2 of 6 |  < 1 2 3 4 >  Last ›
De grote donor-show…
  [ # 16 ] 27 May 2007 11:10 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1711
Geregistreerd  2004-10-23

Lance - 27 May 2007 12:25 AM

Ik heb overigens meer met het donorsysteem waarbij iedereen gewoon Donor is, tenzij je laat registreren dat je dat absoluut niet wil. Ik geloof dat dat in vlaanderen zo geregeld is.

Ja helemaal mee eens! Ik ben nog niet geregisteerd, maar ik ga het wel zo snel mogelijk doen. Ik geloof eerlijk gezegd niet dat artsen eerder de stekker eruit zullen trekken als ik donor ben en rokers/alcoholisten staan geloof ik helemaal niet hoog op de wachtlijst. Mijn buurman is ook nierpatient en zijn hele leven is opeens veranderd. Dat soort mensen gunnen ik echt mijn nier als ik er niet meer ben…

   Handtekening   

Ik durf het aan, er vol in te duiken
Ogen gespert, wel zien waar ik strand
Ik kom eraan, ik spring in het diepe
Liever echt leven, dan veilig aan land

  [ # 17 ] 27 May 2007 12:02 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2065
Geregistreerd  2005-09-04

gordijntje - 27 May 2007 11:10 AM
Lance - 27 May 2007 12:25 AM

Ik heb overigens meer met het donorsysteem waarbij iedereen gewoon Donor is, tenzij je laat registreren dat je dat absoluut niet wil. Ik geloof dat dat in vlaanderen zo geregeld is.

Dat soort mensen gunnen ik echt mijn nier als ik er niet meer ben…

Ja, dan is het ineens héel dichtbij. Ik wil liever geen donor zijn, hoe egoïstisch het ook klinkt. Ik vind het een raar idee. Maar wat je zegt, als je moeder, vader, buurman of ander persoon die heel dicht bij je staat ineens dringend een orgaan nodig heeft, dan is het weer een heel ander verhaal. Aan mijn moeder bijv. zou ik wel iets af willen staan….

  [ # 18 ] 27 May 2007 09:23 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

ik las laatst een artikel in de krant over waarom mensen wel of niet donor zouden willen worden. Toen was er een jong meisje die zei dat ze haar nieren niet zou willen afstaan, omdat diegene waarvan hun nieren kapot zijn dat dat hun eigen schuld is, dat ze iets verkeerd hebben gedaan!!
IK vond het echt zo’n grote klets allemaal!!
maar, ik kan wel begrijpen hoor als iemand liever geen donor wil worden!!Ik ga heel misschien eind dit jaar een nier afstaan aan mijn vader, dus het kan zijn dat ik dan even niet aanwezig ben 😉

  [ # 19 ] 28 May 2007 12:20 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

In de Quest van een paar maand geleden stond een enquete over ethiek in de donororgaanwereld (Leg dat maar eens met scrable!!).


Stel je dit voor:

Er is één long beschikbaar waarmee één persoon gered kan worden en er staan twee mensen op de wachtlijst.

1) Een persoon rookt, de ander niet. Wie heeft dan het meeste recht op de long?

of

2) Slechts een van de twee personen is zelf een donor. Heeft de donor meer recht op de long dan degene die geen donor wil zijn?

Het is vrij gecompliceerd.

  [ # 20 ] 28 May 2007 10:32 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1810
Geregistreerd  2003-08-22

Lance - 28 May 2007 12:20 AM

In de Quest van een paar maand geleden stond een enquete over ethiek in de donororgaanwereld (Leg dat maar eens met scrable!!).


Stel je dit voor:

Er is één long beschikbaar waarmee één persoon gered kan worden en er staan twee mensen op de wachtlijst.

1) Een persoon rookt, de ander niet. Wie heeft dan het meeste recht op de long?

of

2) Slechts een van de twee personen is zelf een donor. Heeft de donor meer recht op de long dan degene die geen donor wil zijn?

Het is vrij gecompliceerd.

En wat te denken van een moordenaar/serieverkrachter? Heeft die net zoveel recht op een donororgaan?

Ik ben van mening dat de persoon die niet rookt meer recht heeft op de long. Misschien wel heel zwart-wit gedacht, maar die roker wist dondersgoed dat je met roken je longen om zeep helpt. Misschien dat je kunt eisen dat hij/zij nooit meer rookt?

Ook vind ik dat de persoon die zelf donor is meer recht heeft op een donororgaan (dat is ook wel een beetje de reden dat ik geen donorgaan hoef, zelf sta ik ook niks af).

   Handtekening   

Van 25 april t/m 3 mei 2008 naar New York samen met Ivon!
Nog maar 10 maanden en 3 dagen!

  [ # 21 ] 28 May 2007 10:46 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Maar ik denk juist dat het dan juist die roker is die donor is.
En dan?

Ik zie het zo: als ik iemand kan redden die heel erg ziek is, en die door mij langer kan leven, en beloofd dat hij echt nooit meer rookt of drinkt, vind ik t best.
(tsja, ik weet t dan toch allemaal niet meer, ik ben dan dood (mag ik hopen 😉)).

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 22 ] 28 May 2007 10:50 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1810
Geregistreerd  2003-08-22

Veertje - 28 May 2007 10:46 AM

Maar ik denk juist dat het dan juist die roker is die donor is.
En dan?

