1 of 2 |  1 2 > 
Les Miserables 23-4-2008
change_status
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  100
Geregistreerd  2008-03-10

Hierbij een verslagje van de voorstelling van 23-4-(er kunnen spoilers in zitten)

Wat was ik blij, dat het eindelijk zover was: DE dag dat ik naar Les Miserables mocht. Het
wachten duurde veel te lang (de kaartjes hadden de vorig jaar juni gehaald, kun je nagaan!), en dan natuurlijk ook nog het hele media-offensief over je heen: maar wat werd het wachten beloond!!!

Wat Les Miserables betreft ben ik echt een leek, ik heb hem nooit eerder gezien (was ik toen nog veel te jong voor), ik heb het boek niet gelezen en ik heb er ook geen cd van in huis :ohoh: .
Ik heb dus geen enkel vergelijkingsmateriaal met andere versies, verschillen in bijv. arrangementen, maar voor mij doet dat er helemaal niet toe.
Vanaf de eerste noot tot de laatste noot zat ik vastgenageld op mijn stoel, met kippevel over mijn hele lijf. Mijn god, wat is dit een mooie, emotionele voorstelling.
Alles klopt gewoon, de muziek ,het decor, het licht enz…, maar vooral de cast. Echt een compliment voor de casting, want bij elk karakter klopt het gewoon, het juiste gezicht ,de juiste stem. In het begin had ik mijn twijfels over Nurlaila, maar die waren onterecht.

De cast:
Jean Valjean: Rene van Kooten
Deze man heeft er een grote fan bij. Ik vond hem altijd al goed, maar gister was hij echt geweldig. Wat kan die man zingen. Vooral het lied ‘breng hem thuis’, WOW!! Op 1 kleine verspreking na, maar dat kan gebeuren in het heetst van de strijd, echt fenomenaal gezongen. Ik had toen al een gigantische brok in mijn keel, maar bij het allerlaatste lied als Jean sterft, werd het toch iets teveel en kon ik het niet meer droog houden.
Javert: Wim Van Der Driessche
Ik heb hem nog nooit ergens anders in zijn spelen, wat een stem heeft hij en wat een goed acteur. Hij is gewoon Javert, zo’n slechte man
Marius: Jamai Loman
Ik heb hem in Hello Dolly! en in Jesus Christ Superstar gezien. Altijd al goed maar hier is hij zo gegroeid, echt geweldig! En geloofwaardig, ook niet onbelangrijk.
Enroljas: Freek Bartels (wat een leuke jongen! 😉 )
Uit het programmaboek begreep ik dat hij nog niet niet zo lang geleden is afgestudeerd, maar daar merk je niets van. Ook een prachtrol.
Thenardier: Gerben Grimmius
Madame Thenardier: Hilke Bierman (weet ik niet helemaal zeker)
In het theater stond bij de ingang geen bord met daarop de cast, het was dus sowieso een verrassing wie er allemaal speelden die avond. Ik had eerlijk gezegd wel een beetje verwacht en ook wel gehoopt dat ik de gehele eerste cast zou hebben. Dat was dus niet zo. Maar geen enkel moment van teleurstelling gehad. Wat een goede combinatie met z’n tweeen. Lekker slecht, lekker vies en de toch wel welkome komische noot afentoe.
Ik heb de ‘echte Thenardiers’ nog niet gezien, vergelijken kan ik dus niet, maar ze moeten wel erg goed zijn om deze twee te overtreffen.
Fantine: Nurlaila Karim
Zoals al eerder gezegd vond ik dit in eerste plaats een beetje een mis-casting. Ik vond haar er niet echt tussen passen. Wat had ik het fout! Ze heeft een geweldige stem, afentoe iets er naast, maar het lied wat zij zingt ‘mijn droom’ is zo sterk, dat dat er niets aan afdoet.
Het is wel een erg kleine rol, ik meende haar later in de voorstelling ook in het ensemble gezien te hebben, ik weet niet of dit kan?? Misschien weet iemand dat?
Eponine: Celine Purcell
Het wordt een beetje eentonig misschien, maar ook zij was helemaal top.
Een hele mooie sterfscene (klinkt een beetje raar, maar was echt zo!) in de armen van Marius, daar had ik het ook een beetje moeilijk, en dat was pas de eerste van vele…
Cosette: Suzan Seegers
Bij het programma Op zoek naar de Evita was ik niet echt weg van haar, en ook hier moest ik in het begin even aan haar wennen. Ze heeft een aparte stem, vind ik. Ietsje onzuiver afentoe, maar dat komt misschien omdat ze zo hoog moet zingen. Maar wederom vind ik het niet storend. Het duet met Marius is erg mooi om te horen en te zien, want het is echt een mooi stel.

Ik weet niet wie er als kleine Cosette , kleine Eponine en Gavroche speelden. Zoals gezegd stond er nog geen castbord bij de ingang. Maar ze waren net als de rest super goed!! Echt een compliment voor die kinderen.

Voor mij is de avond voorbijgevlogen, het einde kwam dan ook veel te snel!! Na een echt gemeende staande ovatie ( ik meen het wel altijd, maar het wordt zo vanzelfsprekend, ben ik nog te volgen :vaag: ) was het dan ook echt voorbij. Tijd om de tranen te drogen en om naar huis te gaan…. snik…

Wat een geluk dat ik in Rotterdam woon, voorlopig staan er alweer 3 bezoeken op stapel.
En ik heb net het goede nieuws gehoord dat Les Miserables in ieder geval tot 4-1-2009 in het Nieuwe Luxor zal staan, dus er zullen vast en zeker nog veel meer theaterbezoeken volgen….
Een nieuwe musicalverslaving is geboren…. 📣

Mijn advies aan iedereen: Ga erheen, je zult er geen spijt van krijgen!!!

