3 dagen Londen: WWRY, Chicago, The Lion King en Wicked
change_status
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

We Will Rock you — 11 Oktober Matinee

De eerste voorstelling van de reeks van 4. Omdat ik vantevoren wist dat ik deze voorstelling graag wilde zien, had ik me thuis alvast snel ingelezen. Helaas begreep ik erg weinig van de Engelse vertaling, dus besloot ik me verder maar te laten verrassen. Mijn vader was erg blij met de keuze van deze musical, omdat een musical met de muziek van Queen zo erg niet zou kunnen zijn. En zo erg was het ook helemaal niet….
De hele voorstelling draagt een rockconcert sfeer met zich mee en bij elk nummer wordt er wel vrolijk meegeklapt of gezongen. Normaal gesproken kan dit mij vreselijk irriteren bij een musical, maar op een of andere manier is dat bij deze voorstelling niet het geval. Het lijkt wel of het er gewoon bij hoort. De ster van de voorstelling is voor mij de vrouw die de rol van Scaramouche op zich neemt: Sabrina Alouche. Wat een stem heeft die dame! En wat een verschrikkelijk goede komische timing. Maar ook Ian Carlyle & Rachel Tucker (denk niet dat ik vantevoren wist wie deze personen waren, ik heb het gewoon even in het programmaboekje opgezocht) die de rollen van Brit(ney Spears) en Meat spelen vind ik erg goed. Helaas raakt de mannelijke hoofdrol , Galileo gespeelde door Ricardo Alonso, mij de eerste acte iets minder. De tweede acte werd dat echter helemaal goed gemaakt met de manier waarop hij de nummers ‘We Will Rock You’ en ‘Bohemian Rhapsody’ neerzette. Deze voorstelling moet het niet echt van het verhaal hebben, maar wel heel erg van de muziek! Muziek van Queen verwerkt in een musical is écht een geweldige uitvinding, bravo!
Conclusie: Erg leuke voorstelling, aangenaam verrast!

Chicago — 11 Oktober Avondvoorstelling

Amper weg bij We Will Rock You, snel even een bordje Spaghetti naar binnen werken en opzoek naar het volgende theater waarin de voorstelling Chicago speelt. Eerlijk gezegd was dit tweede keus, omdat ik voor Joseph wilde gaan. Helaas was die helemaal uitverkocht. Nou ja, eigenlijk niet helaas. Bij Chicago kwamen we terecht op rij 1 wat wel erg leuk was. Ik had de filmversie van deze musical weleens gezien, maar ik was er niet echt door geraakt. Op nummers als ‘All that Jazz’ en ‘The Cellblock Tango’ na, is dit ook niet echt mijn smaak muziek. Maar toch was deze voorstelling voor mij een enorm succes en dat kwam vooral door de 2 fantastische dames die de rollen van Roxie Hart en Velma Kelly neerzetten. Helaas weet ik geen namen. Maar ze deden de rollen fantastisch en ook heel grappig op sommige momenten. Naast deze 2 dames vond ik de man die Amos speelde ook erg leuk. Dan vraag ik me toch af waar ze zo’n man vandaan halen en welke rollen hij nog meer zou kunnen spelen behalve deze. Maar hij wekt in ieder geval veel medeleven op. Mijn kijk op Chicago is veranderd. De filmversie vond ik niets, maar dit vond ik erg leuk, indrukwekkend en ontroerend.