Ik zie het zo: als ik iemand kan redden die heel erg ziek is, en die door mij langer kan leven, en beloofd dat hij echt nooit meer rookt of drinkt, vind ik t best.

Ik denk niet dat ze rokers donor laten zijn, althans, ze zullen alleen gezonde organen gebruiken, maar ik heb er geen verstand van.

Ja, hij/zij kan het wel beloven, maar stel je voor dat die persoon toch weer zwicht voor die sigaret of die fles met drank? Je kunt dan moeilijk zeggen: Hé, dat hadden we niet afgesproken, hier met die long/die lever/etc.!”

   Handtekening   

Van 25 april t/m 3 mei 2008 naar New York samen met Ivon!
Nog maar 10 maanden en 3 dagen!

  [ # 23 ] 28 May 2007 10:57 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Nee precies, dat is ook zo 😊

En dat van die rokers: ik weet het ook niet.
Ik ben nu ook donor, maar stel ik ga nu verschrikkelijk roken…
Volgens mij ben ik dan nog steeds donor, want dat kunnen ze niet controleren.

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 24 ] 28 May 2007 11:06 AM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Ja dan ben je nog wel donor, geloof ik, maar ze gebruiken idd alleen maar die organen die nog gezond zijn. Als je je longen kapot rookt, zullen ze die dus ook niet gebruiken.
Tenminste, dat is wat ik er van begrepen heb..

  [ # 25 ] 28 May 2007 11:10 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Hihi nee, dat lijkt me ook niet zo fijn voor de andere persoon, die er verder mee moet 😊

Ik vind t trouwens mooi van je Lisa, als je een nier aan je vader zou afstaan 😊
Maar wil hij dit wel van jou?
Je bent nog een jong meisje, en t is een hele zware operatie!
Wel moedig van je als je dat doet 😊

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 26 ] 28 May 2007 11:30 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2065
Geregistreerd  2005-09-04

lisaatje - 27 May 2007 09:23 PM

Ik ga heel misschien eind dit jaar een nier afstaan aan mijn vader, dus het kan zijn dat ik dan even niet aanwezig ben 😉

Kijk, DAT vind ik nou echt een goede zaak 😉

  [ # 27 ] 28 May 2007 09:32 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

@ veertje: hij wil het ook eigenlijk niet, maar ik heb gezegd dat hij maar moet accepteren dat ik het toch wel ga doen;)
maar we hebben een deal gemaakt, ze gaan eeerst bij zijn broer kijken of hij het kan..
@ nix: thanks

  [ # 28 ] 28 May 2007 10:06 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

lisaatje - 28 May 2007 09:32 PM

@ veertje: hij wil het ook eigenlijk niet, maar ik heb gezegd dat hij maar moet accepteren dat ik het toch wel ga doen;)
maar we hebben een deal gemaakt, ze gaan eeerst bij zijn broer kijken of hij het kan..

Okay 😊
Best wel, eh hoe zeg ik dat goed… spannend allemaal.
En lief en moedig van jou dat je dat voor je vader over hebt.
Ik zou dat denk ik ook wel doen 😊

Veel sterkte alvast voor als het gaat gebeuren, ook als niet jij maar je broer het gaat doen.
Dan is het natuurlijk voor jou ook zwaar, want dan zit jij in spanning om je vader en broer, of alles wel goed gaat, enz. enz.

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 29 ] 29 May 2007 04:30 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  362
Geregistreerd  2003-02-02

Ik vind dat iedereen donor moet zijn. Ik snap aan de ene kant wel waarom mensen het niet willen, maar aan de andere kant denk ik dan: je bent toch dood, dus je merkt er helemaal niets meer van! En ze zorgen dat je daarna weer mooi dicht genaaid wordt, dus de nabestaanden zien er ook niets van.
Het is toch juist een mooi idee dat jij met de organen waar je op dat moment toch niets meer aan hebt, een leven kan redden? En stel nou dat je zelf op sterven ligt, maar dat je kan blijven leven door een orgaan van iemand anders, dat is toch geweldig dan? Beter een orgaan van een mens dan een plastic ding in je lijf, of erger nog: een varkenshart ofzo.

  [ # 30 ] 29 May 2007 04:35 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1810
Geregistreerd  2003-08-22

*-*Saskia*-* - 29 May 2007 04:30 PM

Ik vind dat iedereen donor moet zijn. Ik snap aan de ene kant wel waarom mensen het niet willen, maar aan de andere kant denk ik dan: je bent toch dood, dus je merkt er helemaal niets meer van! En ze zorgen dat je daarna weer mooi dicht genaaid wordt, dus de nabestaanden zien er ook niets van.
Het is toch juist een mooi idee dat jij met de organen waar je op dat moment toch niets meer aan hebt, een leven kan redden? En stel nou dat je zelf op sterven ligt, maar dat je kan blijven leven door een orgaan van iemand anders, dat is toch geweldig dan? Beter een orgaan van een mens dan een plastic ding in je lijf, of erger nog: een varkenshart ofzo.

Ik vind het gewoon een ontzettend eng idee dat ze organen uit mijn lijf gaan halen.

   Handtekening   

Van 25 april t/m 3 mei 2008 naar New York samen met Ivon!
Nog maar 10 maanden en 3 dagen!

 < 1 2 3 4 >  Last ›
2 of 6