2 of 2 |  < 1 2
Aïda—> Duitsland?
  [ # 16 ] 19 July 2009 10:22 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Wie gaat… Neem een kussentje mee om op te zitten…

  [ # 17 ] 19 July 2009 10:44 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

Ik zou best willen maar ja
weet niet of ik er uberhaubt kom
en ik ga 7 aug al op vakantie

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 18 ] 19 July 2009 10:52 AM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  54
Geregistreerd  2009-03-17

Ik ga!
We hebben kaartjes voor de matinee van 30 augustus, en we maken er meteen een leuk weekendje weg van.
Wat betreft kussentjes: doen!  Ik heb vooral ervaring met het openluchttheater van Diever, en die bankjes daar zitten enorm oncomfortabel. Kussentjes zijn een absolute must, net als een grote thermoskan thee/warme chocolademelk/koffie of een fles wijn. Geen idee of dat in Tecklenburg ook mag, maar wat mij betreft hoort dat absoluut bij het openluchttheater. Ik vermoed alleen dat ze in Duitsland geen rookworst verkopen in de pauze.

   Handtekening   

Wie een ander lief heeft ziet het aangezicht van God

  [ # 19 ] 19 July 2009 11:23 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

deze versie ziet er vreselijk uit. Echter Willemijn bewijst zich zelf als een echte musical ster.

  [ # 20 ] 21 July 2009 09:22 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  107
Geregistreerd  2009-01-11

Ik ga het 30 Juli zien, ben erg benieuwd!
De kostuums vind ik apart… Weet niet echt of ik het nu mooi vind of niet.
Anyway, we’ll see.
Ik weet in ieder geval wél dat Willemijn Amneris speelt!

   Handtekening   

Still flying free and solo

  [ # 21 ] 22 July 2009 10:26 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  234
Geregistreerd  2007-09-15

Haha, ik moet toegeven, dat ik de pruik van Willemijn niet echt mooi vind. Maar ok, ik ben echt benieuwd na de show. Ken ze nog niet 😉

   Handtekening   

Officiele Fansite: http://www.suzan-seegers.net

]Officiele Fansite: http://www.willemijn-verkaik.com

  [ # 22 ] 23 July 2009 06:34 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Danii - 22 July 2009 10:26 PM

Haha, ik moet toegeven, dat ik de pruik van Willemijn niet echt mooi vind. Maar ok, ik ben echt benieuwd na de show. Ken ze nog niet 😉

Als ik ga, 31 juli, dan speelt ze gelukkig ook!

  [ # 23 ] 23 July 2009 06:55 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  275
Geregistreerd  2006-04-14

Zijn er al dagen bekend waarop ze niet speelt dan?
Ik dacht dat ze ze allemaal deed.

  [ # 24 ] 23 July 2009 09:31 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  234
Geregistreerd  2007-09-15

Willemijn speelt alle shows in Aida. Er is geen understudie 😉

   Handtekening   

Officiele Fansite: http://www.suzan-seegers.net

]Officiele Fansite: http://www.willemijn-verkaik.com

  [ # 25 ] 24 July 2009 06:12 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  275
Geregistreerd  2006-04-14

Gelukkig maar, ik kreeg al een Wicked flash-back

  [ # 26 ] 01 August 2009 11:12 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Hier mijn verslag van een avondje Aida in Tecklenburg in het overdekte openluchttheater waar 2300 man in kunnen en er zaten er gisteren zeker meer dan 2000. Dat is groter dan het World Forum Theater, maar een stuk gezelliger. Komt natuurlijk ook omdat er geen stoelen staan maar banken, dus er kunnen meer mensen op een rij.

Tecklenburg ligt op een goed half uur rijden vanaf Twente, steeds het verlengde van de A1 volgen, richting Osnabrueck, Hannover. Het is het centrum van het Teutoburgerwoud, een heuvelachtig bebost gebied waar door stadjes vaak op de heuvelkammen liggen, zo ook Tecklenburg, met mooie vergezichten tot gevolg.