The Lion King — 12 Oktober

Toen The Lion King in Nederland was, was ik nog niet met musicals bezig, dus was het nu wel leuk dat ik er toch nog heen kon. Wat mij als eerste opviel toen ik in de zaal zat: Mijn god, wat een hoop kinderen, als dat maar goed gaat! De voorstelling begint met het prachtige ‘Circle of Life’. Waarschijnlijk de mooiste opening van een musical ooit! Ik was erg onder de indruk en de kinderen in de zaal ook! Dit is een hele foute vergelijking, maar ik moest een beetje denken aan hoorcolleges bij mij op school. Degene op het podium doet erg zijn best op de leerlingen enthousiast te maken voor zijn vak, ondertussen zitten de 200 leerlingen in de zaal allemaal door elkaar heen te kletsen. In ieder geval waren de toeschouwers hier wel degelijk over de voorstelling aan het praten. Ik moet er wel bijzeggen dat dit alleen bij het openingsnummer het geval was, de rest van de show zijn alle kinderen keurig stil geweest.
Wat echt doodzonde aan The Lion King is dat deze voorstelling inderdaad een opening heeft van een geweldig hoog niveau, waardoor de rest van de voorstelling niet meer over dat niveau heen komt. Doordat ik de dag ervoor zo’n lang dag had gehad, was ik een beetje moe en ik merkte dat ik op sommige momenten gewoon echt weg zat te dromen. Daar kwam bij dat de nummers onduidelijk gezongen werden, waardoor ik er vaak geen bal van kon verstaan.
Een pluspuntje waren de kinderen die de rollen van Simba en Nala op zich namen. Ik ben altijd al een grote fan van kinderen in een voorstelling. Voor mij is het dan ook geen probleem als zo’n kind een keertje een noot niet zo zuiver zingt, maar bij deze 2 was dat geen 1 keer het geval. Dat kon je helaas niet zeggen van de ‘grote’ Simba. Die zong geregeld een valse noot en was erg slecht te verstaan. De ‘grote’ Nala deed het wel prima. Ondanks een paar wegdroom momenten, waren er ook echt wel een paar prachtige momenten bij. De opening hoef ik niet meer te noemen, maar ook de nummers ‘They Live in You’, ‘He Lives in You’, ‘Endless Night’ en ‘Can’t you Feel The Love Tonight’ leveren bij mij aardig wat kippenvel op.
Al bij al vond ik dit de minste voorstelling van de 3 dagen, maar ik heb toch nog wel kunnen genieten.

Wicked- 13 Oktober

In het kader van Save The Best For Last hadden we van te voren al kaartjes besteld voor Wicked op de maandagavond. Wicked had ik nog nooit Live gezien. Dus, al kon ik het me haast niet voorstellen, kon het wel eens zo zijn dat deze show Live helemaal niet zo’n indruk op me zou maken als dat het thuis op beeld deed.
Maar mijn conclusie is toch echt dat ik vanaf afgelopen maandag Wicked mijn lievelings voorstelling mag noemen.
De avond begint een beetje rommelig, omdat tijdens het begin van het openingsnummer ‘No One Mourns The Wicked’ de halve zaal nog op zoek is naar zijn plek, maar vanaf het moment dat Miss Galinda in haar bubbel opkomt kan niets mij meer storen en zit ik helemaal in de voorstelling. En wat een voorstelling is het toch. Ik weet niet wat het is: De magie die ervan afspat, de personages, de sfeer of de muziek, waarschijnlijk is het een combinatie van dit alles, maar deze voorstelling raakt mij gewoon tot op het bot. Ik heb vaak bij musicals dat ik tijdens een nummer met kippenvel zit, maar je moet toch echt je best doen, wil je mij echt aan het huilen maken. Tijdens Wicked is dit meer dan 1x het geval geweest.
Dianne Pilkington zet een fantastische G(a)linda neer. Dit is hoe een Glinda moet zijn. Haar ‘Popular’ is geweldig maar niet over de top. Erg mooi hoe zij haar liefde voor Fiyero neerzet. Je zou bijna willen dat zij hem aan het eind ‘krijgt’. De tranen begonnen bij mij bij ‘Thank Goodness’. Best opmerkelijk aangezien dit normaal gesproken voor mij geen nummer is waarbij ik ontroerd raak, maar Dianne lukte het toch.
Maar ook erg onder de indruk was ik van Alexia Khadime. Vooraf wilde ik liever in December naar Londen, omdat ik dan Kerry Ellis als Elphaba zou hebben. Achteraf ben ik heel blij dat ik dat niet gedaan heb. Ik vind Alexia een erg goede actrice. Vanaf het begin dat ze opkomt kan ik niet anders dan naar haar kijken. Het absolute hoogtepunt was voor mij echt ‘Defying Gravity’. Ik kan me nog goed herinneren dat ik dit nummer een paar maanden geleden voor het eerst hoorde en gewoon even niet meer wist waar ik het moest zoeken. Dit nummer bepaald voor mij of je een goede Elphaba bent. Zoals dit bij de Glinda’s voor ‘Popular’ geldt, geldt bij de Elphaba’s voor ‘defying Gravity’ dat dit nummer niet over de top gedaan moet worden. Alexia deed het precies goed. En wat heeft die vrouw een dijk van een stem zeg! Ook van het gegrom die in de youtube filmpjes te horen was is niet meer over Het enige kleine minpuntje voor mij was alleen de catfight-scene. Daarin was ze voor mij ietsjes over de top, waardoor het verdriet om haar zus en de geweldige zin: Well, we can’t all come and go by bubble, voor mij niet goed overkwam.
Oliver Thompsett vind ik een erg leuke Fiyero. In het begin erg arrogant, maar later leuk, lief en gevoelig. Wat wel erg opvalt is dat hij nogal lang is. Achteraf viel dat best mee te vallen, Alexia & Dianne zijn gewoon 2 erg kleine dames.
Verder nog wat hoogtepunten van de show waren voor mij:
*What is this feeling: Ik dacht even dat ze elkaar echt niet mogen.
*Ik noem nog een keer Defying Gravity: Voor mij echt een van de mooiste momenten uit       een musical.
* Alexia’s ‘No good deed’: Waar is dat kinderlijke stemmetje opeens gebleven?

