1 of 2 |  1 2 > 
Ciske de Rat - 15 oktober RAI Amsterdam
change_status
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1449
Geregistreerd  2006-02-27

Ciske de Rat - de Musical, gebaseerd op de trilogie van Piet Bakker, behoort tot het Nederlandse cultuurgoed. De musical vertelt het beroemde verhaal, maar laat ook zien hoe het Ciske vergaat als volwassen man. De belevenissen van Cis de Man, gespeeld door Danny de Munk, zijn door de musical heen geweven en geeft een nieuwe dimensie aan dit oer-Hollandse verhaal.

In de musical zorgt de kleine Ciske opnieuw voor momenten van ontroering, humor en brutale streken en laat de musical zien hoe de volwassen Ciske met zijn verleden probeert te leven. De musical brengt je een avond vol herinneringen aan het jochie met een hartje van goud en blijft ontroerend en tijdloos.

Gisteren ben ik samen met mijn moeder naar de musical Ciske de Rat geweest. Een extra tintje was toch wel dat we in Amsterdam waren, namelijk in de RAI. De halve dag hebben we ons vermaakt in Amsterdam en dan stap je zo weer Amsterdam in, alleen een paar jaartjes eerder.

Cis de Man - Danny de Munk
Meester Bruijs - Hugo Haenen
Vader Vrijmoeth - Hajo Bruins
Tante Jans - Mylène d’Anjou
Moeder Vrijmoeth - Marloes van den Heuvel
Muysken - Aernout Pleket
Maatsuyker - Sjoerd Pleijsier
Henri - Ids van der Krieke
Suus - Maaike Schuurmans
Bet - Jacobien Elffers
Pater de Goey - Ger Otte
Ciske - Tim Koper

Cis de Man - Danny de Munk
Wat moet ik zeggen over Danny als Cis de Man. Het plaatje klopt gewoon. Alleen jammer dat hij tijdens het zingen iedereen overstemd. De overige spelers zijn niet meer te verstaan / te horen wanneer Danny zingt. Hij heeft zoveel volume in zijn zang. Voor de rest allemaal maar complimenten.

Meester Bruijs - Hugo Haenen
Een rol waarbij ik me helemaal kon inleven, omdat ik zelf leerkracht ben op de basisschool. De gevoelens en besluiten die in deze rol voorbij kwamen maakte daardoor op mij een grotere indruk.
Hugo zet de rol van de Meester prima neer. Ik vond het alleen jammer dat hij soms de draad kwijt leek te zijn. Zoekend naar woorden…hakkelend…

Vader Vrijmoeth - Hajo Bruins

Een mooie en humoristische rol om te spelen. Hajo doet dit ook hartstikke goed. Qua volume in zijn stem is het bij hem net andersom in vergelijking met Danny. Soms is hij lastig te verstaan, omdat het te zacht is. Aan de andere kant past dat ook wel weer bij het karakter.

Tante Jans - Mylène d’Anjou

Ze zette haar rol goed neer. Een sterk punt van haar vond ik de gezichtsuitdrukkingen. Alleen het combineren van zang en gezichtsuitdrukking was soms niet helemaal in één lijn. Ze kreeg dan aparte grimassen.

Moeder Vrijmoeth - Marloes van den Heuvel

Ik had echt een hekel aan haar. Dus met andere woorden heeft Marloes de Moeder uitstekend neergezet.

Muysken - Aernout Pleket
De rol van Muysken werd door Aernout heel sterk neergezet. Alleen maar complimenten voor hem!

Maatsuyker - Sjoerd Pleijsier
Eigenlijk heb ik niet zoveel bijzonders te melden over Sjoerd, want een heel grote rol had hij niet in het geheel. Ik vond hem niet opvallen op een bepaald gebied. Hij speelde zijn rol gewoon goed.

Henri - Ids van der Krieke
Geen grote rol, maar wel weet hij bij mij meteen een gevoel van “ieeee” los te weken. Wat een enge man. Die ogen spreken boekdelen. Dat is geen vriendelijke man.

Suus - Maaike Schuurmans
Een lieve warme vrouw. Dat zijn de woorden die bij mij naar bovenkomen als ik denk aan Suus. Qua zang vond ik het middelmatig, maar dat irriteerden totaal niet.

Bet - Jacobien Elffers

Whahaha, ze weet heel goed het “dommige” naar voren te brengen in haar bewegingen en stem. Haar ogen spreken wel boekdelen wanneer Cis in coma ligt. Niet wetend hoe met de situatie om te gaan en aan de andere kant veel liefde en angst.

Pater de Goey - Ger Otte

Ik kan niet anders zeggen dan dat Ger de rol van Pater echt subliem heeft neergezet!

Ciske - Tim Koper
En dan de kleine Ciske. Wat moet ik daar nou over zeggen. Ik denk als ik heel reeël ben dan ik Tim echt de hemel in moet prijzen. Wat zet die jongen een geweldige Ciske neer. WOW! Heel sterk qua zang, waardoor het nummer “Ik voel me zo verdomd alleen” geweldig klinkt. Zijn spel is uitstekend. Hij weet je van het begin tot het eind helemaal met zich mee te nemen in het verhaal van Ciske. Vreugde, verdriet, verbazing, onmacht…in ieder gevoel weet hij me te raken.

Natuurlijk had ik al allerlei goede verhalen gehoord over Ciske. Dat was een musical die ik echt niet mocht missen…en ga zo maar verder. Mijn moeder wilde ook heel graag naar die musical, dus we waren er al snel uit. Maanden geleden hebben we de kaartjes besteld en gisteren was het dan uiteindelijk zover. In de zaal aangekomen (wat een diepte heeft die zaal) gingen we snel op onze plek zitten. En we zaten echt uitstekend. In het midden…helemaal vooraan.

Omdat de musical zo’n indruk op mij heeft gemaakt kan ik wel tientallen dingen noemen die ik geweldig vond, maar dat wordt een beetje gekkenwerk. Vandaar dat in het kort een aantal momenten ga beschrijven.

  * Het boek dat Ciske van Dorus kreeg.
  * Het moment dat Ciske Tante Jans in de armen vliegt en zegt dat hij haar lief vindt.
  * Het schoolbord dat van de ene naar de andere periode overgaat.
  * De liefde tussen vader en zoon.
  * De rol van Meester Bruijs in combinatie met de liefde van Ciske voor hem.
  * Het nummer waarin de vrouwen bezorgt zijn om hun mannen in de oorlog. Vooral wanneer de
    mannen op de achtergrond te zien zijn en ze “samen zingen”.
  * De scene in de rechtbank.
  * De drie vrienden tijdens het schoolreisje in Zandvoort. Ook het nummer dat ze daar zongen was echt
    heel erg goed. Kleine Ciske, Bet en Dorus klonken echt prachtig. En wat een stembeheersing bij kleine
    Betje.
  * En als laatste noem ik de scene waarin de kleine Ciske en Cis de Man elkaar aanspreken, wanneer Cis
    de Man in coma ligt.

Echt een geweldige musical!

  [ # 1 ] 16 October 2008 02:24 PM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

RoosjeBertens - 16 October 2008 01:15 PM

* Het nummer waarin de vrouwen bezorgt zijn om hun mannen in de oorlog. Vooral wanneer de
    mannen op de achtergrond te zien zijn en ze “samen zingen”.

Kan me nog herinneren dat ik dat ook een van de meest prachtige momenten vond in de musical, volgens mij het moment dat bij mij de eerste tranen kwamen..

  [ # 2 ] 16 October 2008 03:23 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  649
Geregistreerd  2007-10-11

Ik ben de 14e naar Ciske de Rat geweest. Ik had de 2e understudy voor Cis de Man, namelijk Marijn Brouwers.
Ik moet zeggen dat het tegenviel.

