De Nederlandse Fame: 21 november 2008 (SPOILERS)
change_status
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  881
Geregistreerd  2007-10-06

Dankzij de actie van hyves zaten wij in theater de Meervaart in Amsterdam voor de een-na-laatste show van Fame. Het was een waar genoegen om deze musical te zien, bleek achteraf. Op voorhand had ik wat bedenkingen bij enige castleden (zonder afbreuk te doen aan hun kwaliteiten, die zij zeker bezitten). Het verhaal was mij redelijk bekend, maar wilde me laten verrassen. Later bleek dat er al een aantal castleden naar een andere productie zijn, waardoor degene waarmee ik de meeste moeite zou hebben niet speelde. Deze rol werd vervuld door iemand waarbij ik tijdens “op weg naar Fame” al zeer onder de indruk van was en de rol meer gunde. Gelukkig heeft hij deze rol toch nog kunnen spelen, en HOE!!

De cast van vanavond:

Nick, Jim Bakkum: Wat moeten we hier nou op zeggen. Totaal ongeloofwaardig in een dansmusical, daarvoor kan hij gewoonweg niet goed genoeg dansen. Zang was, wonderbaarlijk genoeg, goed. HIer en daar niet altijd verstaanbaar, maar door de grappen en grollen van de castleden kan ik me dat ook voorstellen. Eigenlijk kan je zeggen dat ik best onder de indruk was van Jim. Denk dat hij al gegroeid is, en dat mag ook ligt!

Joe, William Spaaij: Wat was hij goed!!! Meesterlijk, die uithaal in zijn solonummer (hoe krijgt men toch een heel nummer vol over erectieproblemen, maargoed!) was fe-no-me-naal. De hele voorstelling was hij prominent aanwezig en deed het fantastisch! Echt geweldig hoe hij speelt, zo natuurlijk ..maar toch exentriek zoals Joe Vegas hoort te zijn. William was gewoon goed!

Carmen, Cystine Carreon
: Er is maar één woord die deze dame kan beschrijven: GENIAAL! Wat een passie, geluid, inlevingsvermogen en wat wist ze mij te raken in haar L.A. Ze heeft zoveel lagen in haar spel aangebracht. Knap!!

Serena, Cindy Bell: Ook haar vond ik beter in “de weg naar Fame”, jammer dat zij niet de rol kreeg, maar knap dat zij de kans kreeg om de rol in de laatste periode nog te vervullen. Zonder meer goed gezongen, en wat heeft zij een komisch talent. Nou moet ik, als Brabander, zeggen dat het accent fantastisch was. In een zaal in Amsterdam zullen deze grappen het beter doen dan in Eindhoven.. maar ze bracht het fantastisch! “Hoe speel ik liefde” was mooi gezongen, het was zeer geloofwaardig. Wat gaat Cindy eigenlijk doen na Fame, Footloose?

Tyrone, Rogier Komproe: Ja, WOW! De “dans op New York City” van Juvani vond ik (wat ik op Youtube heb gezien) nogal vlak, matjes. Rogier heeft daar gelukkig geen voorbeeld aan genomen. Woooooooooooooooooooooooowwww.. Zijn hoge noot zat er goed op (om met Erwin van Lambaart taal te spreken) en was zeer indrukwekkend. Deze man had de rol gewoon moeten krijgen. Geen twijfel over mogelijk. Het was zo ontroerend om te zien hoe Tyrone zich in het stuk ontwikkeld tot een zelfbewuste jongen. Knap gedaan!! Heel knap gedaan!

Schlomo, geen idee: Volgens mij speelde Martijn van Voskuijlen. Deed het bijzonder goed, vindt het geen indrukwekkende rol.

Mabel, Talita Angwarmasse: YEEEEEEEEEEEEEAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHH!!!! “Mabels gebed” was geniaal. Die vrouw is zo fantastisch!

De docenten werden gespeeld door Joyce Stevens ( mevrouw Bell), Gert - Jan Louw ( meneer Stein) en Jacqueline Aronson ( mevrouw Sherman). Speelden goed, zongen goed. Was wel onder de indruk van Joyce, vooral in de hoogte. De passie van Jacqueline was overweldigend, maar klonk nasaal.

Last but not least: het ensemble
. Een mooie groep mensen die ontzettend goed kunnen dansen. Voor mij sprong Regi Severins er zeker uit. Zij speelde echt heel leuk, naturel en bijzonder. Leuk samenspel met de rest van de cast. De rastavriend van Schlomo (wie speelt die rol?) was ook zoooooo hilarisch. Ensemble verdient gewoon een dikke pluim voor het dansen wat ze afleveren. Knap!!

