1 of 3 |  1 2 3 > 
2 juli - Les Mis en CD-uitreiking.
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Les Miserables is een topvoorstelling, waar ik wekelijks wel een keertje kan zitten. Maar om niet te overdrijven zit ik op een planning van 1 keer in de maand, met een voelspriet voor speciale voorstellingen. Zoals Richard als Valjean, of binnenkort Guido als Javert. Als moderator van het forum komt daar dan wel eens een uitnodiging tussendoor. Zoals voor de voorstelling van gisteren, zodat ik de voorstelling morgen voor de tweede keer in drie dagen zie.
En het was een geval van mazzel. Pieter van Nieuwenhuyze speelde Marius en Kirsten Cools speelde Mme Thenardier, en beiden had ik nog niet in die rollen gezien. Een gevalletje kleine pech was er ook: Guido zat in de zaal. Normaal is de bisschop-scene voor mij het eerste moment dat er tranen vloeien, en hoewel Dirk Postma het als bisschop prima doet, bleven de tranen ditmaal weg.

De voorstelling is gelukkig technisch vrijwel foutloos; nagenoeg geen fouten in het aanzetten van microfoons. Wel lijkt het of het orkest harder speelt, wat voor mij niet zo hoeft.
Pieter is een prachtige Marius. Hij speelt de student echt goed; een geloofwaardig student, en met een duidelijk verschil in emotie tussen de twee vrouwen in zijn leven.
Kirsten is wat minder spontaan-ordinair dan Marjolijn, maar doet het verder ook wel goed als mevrouw Thenardier.

Voor het eerst zie ik de voorstelling nu van een afstand (rij 14) en ik moet zeggen dat ik liever dichterbij zit. Waar ik dacht nu eindelijk eens mooie overzichtssituaties te zien, viel me dat toch wat tegen. Natuurlijk zijn de massa-scenes overzichtelijker, maar echt nieuwe dingen heb ik niet gezien. De details die je op de voorste rijen ziet en van veraf mist zijn daarmee vergeleken toch echte pareltjes. Het verstaan van de ruis-teksten in het ensemble (als ze bijvoorbeeld Fantine belagen, of Cosette observeren), of het in elkaar zetten van het vlaggetje door Gavroche.

En dan natuurlijk hetgeen waarvoor ik er was: de uitreiking van de CD door Paul de Leeuw. Hij was blij met deze nieuwe cd; Omdat Joop er toch niet was durfde hij zelfs zijn mening te geven: degene waarop hij mee zong had een veel te zacht orkest.
Dan doet hij iets wonderlijks: hij reikt de echte cd uit aan iemand van het ensemble. Omdat hun aandeel altijd wordt vergeten. Op de terugweg nog wel even vermeldend dat hij geen idee had wie het was. Ikzelf kon vanaf mijn plek ook niet zien wie het was geweest. En natuurlijk: René krijgt als ster van de show de grote formaat-uitvoering.  (die van karton).

En passant heeft Paul ook nog Max uit de coulissen getrokken, en blijkt dit dus een van de spaarzame keren dat Gavroche meedeelt in het applaus. Hij is er wat onwennig onder.

Voor de foto’s en het nieuwsbericht: zie hier

[ Gewijzigd: 03 July 2008 06:50 PM by Jeroen ]
  [ # 1 ] 03 July 2008 04:15 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Leuk stuk.

Les Mis is voor mij ondertussen ook een verslaving geworden (gng de laatste weken ook bijna elke week), maar probeer nu af te kicken :tong:

Ik heb zojuist een filmpje gezien op YouTube van de cd presentatie, volgens mij is anoniem ensemblelid een vrouw… (Er zijn er een paar die zo gekleed zijn tijdens de laatste momenten van de show, Veerle, Manon, Barbara… )

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 2 ] 03 July 2008 06:03 PM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  37
Geregistreerd  2008-04-21

Jammer dat ik Dirk gemist heb als bisschop!

  [ # 3 ] 03 July 2008 06:40 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Dirk speelt de bisschop de komende dagen weer mag ik aannemen, daar Guido Javert speelt. Je hebt dus nog genoeg kansen.

  [ # 4 ] 03 July 2008 07:21 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1449
Geregistreerd  2006-02-27

Scarletwoman - 03 July 2008 04:15 PM

Ik heb zojuist een filmpje gezien op YouTube van de cd presentatie, volgens mij is anoniem ensemblelid een vrouw… (Er zijn er een paar die zo gekleed zijn tijdens de laatste momenten van de show, Veerle, Manon, Barbara… )

Kun je de link van het filmpje doorgeven?
Ben benieuwd hoe duidelijk die is…lijkt me wel leuk als het Barbara zou zijn.

  [ # 5 ] 03 July 2008 07:53 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

https://www.youtube.com/watch?v=hcpBbWdu-Ag

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 6 ] 03 July 2008 10:31 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Paul zou Paul niet zijn als hij iets origineels deed (kleine cd uitreiken) of iets wat niet mocht (Gavroche uit de coulissen trekken).