Marijn let verschrikkelijk erg op zijn zang en beweging, waardoor er geen grijntje emotie te bekennen was.
Ook was er totaal geen amsterdams accent.
Als hij met ensemble op het toneel stond, verdween hij gewoon in de massa.
Oorlog in mij was voor mij de vorige keer het hoogte punt van de musical. Dit keer wist het me niet te raken.
Echt heel erg jammer.

De kleine ciske daarentegen was wel super. (ben even zijn naam kwijt, klein en zeer blond)

Ik wil dus zeker nog eens naar de musical.

   Handtekening   

“Most people who think they are happy just haven’t thought about it enough, most people who think they are happy are actually just stupid.” (next to normal)

  [ # 3 ] 16 October 2008 03:45 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  297
Geregistreerd  2007-05-05

Dan ben ik het niet met jou eens want ik had Marijn Brouwers ook en ik vond hem zeer goed spelen!
Oke hij is niet Danny maar hij zet de rol op een heel andere manier goed neer! Hij heeft een heel mooie en klassieke stem waardoor hij zien songs heel krachtig kon zingen!
Danny heeft een scherpe stem (Het ondeugende zit in zijn stem)
Marijn heeft een zachte, warme stem (Het ondeugende was wel uit de stem maar dat toonde nog maar eens aan hoeveel Ciske was veranderd in de tijd… )
En over het amsterdamse accent, ik kon hem op sommige momenten niet verstaan omdat het zo plat was ( Ik ben een Belg dusja), er was niet echt een verschil merkbaar met de andere castleden.
Oorlog in mij wist hij trouwens heel ontroerend te brengen, ik zat met een krop in mn keel 😊

  [ # 4 ] 16 October 2008 05:37 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

chitra - 16 October 2008 03:23 PM

Ik ben de 14e naar Ciske de Rat geweest. Ik had de 2e understudy voor Cis de Man, namelijk Marijn Brouwers.

Ik wist niet eens dat Marijn in Ciske speelde..
Jorge is eerste en Jasper heeft voor Sunset begon heel veel gespeeld..

Ik gok er dus op dat Marijn echt nog heel weinig gespeeld heeft en daarom de rol nog niet helemaal lekker lag..

  [ # 5 ] 17 October 2008 07:52 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  8
Geregistreerd  2007-05-13

Ik had ook Marijn! Zijn zang is uitstekend;) Het enige dat ik jammer vond is dat hij niet amsterdams spreekt! Dat hoort er toch wel bij!

De kleine Cis van 14 oktober was Brian Barnett;) Superventje! Heb echt bijna zitten huilen!

  [ # 6 ] 17 October 2008 09:24 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Goed verslag. Het hoogtepunt uit de voorstelling vind à­k toch wel de pauzefinale. Die mis ik in je lijstje. Wat een emoties! Echt prachtig.

Volgens mij speelt Marijn al sinds de castwissel. Een tijdje geleden, op de club van Jorge, las ik al wat reacties over hem namelijk.

  [ # 7 ] 17 October 2008 10:46 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1449
Geregistreerd  2006-02-27

StephanieMangano - 17 October 2008 09:24 PM

Goed verslag. Het hoogtepunt uit de voorstelling vind à­k toch wel de pauzefinale. Die mis ik in je lijstje. Wat een emoties! Echt prachtig.

Ik zei al…zoveel hoogtepunten.
Maar als ik terug kijk denk vooral aan dat liedje Vroeger/Later.

  [ # 8 ] 17 October 2008 10:54 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

RoosjeBertens - 17 October 2008 10:46 PM
StephanieMangano - 17 October 2008 09:24 PM

Goed verslag. Het hoogtepunt uit de voorstelling vind à­k toch wel de pauzefinale. Die mis ik in je lijstje. Wat een emoties! Echt prachtig.

Ik zei al…zoveel hoogtepunten.
Maar als ik terug kijk denk vooral aan dat liedje Vroeger/Later.

