2 of 2 |  < 1 2
Op Hoop van Zegen
  [ # 16 ] 08 February 2009 09:53 AM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  80
Geregistreerd  2009-01-13

ik ben gisteravond naar de musical geweest en ik moet zeggen : ik vond `m geweldig!!!!
Ik wist niet goed wat ik moest verwachten,het is toch een kleine musical met een kleine cast en ik ben toch meer de grote musicals gewend!!!

Maar in tegenstelling tot sommige anderen hier vond ik vooral de muziek prachtig….kippenvel!!! Het verhaal is natuurlijk 1 groot drama maar dat vond ik juist wel een keer mooi!!!
Verassing van de avond was voor mij Charly Luske,ik wist niet dat hij zo goed was,ook qua zang!!
tja….....en dan natuurlijk Ben Cramer,op soms wat onverstaanbaarheid staat daar gewoon reder Bos!
Verder was ik ook erg onder de indruk van Hilke Bierman,Job Bovelander,Sanne Bosman en Ellen Pieters! hoewel ik bij Ellen niet zo gecharmeerd ben van haar stem maar dat is gewoon kwestie van smaak!!! Ze zette een geweldige kniertje neer!!!
Het orkest bestaat uit maar 3 mensen maar dat stoort totaal niet en past helemaal bij de musical!!!

Ik heb een geweldige avond gehad!!!

  [ # 17 ] 11 February 2009 07:32 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Wat een drama. Nou ja, dat had het toch moeten zijn.  Dat ik geen traan heb gelaten is derhalve een slecht teken. Op een of andere manier werkt de voorstelling totaal niet voor mij. Er zitten prachtige songs in, en aan het merendeel van de cast ligt het ook niet, maar het loopt niet lekker. Barend die niet naar zee wil, een kleine opening biedt als hij met zijn broer mee kan, wat zijn moeder dan weer vol aangrijpt. Tot zo ver logisch, maar om dan meteen een hoi we gaan naar zee-lied mee te zingen, samen met wat lieden die hem een paar scenes eerder nog liepen te treiteren? Reder Bos die wel wat menselijk zou zijn omdat hij twijfel heeft en dan de jongste zoon van zijn huishoudster (al een man en twee kinderen verloren aan de zee) forceert om mee te gaan, wetend dat hij dat helemaal niet wil. Dat past alleen bij een echt gewetenloos man, zoals hij door Heijermans in mijn herinnering ook wordt geportretteerd.

Lachwekkend is de knullige uitbeelding van het schip, zeker het suffe geschommel terwijl er een zware storm woedt. Zo amateuristisch heb ik het zelden gezien.

En dan het afsluitende lied van Ellen… Het is gewoon niet goed genoeg. Waar ze bij Wat zien ik je haar emoties inzuigt lukt dat totaal niet met dit saaie vehikel.  Ik dacht alleen maar: “schiet nou maar op”.
Ik zei al eerder dat het merendeel van de cast wel goed was. Eigenlijk is Ben Cramer de enige uitzondering. Hij verslikte zich een aantal keren in zijn tekst. Die zou je tegen deze tijd toch wel moeten kennen lijkt me. Maar wat nog veel storender was is dat elke harde uithaal gewoon vals was. “Achter de horizon” is een goede promotiesong, maar werd een regelrechte aanslag op je trommelvliezen.

De rest van de cast is prima in orde. Goed gezongen, mooi en overtuigend gespeeld. Met extra complimenten voor Mieke Dijkstra. Wat speelt zij uitzonderlijk mooi.

Uiteindelijk kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat deze “Op Hoop van Zegen” nogal wat gemiste kansen bevat en dus zeker niet tot mijn favorieten zal gaan behoren.

  [ # 18 ] 11 February 2009 08:39 AM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  80
Geregistreerd  2009-01-13

geweldig hoe meningen zo kunnen verschillen toch??? 😉

  [ # 19 ] 11 February 2009 11:17 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Net terug uit Rotterdam van een tweede keer Op Hoop Van Zegen.

