Toen was ik op een avond m’n harde schijf aan het opschonen wat betreft tekstbestanden en vond ik dit weer:
Het past alleen niet in één bericht.
Eerste Akte
Drie personen trotseren de duisternis van de St. Marx Begraafplaats op een late herfstavond in 1809: Mozart’s weduwe Constanze Nissen, de onderzoeker Dr. Anton Mesmer en zijn bediende. Mevrouw Nissen heeft Dr. Mesmer beloofd hem naar het graf van Mozart te leiden in ruil voor een degelijke vergoeding. Overweldigd door het mysterieuze gevoel die de begraafplaats bij hem opwekt denkt hij terug aan een opvoering van het kind Amadé in de Weense Barokke Tuinen veertig jaar daarvoor.
De muziek van die gelegendheid zwelt aan en we reizen terug naar Wenen in het jaar 1768. Leopold Mozart, een dirigent uit Salzburg, presenteert zijn zoon Wolfgang Amadé aan de illustere Weense gemeenschap op een open lucht podium. Leopold wordt bijgestaan door Amadé’s oudere zus Nannerl, die zelf nog een protégee was tot voor kort. Amadé voelt zich niet goed en kan niet optreden. De jongen vind een mysterieuze doos die hij mag houden dankzij een tussenkomst van de Baron von Waldstatten.
Negen jaar later. Het kind protégee Amadé is veranderd in een jonge man genaamd Wolfgang. Hij laat een rode jas zien aan zijn zuster Nannerl die hij speciaal op maat heeft laten maken. Zijn vader, Leopold, komt binnen en verbiedt Wolfgang de jas te dragen. Hij eist dat Nannerl de jas terugbrengt en dat Wolfgang de serenade afmaakt waar de Prins in Salzburg op wacht.
Op het podium zien we niet Wolfgang die de noten componeert, maar de protegee Amadé die letterlijk vorm geeft aan het Genie van Mozart als een tweede individu. Dit “Onsterfelijke Porseleinen Kind†volgt Mozart door het hele stuk als een schaduw, onzichtbaar voor anderen. Zij zien alleen de sterfelijke mens Wolfgang Mozart. Maar de kleine Amadé, Mozarts eeuwige strevende Genie, is altijd ergens in de buurt. Het “Wonderkind†componeert zonder onderbreking, vaak gebogen over een stapel notenpapier, terwijl de volwassen Wolfgang, speelt, drinkt, liefheeft of droomt.
Terwijl Amadé de serenade componeert probeert Wolfgang de woede die voelt jegens zijn vader onder woorden te brengen. Hij vraagt zich af wanneer hij hem niet meer op de huid zal zitten en hem kan
Onder de supervisie van kamerheer Graaf Arco bereiden de bedienden aan het hof in Salzburg een feestelijk avondmaal voor. Aartsbisschop Colloredo verschijnt en wijst iedereen er op hard door te werken met discipline. Wolfgang Mozart is te laat. Als hij eindelijk verschijnt, begeleidt door zijn vader, stoot zijn arrogantie de toch al ongeduldige Aartsbisschop tegen de borst. Colloredo verscheurd de muziek die Mozart hem heeft gegeven en gooit het papier op de grond. Furieus verlaat Mozart het hof.
Leopold is verbijsterd dat Wolfgang’s zichzelf niet kan beheersen. Hoe dan ook voelt Wolfgang een vleugje vrijheid en is ervan overtuigd dat ij een betere positie kan verwerven in Wenen, Parijs of Londen. Hij wil alleen op reis, maar Leopold weet hoe afhankelijk Wolfgang is van anderen en wil hem niet laten gaan.
Wolfgang gaat zijn eigen weg en verlaat Salzburg, vergezeld door zijn moeder. Nannerl verteld de nieuwsgierige marktvrouwen in Salzburg over de reizen van haar broer. Ze is ervan overtuigd dat Wolfgang een goede positie zal weten te bemachtigen. Graaf Arco weet echter beter: Prins Colloredo zal zijn invloed aanwenden om Mozart tegen te werken.
Wederom in Salzburg heeft Leopold spijt dat hij zijn zoon heeft toegestaan te vertrekken. Donkere visioenen spelen hem parten, want hij is ervan overtuigd dat de wereld een slechte plaats is om te leven. Hij hoopt dat zijn goedgelovige zoon Wolfgang zichzelf weet te beschermen door zijn hart als het ware van ijzer te laten zijn.
