Verslagje André Rieu 21-06-2007
change_status
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  154
Geregistreerd  2007-03-25

Omdat dit geen musical is, maar ik wel mijn verslagje graag met jullie wil delen, plaats ik het in off-topic. NB. het is niet erg gedetailleerd en bevat niet veel kritische noten oid, maar toch hoop ik jullie mijn beleving te kunnen laten ‘voelen’

Vandaag kreeg ik een leuk aanbod: ik kon maximaal acht gratis kaarten voor de generale repetitie van André Rieu krijgen. We blijven Nederlanders en onder het mom ‘try before you die’ (zo ongeveer 😉 ) ben ik als een gek de kaarten gaan halen en zijn we met z’n vijven vanavond in de Efteling geweest. Een mooier decor had Rieu zich niet kunnen wensen! Een prachtige belichting en een wondermooi plaatje leverde het op!

Ik had verwacht dat we vandaag een soort voor-concert van morgen zouden zien, maar het concert was vandaag echt een soort van ingestudeerde repetitie (hoe krijgen ze het voor elkaar!) Voor de pauze (de eerste veertig minuten) hebben ze de finale gerepeteerd, wat betekende dat we ongeveer vijf keer hetzelfde deel hebben gezien. Het was ontzettend grappig met kabouters die ongelooflijk goede mimiek bezaten, maar iets te ingestudeerd en één keer te veel, naar mijn inziens. Er werd veel gepraat door Rieu en weinig muziek gemaakt: slechts één muziekstuk (dat we nog een keer zouden horen)
De pauze was netjes verzorgd. We werden verrast met de borden ‘De Efteling biedt u het pauze-arrangement aan’. Gratis drankjes dus!

Na de pauze begon het serieuzere deel: de muziekstukken volgden elkaar sneller op en begon het meer op een concert te lijken. Natuurlijk moesten ze even benadrukken dat het een generale repetitie was door sommige delen twee keer ten gehore te brengen, maar ach, dat kon ons niet zo deren. Een prachtige solo werd verzorgd door een Amerikaanse man. Een bijna-kippenvelmoment. Dat zou het zijn geweest als mijn tante niet zo raar zat te lachen naast mij. De sfeer was ook super: na ieder stuk kreeg het orkest een staande ovatie en juichende mensen. Om klokslag 12 uur begon het finalestuk, wat we voor de pauze dus al om en nabij vijf keer hadden gezien. Rieu had net gezegd dat ze gingen stoppen, omdat het echt niet meer langer mag van de Efteling. (na 00.00u mag de Efteling geen geluidsnorm meer overschrijden om de buurtbewoners tevreden te houden) Op dat moment kwam het water met bakken uit de hemel vallen. Een snellere truc om mensen weg te krijgen bestaat gewoon niet!
Dat over de verloop van het concert.

André Rieu kwam op sommige momenten, onverwachts voor mij, grappig uit de hoek. Hij wist leuk in te spelen op de plaats waar hij was: Brabant. En wat doe je als brabander als hij het over brabant heeft? Juichen en nog net even iets harder applaudiseren! Helaas worden die leukste dingen op tv altijd weggehaald, waardoor het dan een stuk(je) saaier wordt! Ik heb me prima vermaakt. Ook was het wel tof om een keer op de eerste rij van een vak te zitten. Ik heb twee verschillende camera’s wel zo’n twintig keer langs zien komen met de lens op ons gericht! (dus wie weet kom ik op tv 😛….) Ook is het bijzonder om te zien dat er zeker 15 camera’s nodig zijn om dit geheel vast te leggen. Het lichtontwerp was ook ontzettend mooi te noemen! Het grote nadeel was dat het, ondanks de tijd van het jaar, nog hartstikke koud was buiten. Ik vond het boven verwachting een hoge amusementswaarde hebben en ik heb geen seconde spijt van mijn race naar de Efteling vanmiddag! Maar of ik hiervoor ook daadwerkelijk 25 euro neer zou tellen…...

  [ # 1 ] 21 June 2007 11:55 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Voor die 25 euro krijg je vast een stuk minder muziek dan je nu gezien hebt 😉

Overigens mag dit topic best wel bij de podiumbox hoor…
(als het aan mij ligt dan…)

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 2 ] 22 June 2007 12:57 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

25 euro?

Ik heb hier nog een brief van de Efteling liggen waarin ze me dat concert voor 50 euro door m’n neus wilden duwen…  :tong:

  [ # 3 ] 22 June 2007 07:07 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  154
Geregistreerd  2007-03-25

Lance - 22 June 2007 12:57 AM

25 euro?

Ik heb hier nog een brief van de Efteling liggen waarin ze me dat concert voor 50 euro door m’n neus wilden duwen…  :tong:

Het is zo dat gisteren de generale repetitie was en vandaag en morgen de echte concerten. Maar zoals ik omschreef: ze hebben er echt hun best aan gedaan om het maximaal 25 euro waard te laten zijn!