Vorig jaar zag ik samen met Klaske al een try out in Oosterhout. Ik weet nog dat ik dacht: Dit stuk is niet zo traag als het publiek dat in de zaal zit.

Ondanks dat ik de try out als zeer suf heb ervaren wilde ik toch graag de cd hebben. Dus toen de musical onlangs in de buurt speelde heb ik de cd gekocht in het theater. Toen ik de muziek thuis zat te luisteren genoot ik ontzettend van een groot aantal van de songs.

Tijdens de Rotterdamse Uitmarkt vorig jaar hadden we al kaartjes gekocht voor de voorstelling van vanavond in Rotterdam. Die kaarten heb je dan toch niet voor niets dus je gaat naar het theater. Beter dan die try out destijds? Nee, niet echt. Het blijft een musical zoals Annie M.G. Schmidt ze omschreef: Een toneelstuk dat maar niet opschiet omdat ze steeds gaan zingen. Dat gevoel had ik weer bij Op Hoop Van Zegen.

Vreemd dat ik van de cd in de auto op de terugweg dan toch wel weer ontzettend heb genoten. Het kan soms zo vreemd lopen… 😄

  [ # 20 ] 12 February 2009 03:34 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  28
Geregistreerd  2004-07-06

nou na al deze verschillende meningen ben ik toch heel benieuwd geworden…... ik ga 25 maart zelf er naar toe in almere…..heb er nu al zin in!

   Handtekening   

april
02 footloose
18 lenette van dongen

  [ # 21 ] 27 February 2009 11:33 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2035
Geregistreerd  2008-08-31

Even een vraagje: Weet iemand iets over understudy’s bij Op hoop van zegen?
Vandaag speelde Mark van der Laan als Reder Bos en zijn rollen, o.a. die van Simon, werden dus door iemand anders gespeeld, die normaal niet bij de cast zit. Aan het begin van de voorstelling zijn de namen van Mark van der Laan en deze man wel omgeroepen, maar ik ben de naam alweer vergeten. Ik kan dus nergens iets over understudy’s vinden. Het enige wat ik wel weet is dat hij een hele bekende stem heeft. Volgens mij spreekt hij veel tekenfilms/animaties in.

   Handtekening   

di 14 juni: Er was eens..
do 14 juli: Petticoat
wo 27 juli: Soldaat v Oranje
do 10 nov: Vroeger of later
wo 16 nov: The Producers
za 17 dec: Oorlogswinter
za 24 dec:Jurk
za 14 jan: Kantje Boord

  [ # 22 ] 27 February 2009 11:46 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

volgens het programma boek is er geen understudy voor Reder Bos :S

  [ # 23 ] 27 February 2009 11:48 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

g.devries - 27 February 2009 11:33 PM

Even een vraagje: Weet iemand iets over understudy’s bij Op hoop van zegen?
Vandaag speelde Mark van der Laan als Reder Bos en zijn rollen, o.a. die van Simon, werden dus door iemand anders gespeeld, die normaal niet bij de cast zit. Aan het begin van de voorstelling zijn de namen van Mark van der Laan en deze man wel omgeroepen, maar ik ben de naam alweer vergeten. Ik kan dus nergens iets over understudy’s vinden. Het enige wat ik wel weet is dat hij een hele bekende stem heeft. Volgens mij spreekt hij veel tekenfilms/animaties in.

Stan Limburg is understudy Simon/Daantje.

  [ # 24 ] 28 February 2009 11:24 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2035
Geregistreerd  2008-08-31

martijn-j - 27 February 2009 11:48 PM

Stan Limburg is understudy Simon/Daantje.

Die was het ja, dank je.

