5 of 5 | ‹ First  < 3 4 5
de Vliegende Hollander in het M-Lab
  [ # 61 ] 04 November 2007 06:55 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Heb mijn indruk over de voorstelling al proberen te verwoorden in het topic van het verslag van Sebas. In het kort: ik ben niet zo enthousiast vanwege de verhaalkeuze en de wijze waarop dit verhaal verteld wordt. Het hele stuk heeft mij nergens geraakt.

Daarnaast, los van vraagtekens over vloeken, breken van de ban van vloeken, zat mijn grootste vraagteken meer in de karakterontwikkeling (of juist het ontbreken daarvan beter gezegd) van de hoofdrolspelers. Dus het is mij A) niet duidelijk waarom men voor dit verhaal gekozen heeft om te willen vertellen en B) als dat dan toch gedaan schijnt te moeten worden, begrijp ik dat verhaal inhoudelijk gewoon niet.

Wie kan mij bijv. het volgende uitleggen:
Senta heeft net Eric ontmoet en heeft een nieuwe afspraak met hem. Ze werkt met de meisje aan het zeil en haar collega’s/vriendinnen vragen haar een verhaal te vertellen; wat ze in liedvorm doet (griekse mythe). Ingrid zit met de stuurman wijn te drinken en DVH loopt in deze scene even binnen en hoort Senta haar verhaal zingen.
Senta ziet DVH ook.

Mijn vraagteken is: waarom loopt een 17-jarig meisje vervolgens de rest van de voorstelling met een schilderij van DVH rond en waarom kijkt ze met een ietwat verdwaasde blik hierna? Is ze in die paar tellen verliefd geworden op DVH ? Of is er iets anders wat haar hiertoe motiveert wat ik mis. Als het toch gewoon verliefdheid is (ik kan niks anders bedenken) vind ik het eerlijk gezegd behoorlijk stompzinnig na een ontmoeting van 2 minuten met een 50 jarige man en als je om de hoek Rene van Kooten hebt staan. Kan iemand mij dan uitleggen waarom een meisje van 17 in zo’n situatie voor een man van 50 kiest die ook nogeens al weer (maanden) uit beeld is en een leuke jongen vanhaar eigen leeftijd laat staan ? Heeft dat mens geen hormonen dan ?

Zo had ik dus vele vragen.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 62 ] 04 November 2007 06:59 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

Klaske - 04 November 2007 06:55 PM

Jouke, de titel is: “Een zekere Man”  (Later leren we dat Senta juist niet op zoek is naar een zekere nacht 😉 )

ik weet de titel ook wel , maar de dame die dit nummer zingt is Marle Martens en zei speekt de rol van Senta

  [ # 63 ] 04 November 2007 07:02 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

jouke - 04 November 2007 06:59 PM
Klaske - 04 November 2007 06:55 PM

Jouke, de titel is: “Een zekere Man”  (Later leren we dat Senta juist niet op zoek is naar een zekere nacht 😉 )

ik weet de titel ook wel , maar de dame die dit nummer zingt is Marle Martens en zei speekt de rol van Senta

Aan het begin van je filmpje heb je als titel gezet: Een zekere nacht. Daar zal Klaske op doelen…

Dat Marle de rol speelt is bekend…

  [ # 64 ] 04 November 2007 07:19 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

oh wat een “blonde” actie van mij:P zal het ff veranderen

edit: is nu goed

[ Gewijzigd: 04 November 2007 07:59 PM by jouke ]
  [ # 65 ] 04 November 2007 10:18 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Mark Schmeitz - 04 November 2007 06:55 PM

Wie kan mij bijv. het volgende uitleggen:
Senta heeft net Eric ontmoet en heeft een nieuwe afspraak met hem. Ze werkt met de meisje aan het zeil en haar collega’s/vriendinnen vragen haar een verhaal te vertellen; wat ze in liedvorm doet (griekse mythe). Ingrid zit met de stuurman wijn te drinken en DVH loopt in deze scene even binnen en hoort Senta haar verhaal zingen.
Senta ziet DVH ook.

Mijn vraagteken is: waarom loopt een 17-jarig meisje vervolgens de rest van de voorstelling met een schilderij van DVH rond en waarom kijkt ze met een ietwat verdwaasde blik hierna? Is ze in die paar tellen verliefd geworden op DVH ? Of is er iets anders wat haar hiertoe motiveert wat ik mis. Als het toch gewoon verliefdheid is (ik kan niks anders bedenken) vind ik het eerlijk gezegd behoorlijk stompzinnig na een ontmoeting van 2 minuten met een 50 jarige man en als je om de hoek Rene van Kooten hebt staan. Kan iemand mij dan uitleggen waarom een meisje van 17 in zo’n situatie voor een man van 50 kiest die ook nogeens al weer (maanden) uit beeld is en een leuke jongen vanhaar eigen leeftijd laat staan ? Heeft dat mens geen hormonen dan ?

Zo had ik dus vele vragen.

Senta is haar vader al jong verloren en is nu op zoek naar een vader figuur, zij ziet iets in die man. Dat kan twee kanten op: zij is een meisje dat graag mannen wil helpen, vooral als zo’n man dan verdrietig en melancholiek en zwijgend is etc. of ze is gewoon een meisje van 17 en die zijn nooit echt logisch te beredeneren.

En waarom ze niet voor Erik kiest is omdat hij wat anders wil dan zij (al komt dat niet lekker uit de verf), Senta wil eeuwige liefde, en Erik heeft het over een heleboel, maar daar niet over.

