1 of 4 |  1 2 3 >  Last ›
Ciske de Rat - 27 augustus 2008 - Theater aan de Parade, Den Bosch
change_status
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

“Je moet ’t gezien hebben”. “Waarom ben je nog niet geweest”. Het is zà³ mooi”.

Wat lukrake opmerkingen die ik sinds vorig jaar oktober regelmatig aan heb moeten horen. En toch was het nu pas de eerste keer dat ik de voorstelling zag. Waarom? Ik vind de film echt afschuwelijk en ja, ik weet het, het is niet de film on stage, maar toch hetzelfde verhaal. En van de cast recording draaide ik net drie nummers en dan had je ’t wel gehad. Kortom, ik voelde niet echt de drang om te gaan. Begin dit jaar had ik zelfs een moment dat ik dacht: “Als ik Ciske uiteindelijk gemist heb, heb ik dan überhaupt wel à­éts gemist?”

Ik had er niet verder naast kunnen zitten.

Toen ik ’s middags belde met Bosch Ticket begon het al gelijk lekker. Bosch Ticket beweert vanaf 13:00u open te zijn. Uiteraard zijn ze dat nooit op de dagen dat ik bel en is het meer regel dan uitzondering dat ik daar pas om 13:15u niet meer te horen krijg van een bandje dat de kassa is gesloten. Al met al was er alleen nog een loge plaats beschikbaar. Nou wilde ik die avond wel heel graag naar Ciske de Rat, maar de loge plaatsen in Theater aan de Parade wil je je ergste vijand nog niet aandoen. Toen ik later terugbelde (je weet immers maar nooit, bij Les Mis leverde dat twee weken geleden ook plaatsen op het midden van rij 6 op)  was er net een blokkade van Stage Entertainment vrij gegeven en had de dame in kwestie nog een prachtig stoeltje (roze pluche) voor me. Gelukkig.

Normaal vat ik hier het verhaal samen van de voorstelling die ik heb gezien, maar dit verhaal lijkt me overbekend. Voor wie het niet kent: Er was ellende, er kwam nog meer ellende bij, er was ergens nog een sprankje hoop, toen kwam er nog wat ellende om ten slotte gelukkig te eindigen.

Deze avond was een mengeling van nieuwe cast en understudy’s (ik zat in de zaal dus ik had niet anders verwacht). Toch heb ik voor geen enkele rol ook maar één moment een andere speler gemist. Deze cast leverde een verbazingwekkende prestatie en tilde het geheel naar een hoger plan.

Jasper Kerkhof was tot mijn verbazing op als Ciske, de repetities van Sunset Boulevard zijn in volle gang, dus ik vraag me af wat de reden was dat Jasper speelde. Desondanks was ik erg blij. Ik heb Jasper vaker gezien in het theater en vind zijn stem prettig om te horen. Hij speelde Cis erg losjes en met groot gemak, alsof hij de rol al honderd keer heeft gespeeld. Hij had prachtige momenten zoals ‘Oorlog In Mij’, maar ook de kleine scènes als Cis zijn eigen herinnering ziet waren prachtig. Er is een moment waarop Meester Bruijs de kleine Ciske een verhaal vertelt op hetzelfde moment dat de volwassen Cis aansluit in een rij met soldaten. Hij staat even stil, kijkt en je beseft als publiek dat hij zich die belangrijke les herinnert. Het moment was prachtig en het was ook het moment waarop het stuk me begon te raken. De spaarzame scènes samen met de volwassen Betje zijn van een breekbare schoonheid.

De rol van Meester Bruijs werd gespeeld door Ad Knippels. Wat kan ik zeggen, want er valt echt helemaal niets op aan te merken. Vocaal is het nog dikker in orde dan bij Hugo en zijn ‘innerlijke strijd’ om eerlijk en rechtvaardig te zijn is voelbaar.

De vaderliefde van vader Vrijmoeth is vertederend. Hajo Bruins speelt de vader met zichtbaar plezier. De scenes met de kleine Ciske zijn in hun gedeelde baldadigheid toch erg vertederend.

Ik weet niet of Marjolijn Touw de voorstelling heeft verlaten of dat ze een alternate heeft, maar de rol van moeder Vrijmoeth werd vol overgave gespeeld door de immer fantastische Marloes van den Heuvel. Haar stem, haar lichaam, haar alles… Vanaf het moment dat ze opkomt wil je maar één ding: Haar haten. Toch is Ciske’s moeder niet één en al slecht. Ze weet waarschijnlijk niet beter, maar het feit dat Henry Ciske niet aan mag raken geeft blijk van enige menselijkheid hoe klein ook.

