Macbethbranding: experimenteel theater
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Macbethbranding (Ensemble Leporello)
Gezien: 15-09-2007 Axisfestival te Assen

Wat ging vooraf aan de daad van Macbeth?

Dat is het uitgangspunt geweest waar Ensemble Leporello op door borduurt en een verhaallijn zich ontspint vol intriges en complotten.
Een verhaal eigenlijk bestaande uit ideeën van wat zou kunnen, vol met karakters gebaseerd op het wereldberoemde toneelstuk van Shakespeare en de Oresteia.
Een verhaal wat vervolgens in stukken is geknipt en fragmentarisch wordt verteld door een groep van achttien acteurs die desgewenst in Latijns of Gregoriaans klinkende zang uitbarsten, daarbij begeleid door een klein orkest van wat strijkers, een trommel, een woodblock, twee ondersteunende zangers en een zangeres.

Het toneel is leeg, het achterdoek rood verlicht en de belichting blijft gedurende het toneelstuk ongewijzigd. De kostuums zijn zwart met wit/beige en de enige rekwisieten zijn van krantenpapier gemaakte hoofddeksels en een set dolken.
In het voorwoord spreekt Leporello terecht van “verhalende elementen” en dat dekt de lading precies. Hoewel de acteurs meer vertellers zijn die de geschiedenis beschrijven en dit nauwelijks al spelend over het voetlicht brengen, is het meer een “kijken naar…” iets of een serie hersenspinsels die tijdens het bewerkingsproces zijn ontstaan.
Tijdens de filmische klassieke muzikale intermezzo’s dient soms een rookmachine om de scènewisselingen aan te geven. De muzikale ondersteuning is tevens een belangrijke kracht om de sfeer weer te geven. De rooknevels zorgen voor een dromerige sfeer. Door de cadans en het ritme van het stuk, de teksten en de herhaling is het alsof je letterlijk in een benevelde toestand zit te kijken en in een soort trance raakt. Een soort vervoering die de regisseur ook heeft willen bewerkstelligen. Hoewel niet het begrijpen, maar het ervaren op het eerste plan staat, is een beetje voorkennis nooit weg en een beetje voorwerk bestaande uit het doorlezen van de informatie van Leporello en de originele stukken toch een prettig houvast.

Zoek niet naar een duidelijk aanwezige chronologische verhaallijn, want die is er niet.
Probeer niet de karakters te doorgronden, want dat lukt je niet.
Wat maakt Macbethbranding dan toch interessant om naar te kijken?
De setting, de belichting, de eenvoud, de choreografieën en het gebruik van muziek: dat er voor zorgt dat je als publiek in een soort trance geraakt en het allemaal over je heen laat komen. De acteurs die je stuk voor stuk meetrekken op een ontdekkingstocht en de kwaliteit van de ingewikkelde muzikale en tekstuele stukken.

Ik vond het een prettig stuk om naar te kijken en ik heb me geen minuut verveeld.


Ensemble Leporello speelt Macbethbranding nog in Groningen, Leuven (B) en Cebazat (F)
Meer informatie: http://www.ensembleleporello.be/

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 1 ] 17 September 2007 03:33 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Toevoeging: bij de nabespreking met regisseur en cast werd tevens melding gemaakt van plannen voor Macbethbranding 2.
Het huidige stuk stopt waar het toneelstuk van Shakespeare begint.
Deel 2 zou het oorspronkelijke verhaal van Macbeth inhouden.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 2 ] 17 September 2007 05:01 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2416
Geregistreerd  2004-02-17

Ik had je over de telefoon gesproken en je had me al 1 en ander verteld. Je verslag maakt het plaatje helemaal af!
Jammer dat ik niet kon afgelopen weekend, anders was ik graag meegegaan! Een unieke ervaring.

  [ # 3 ] 18 September 2007 03:30 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Het was inderdaad een leuke avond.
Uiteraard ook door de gezelligheid achteraf.

Ben ook wel benieuwd naar deel 2: Macbethbranding including the story of Macbeth.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?