Is het trouwens altijd dat Nick twijffelt aan zijn geaardheid in het stuk? Volgens de mannen achter ons, die de hele voorstelling zeer irritant waren, was dit zooooooo grappig. Wouter van Schaaijk maakte het trouwens wel heel bont door in een kort broekje met een doorschijnend shirtje. Dit zorgde voor veel hilariteit, maar het was zoooooo storend.. het duurde te lang! Het was leuk dat tijdens de reprise van “hoe speel ik liefde” Cindy haar jurk liet zakken en in haar nachtjapon (o.i.d.) stond, Jim was wel even onder de indruk. Haha! Daarnaast toen mevrouw Sherman zei “jongens, ontspan” viel de gehele cast op de grond. Geniaal.. ze moest er zelf ook ontzettend van lachen! Daarnaast viel William tijdens de “Romeo en Julia” scene met zijn edele delen op de leuning van de trap. Lost het goed op, maar had volgens mij wel pijn (en dat is logisch!).

Blij dat we toch nog konden gaan. Bedankt Veertje voor het plaatsen van deze actie!!!

Gr.

   Handtekening   

We walk proudly and we walk strong. All together we will go as one, the ground is empty and cold as hell, but we all go together when we go Billy Elliot, ‘Once we were kings’

  [ # 1 ] 22 November 2008 02:22 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

nahpetS - 22 November 2008 02:12 PM

Wat gaat Cindy eigenlijk doen na Fame, Footloose?

Cindy gaat inderdaad naar Footloose, ze is ensemble en alternate van Kim-Lian!

nahpetS - 22 November 2008 02:12 PM

De rastavriend van Schlomo (wie speelt die rol?) was ook zoooooo hilarisch.

Dat is Vincent de Lusenet, ook wel bekend van Honk en de engelse versie van Fame waarin hij Nick speelde. (Nu staat die, tot grote ergernis van hemzelf volgensmij, vooral bekend als Het vriendje van Freek)

nahpetS - 22 November 2008 02:12 PM

Daarnaast viel William tijdens de “Romeo en Julia” scene met zijn edele delen op de leuning van de trap. Lost het goed op, maar had volgens mij wel pijn (en dat is logisch!).

Dat gebeurd elke show! Het is niet eens een grapje van de een-na-laatste show.. maar gewoon zo bedacht en gezet!
Die andere dingen die je noemde waren wel een-na-laatste show grapjes!

  [ # 2 ] 22 November 2008 04:01 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

nahpetS - 22 November 2008 02:12 PM

Bedankt Veertje voor het plaatsen van deze actie!!!

Nou graag gedaan 📣

Leuk verslag en nog 1 ding: Nick twijfelt elke show over zijn geaardheid 😉
“Al val ik op kamelen” vind ik 1 van de grappigste zinnen uit Fame!

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 3 ] 22 November 2008 04:19 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  881
Geregistreerd  2007-10-06

gister had hij een foute rode jamaibril op!het zag er echt te komisch uit!omdat de zaal dubbel lag,dacht ik dat het een grap was!

   Handtekening   

We walk proudly and we walk strong. All together we will go as one, the ground is empty and cold as hell, but we all go together when we go Billy Elliot, ‘Once we were kings’

  [ # 4 ] 22 November 2008 04:21 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Ik zat al te wachten op een verslag van de enelaatste Fame. Dank hiervoor! Ben het niet op alle punten met je eens, maar verschil moet d’r wezen hé!

Cindy alternate van Kim? Krijgt ze een vaste dag? Of bedoel je understudy?

  [ # 5 ] 22 November 2008 04:29 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  881
Geregistreerd  2007-10-06

StephanieMangano - 22 November 2008 04:21 PM

Ik zat al te wachten op een verslag van de enelaatste Fame. Dank hiervoor! Ben het niet op alle punten met je eens, maar verschil moet d’r wezen hé!

Cindy alternate van Kim? Krijgt ze een vaste dag? Of bedoel je understudy?

Welke punten dan niet?

Gr.

   Handtekening   

We walk proudly and we walk strong. All together we will go as one, the ground is empty and cold as hell, but we all go together when we go Billy Elliot, ‘Once we were kings’

  [ # 6 ] 22 November 2008 04:35 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

nahpetS - 22 November 2008 04:19 PM

gister had hij een foute rode jamaibril op!het zag er echt te komisch uit!omdat de zaal dubbel lag,dacht ik dat het een grap was!

Hahaha okay, die Jamai-bril is wél een grapje!
Oh ik zie het voor me, lig in een deuk :‘D

Gaaf trouwens dat Cindy alternate/understudy word voor Kim-Lian, sinds ik haar zag als Serena ben ik helemaal om!

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 7 ] 22 November 2008 04:53 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

nahpetS - 22 November 2008 04:29 PM
StephanieMangano - 22 November 2008 04:21 PM

Ik zat al te wachten op een verslag van de enelaatste Fame. Dank hiervoor! Ben het niet op alle punten met je eens, maar verschil moet d’r wezen hé!