Nadat Mariska van Kolck stopte met Ciske de Rat nam Mylene d’Anjou het over. Niet haar musical debuut, want ze was al te zien als Mrs. Jones in de eerste Nederlandse versie van de musical Blood Brothers. Mylene is wat minder de fràªle engel, maar een wat pittigere tante die met beide benen op de grond staat. Daardoor maakt ze een prachtig koppeltje met vader Bruijs. Ik geloof dat hij voor haar zou vallen. Haar stem is vol en simpelweg lekker om naar te luisteren al snijd ze dwars door je ziel tijdens ‘Die Ene Seconde’. Van deze vrouw moet je gewoon houden. Het moment dat Ciske haar vol knuffelt na het opvouwen van de lakens en zegt hoe dol hij op haar is was mijn eerste traan moment en ik dacht: ‘Ja, knuffel haar maar, ik zou het ook doen!!’

Ger Otte is hilarisch als Pater de Goey. De man zonder oordeel die Ciske niks opdringt, maar hem wel een Maria beeldje geeft waar Ciske uiteindelijk de kracht uit put om door te gaan.

De rol van de volwassen Betje werd gespeeld door Jacobien Elffers. Nog nooit van gehoord, maar oh mijn god, wat een prestatie. Zo simpel, zo klein, zo oprecht, zo puur. Haar laatste scène met Cis greep me bij m’n strot. Ik had het op dat punt allang opgegeven om niet te huilen dus ik liet het maar (letterlijk) stromen… Nieuw en onbekend talent waarvan je alleen maar kunt hopen dat je er meer van gaat horen.

Jan Verkerk werd gespeeld door Jurgen Stein en Muyskens door Aernout Pleket. Henri en Maatsuyker door Ids van der Krieke en Sjoerd Pleijsier.

Het decor van Ciske had iets ‘claustrofobisch’. Een raamwerk van staal dat zich haast om het podium sluit. De changementen verliepen vlot en soepel en ook de projecties op de achtergrond waren erg sterk en subtiel verwerkt in het geheel. Zondere complete sets voor elke lokatie is nooit ontduidelijk waar en in welke tijd we ons bevinden. Het lichtontwerp van Uri Rapaport is schitterend al was ’t alleen maar om de subtiele lichtbewegingen in sommige scènes zoals het lichtvlak van de treincoupe in de openingsscene die licht heen en weer schokt als de trein stopt. Het zijn van die kleine dingen, maar dat zijn wel de details die ‘t ‘m doen. Die duidelijk maken hoe sterk hier over is nagedacht.

Paul Eenens is een briljant man. De regie van Ciske is duidelijk ondanks alle tijden die langs en door elkaar lopen. Nergens raak je als publiek de draad kwijt en het moment dat Cis en Ciske elkaar ontmoeten is prachtig. De impact van de pauzefinale is weergaloos. Dit smaakt naar meer…

De bewerking van de drie boeken tot één voorstelling is wonderlijk goed geslaagd. Nergens word het verhaal gekunsteld of er doorheen gejaagd. Je leeft mee met dit schoffie of je nou wil of niet. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik de liedteksten niet van hetzelfde niveau vond als de rest, maar ook zeker niet slecht. Het is jammer dat tekst en muziek niet altijd samen lijken te werken. Ik heb me alleen echt gruwelijk gestoord aan de verwerkte ‘mopjes’ in het scriptwaardoor de ‘simpele’ Betje als kind vooral een dom blondje is in plaats van het ‘simpele’ meisje*. De muziek van Henny Vrienten bevat een aantal weergaloze songs. Vooral de ensemble partijen zijn prachtig in harmonie en melodie. Bij een deel van de nummers bekroop me echter wel het gevoel dat de arrangementen sterker zijn dan de muziek zelf. Het orkest en de grootse bombastische arrangementen waren om van te smullen. Fantastisch om te horen.

Ik heb een fenomenale avond gehad. Een avond die er eigenlijk (emotioneel) best flink in heeft gehakt. Misschien komt dit verslag wat half/half over, maar dat komt dan vooral omdat ik nog steeds vol ben en gewoon niet meer weet hoe ik sommige dingen onder woorden moet brengen. Toen ik de cd in de auto opzette kwam het gevoel weer terug… De traan ook trouwens.