En ook ‘For Good’ vind ik 1 van de meest indrukwekkende momenten van de voorstelling. Wat een prachtige tekst en wat een prachtige stemmen die die prachtige tekst mogen zingen.
Ik denk dat dit wel de belangrijkste punten voor mij waren wat Wicked betreft. Wie had dat gedacht: Een voorstelling over 2 heksen die mij zo verschrikkelijk kan raken dat ik die nacht er geen oog dicht van doe.
Volgens mij worden dat nog veel tripjes naar Londen voor mij. Ik wacht met angst op een Nederlandse voorstelling van Wicked. Ik ben bang dat een Nederlandse vertaling mij nooit zoveel gaat raken als de Engelse dat doet. Maar laat ik me daar nog even geen zorgen om maken. Voor nu was dit een perfect einde van mijn Londen trip!


Wat ik geleerd heb van mijn allereerste Londentrip = dat ik er best aan kan wennen om in 3 dagen 4 musicals te zien! Haha
Even serieus: Mijn eerste Londentripje is voor mij een bijzondere ervaring geweest en al helemaal, omdat ik het samen met mijn vader heb kunnen doen!

  [ # 1 ] 18 October 2008 10:05 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

Hier volgen nog wat foto’s die mijn vader gemaakt heeft bij de stage door van Wicked. Ik dacht dat het daar verschrikkelijk druk zou zijn, maar naast mij en mijn vader stonden er welgeteld nog 4 andere mensen.
Ik kwam er later achter dat ikzelf niet al te charmant op de foto’s sta. Ik geef het maar de schuld aan het feit dat het nogal koud was en ik geen jas bij had en dat ik gewoon uitgeput was van enthousiasme 😉

Hier komen ze:

Met Dianne Pilkington

Met Oliver Thompsett

Met Alexia Khadime

  [ # 2 ] 18 October 2008 11:49 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  170
Geregistreerd  2007-10-22

Leuk verslag! Ben het helemaal eens met je mening over The Lion King, vond het begin zelf ook zo enorm mooi dat de rest daarbij een beetje in het niet valt.
Ennnnnn weer een definitieve Wicked-fan erbij! 😊 Weet nog de eerste keer dat ik het zag, ik wist al wat er ging gebeuren met ‘de jurk’ maar m’n vriendin niet, die verslikte zich bijna in d’r adem zo’n ontzettend ‘WAUW’ moment had ze!
Ben ook heel benieuwd naar de NL vertaling en hoe het hier ontvangen gaat worden.

   Handtekening   

yayyyyyyyyyyyy!

  [ # 3 ] 19 October 2008 12:15 AM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

lisaatje - 18 October 2008 10:01 PM

De tranen begonnen bij mij bij ‘Thank Goodness’. Best opmerkelijk aangezien dit normaal gesproken voor mij geen nummer is waarbij ik ontroerd raak, maar Dianne lukte het toch.

“Thank Goodness” is in al zijn positiviteit en vrolijkheid toch ergens ook een heel droevig nummer…vind dit nummer bijna net zo belangrijk voor Glinda als “Popular”...je hebt het niet meteen door (tenminste, ik niet), na een paar keer luisteren kom je er pas achter wat dit nummer eigenlijk zegt. (Zo heb ik het tenminste ervaren, dat me ineens die onderliggende laag van droefheid duidelijk werd, toen ik het nummer al van voren tot achter kon meezingen 😛)

Goed, dat moest ik even kwijt. Leuke verslagen!! 😉

[ Gewijzigd: 19 October 2008 12:20 AM by IngeG ]
  [ # 4 ] 19 October 2008 09:35 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  534
Geregistreerd  2008-06-01

Leuke verslagen! 📣 Ik vind vooral je wicked-stukje leuk, haha! :tong: Ik ben het helemaal met je eens, vooral je laatste alinea! (en ik zou nu al wel weer terug willen… zeker omdat ik waarschijnlijk deze cast niet meer kan zien)

En leuke foto’s bij de stage door! Het was inderdaad niet druk, die hekken stonden er ook voor niets. Ik vind Alexia’s nagellak zo mooi!
Ik sta samen met mn zus met Dianne op de foto, zij is echt heel klein - ze stond op haar tenen en was alsnog een stuk kleiner!

