Broadway Report: “13”
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Broadway Report: “13”
Gezien: Zondag 19 oktober
Bernard B. Jacobs Theatre New York

13 is de nieuwe musical van Jason Robert Brown, de componist die vooral bekend is van het schitterende “Parade” en “The Last Five Years”. Hier waagt hij zich aan een show die helemaal draait om 13 jarigen. De cast bestaat uit, je raadt het al, 13 jongeren en ook de muzikanten mogen allemaal nog niet stemmen bij de komende presidentsverkiezingen.

De show draait om de bijna dertienjarige Evan die vlak voor zijn bar mitswa verhuist van New York naar Indiana en zich op zijn nieuwe middelbare school staande moet zien te houden. Hij ontmoet als eerste Patrice die later de nerd van de school blijkt te zijn. Evan wil vooral zijn bar mitswa feestje een succes laten zijn en hij laat haar dan ook keihard vallen om in de gunst te komen bij de “coole” types van de school, aangevoerd door Brett. Intussen maakt hij ook kennis met de gehandicapte Archie die hopeloos verliefd is op de Queen bee van de school, Kendra.

Het verhaal van 13 heeft op z’n zachtst gezegd niet veel om het lijf; menige tienerfilm heeft een origineler uitgangspunt, maar het script(van Dan Elish en Robert Horn) zit vol geestige one liners. Een fikse dosis zwarte humor wordt vooral toegevoegd door de gehandicapte Archie en er zijn een aantal zeer geslaagde joodse grappen. Al met al lijkt het of je naar een vreemde mix van Disney en Woody Allen zit te kijken.

De cast is ongelooflijk getalenteerd: deze tieners belten zich gedurende 90 minuten helemaal gek. Er wordt met volle overgave gespeeld, gezongen en gedanst en je komt dan ook helemaal opgewekt de zaal uit. Knap knap knap. Jason Robert Brown schreef zeker niet zijn beste score, maar een mindere Robert Brown is nog altijd heel goed. Het titelnummer (gratis te downloaden via http://www.13themusical.com) is zeer aanstekelijk en het prijsnummer “A Little More Homework” behoort tot zijn beste werk.

“13” doet het voorlopig niet geweldig op Broadway. De show verkoopt op dit moment zo’n 50% van de kaartjes en dat is veel te weinig. Zelf maakte ik gebruik van een aanbieding op hun site waardoor ik voor 25 dollar op de vierde rij zat. Met dat soort acties hou je een Broadway show helaas niet al te lang in de lucht. De concurrentie is moordend op dit moment en 13 is vrees ik niet bijzonder genoeg om de strijd aan te kunnen met al het Disney geweld wat zo’n beetje op de zelfde publieksgroep gericht is. Dit neemt niet weg dat ik 90 zeer aangename minuten in het Bernard B. Jacobs Theater doorbracht. Het wachten is nog altijd op een echte Jason Robert Brown hit……

[ Gewijzigd: 29 October 2008 08:09 PM by Jacco ]
   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica