Maandag 8 september: “Rain Man†(Apollo Theatre).
Vandaag bezocht ik een van de laatste previews van “Rain Manâ€, de theaterbewerking van de beste film — volgens de Oscars — van 1988 met Dustin Hoffman (die er zijn tweede Oscar voor won) en Tom Cruise. Het stuk had al in première moeten zijn gegaan, maar dit werd uitgesteld toen de originele regisseur werd vervangen door Terry Johnson. Deze - ook uiterst succesvolle toneelschrijver (“Hitckcock Blondeâ€, “Hysteria!â€) - maakte eerder al commerciële successen van “The Graduate†met Kathleen Turner en “One Flew Over the Cuckoo’s Nest†met Christian Slater, ook verhalen die onder het grote publiek bekend staan als films.
“Rain Man†gaat over gehaaide auto dealer, Charlie Babbitt, die na de dood van zijn vader er achter komt dat hij een autistische broer — Raymond - heeft. Niet alleen heeft Raymond speciale talenten, maar hij heeft ook al hun vaders geld geërfd. Als wraakactie ontvoerd Charlie zijn broer uit het verzorgingstehuis en neemt hem mee naar L.A. met het plan om de erfenis aan te vechten. Gedurende de road trip groeien de broers natuurlijk naar elkaar toe.
“Rain Man†is voor mij een van die theaterbewerkingen van bekende films waarvan ik mij afvroeg: waarom?!! Het lijkt puur uit commerciële motivaties opgezet te zijn. De makers hebben er niets aan gedaan om het verhaal theatraal te maken. Persoonlijk miste ik daardoor de impact van de fantastische film shots op het verhaal. Iconische filmbeelden als bv. die van Hoffman en Cruise die in Tuxedo de roltrap in Vegas afkomen. Deze voorstelling vond ik totaal niet werken als theaterstuk. 99% van dialogen kwamen volgens mij zelfs uit het filmscript.
Adam Godley, als de autistische Charlie, vult zijn rol wel fantastisch in. Zijn houterige motoriek, monotone stem, gebogen hoofd en de subtiele opbouw van zijn dramatische spanningsboog zijn perfect gerealiseerd.
Alle aandacht ging echter niet naar deze theaterveteraan, maar naar het theaterdebuut van de Amerikaanse filmster Josh Hartnett (“Black Hawk Downâ€, “Sin City†en hier het gezicht van Armani Emporio). Al voor het theater verkeerde vele vrouwen in opgewonden staat, en dat was slechts voor de poster! Tijdens de show was de hysterie van de dames tastbaar en dat werd alleen maar meer toen Hartnett’s shirt uit ging in een motelscène. Aan het eind van het stuk gebeurde zelfs iets wat ik in het theater nog nooit heb meegemaakt, zelfs niet bij Daniel Radcliffe in “Equusâ€. Toen Hartnett zijn applaus in ontvangst kwam nemen lichtte de hele zaal op door de fotoflitsen die tegelijkertijd massaal afgingen. Bizar!
Maar hoe doet Hartnet het nou op toneel? Verdienstelijk, maar ook niet meer dan dat. Het doet je waarderen wat Cruise op film met de rol doet. Hartnett’s impact op toneel is zeker (nog) niet zo groot als op film. Zo moet hij bijvoorbeeld nog heel wat leren over timing en projectie. Dat het lelijke lichtplan zijn mooie gezicht vaak in schaduwen verborg hielp ook niet. Ook zou hij aan het begin veel grootser en energieker moeten spelen, omdat de rol van Godley al om introversie vraagt. Twee introverte hoofdrollen complementeren elkaar niet zo.
Dat het verhaal niet als theaterstuk werkt licht echter niet aan Hartnett, maar de makers. De regisseur zat vlak bij - met zijn aantekeningen en assistente — en keek zelf ook verre van tevreden na afloop.
Inmiddels is het stuk in première gegaan en heeft het tot mijn verbazing ook nog heel wat goede kritieken gekregen. Ik dacht echt dat de critici dit stuk zouden afmaken.