Als laatste moet ik mijn excuses maken aan de cast. Ik was zo onder de indruk en zo geraakt dat ik glad vergeten ben om te applaudisseren waar dit meer dan verdiend was. Niet na de pauzefinale en niet bij het slotapplaus. Al hebben ze het min of meer aan zichzelf te danken… 😉
       
         
       
       
       
       
 
   
   
* Tussen Betje en Meester Bruijs: ‘Meester, Jantje heeft mijn brood op het dak van de school gegooid’ ‘Met opzet’ ‘Nee, met kaas’. Of deze: ‘Nu heb ik geen kat meer, want hij is weggelopen’ ‘Misschien kun je dan pamfletten ophangen’ ‘Waarom, hij kan toch niet lezen?’ Tenenkrommend genant.


PS. Waarom moet je voor een GRATIS dvd vijf euro meer betalen? Ik zou haast met de reclame code commissie contant opnemen. Je wordt gewoon afgezet… :tong:

  [ # 1 ] 28 August 2008 07:25 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Ik had zo’n beetje hetzelfde gevoel tijdens en nadat ik de show zag.
Eigenlijk wil ik nog een keer, maar ik vrees dat het dan ineens tegen gaat vallen, zo diep geraakt was ik.

Dus toch wel blij dat je nu bent geweest Tim?

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 2 ] 28 August 2008 11:11 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Mooi verslag; de emotie is voelbaar. En wat gaaf dat je ondanks je “tegenzin” toch zo’n goede avond hebt gehad. Herken je emotie trouwens. Al had ik een vrijwel geheel andere cast; ook ik hield het niet droog en had vele slik- en snifmomenten. Ik ga zometeen in oktober in Amsterdam weer kijken, verheug me er al weer op.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 3 ] 28 August 2008 04:27 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  358
Geregistreerd  2008-08-18

Geweldig dat ondanks dat je niet wilde toch gegaan bent. Mocht je het alsnog niets vinden, heb je dat zelf ervaren. Zo heb ik niets met jim, maar dan ook niets. maar ben toch naar Fame geweest en blijf hem niets vinden, maar kan het nu wel pas zeggen omdat ik hem gezien heb

  [ # 4 ] 28 August 2008 08:10 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  746
Geregistreerd  2005-07-07

Mooi verslagje

Op je vraag waarom jasper cis speelde: dat is denk ik omdat danny niet alle voorstellingen mag spelen en aangezien jorge nu ook ziek thuis zit,hebben ze jasper moeten terug roepen

   Handtekening   

16/4/2015 - Nick en Simon in Het Nieuw Luxor Theater
Wolvengroetjes van Sylvia
http://simone-escherich-fanclub.clubs.nl/

  [ # 5 ] 28 August 2008 08:18 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Ik was een van die mensen die maar bleef roepen ‘TIM je moet naar Ciske’
En ow wat heb ik gelijk gehad! Ik Wist dat je het mooi zou vinden..

Zelf heb ik ook met redelijk veel emotie naar de pauze finale gekeken.. bijna zo van slag dat ik amper kon klappen..

Vanavond wil ik graag de rest horen 😉

  [ # 6 ] 29 August 2008 04:02 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Mark Schmeitz - 28 August 2008 11:11 AM

Mooi verslag; de emotie is voelbaar. En wat gaaf dat je ondanks je “tegenzin” toch zo’n goede avond hebt gehad. Herken je emotie trouwens. Al had ik een vrijwel geheel andere cast; ook ik hield het niet droog en had vele slik- en snifmomenten.

Dank je. Ik had gisternacht ook zoiets van, ik wil eerst een verslag schrijven, slapen kan daarna wel.

Ik was ook echt gruwelijk blij dat ik zowel links als rechts twee lege (!) stoelen had. De mensen naast zouden zich waarschijnlijk dood hebben ge-ergerd aan mijn gesnif. Op de terugweg nog de cd geluisterd in de auto en het hele gevoel kwam terug. Ik heb vandaag ook al de hele tijd de cd opstaan en juist de momenten die me zo koud lieten in het begin laten nu m’n hartje iets sneller slaan.

Als je dit ziet vraag je je toch af waarom we regisseurs uit het buitenland halen als we in Nederland gezegend zijn met fantastische creatives.
     
   
   

   
 
 

dokter_P - 28 August 2008 08:18 PM

Ik was een van die mensen die maar bleef roepen ‘TIM je moet naar Ciske’
En ow wat heb ik gelijk gehad! Ik Wist dat je het mooi zou vinden..