   Handtekening   

[Well, we’d love to have Alice Ripley. She’s fierce!]

  [ # 5 ] 19 October 2008 09:44 AM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1972
Geregistreerd  2004-12-03

Erg leuk verslag en erg leuke foto’s!!!

   Handtekening   

I’ve heard it said, that people came into our lives for a reason….

  [ # 6 ] 23 October 2008 07:24 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1107
Geregistreerd  2004-04-18

Leuk leuk :D! En je staat helemaal niet raar op die foto’s, je kijkt schattig ^^. Wat zonde dat de volwassen Simba vals zong :S, je zou er op West End (eigenlijk overal, maar zeker daar 😉) toch vanuit moeten gaan dat de zang in orde is.

  [ # 7 ] 18 October 2009 01:55 PM
Avatar
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  1
Geregistreerd  2009-10-18

Beter laat dan nooit, maar ik moest het gewoon kwijt! :p
Je verslagjes zijn heel erg leuk! 😉
Binnen 2 weken ga ik ook terug naar Londen en doe ik ook 3 musicals op 2 dagen (Goed het zijn er 4, maar toch.. :p) en Wicked zit daar ook voor de 2de keer tussen! :D Ik ben zo verliefd op de voorstelling! <33
Ik wil ook heel graag naar de stage door, en dan vooral om Dianne te zien, maar ik zou niet weten hoe dat moet om een foto en een handtekening te vragen in het Engels! :p
Nuja.. (:

   Handtekening   

Everyone deserves the chance to fly!

  [ # 8 ] 18 October 2009 02:41 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  715
Geregistreerd  2008-12-10

11 oktober Chicago neem ik aan dat Pia Douwes gespeeld heeft en Linzie (? geen idee van de achternaam).....

Maar ben onder de indruk van je verslag! Wat gaaf zeg zoveel musicals achte elkaar!

   Handtekening   

“Nooit een nacht alleen zijn…....”

  [ # 9 ] 18 October 2009 02:44 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

meloca - 18 October 2009 02:41 PM

11 oktober Chicago neem ik aan dat Pia Douwes gespeeld heeft en Linzie (? geen idee van de achternaam).....

Maar ben onder de indruk van je verslag! Wat gaaf zeg zoveel musicals achte elkaar!

Dat is verslag is van 11 oktober 2008.

  [ # 10 ] 18 October 2009 02:45 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1182
Geregistreerd  2007-03-27

meloca - 18 October 2009 02:41 PM

11 oktober Chicago neem ik aan dat Pia Douwes gespeeld heeft en Linzie (? geen idee van de achternaam).....

Maar ben onder de indruk van je verslag! Wat gaaf zeg zoveel musicals achte elkaar!

Nee, de verslagen komen uit 2008!

  [ # 11 ] 01 March 2010 03:26 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  881
Geregistreerd  2007-10-06

Misschien gek dat ik nog reageer op een topic uit 2009, maar ik moet toch wat zeggen. Thank Goodness is juist een emotioneel nummer omdat dat het moment is waarop Glinda zich realiseert dat alles waar ze voor gewerkt heeft en de vriendschap die ze ervoor “verbroken” heeft eigenlijk geen waarde heeft. Omdat de man van haar dromen, waar het haar om te doen is geweest, helemaal niet van haar houdt. Wij hadden dan geen Dianne, maar Sarah en zij bracht dit ook geweldig. Vooral het stukje na de monoloog is van grote waarde. Daarnaast vind ik het bijzonder dat je onder de indruk was van Alexia Khadime. Ik heb destijds Idina Menzel gezien en later nog wat opnames van bijvoorbeeld Eden Espinosa, Kristy Cates en Stephanie J. Block en wat zij allen hadden was: POWER. Defying Gravity moet je niet voorzichtig zingen en “.. a celebration throughout Oz that’s all to do with me. And I’ll stand there with the Wizard feeling things I have never felt” hoort vanaf “me” to “felt” in één adem gezongen te worden. Jammer, en een gemiste kans. Daarna kon Alexia niet meer veel goed doen. Haar stem is goed, ze kan belten. Maar het was vlakjes.

Wicked is een geweldige show. Ergens mag van mij Mary Poppins niet doorgaan! 😊

   Handtekening   

We walk proudly and we walk strong. All together we will go as one, the ground is empty and cold as hell, but we all go together when we go Billy Elliot, ‘Once we were kings’