Cindy alternate van Kim? Krijgt ze een vaste dag? Of bedoel je understudy?

Welke punten dan niet?

Gr.

Ik ben zelf niet zo’n fan van het spel van William Spaaij, na Crazy for you vind ik dat-ie een beetje dezelfde jongen blijft, “zichzelf”, en geen personage neer zet. (Terwijl ik vond dat-ie Bobby in CFY wel heel leuk deed).. Schlomo vind ik zelf wel een mooie rol, omdat hij degene is die écht om Carmen geeft, niet omdat ze een “lekker chickie” is, of omdat ze “beroemd” is/wil zijn. En ik vind Jim schattig, maar hij moet zijn eigen ding gaan doen, en naar mijn idee is dat niet: musical.

Zoals ik al zei: meningen verschillen, verschil moet er wezen 😉

  [ # 8 ] 22 November 2008 04:54 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  489
Geregistreerd  2007-05-14

It´s me again…. cindy…... 
Wilde jullie toch even laten weten wat ik volgend jaar ga doen…..
Ik ga Footloose doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ik ben in ieder geval heel blij!!! haha… Ik ga voor 30% de rol van Ariel spelen en daarnaast een plek in het ensemble…. mooi aandeel toch?!
nou ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden….
liefs cindy
(18-04-2008)

Leuke show inderdaad gisteren, maar niet zo grappig als ik stiekem gehoopt had. 😉 Cindy was voor mij echt de held van de avond. Wát een fantastische dingen had zij bedacht voor deze eennalaatste show. Heb verder ook een hele leuke avond gehad met een cast die er toch wel plezier in had, ondanks dat sommige al zo lang met deze show bezig zijn en ze ongetwijfeld blij zijn dat ze nu met het volgende kunnen beginnen. Vanavond nog naar de laatste en dan is het klaar. Op naar Footloose!

  [ # 9 ] 22 November 2008 05:03 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Ooh! Wat leuk! 30%!
Ik vond d’r erg goed als Serena dus hoop dat ze Ariel speelt, als ik kom kijken! (A)

  [ # 10 ] 22 November 2008 09:50 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  41
Geregistreerd  2008-05-25

Leuk verslagje…

Zelf ben ik dinsdag en woensdag geweest voor de laatste 2 x..
Ging vooral voor martijn om hem eindelijk te zien als schlomo. En ja hij is echt leuk..ook toen hij die ene keer joe gespeelt heeft in tilburg was ie best goed…wel niet beter als william maar wat wil je..2e understudy zijn en dan binnen een paar uur die rol mogen spelen was echt leuk.

Jim had vande week trouwens 2x een andere ipv kamelen waren het koeien en nog een of ander raar beest.

  [ # 11 ] 23 November 2008 04:43 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  3
Geregistreerd  2008-11-23

Ik ben zelf niet zo’n fan van het spel van William Spaaij, na Crazy for you vind ik dat-ie een beetje dezelfde jongen blijft, “zichzelf”, en geen personage neer zet. (Terwijl ik vond dat-ie Bobby in CFY wel heel leuk deed).. Schlomo vind ik zelf wel een mooie rol, omdat hij degene is die écht om Carmen geeft, niet omdat ze een “lekker chickie” is, of omdat ze “beroemd” is/wil zijn. En ik vind Jim schattig, maar hij moet zijn eigen ding gaan doen, en naar mijn idee is dat niet: musical.

Zoals ik al zei: meningen verschillen, verschil moet er wezen 😉[/quote]

Heb William ook gezien in Shittt Happens en cafe diablo. en na het zien van de deze alternatieve producties wist ik het zeker. Hij is op dit moment met afstand de meest veelzijdige musicalartiest in Nederland.

En hij zet echt een hele andere Joe neer als Bobby/Bela in CFY

Inderdaad meningen vershillen maar het herkennen van kwaliteit heeft weining met een mening te maken

Cindy Bell is echt een topper. Ik vond haar er echt beter als Daphne. Ze schreeuwt een stuk minder en haalt meer uit haar karakter als Serena. De rol paste gewoon beter bij haar als bij Daphne.

Daphne was dus weer echt top in Piaff.

  [ # 12 ] 23 November 2008 05:16 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Ik zeg toch ook niet dat William geen talent heeft?

  [ # 13 ] 24 November 2008 09:31 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1107
Geregistreerd  2004-04-18

duizz - 23 November 2008 04:43 PM

Inderdaad meningen vershillen maar het herkennen van kwaliteit heeft weining met een mening te maken

Dat is niet helemaal waar 😊. In dit vak (sowieso binnen de kunsten) kan je nooit helemaal objectief over iets oordelen; er zijn mensen die bij de ene opleiding (of alle) worden afgewezen maar toch op een andere worden aangenomen waar mensen wél iets in hen zien. En die mensen schoppen het soms heel ver 😊.