Ik neem het je ook niet kwalijk! Later is ook erg mooi inderdaad, het moment dat de oude en jonge Ciske elkaar kruisen (ze lopen langs elkaar) vind ik echt heel mooi!

  [ # 9 ] 21 October 2008 10:20 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Afgelopen zondagmiddag mocht ik er weer bij zijn in de Rai. En wederom super genoten.
Heb al vaker erover geschreven hoe mooi ik deze voorstelling vind, dus dat laat ik nu op deze zin na achterwege. Wat me deze voorstelling bijzonder opviel:
1) de combinatie Mylene-Hajo werkt fantastisch…wat een chemie hebben die 2. Hajo sprong er wat spel betreft ineens echt uit deze keer
2) Kai van der Linden is een geweldige kleine Cis en dat haalt het niveau van de voorstelling nog meer omhoog. De laatste kleine Cis was vocaal minder en ik merkte nu heel duidelijk het verschil
3) Marijn heeft naar mijn mening een hele mooie warme stem. Hij speelt Cis de man ook wat warmer en bijna bedeesder…ik had vrijwel de hele voorstelling een beetje met ‘m te doen. Duidelijk andere invulling van de rol dus en goed gedaan, ik heb van ‘m genoten. Maar Danny à­s gewoon Cis vanaf het moment dat ie opkomt en dat heeft Marijn niet. Kortom: Marijn bijzonder goed wat mij betreft maar Danny brengt net iets meer intensiteit mee in deze rol

Gelukkig is het nu even weg uit de Rai…kom ik niet in de verleiding om op en loze avond binnen te stappen…maar ik ga zeker nog een keer…zie iedere keer nog weer iets nieuws

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 10 ] 03 November 2008 02:28 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1182
Geregistreerd  2007-03-27

Ik ben afgelopen vrijdag dan eindelijk naar Ciske de Rat geweest! 😄
Maar we vonden het stiekem toch een tegenvaller. Misschien lag het aan de gevangenis (lees: schouwburg Almere), waar we de musical zagen… Of hadden we toch pech met de cast? Ik weet het niet, maar het was op de een of andere manier toch een opeenstapeling van minpuntjes:

Marijn Brouwers speelde over het algemeen goed, hij zong over het algemeen goed (jammer genoeg ging het één keer - tijdens de ‘comascène’ notabene - mis en moesten een paar mensen uit het publiek zo nodig gaan lachen), maar hij was het gewoon steeds nét niet. Z’n Amsterdamse accent is bijvoorbeeld erg slecht. Al met al gewoon totaal niet geloofwaardig.
Ik heb niks tegen understudies; ik word er daarentegen vaak door verrast. Ze zetten vaak een prestatie neer waarvan je denkt: zà³, die doet niet onder voor de ‘originele’ cast! Maar afgelopen vrijdag had volgens mij niemand dat gevoel. Wij hadden achteraf toch allemaal een baalmomentje.

Wat zijn sommige mensen slecht te verstaan! Jacobien Elffers zette een accent op dat grappig, maar haast niet te verstaan was. Het liedje van de zingende vrouwen (met de mannen op de achtergrond) kan volgens mij heel mooi zijn, maar door de matige verstaanbaarheid ging het liedje totaal langs ons heen; absoluut geen emotie!
En het gaat wel vaker mis. Er wordt in bijna elke scène wel gediscussieerd. De ene zegt wat en, hàºp, de ander reageert kwaad en gaat schreeuwen en gillen. Is er geen ruzie tussen de kinderen onderling, dan wel tussen de ouders of de politie. Neem bijvoorbeeld Marjolijn Touw. Ze speelt heel goed, maar haar felle stem is af en toe zo hard, dat je je eigenlijk afvraagt wat ze nou eigenlijk zegt en bedoelt. Door die drukke en agressieve scènes gaat er zoveel langs je heen! De scène in de rechtbank duurt bijvoorbeeld echt véél te lang! Al die scènes werden op een gegeven moment echt rommelig.