Zelf heb ik ook met redelijk veel emotie naar de pauze finale gekeken.. bijna zo van slag dat ik amper kon klappen..

Vanavond wil ik graag de rest horen 😉

And you know, this told-you-so-song comes with a very special dance… Die wil ik binnenkort wel zien Lucky Luuk… 😉

Je had volkomen gelijk. Genant dat ik jouw woord uberhaupt in twijfel trok… Het erge is dat ik al eerder een kaartje had gereserveerd in het Chasse Theater een tijd terug, maar die een uur later heb geannuleerd omdat ik die avond uiteindelijk in M-Lab zat. Soms loopt het raar.

Op een vreemde manier was het eigenlijk wel lekker om niet te klappen. Er werd door de zaal al zoveel geklapt en gejoel(d/t) dat dat beetje geluid dat ik er nog bij zou produceren ook niet meer had uitgemaakt. Dan had ik mooi de tijd om mezelf weer naar de werkelijkheid te trekken.

  [ # 7 ] 29 August 2008 07:55 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  783
Geregistreerd  2008-04-17

Ik was ook echt gruwelijk blij dat ik zowel links als rechts twee lege (!) stoelen had. De mensen naast zouden zich waarschijnlijk dood hebben ge-ergerd aan mijn gesnif. Op de terugweg nog de cd geluisterd in de auto en het hele gevoel kwam terug. Ik heb vandaag ook al de hele tijd de cd opstaan en juist de momenten die me zo koud lieten in het begin laten nu m’n hartje iets sneller slaan.

Tenzij de mensen naast je natuurlijk net zo erg zijn… Ik heb nog nooit zo zitten huilen bij een musical als bij Ciske. En later bij het luisteren naar de muziek kwam dat ook weer helemaal terug (wat wel redelijk genant kan zijn als je in de trein zit…).
Ik ga het er wel op wagen om nog een keer te gaan, in januari. Dan is de eerste keer bij mij ook al weer bijna een jaar geleden. Kan nu al bijna niet meer wachten om te gaan.

   Handtekening   

Was soll mir die Unsterblichkeit
Vor dem sterben will ich leben.

Mozart

  [ # 8 ] 29 August 2008 07:56 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1306
Geregistreerd  2002-07-28

Ik herken de emoties volledig, had ik ook toen ik de voorstelling voor de eerste keer zag vanaf het 2e balkon in Carré! Gister in Den Bosch geweest, zijkant rij 8. Ik voor de tweede keer, een vriendin die mee was voor de eerste keer. Het emotiepijl was bij mij een stuk minder, maar ik heb zeer zeker genoten!

We hadden bijna volledige eerste cast, op Jan Verkerk en Inspecteur Muyskens na. En idd dezelfde opmerking als Lance, moeder Vrijmoeth gespeeld door Marloes vd Heuvel, ook een understudy?! Dezelfde twijfel over de rol vaan Suus, weet ik niet meer wie die speelde en of het een understudy was…
Kleine Cis gespeeld door Kaj, geweldig gedaan, en alsof ie het met 2 vingers in de neus deed, met gemak! Inspecteur Muyskens werd gespeeld door Arnout ..., geweldig gedaan! Een strenge doch rechvaardige man, met een perfect voorkomen voor deze rol. Jan Verkerk werd gespeeld door een blonde jongen, ben vergeten te kijken wie dat was. Die speelde em ook mooi, leek zelf bij tijd en wijlen wel een duitser.

Kortom, weer een mooie voorstelling, die eigenlijk in een openeind theater zou moeten staan. Die zou het langer uithouden dan menig ander openeindmusical…

   Handtekening   

Ik ben met niets begonnen en heb het meeste nog over… 😉

http://www.kersouwe.nl

  [ # 9 ] 29 August 2008 11:18 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1306
Geregistreerd  2002-07-28

En de kids die gister gespeeld hebben, stonden vandaag in het Brabants Dagblad:

   Handtekening   

Ik ben met niets begonnen en heb het meeste nog over… 😉

http://www.kersouwe.nl

  [ # 10 ] 29 August 2008 02:23 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

En voor vanavond heb ik twee kaartjes kunnen krijgen op dezelfde plaatsen als woensdag…

Ik heb er zin in!!!

  [ # 11 ] 29 August 2008 03:18 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1306
Geregistreerd  2002-07-28

Lance - 29 August 2008 02:23 PM

En voor vanavond heb ik twee kaartjes kunnen krijgen op dezelfde plaatsen als woensdag…

Ik heb er zin in!!!

