en dan gebeurt er weer niets. Iedereen zou automatisch donor moeten zijn en alleen als je daar bezwaar tegen hebt het laten registreren.

Ik ben ook al donor vanaf mijn 18e.

  [ # 5 ] 26 May 2007 11:50 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Weet je, op zich denk ik dat dit gewoon iets is om de politiek en de mensen die donor kunnen worden goed wakker te schudden.
Dat het helemaal niet de bedoeling is dat die show er komt, maar dat het een soort lokker is, of hoe moet ik dat noemen…

Ik hoop dat jullie me snappen 😊

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 6 ] 26 May 2007 12:26 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

Te erg voor woorden, van mij part moet je alles kunnen winnen dat maakt me echt niks uit.
Maar dit is te belachelijk voor woorden, je gaat toch niet kiezen wie wel een nier wint en wie niet? khoop dat BNN er vanaf ziet want dit gaat echt veeeeeeeeeeels te ver!

  [ # 7 ] 26 May 2007 09:31 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

ik vind dit dus echt niet kunnen!Vooral voor mensen die hiermee te maken hebben..
zoals ik dus, mijn vader heeft heeel hard een nieuwe nier nodig want uit eindelijk kan dialyse niet meer.
dit vind ik echt niet kunnen!!
ik hoop dat ze het verbieden..

  [ # 8 ] 26 May 2007 10:35 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

Dit gaat echt veel en veel en veelste ver nu is BNN echt doorgeschoten vind ik
je kunt net mensen sollen en zeer zeker niet met dit soort dingen als transplantaties
what’s next?

Ik heb er zelf over nagedacht om een donorcodicil te nemen maar ik weet niet of ik uberhaubt wel geschikt ben als donor ivm mijn lichte epilepsie.

maar dit is echt not done

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 9 ] 26 May 2007 10:38 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1810
Geregistreerd  2003-08-22

Ik vind dit echt een belachelijk idee!

Zelf ben ik overigens geen donor, maar hoef ook geen donororgaan te hebben mocht dat nodig zijn.

   Handtekening   

Van 25 april t/m 3 mei 2008 naar New York samen met Ivon!
Nog maar 10 maanden en 3 dagen!

  [ # 10 ] 26 May 2007 10:43 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

@ Ivon: ik denk wel dat dat kan hoor, donor worden 😊
Kijk anders even op: http://www.donorregister.nl/ of bel: 0900-8212166 (lokaal tarief).

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 11 ] 27 May 2007 12:25 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Dit is een beetje freaky…

Al ben ik voor: Don’t take your organs to heaven, God knows we need ‘em here.

Ik heb overigens meer met het donorsysteem waarbij iedereen gewoon Donor is, tenzij je laat registreren dat je dat absoluut niet wil. Ik geloof dat dat in vlaanderen zo geregeld is.

  [ # 12 ] 27 May 2007 08:46 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  154
Geregistreerd  2007-03-25

Eva - 26 May 2007 10:38 PM

Ik vind dit echt een belachelijk idee!

Zelf ben ik overigens geen donor, maar hoef ook geen donororgaan te hebben mocht dat nodig zijn.

Echt niet?! Uit welke overtuiging is dat, als ik vragen mag? Want als je levenskwaliteit daardoor drastisch verbeterd kan worden, lijkt mij dat je het wel aanvaardt…

  [ # 13 ] 27 May 2007 09:36 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1810
Geregistreerd  2003-08-22

gemski - 27 May 2007 08:46 AM
Eva - 26 May 2007 10:38 PM

Ik vind dit echt een belachelijk idee!

Zelf ben ik overigens geen donor, maar hoef ook geen donororgaan te hebben mocht dat nodig zijn.

Echt niet?! Uit welke overtuiging is dat, als ik vragen mag? Want als je levenskwaliteit daardoor drastisch verbeterd kan worden, lijkt mij dat je het wel aanvaardt…

Geen idee eigenlijk, er zit in ieder geval geen overtuiging achter.
Ten eerste staat het idee dat ze me na mijn dood voor een deel leeghalen me heel erg tegen.
En ik hoef geen donororgaan, omdat ik erg nuchter ben: als bijvoorbeeld mijn hart ermee stopt, dan heeft dat zo moeten zijn.

[ Gewijzigd: 27 May 2007 09:39 AM by Eva ]
   Handtekening   

Van 25 april t/m 3 mei 2008 naar New York samen met Ivon!
Nog maar 10 maanden en 3 dagen!

  [ # 14 ] 27 May 2007 09:51 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  832
Geregistreerd  2005-10-25

Ik heb mijn twijfels een beetje over deze show, aan de ne kant vind ik het wel goed omdat mensen dan weer even nadenken over het wel of niet donor zijn. En door zo’n show zie je ook waarom het nou zo vreselijk belangrijk is dat mensen donor worden, maar aan de andere kant vind ik het een vreselijk idee dat er drie mensen moeten strijden om een nier. het is zo’n ongelukkig spel voor de mensen die verliezen.

Ik ben zelf ook geen donor, omdat ik dan het gevoel heb dat de artsen minder voor het behouden van mijn leven zullen doen omdat ik 3 andere mensen kan helpen met mn organen. Ik leef zelf met 1 nier door een operatie toeen ik nog baby was. Dat gaat ook prima, maar ik heb wel een heel erg lelijk litteken op mn buik dus zo dankbaar ben ik artsen nooit geweest.

Groetjes, Tessa

  [ # 15 ] 27 May 2007 10:15 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1810
Geregistreerd  2003-08-22

YokiPerzik - 27 May 2007 09:51 AM

Ik ben zelf ook geen donor, omdat ik dan het gevoel heb dat de artsen minder voor het behouden van mijn leven zullen doen omdat ik 3 andere mensen kan helpen met mn organen.

Dat idee heb ik dus ook.  Dat ze dan eerder denken van: “laten we de stekker er maar uit trekken, dan kunnen we die organen nog in ieder geval gebruiken.”
En daarbij: wie krijgt jouw orga(a)n(en)?
Zou het namelijk niet fijn vinden als een stevige roker mijn longen zou krijgen.
Of een alcoholist mijn lever.

   Handtekening   

Van 25 april t/m 3 mei 2008 naar New York samen met Ivon!
Nog maar 10 maanden en 3 dagen!

 1 2 3 >  Last ›
1 of 6