Na de voorstelling was de paparazzi ook nog aanwezig, omdat Hartnett op de verborgen camera’s van zijn hotel zou zijn geregistreerd terwijl hij seks had - in de hotel-bieb - met een zekere dame. “Will you be making any other adult films in the future?†gilde een uiterst irritante cameraman naar hem. Hartnett liet zich echter niet uit zijn tent lokken. Zo houdt deze filmster Shaftesbury Avenue nog wel even bezig. In en buiten het theater.
Dinsdag 9 september: “Romeo and Juliet†(Middle Temple Hall).
Na al het moderne nieuwe werk was het vandaag tijd voor een klassiek stuk. Het werd Shakespeare’s tijdloze “Romeo and Julietâ€. De locatie speelde bij de keuze zeker parten. Tamara Harvey’s productie werd nl. gespeeld in The Middle Temple Hall. Dit was ooit de dinerhal van Elizabeth I, die daar o.a. de eerste uitvoering van Shakespeare’s “Twelfth Night†bijwoonde. Vrij uniek dus om in deze intieme zaal een Shakespeare-stuk te zien.
Als de voorstelling begint blijven de lichten gewoon aan en bestormt het ensemble de speelruimte om het proloog te zingen. De oogverblindende kostuums zijn geheel wit en een kruising tussen klassiek en modern. Zo dragen de mannen modieuze kniebroeken, met Montague of Capulet in goud gestikt op hun kont. De cast kon zo de cat walk op. Decor was niet nodig, omdat de zaal op zich deze functie vervulde.
De zwakke schakel van deze productie was helaas Romeo, gespeeld door Santiago Cabrera. Deze is vooral bekend als de helderziende kunstenaar Isaac Mendez uit de populaire TV-serie “Heroes (ik ben een trouwe kijker). Zijn Romeo-creatie kon totaal geen passie communiceren. Hij articuleerde de Shakespeare tekst wel duidelijk, maar op een dodelijke monotoon.
De overige acteurs waren verder wel erg goed. De Juliet van Juliet Rylance is de beste die ik ooit heb gezien. Mag je eigenlijk ook wel verwachten van de dochter wiens vader — Mark Rylance (onlangs Tony Award-winnaar voor zijn geniale clowneske creatie in “Boeing, Boeingâ€) — 10 jaar lang aan het hoofd stond van Shakespeare’s Globe Theatre. Rylance wist van haar Juliet een zelfverzekerde, krachtige jonge vrouw te maken en Shakespeare’s tekst kreeg in haar mond vleugels. Het lijkt me frustrerend dat ze van Cabrera niets terug krijgt in hun dialogen. Ze schittert dan ook vooral in haar soliloquies en tegenover de andere acteurs.
De acteurs die de show echter stelen zijn die in de altijd dankbare bijrollen: Nicholas Tennant als de goedbedoelende Friar, Ann Mitchell als de Nurse en vooral Will Kemp - voormalig dansster voor choreograaf Matthew Bourne (zie “Dorian Grayâ€) — als een flamboyante bon vivant van een Mercutio. Diverse critici hadden hem graag in de rol van Romeo gezien en ik ben het daar helemaal mee eens.
Ondanks een zwakke Romeo heb ik toch een mooie theateravond gehad op een unieke locatie. Shakespeare’s tragi-komedie kan wel een misstap doorstaan.
Cabrera verliet de hal overigens vrij snel na de voorstelling. Plots viel er letterlijk (van de trap) een meisje voor zijn voeten. “Are you allright?â€, vroeg hij verbaasd. “Sorry, I was distractedâ€, zei ze. Vervolgens begon ze te brabbelen over hoe erg ze van zijn spel had genoten. Zij was het ongetwijfeld niet eens met mijn oordeel over Romeo. Of was ze afgeleidt door zijn uiterlijk?
Morgen staan weer 2 voorstellingen op het programma: “Les Miserables†en “Zorroâ€.