Haha, de smaak te pakken hoor ik wel weer! Welke plaatsen heb/had je?!

   Handtekening   

Ik ben met niets begonnen en heb het meeste nog over… 😉

http://www.kersouwe.nl

  [ # 12 ] 30 August 2008 02:24 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Vanavond wel zo goed als de volledig eerste cast gezien, alleen Marloes van den Heuvel was wederom Moeder Vrijmoeth, maar dat bleek wederom geen straf, maar gruwelijk fantastisch.

Deze keer dus wél Danny als Cis. Tja, ik weet het niet. Met Jasper als Cis deed de voorstelling me veel meer. Het is net alsof Danny alles op één level doet met weinig variatie. Ik weet niet of hij daadwerkelijk een geschil heeft gehad met Henny Vrienten over de uitvoering van de muziek, maar als dat zo is kan ik het begrijpen. Klaske zei het ook al in de pauze. Het is net alsof je naar een smartlappen album van Johny Jordaan of Willy Alberti luistert, je moet er van houden. Absoluut niet slecht, maar het is niet mijn ding en Jasper deed me meer. Oorlog In Mij liet me ook vrij koud (misschien was ik gewoon leeg).

Tim Koper als Ciske nu (Brian Barnett afgelopen woensdag) en dat was eveneens geweldig. Hij speelde erg sterk en bracht me tot tranen.

Jacobien als Betje vond ik nu nog prachtigerder nu ik de voorstelling ken, toen ze voor het eerst opkwam stond het kippenvel als op m’n armen.
 
   
   
 
 

lotje - 29 August 2008 03:18 PM

Haha, de smaak te pakken hoor ik wel weer! Welke plaatsen heb/had je?!

Productieplaatsen, vreemd genoeg is dat rij 15 bij Ciske.

  [ # 13 ] 30 August 2008 08:46 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1306
Geregistreerd  2002-07-28

Dat is idd niet echt dichtbij.

Ik merkte sowieso dat de voorstelling me de 2e keer veel minder deed dan de eerste keer, op een paar punten na. Het verassingseffect is weg, je weet wat er gaat komen. Ik heb een hekel aan smartlappen, maar vind wel dat de snik in de stem van Danny mij meteen raakte…

   Handtekening   

Ik ben met niets begonnen en heb het meeste nog over… 😉

http://www.kersouwe.nl

  [ # 14 ] 01 September 2008 10:26 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  517
Geregistreerd  2007-04-04

Ja gisteren mocht ik eindelijk ook naar Ciske de Rat. Ik had met veel moeite mezelf nog steeds ingehouden en niet de CD geluisterd zodat ik eens volkomen verrast kon worden.
Dat is ze gelukt!
Ik moet zeggen dat ik enigzins geschrokken rondkeek toen bij de ouverture het overige publiek enthousiast begon mee te klappen. Ik was even bang dat ze zich vergist hadden en eigenlijk bij de meezingbioscoop hadden willen zitten, maar gelukkig viel het verder mee. Alleen bij het lied ‘Het leven is leuk als soldaat’ probeerde het meeklapgedein weer in te zetten, maar gelukkig zette dit niet door.
Gelukkig was dit mijn grootste en enigste ergernis van de avond.
Ik vond het jammer dat Mariska en Marleen er al uit waren, had ze graag in hun rollen gezien. Ik denk dat ze allebei liever en krachtiger speelden dan hun vervangers, maar ook deze speelden hun rol goed. Hugo Haenen zorgde voor de eerste tranen die tot de pauze duurden en na de pauze liet Betje wederom de tranen over mijn gezicht stromen.
Dat wil voor mij wel zeggen dat er een goed stel acteurs op het podium stonden als ze dat kunnen bereiken.
Gelukkig een keertje weinig understudy’s (alleen voor de pater en moeder Vrijmoeth) en een geweldige kleine Ciske.
Echt die jongen had een gouden stem waarmee hij de hele zaal inpakte. Ik hoop dat Kaj over een paar jaar een mooie mannenstem ontwikkelt en een nieuw talent zal er zijn dan!

Al met al prachtige show dus die ik voor geen goud had willen missen!

  [ # 15 ] 01 September 2008 09:35 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Ik ben nog steeds niet geweest en begin spijt te krijgen…

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

 1 2 3 >  Last ›
1 of 4