Ik vind het echt heel raar dat hij nergens vermeld wordt. Vooral aangezien het blijkbaar vaker voorkomt dat Ben Cramer vervangen moet worden door Mark v/d Laan en Stan Limburg dus weer voor hem in moet vallen. Zo krijgt zo’n understudy nauwelijks tot geen credit, terwijl hij het wel heel goed deed.

   Handtekening   

di 14 juni: Er was eens..
do 14 juli: Petticoat
wo 27 juli: Soldaat v Oranje
do 10 nov: Vroeger of later
wo 16 nov: The Producers
za 17 dec: Oorlogswinter
za 24 dec:Jurk
za 14 jan: Kantje Boord

  [ # 25 ] 28 February 2009 11:51 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

g.devries - 28 February 2009 11:24 AM

Ik vind het echt heel raar dat hij nergens vermeld wordt. Vooral aangezien het blijkbaar vaker voorkomt dat Ben Cramer vervangen moet worden door Mark v/d Laan en Stan Limburg dus weer voor hem in moet vallen. Zo krijgt zo’n understudy nauwelijks tot geen credit, terwijl hij het wel heel goed deed.

Stan staat vermeld in het programmaboekje bij het ensemble, alleen zonder biografrie.

  [ # 26 ] 28 February 2009 02:04 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2035
Geregistreerd  2008-08-31

Jeroen - 11 February 2009 07:32 AM

Er zitten prachtige songs in, en aan het merendeel van de cast ligt het ook niet, maar het loopt niet lekker. Barend die niet naar zee wil, een kleine opening biedt als hij met zijn broer mee kan, wat zijn moeder dan weer vol aangrijpt. Tot zo ver logisch, maar om dan meteen een hoi we gaan naar zee-lied mee te zingen, samen met wat lieden die hem een paar scenes eerder nog liepen te treiteren?

Meteen nadat ze begonnen met het ‘Hoi we gaan naar zee lied’ herinnerde ik me deze uitspraak en ik kan niet anders dan het hiermee eens zijn. Ik snap überhaubt niet wat Barend in dit nummer moet aangezien hij verder in het hele stuk niet enthousiast is om naar zee te gaan. En hem dan laten zingen over dat hij zo graag een zeemansgraf wil, terwijl hij even daarvoor nog aangaf dat hij niet zijn vader en broers achterna wou gaan. En er zitten nog wel een aantal nummers meer in die niet echt aansluiten bij de rest van het verhaal, hoewel anderen dat ook weer wel doen.
De achterwand van wolken is heel mooi geschilderd en het is heel mooi om te zien hoe ze met lichtinvallen hierop verschillende weerstypen en dagdelen kunnen laten zien. Het jammere eraan vind ik echter dat ze er vervolgens een boekenkast voor zetten en Arie Cupé met zijn rollatorkatheder en dat je je daarmee ineens in de werkkamer/ het kantoor o.i.d. van Reder Bos moet wanen. Of ze zetten er een haar en een stoel voor en je bent in de woonkamer van Reder Bos. Voor mij werkt dat in elk geval niet. Ik kreeg voortdurend het idee dat ze buiten zaten met wat meubeltjes. In de 2e acte was er een scène in huize Bos terwijl het zeildoek erachter naar beneden hing. Dit zorgde meteen bij mij voor veel meer het gevoel van een woonkamer.
Naat de rollaterkatheder vond ik het er ook nogal raar uit zien om het schip van het podium op en af te zien lopen en zo waren er wel meer dingen die vooral te maken hebben met het decor, toneelbeeld, regie en dergelijke en nauwelijks met de cast. Zij speelden en zongen grotendeels ontzettend goed. De enige 2 minpuntjes voor mij waren de zang van Mark v/d Laan als Reder Bos in ‘Achter de horizon’ en bij tijden de zang van Ellen Pieters. Bij Ellen was het gewoon zo dat haar zangstem mij soms niet lekker in het gehoor lag, maar dat is gewoon een kwestie van smaak. Mark ging tijdens ‘Achter de horizon’ soms een tijdje naast de melodie zitten en maakte zijn zinnen dan ook te snel af. Wat mij wel wat irriteerde omdat dit toch het nummer van de voorstelling is. Beiden speelden daarentegen wel heel goed. Maar degenen die er voor mij net iets meer uitstaken waren toch Charly Luske als Geert, Hilke Bierman als Jo en Stan Limburg als Simon.
Verder zaten er een aantal heel goed gebrachte monologen in, o.a. wanneer de dames schuilen voor de storm in Kniertjes huis.
Ik kwam echt met een heel erg dubbel gevoel bij deze voorstelling weg omdat er zoveel contrast en tegenstelling in zit, tussen o.a. het goede spel en de mooie zang enerzijds en de mislukte keuzes in decor en sommige nummers anderzijds. Nu moet ik wel zeggen dat ik met mijn moeder, een vriendin van mijn moeder en een nicht van mij was en zij het wel alle drie geweldig vonden, net als vele van de 50+ers die deze voorstelling bezochten. Misschien is het een kwestie van smaak.