  [ # 1 ] 24 April 2008 08:49 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Je had gisteren Kirsten Cools als Mme Thenadier 😉

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 2 ] 24 April 2008 09:47 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2416
Geregistreerd  2004-02-17

Ik vind het wel snel naar de premiere dat de US opgaan, of zie ik dat verkeerd?

  [ # 3 ] 25 April 2008 02:33 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Vanavond speelde Carlo weer niet :sad:
Maar ik moet er wel aan toevoegen dat Gerben ook heel goed speelt en ik denk zelfs beter zingt dan Carlo. Alleen miste ik in sommige stukken het “Carlo-gehalte”.

Verder ben ik nu ook verslaafd aan les mis…  😉
Iedereen is gewoon geweldig, wat een cast!!

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 4 ] 25 April 2008 08:39 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Zullen we een keer samen gaan Mo?  📣

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 5 ] 25 April 2008 08:51 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  496
Geregistreerd  2003-01-14

Scarletwoman - 25 April 2008 08:39 AM

Zullen we een keer samen gaan Mo?  📣

Wat, wie, wij?

   Handtekening   

Don’t take your organs to Heaven. Heaven knows we need them here!
Heb jij je al als donor geregistreerd?

  [ # 6 ] 25 April 2008 08:54 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Mo - 25 April 2008 08:51 AM
Scarletwoman - 25 April 2008 08:39 AM

Zullen we een keer samen gaan Mo?  📣

Wat, wie, wij?

Nee haha ik bedoelde Monieky :tong:

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 7 ] 25 April 2008 10:22 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  155
Geregistreerd  2007-12-14

Mooi verslag!! Ik ben echt zo benieuwd naar de understudy’s voor de Thénardiers maar ook naar Remko als Marius! :tanden:

  [ # 8 ] 25 April 2008 10:36 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Scarletwoman - 25 April 2008 08:54 AM
Mo - 25 April 2008 08:51 AM
Scarletwoman - 25 April 2008 08:39 AM

Zullen we een keer samen gaan Mo?  📣

Wat, wie, wij?

Nee haha ik bedoelde Monieky :tong:

Ja leuk!! Ik zag al dat je last minute was gegaan, bel maar hoor.. ik ga wel mee 📣

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 9 ] 25 April 2008 11:07 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  282
Geregistreerd  2006-01-26

Nieluhs - 24 April 2008 09:47 PM

Ik vind het wel snel naar de premiere dat de US opgaan, of zie ik dat verkeerd?

Nee, daar heb je m.i. gelijk in. Van Carlo was het te verwachten, maar ik vind het eigenlijk niet kunnen dat bijna Thernadiers zo snel na de premiere tegelijk afwezig zijn.

  [ # 10 ] 25 April 2008 05:09 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  59
Geregistreerd  2007-04-17

Carlo had gisteren opnames van zijn nieuwe programma Ik Wed Dat Ik Het Kan. Dinsdag en woensdag had hij daar repetities voor tot laat in de avond! Logisch dus dat hij niet speelde. Dat was van te voren al bekend trouwens… De volgende opnamedata van dit programma zijn 29 april, 7 mei, 13 mei en 15 mei! Daaromheen dus ook kans op repetitiedagen! 😉

   Handtekening   

When destiny calls you,
You must be strong…
I may not be with you,
But you’ve got to hold on!

http://www.carloirene.nl & http://fan.clubs.nl/CarloBoszhard

  [ # 11 ] 25 April 2008 06:40 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  282
Geregistreerd  2006-01-26

Ik snap wel dat Carlo die verplichtingen heeft, maar waarom dan Marjolein ook vrij geven?
Aan de andere kant: misschien was ze wel ziek..

  [ # 12 ] 25 April 2008 10:51 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Ach, of het nou kan of niet… Ik heb een fantastisch Thenardierskoppel gezien. Dat Marjolein er niet was zal 99% van de zaal uberhaupt niet door hebben gehad. En zo’n fantastische ‘Hond eet hond’ als Gerben zingt krijg je niet gauw meer te horen. Normaal vind ik dat echt een doorskip nummer… Dat is nu verleden tijd 😉

  [ # 13 ] 25 April 2008 10:55 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  155
Geregistreerd  2007-12-14

oew je maakt me nu wel heel erg benieuwd naar Gerben!! :tanden:

  [ # 14 ] 26 April 2008 12:10 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

Geloof het of niet, maar Carlo is met Hond eet Hond ook BRIL-JANT hoor!

Lance - 25 April 2008 10:51 PM

Ach, of het nou kan of niet… Ik heb een fantastisch Thenardierskoppel gezien. Dat Marjolein er niet was zal 99% van de zaal uberhaupt niet door hebben gehad. En zo’n fantastische ‘Hond eet hond’ als Gerben zingt krijg je niet gauw meer te horen. Normaal vind ik dat echt een doorskip nummer… Dat is nu verleden tijd 😉

  [ # 15 ] 26 April 2008 06:04 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  335
Geregistreerd  2004-10-29

S7rin - 26 April 2008 12:10 AM

Geloof het of niet, maar Carlo is met Hond eet Hond

Dat blijft natuurlijk subjectief 😊.

   Handtekening   

Zelfs in een orkaan blijft je suikerspin staan!

 1 2 > 
1 of 2