  [ # 66 ] 05 November 2007 07:00 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  517
Geregistreerd  2007-04-04

Klaske - 04 November 2007 10:18 PM
Mark Schmeitz - 04 November 2007 06:55 PM

Wie kan mij bijv. het volgende uitleggen:
Senta heeft net Eric ontmoet en heeft een nieuwe afspraak met hem. Ze werkt met de meisje aan het zeil en haar collega’s/vriendinnen vragen haar een verhaal te vertellen; wat ze in liedvorm doet (griekse mythe). Ingrid zit met de stuurman wijn te drinken en DVH loopt in deze scene even binnen en hoort Senta haar verhaal zingen.
Senta ziet DVH ook.

Mijn vraagteken is: waarom loopt een 17-jarig meisje vervolgens de rest van de voorstelling met een schilderij van DVH rond en waarom kijkt ze met een ietwat verdwaasde blik hierna? Is ze in die paar tellen verliefd geworden op DVH ? Of is er iets anders wat haar hiertoe motiveert wat ik mis. Als het toch gewoon verliefdheid is (ik kan niks anders bedenken) vind ik het eerlijk gezegd behoorlijk stompzinnig na een ontmoeting van 2 minuten met een 50 jarige man en als je om de hoek Rene van Kooten hebt staan. Kan iemand mij dan uitleggen waarom een meisje van 17 in zo’n situatie voor een man van 50 kiest die ook nogeens al weer (maanden) uit beeld is en een leuke jongen vanhaar eigen leeftijd laat staan ? Heeft dat mens geen hormonen dan ?

Zo had ik dus vele vragen.

Senta is haar vader al jong verloren en is nu op zoek naar een vader figuur, zij ziet iets in die man. Dat kan twee kanten op: zij is een meisje dat graag mannen wil helpen, vooral als zo’n man dan verdrietig en melancholiek en zwijgend is etc. of ze is gewoon een meisje van 17 en die zijn nooit echt logisch te beredeneren.

En waarom ze niet voor Erik kiest is omdat hij wat anders wil dan zij (al komt dat niet lekker uit de verf), Senta wil eeuwige liefde, en Erik heeft het over een heleboel, maar daar niet over.

De eerste reden die Senta geeft om niet voor Erik te kiezen is toch omdat Ingrid haar zegen niet geeft en omdat Ingrid haar heeft gevraagd te wachten. Pas later, als de Hollander terug komt beseft ze ook echt dat ze op hem wilde wachten.
Blijft inderdaad wel dat schilderij over. Misschien straalt hij gewoon iets uit dat haar boeit, maar door naar het schilderij te kijken kiest ze nog niet meteen duidelijk voor hem.
Denk ik..

  [ # 67 ] 05 November 2007 10:51 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Ok dank voor jullie antwoorden…dat father figure was inderdaad ook al door mijn hoofd geschoten. Kan me geloof ik het beste neerleggen bij de versie dat meisje van 17 “don’t make sense” 😊

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 68 ] 06 November 2007 12:06 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  496
Geregistreerd  2003-01-14

Voor iedereen die wat meer inzicht wil hebben in het verhaal en ook de lijnen eens goed wil bekijken raad ik aan eens te googelen op synopsis Der fliegende Hollaender.
Dit is de opera van Wagner. Hij introduceert de namen Senta en Erik in het verhaal en verder een vader en min (Daland en Mary, die gezamenlijk de figuur Ingrid vertegenwoordigen.

In totaal krijg je bij Wagner een beter te begrijpen verhaal.

Verder: ik ben erg benieuwd wat iedereen van het einde vond.

   Handtekening   

Don’t take your organs to Heaven. Heaven knows we need them here!
Heb jij je al als donor geregistreerd?

  [ # 69 ] 06 November 2007 12:08 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  496
Geregistreerd  2003-01-14

Mark Schmeitz - 05 November 2007 10:51 AM

Ok dank voor jullie antwoorden…dat father figure was inderdaad ook al door mijn hoofd geschoten. Kan me geloof ik het beste neerleggen bij de versie dat meisje van 17 “don’t make sense” 😊

Duidelijk is dat de figuur Senta te weinig is uitgewerkt. We zouden graag wat meer willen weten wat er in haar omgaat. Ze heeft genoeg solo’s maar daar vertelt ze blijkbaar niet de dingen in die wij graag willen weten. In dat geval zijn het alleen maar mooie liedjes…

   Handtekening   

Don’t take your organs to Heaven. Heaven knows we need them here!
Heb jij je al als donor geregistreerd?

  [ # 70 ] 07 November 2007 11:22 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Mo - 06 November 2007 12:08 PM

Duidelijk is dat de figuur Senta te weinig is uitgewerkt. We zouden graag wat meer willen weten wat er in haar omgaat. Ze heeft genoeg solo’s maar daar vertelt ze blijkbaar niet de dingen in die wij graag willen weten. In dat geval zijn het alleen maar mooie liedjes…

Ja ik geloof dat ik het hier mee eens ben. Ik vond/vind alle karakters niet bijster helder uitgewerkt en (mede) daardoor spreekt het verhaal als geheel me niet zo aan. Maar Senta is inderdaad wel de spil waarom het geheel draait. Als ik in ieder geval wat meer van haar gemoedstoestand zou snappen, zouden wellicht de anderen karakters ook wat meer op hun plek vallen.

Ik zoek/zie ook graag een centraal (levens)thema in een dramavoorstelling. Ook daar twijfel ik bij DVH beetje over: is het vergeving ?

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 71 ] 18 July 2017 10:04 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik had laatst het nummer ‘Een Zekere Man’ in mijn hoofd. We zijn bijna 10 jaar verder, heeft iemand ooit nog iets gehoord dat Van Dijk & Van Dijk nog bezig zijn met dit project? Ben wel benieuwd of er nog iets mee gedaan wordt. Het was niet perfect, maar denk dat het wel potentie had.

‹ First  < 3 4 5
5 of 5