We waren zeker ook niet onder de indruk van de liedjes. Ik voel me zo verdomd alleen is natuurlijk prachtig, maar naast een paar kleine terugkerende melodietjes blijft er maar weinig echt hangen. Er hadden van mij nog veel meer nummers zoals Oorlog in mij ingemogen. Zulke krachtige liedjes komen tenminste over!  Zeker als je dan kijkt naar het liedje (en misschien wel de hele rol) van Suus…

De kinderen waren absoluut een pluspunt! Betje, Dorus en vooral Ciske stalen de show! Tim Koper heeft af en toe een schel stemmetje, maar hij speelt en zingt echt fenomenaal mooi! Stiekem een stuk beter dan Marijn Brouwers.

Ik heb veel mensen gehoord die meerdere malen geraakt werden door deze productie. Wij hadden jammer genoeg geen enkel momentje waarop we ontroerd raakten. Een beetje een Evita-syndroom. Het was leuk om naar te kijken, maar meer niet… En dat hoort volgens mij niet! :sad:

  [ # 11 ] 03 November 2008 07:19 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1449
Geregistreerd  2006-02-27

Wat jammer zeg.
Op mij maakte het zoveel indruk.

Zo zie je maar…
Dat had ik nou met “Wat zien ik!?”.
Vond ik niet zoveel, terwijl anderen er reuze enthousiast over waren.

  [ # 12 ] 03 November 2008 08:31 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Weet iemand waar de Stage Door van het RAI theater is,  en zijn daar restaurants in de buurt ?  Behalve die in het theater zelf ?

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 13 ] 03 November 2008 09:11 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  783
Geregistreerd  2008-04-17

Kiepkantel - 03 November 2008 08:31 PM

Weet iemand waar de Stage Door van het RAI theater is,  en zijn daar restaurants in de buurt ?  Behalve die in het theater zelf ?

Ik heb (een paar jaar geleden) daar in de buurt wel wat gegeten, op maximaal een minuut of 10 lopen afstand. Volgens mij konden we toen nog kiezen uit verschillende restaurantjes.

   Handtekening   

Was soll mir die Unsterblichkeit
Vor dem sterben will ich leben.

Mozart

  [ # 14 ] 04 November 2008 11:33 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Kiepkantel - 03 November 2008 08:31 PM

Weet iemand waar de Stage Door van het RAI theater is,  en zijn daar restaurants in de buurt ?  Behalve die in het theater zelf ?

Stage door weet ik niet. Als je met je rug naar het theater staat en naar links loopt circa 500 meter kom je in de scheldestraat. Dat is één van amsterdam’s meest bekende buurten voor te eten. Restaurants te over dus…en ook leuke en goede…en een snackbar zit daar ook ergens op een hoek. groet mark

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 15 ] 04 November 2008 04:44 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Lein80 - 03 November 2008 09:11 PM
Kiepkantel - 03 November 2008 08:31 PM

Weet iemand waar de Stage Door van het RAI theater is,  en zijn daar restaurants in de buurt ?  Behalve die in het theater zelf ?

Ik heb (een paar jaar geleden) daar in de buurt wel wat gegeten, op maximaal een minuut of 10 lopen afstand. Volgens mij konden we toen nog kiezen uit verschillende restaurantjes.

Mark Schmeitz - 04 November 2008 11:33 AM
Kiepkantel - 03 November 2008 08:31 PM

Weet iemand waar de Stage Door van het RAI theater is,  en zijn daar restaurants in de buurt ?  Behalve die in het theater zelf ?

Stage door weet ik niet. Als je met je rug naar het theater staat en naar links loopt circa 500 meter kom je in de scheldestraat. Dat is één van amsterdam’s meest bekende buurten voor te eten. Restaurants te over dus…en ook leuke en goede…en een snackbar zit daar ook ergens op een hoek. groet mark


Dankjewel   😄

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

 1 2 > 
1 of 2