Man van La Mancha 13-02-2009 verslag
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Verslag van mijn tweede keer ‘Man van La Mancha’ in de Meervaart in Amsterdam.

Cast:
Peter Faber - Cervantes / Don Quichot: Vind hem echt de perfecte persoon voor deze rol. Hij heeft de uitstraling die voor deze rol nodig is. Ook zijn zang is een stuk beter geworden.
Marjolein Teepen - Aldonza / Dulcinea: Ik heb Marjolein heel hoog zitten, maar voor wat ze vanavond heeft staan doen zijn geen woorden. Zelfs ‘fenomenaal’ schiet te kort. Vanavond was echt de beste prestatie die ik ooit iemand in een musical heb zien leveren. Vind haar op musicalgebied echt het grootste talent ooit in Nederland (en daar buiten).
Frans Schraven - Sancho Panza: Vind hem zo aandoenlijk in deze rol. De zender van Peter Faber was kapot en zonder uit zijn rol te vallen heeft Frans deze vervangen. Gewoon als de trouwe assistent die zijn meester helpt. Respect.
Simon Zwiers - Herbergier / Gouverneur: Geweldige timing, mooie stem, goed spel en hij kan ook nog gitaar spelen.
Erik Hofland - Muilezeldrijver: Hij zingt ‘Little Bird’ zo mooi. Ik weet niet waarom, maar vind het heel mooi dat dit nummer in het Engels begint en later doorgaat in het Nederlands.
Gert Wantenaar - Muilezeldrijver: Hij valt niet zo op, maar zijn accordeon spel is prachtig.
Renato Freyggang - Muilezeldrijver / Moor: Ook hij valt niet zo op, maar niks op aan te merken.
Paul van Utrecht - Hertog / Dr. Carrasco: Mooie stem, goed spel. (Ik val in herhaling.)
Milan van Weelden - Pastoor / Pedro: Wat een talent zeg. Alles is goed aan hem. Hopelijk gaat zijn lengte niet in zijn nadeel werken in de toekomst.
Fardo Swaanswijk - Herbergiester / Huishoudster / Moorse danseres: Ook een groot talent.
Debbie Beukers - Muilezeldrijver / Antonia: En nog een groot talent.
John Jacobs - Anselmo / Kapper: Ik ken hem persoonlijk, dus ik kan niet objectief zijn. Ben heel erg trots op hem en vind dat hij het fantastisch doet.

Voorstelling:
Man van La Mancha is heel bijzonder. Het valt in de categorie musical, maar er wordt vrij weinig gezongen. Qua verhaal is het een drama, maar toch zit er heel veel humor in. Je komt maar weinig musicals tegen die zo goed in elkaar zitten. Daardoor vind ik het heel moeilijk om onder woorden te brengen wat ik er nou van vind. Vind ik het mooi? Ja, maar het is zoveel meer dan dat. Misschien is dat juist wel het grootste compliment wat je een voorstelling kan geven. ‘Zo mooi dat er geen woorden voor zijn.’ Daarom aan iedereen: ga deze voorstelling zien, want hier staat een stukje magie op het toneel!!!!!

Opvallend:
Hoe kan het toch dat ik zoveel meer geraakt word door voorstellingen van een kleine producent? Je zou toch denken dat een producent met veel geld (zoals Stage Entertainment) de middelen heeft om artistiek gezien indrukwekkende voorstellingen te brengen? Waarom gebeurt dit dan steeds minder. Is het omdat kleine producenten gedwongen worden om creatieve oplossingen te zoeken, omdat ze minder geld hebben? Of hebben ze meer passie voor het theatermaken zelf?

  [ # 1 ] 14 February 2009 01:51 AM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  35
Geregistreerd  2009-01-28

Mooi verslag! Ben het helemaal met je eens!

Dan mogen ze die zender wel eens vervangen, want bij mij deed ie t ook al niet de dag ervoor!

Maar ‘t is een schitterende voorstelling:D

  [ # 2 ] 14 February 2009 09:31 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

martijn-j - 14 February 2009 01:21 AM

Opvallend:
Hoe kan het toch dat ik zoveel meer geraakt word door voorstellingen van een kleine producent? Je zou toch denken dat een producent met veel geld (zoals Stage Entertainment) de middelen heeft om artistiek gezien indrukwekkende voorstellingen te brengen? Waarom gebeurt dit dan steeds minder. Is het omdat kleine producenten gedwongen worden om creatieve oplossingen te zoeken, omdat ze minder geld hebben? Of hebben ze meer passie voor het theatermaken zelf?

Mooi verslag, trouwens; heeft mij in ieder geval overtuigd om deze voorstelling te gaan zien 😊.

Ikzelf merk dat ik ook meer geraakt wordt door kleine(re) voorstellingen; geloof niet dat het zozeer uitmaakt of de producent ook kleiner is. Passion van Stage was ook een kleine voorstelling en die raakte me ook. Vond dat wel een interessant punt wat je aanhaalde; vandaar dat ik dat deel even quote.  Is een discussietopic op zich, dus zal er binnen dit topic niet teveel op ingaan. Ik denk dat je gelijk hebt: hoe groter de productie, hoe groter het (commerciële) risisco. Dus ik denk dat daarin eerder en meer keuzes op commercieel belang worden genomen; hoe kleiner, hoe minder risico en hoe meer de keuzes puur op creativiteit worden gemaakt. Dat was in ieder geval één van mijn gedachtes erover.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 3 ] 14 February 2009 09:37 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  534
Geregistreerd  2008-06-01

Ik kan het niet anders dan eens zijn met je verslag! Ik heb Man van la Mancha 4 februari gezien in Gouda en ik vond het echt prachtig. Ik had weinig ‘kleine’ voorstellingen gezien maar dit is zo dichtbij, zo intiem, prachtig. En Marjolein is fenomenaal.