Zijn angst blijkt niet onterecht. In Mannheim valt Wolfgang in de handen van de Webers, een familie met vele dochters en een twijfelachtige reputatie. De mooie en muzikale dochter Aloysia is verkozen door Madame Weber om Wolfgang het hof te maken. Ze slaagt en Mozart geeft de Webers geld. Hij beloofd Aloysia om te toveren in een Prima Donna.
Wanneer Leopold te weten komt over de relatie van Wolfgang en Aloysia Weber ziet hij zijn ergste nachtmerrie waarheid worden. In een gesprek met God zoekt hij een manier om zijn zoon te redden. Hij gebied Wolfgang terug te komen naar Parijs, met uitsluitend zijn moeder aan zijn zijde. Wolfgang stemt toe me een steen op zijn hart. Om Aloysia niet te verliezen stuurt hij de familie Weber al zijn geld vanuit Parijs, inclusief het geld dat zijn vader hem vanuit Salzburg had gestuurd. Door deze daad leven zijn moeder en hij in armoede. Zijn moeder sterft in een ellendige kamer. Uit wanhoop twijfelt Wolfgang aan de zin van het bestaan.
Hij keert alleen terug naar Salzburg, een totale mislukking. De jaloerse bedienden van de Aartsbisshop bespotten Wolfgangs terugkeer naar Salzburg om zo zijn vernedering weer te doen herleven. De theaterdirecteur Emanuel Schikaneder, wiens spelers een gastoptreden verzorgen in de stad, is verheugd bij het theatrale spektakel dat hij ziet.
Leopold Mozart geloofd dat hij een manier heeft gevonden om te zorgen dat Wolfgang bij hem blijft: Hij geeft hem een lijst met zijn schulden die hij alleen af kan betalen in de vorm van werk. Barones von Waldstatten komt op bezoek en biedt aan om Wolfgang mee te nemen naar Wenen. Leopold is kort maar krachtig: Wolfgang moet en zal in Salzburg blijven.
Een paar maanden later duikt een nieuwe kans op. Aartsbisschop Colloredo reist met zijn hof van Salzburg naar Wenen en eist dat Wolfgang daar ook zal zijn. Graaf Arco is echter tegen het plan. Hij vreest dat Wolfgang aan de prins zou kunnen ontsnappen in Wenen.
Maar Mozart blijft in de buurt van Colloredo. Niet lang daarna ziet hij een tentoonstelling in het Weense Prater. De show waar hij naar kijkt blijkt te worden uitgevoerd door de familie Weber die haar activiteiten heeft verplaatst van Mannheim naar Wenen. Wolfgang verliest wederom zijn hart. Aloysia is in de tussentijd met een andere man getrouwd, maar Wolfgang ontdenkt dat hij gevoelens heeft voor haar dochter Constanze Weber. Cacilia Weber overtuigd hem om in te trekken het appartement van de familie.
De geruchten komen tot aan Salzburg. Leopold Mozart voelt aan dat zijn zoon in Wenen zal blijven. Verraden en bitter gooit hij ‘souvenirs’ aan de tijd van het ‘Wunderkind†in de rivier Salzach. Nannerl probeert tevergeefs haar vader op andere gedachten te brengen. Ze blijft alleen achter en realiseert zich dat haar eigen kinderdromen nooit zullen worden vervuld. Terwijl Wolfgang de weg volgt dat door zijn Genie wordt gemaakt is zijn gebonden door haar trouw en plicht aan haar vader en de voorbestemde rol van de vrouw in de maatschappij.
Problemen in Wenen. Colloredo breekt zijn belofte om Wolfgang voor de stellen aan de Keizer. In paats daarvan stuurt hij hem terug naar Salzburg. Mozart is woedend en gaat in strijd met de Prins. Het conflict escaleert en eindigd met Mozart’s ontslag. Graaf Arco gooit de rebelse componist letterlijk uit de verblijven van de Aartsbisschop.
Wolfgang begint langzaamaan te genieten van zijn herwonnen vrijheid als hij beseft dat hij niet echt vrij is. Zijn Genie, die hem overal achtervolgd in de vorm van het porseleinen wordenkind Amadé, stelt grotere eisen aan hem dan een van zijn meerdere en opdrachtgevers ooit hebben gedaan. Amadé blijkt een te grote last en wordt een Monster voor Wolfgang en hij is gedoemd hem te dienen, voor eeuwig.