Wel leuk om te lezen; ik zie Jeroen al helemaal zitten, zo van voor op een rij.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 7 ] 03 July 2008 10:56 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1449
Geregistreerd  2006-02-27

Als ik het zo zie is de kleine versie aan Barbara gegeven.

  [ # 8 ] 03 July 2008 11:09 PM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  37
Geregistreerd  2008-04-21

Jep het is Barbara in haar Urchin outfit.

  [ # 9 ] 04 July 2008 06:53 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1449
Geregistreerd  2006-02-27

Ik vind het wel tof dat Babs de kleine versie kreeg. Ondanks dat Paul totaal geen idee had wie het was heeft hij hem naar mijn mening aan de juiste persoon gegeven. Maar ik denk dat ik een beetje bevooroordeeld ben.

  [ # 10 ] 04 July 2008 09:42 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Jeroen - 03 July 2008 01:57 PM

Les Miserables is een topvoorstelling, waar ik wekelijks wel een keertje kan zitten. Maar om niet te overdrijven zit ik op een planning van 1 keer in de maand, met een voelspriet voor speciale voorstellingen. Zoals Richard als Valjean, of binnenkort Guido als Javert. Als moderator van het forum komt daar dan wel eens een uitnodiging tussendoor. Zoals voor de voorstelling van gisteren, zodat ik de voorstelling morgen voor de tweede keer in drie dagen zie.

Jeroen (of anderen), daar het lijkt alsof jij wat vaker in het Luxor komt dan ik: kun jij mijn vermoeden dat de kaartverkoop van Les Mis niet echt loopt bevestigen of ontkrachten ? Ik zie en hoor namelijk veel te vaak en voor een al veel te lange periode Les Mis op radio en tv-reclames voorbijkomen.

Nu zegt een volle zaal nog steeds niet alles over de kaartverkoop, omdat er ook nog veel plaatsen via postcodeloterij/acties etc. gevuld worden; halfvolle zalen daarentegen zijn in ieder geval een teken dat de verkoop niet lekker loopt. Ik zou het trouwens jammer vinden als mijn vermoeden klopt: het is een te mooie voorstelling om voor lege stoelen te spelen.

Bovendien hoop ik op een verlenging in Carre, dan kan ik eens wat vaker “onverwacht” naar binnen piepen :roll:

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 11 ] 04 July 2008 10:11 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Ik denk dat het algemeen bekend is dat Les Mis niet de automatische publiekstrekker is geworden die ze er van te voren van hadden verwacht. Toch is het ook weer niet het drama wat Kuifje (onterecht) was. De zaal zit volgens mij altijd wel zo goed als vol; dus voor een lege zaal spelen hoeven ze niet. De balkons heb ik mijn twijfels over, maar daar ik daar nooit zit weet ik dat niet zeker.

  [ # 12 ] 04 July 2008 04:15 PM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  37
Geregistreerd  2008-04-21

Volgens mij worden de kaarten voor 70% verkocht en is het begroot op 85%, daarom worden er nu allemaal rare PR stunten uitgehaald, zoals met die EK foto. Ook is er een nieuwe commercial gemaakt, die naar mijn idee een verkeerd beeld geeft van Les Mis, maarja het moest allemaal wat vrolijker overkomen!

  [ # 13 ] 05 July 2008 08:55 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  34
Geregistreerd  2007-05-28

Denk dat ze dat ook beetje aan zich zelf te danken hebben.
Als je allemaal van die comercieele meezing muscials als Mama Mia bijvoorbeeld uitbrengt.
Denkt het ‘‘kloortjes’’ folk dat dat word verstaan onder musical, en ja als je dan een echtte show krijgt, komt er niemand.
Zo blijf ik hopen op een terug keer van de Phantom!
Maar ook die zal niet zo lopen als ie de eerste keer gedaan heeft dan.

  [ # 14 ] 05 July 2008 09:50 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2211
Geregistreerd  2008-04-20

Phantom - 05 July 2008 08:55 PM

Denk dat ze dat ook beetje aan zich zelf te danken hebben.
Als je allemaal van die comercieele meezing muscials als Mama Mia bijvoorbeeld uitbrengt.
Denkt het ‘‘kloortjes’’ folk dat dat word verstaan onder musical, en ja als je dan een echtte show krijgt, komt er niemand.
Zo blijf ik hopen op een terug keer van de Phantom!
Maar ook die zal niet zo lopen als ie de eerste keer gedaan heeft dan.

Sorry, maar ook ik ga weer een beetje off-topic… Ik denk dat Phantom juist wèl goed gaat lopen omdat er ècht veel mensen zijn die door de Phantom musicals leuk zijn gaan vinden. Maarja, dat was bij Les Mis ook wel een beetje zo, dus je weet maar nooit.

  [ # 15 ] 06 July 2008 07:59 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2065
Geregistreerd  2005-09-04

Jeroen - 04 July 2008 10:11 AM

De balkons heb ik mijn twijfels over, maar daar ik daar nooit zit weet ik dat niet zeker.

Toen ik ging was het tweede balkon zelfs dicht! Verder zat alles wel vol.

 1 2 3 > 
1 of 3