Nu ga ik misschien een domme vraag stellen… maar bij Op Zoek Naar Evita zong Marjolein een lied uit Man van La Mancha… dat werd in de musical wel door Don Quichot gezongen (“want ik ben Don Quichot”) maar niet door haar. Komt dit lied wel in andere producties wel voor door Dulcinea/Aldonza gezongen? Of was het voor Op Zoek Naar Evita aangepast?

   Handtekening   

[Well, we’d love to have Alice Ripley. She’s fierce!]

  [ # 4 ] 14 February 2009 04:54 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

martijn-j - 14 February 2009 01:21 AM

Verslag van mijn tweede keer ‘Man van La Mancha’ in de Meervaart in Amsterdam.

Marjolein Teepen - Aldonza / Dulcinea: Ik heb Marjolein heel hoog zitten, maar voor wat ze vanavond heeft staan doen zijn geen woorden. Zelfs ‘fenomenaal’ schiet te kort. Vanavond was echt de beste prestatie die ik ooit iemand in een musical heb zien leveren. Vind haar op musicalgebied echt het grootste talent ooit in Nederland (en daar buiten).

Hear, hear, ja ik ben het helemaal met je eens! Ik heb de musical twee weken geleden voor het laatst gezien en als zangeres laat ze gewoon zien hoe die liedjes zijn bedoeld. Een combinatie van zangtalent en muzikaliteit. Mij kan ze imponeren door hard en intens te zingen (Aldonza) maar ook door uiterst klein te blijven (Wat wil hij dan van mij). Martijn-J, heb je haar ook als Evita gezien?

John ken je persoonlijk. Van het Conservatorium?

  [ # 5 ] 14 February 2009 05:03 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

E.Y. - 14 February 2009 09:37 AM

Nu ga ik misschien een domme vraag stellen… maar bij Op Zoek Naar Evita zong Marjolein een lied uit Man van La Mancha… dat werd in de musical wel door Don Quichot gezongen (“want ik ben Don Quichot”) maar niet door haar. Komt dit lied wel in andere producties wel voor door Dulcinea/Aldonza gezongen? Of was het voor Op Zoek Naar Evita aangepast?

Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden. Nee, het eerste gezongen nummer, is altijd een duet van Quichot en Sancho.

In het originele script staat in het refrein:

“I am I, Don Quixote,
The Lord of La Mancha,
My destiny calls and I go…”

Marjolein zong:
“Want ik ben Dulcinea
De vrouw van La Mancha…”

Marjolein heeft dit nummer altijd graag willen zingen. Vanwege die versie bij OZNE is zij toen gevraagd om Aldonza/Dulcinea te worden in de nieuwe Opus One productie. Marjolein wist niet eens dat haar oude werkgever OO plannen had de musical weer te gaan produceren!

  [ # 6 ] 14 February 2009 11:24 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Mark 020 - 14 February 2009 09:31 AM

Mooi verslag, trouwens; heeft mij in ieder geval overtuigd om deze voorstelling te gaan zien 😊.

Fijn om te horen. Geniet ervan! Laat je ook een verslagje achter?

[ Gewijzigd: 14 February 2009 11:27 PM by martijn-j ]
  [ # 7 ] 14 February 2009 11:29 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Hanstmf - 14 February 2009 04:54 PM

Martijn-J, heb je haar ook als Evita gezien?

John ken je persoonlijk. Van het Conservatorium?

Ja, heb haar ook als Evita gezien. Was ook meesterlijk.

John was tot vorig jaar een collega van me.

  [ # 8 ] 15 February 2009 08:14 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1449
Geregistreerd  2006-02-27

Ik word erg nieuwsgierig naar deze voorstelling.

  [ # 9 ] 18 February 2009 03:01 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  534
Geregistreerd  2008-06-01

Hanstmf - 14 February 2009 05:03 PM
E.Y. - 14 February 2009 09:37 AM

Nu ga ik misschien een domme vraag stellen… maar bij Op Zoek Naar Evita zong Marjolein een lied uit Man van La Mancha… dat werd in de musical wel door Don Quichot gezongen (“want ik ben Don Quichot”) maar niet door haar. Komt dit lied wel in andere producties wel voor door Dulcinea/Aldonza gezongen? Of was het voor Op Zoek Naar Evita aangepast?

Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden. Nee, het eerste gezongen nummer, is altijd een duet van Quichot en Sancho.

In het originele script staat in het refrein:

“I am I, Don Quixote,
The Lord of La Mancha,
My destiny calls and I go…”

Marjolein zong:
“Want ik ben Dulcinea
De vrouw van La Mancha…”

Marjolein heeft dit nummer altijd graag willen zingen. Vanwege die versie bij OZNE is zij toen gevraagd om Aldonza/Dulcinea te worden in de nieuwe Opus One productie. Marjolein wist niet eens dat haar oude werkgever OO plannen had de musical weer te gaan produceren!

Bedankt voor dit alles-behalve-domme antwoord 😉
Grappig dat het zo gelopen is! Is dat voor mij ook weer duidelijk, nog een keertje dankjewel!

   Handtekening   

[Well, we’d love to have Alice Ripley. She’s fierce!]