Verslag van mijn tweede keer ‘Man van La Mancha’ in de Meervaart in Amsterdam.
Cast:
Peter Faber - Cervantes / Don Quichot: Vind hem echt de perfecte persoon voor deze rol. Hij heeft de uitstraling die voor deze rol nodig is. Ook zijn zang is een stuk beter geworden.
Marjolein Teepen - Aldonza / Dulcinea: Ik heb Marjolein heel hoog zitten, maar voor wat ze vanavond heeft staan doen zijn geen woorden. Zelfs ‘fenomenaal’ schiet te kort. Vanavond was echt de beste prestatie die ik ooit iemand in een musical heb zien leveren. Vind haar op musicalgebied echt het grootste talent ooit in Nederland (en daar buiten).
Frans Schraven - Sancho Panza: Vind hem zo aandoenlijk in deze rol. De zender van Peter Faber was kapot en zonder uit zijn rol te vallen heeft Frans deze vervangen. Gewoon als de trouwe assistent die zijn meester helpt. Respect.
Simon Zwiers - Herbergier / Gouverneur: Geweldige timing, mooie stem, goed spel en hij kan ook nog gitaar spelen.
Erik Hofland - Muilezeldrijver: Hij zingt ‘Little Bird’ zo mooi. Ik weet niet waarom, maar vind het heel mooi dat dit nummer in het Engels begint en later doorgaat in het Nederlands.
Gert Wantenaar - Muilezeldrijver: Hij valt niet zo op, maar zijn accordeon spel is prachtig.
Renato Freyggang - Muilezeldrijver / Moor: Ook hij valt niet zo op, maar niks op aan te merken.
Paul van Utrecht - Hertog / Dr. Carrasco: Mooie stem, goed spel. (Ik val in herhaling.)
Milan van Weelden - Pastoor / Pedro: Wat een talent zeg. Alles is goed aan hem. Hopelijk gaat zijn lengte niet in zijn nadeel werken in de toekomst.
Fardo Swaanswijk - Herbergiester / Huishoudster / Moorse danseres: Ook een groot talent.
Debbie Beukers - Muilezeldrijver / Antonia: En nog een groot talent.
John Jacobs - Anselmo / Kapper: Ik ken hem persoonlijk, dus ik kan niet objectief zijn. Ben heel erg trots op hem en vind dat hij het fantastisch doet.
Voorstelling:
Man van La Mancha is heel bijzonder. Het valt in de categorie musical, maar er wordt vrij weinig gezongen. Qua verhaal is het een drama, maar toch zit er heel veel humor in. Je komt maar weinig musicals tegen die zo goed in elkaar zitten. Daardoor vind ik het heel moeilijk om onder woorden te brengen wat ik er nou van vind. Vind ik het mooi? Ja, maar het is zoveel meer dan dat. Misschien is dat juist wel het grootste compliment wat je een voorstelling kan geven. ‘Zo mooi dat er geen woorden voor zijn.’ Daarom aan iedereen: ga deze voorstelling zien, want hier staat een stukje magie op het toneel!!!!!
Opvallend:
Hoe kan het toch dat ik zoveel meer geraakt word door voorstellingen van een kleine producent? Je zou toch denken dat een producent met veel geld (zoals Stage Entertainment) de middelen heeft om artistiek gezien indrukwekkende voorstellingen te brengen? Waarom gebeurt dit dan steeds minder. Is het omdat kleine producenten gedwongen worden om creatieve oplossingen te zoeken, omdat ze minder geld hebben? Of hebben ze meer passie voor het theatermaken zelf?