   Handtekening   

di 14 juni: Er was eens..
do 14 juli: Petticoat
wo 27 juli: Soldaat v Oranje
do 10 nov: Vroeger of later
wo 16 nov: The Producers
za 17 dec: Oorlogswinter
za 24 dec:Jurk
za 14 jan: Kantje Boord

  [ # 27 ] 28 February 2009 06:15 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  893
Geregistreerd  2008-11-08

Ik ga over een paar weken naar de voorstelling. Ben benieuwd.

   Handtekening   

I am not dead yet!!!!!!

  [ # 28 ] 05 March 2009 02:30 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  125
Geregistreerd  2008-08-08

Ik was er gister heen en ik wist eigenlijk niet wat ik moest verwachten, maar ik vond hem heelerg mooi. De meerstemmigheid in de liedjes was onwijs goed, en na het eerte nummer had ik al kippenvel. Het enige wat ik een beetje jammer vond dat 1 liedje behoorlijk vals werd gezongen, en dat Ben cramer niet zo goed articuleerde, maar voor de rest was het super!

   Handtekening   

Dreams and Hope will never fail :roos:

  [ # 29 ] 06 March 2009 01:38 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  55
Geregistreerd  2008-11-27

Ik ben ook eergisteren geweest en ik vond de musical best goed. In het begin vond ik het een beetje saai, maar dat gevoel verdween gedeeltelijk naarmate de voorstelling verder ging. Ik vond de acteerprestaties geweldig, alles was op een heel realistische manier neergezet. De zang was uitstekend, alleen was ik niet zo onder de indruk van de zangkwaliteiten van Ellen Pieters. Haar zang klonk een beetje vreemd… Maar wat me echt irriteerde was de onverstaanbaarheid van Ben Cramer. Hij praatte heel erg snel en alle woorden gingen in elkaar over. Ik verstond er echt niets van! Daar mag wat mij betreft wel wat aan veranderen. Het decor was mooi en de geluidseffecten waren prima. Er zitten ook een paar prachtige liedjes in, nu loop ik nog steeds wat van de muziek te neuriën.

Het is toch een heel ander soort musical dan ik gewend ben en natuurlijk niet te vergelijken met de wat grotere musicals, maar ik vond het wel mooi gedaan en ik kan me wel voorstellen dat mensen die wat meer met het verhaal hebben, deze musical heel erg mooi vinden. Ik merkte wel dat ik achteraf positiever was dan op het moment van de voostelling. Die bleef af en toe een beetje saai, al maakten de acteurs dat wel weer een beetje goed met hun geweldige realististische acteerprestaties. Het was wel zo dat hoe verder de voorstelling vorderde, hoe leuker ik het ging vinden. Het is niet mijn soort musical maar toch was het leuk om gezien te hebben!

 < 1 2
2 of 2