Een jaar of 6,7 geleden heb ik op een regenachtige zondag al eens door Tecklenburg gelopen en zonder dat ik het wist bevond ik mij ineens in het openluchttheater. Het was overdag, een uur of 11, dus overal kon je zo doorlopen. Ik had toen niet kunnen bevroeden dat ik er jaren later terug zou komen om een voorstelling te zien.

De voorstelling begon om 8 uur, maar om 7 uur was het al gezellig druk en de nabije parkeerplaatsen overvol en mensen liepen met picknickmanden en kussentjes door de straten. Ja voor mij wel duidelijk waar die naar toe gingen.

Aida was 6-8 jaar geleden in Nederland in het Circustheater te zien en ik kan me een voorstelling herinneren met:
- René van Kooten als Radames,
- Antje Monteiro als Amneris en
- Chaira Borderslee als Aida.
Voor mij de eerste kennismaking met René en die is me bijgebleven. Maar de ster van die voorstelling vond ik Chaira, die in haar liedjes een grote hoeveelheid ‘soul’ wist te leggen. Jammer dat ik haar in Tarzan niet heb gehad!

We moeten het nu doen met de muziek en afgelopen week heb ik me weer even voorbereid en het verhaal en de liedjes doorgenomen.

De rolverdeling in Tecklenburg:
- Zodwa Selele als Aida
- Willemijn Verkaik als Amneris
- Patrick Stanke als Radames

Zodwa Selele is een in Duitsland geboren vrouw van Zuid-Afrikaanse afkomst, die uiteindelijk aan de Joop van den Ende Academy in Hamburg heeft gestudeerd (diploma 2006). Ze speelde Nehebka en us Aida in de Duitse (Stage Ent.) productie van Aida, daarna alternate Nala in Lion King. In 2008 was ze 1e cast voor Aida in de productie in het Oostenrijkse Klagenfurt.

Willemijn Verkaik hoef ik niet nader te introduceren. Die is hard op weg om net zo groot te worden als Pia Douwes.

Patrick Stanke was een van de beste leerlingen van de Beierse Theaterakademie August Everding. Na een rol in Titanic speelde hij Radames in de hierboven genoemde Duitse versie van Aida, vervolgens d’Artagnan in de 3 Musketiers, vele rollen volgden en dit jaar was hij te zien als Graf Axel von Fersen in Marie-Antoinette in Bremen.

Dan de voorstelling zelf. Voor de voorstelling begon was er te zien dat er een echte orkestbak was en een live-orkest. Reeds bij het binnenkomen van de dirigent al een flink applaus: de toon was gezet.

Het decor was redelijk eenvoudig en aangepast aan de vorm en de gebouwtjes achter het toneel, er waren twee blokken met elk een trap waardoor ook op een letterlijk hoger niveau kon worden gespeeld. Ook door de uitgangen links en rechts van het toneel kwamen spelers op. In de eerste akte werd het podium nog verlicht door daglicht. Na de pauze was het een stuk donkerder en deed de belichting haar werk.

Al bij de eerste opkomst van Amneris, blijkt dat Willemijn de ster van de voorstelling is. Dat laat ze merken door haar zang al meteen in het eerste lied en ook met name in Die Wahrheit (Ik weet het nu), waar ze in haar eentje het gehele podium vult. Wat ook opvalt is haar spel. Diverse malen weet ze o.a. met gebaren open doekjes aan het publiek te ontlokken. Willemijn spreekt voor mij heel goed verstaanbaar Duits.
Zodwa en Patrick zijn zeker goede acteurs en hebben een goede stem, maar in beide gevallen vond ik de NL-spelers beter, al waren nu toch ook Durch das Dunkel der Welt (Verwarrend Bestaan) en Die Sonne Nubiens (Gezegend Nubie) hoogtepunten.

De actie in de musical heb ik voor 100% kunnen volgen en alhoewel deze productie maar kort speelt is met de kostuums en het grote aantal ensembleleden toch flink uitgepakt. Natuurlijk is het geen niveau Circustheater (of bijvoorbeeld Wicked in Stuttgart) waar het vooral de lange speelperioden zijn die alles gesmeerd laten lopen. Toch heb ik een voorstelling gezien die ik niet had willen missen.

Bij het slotapplaus kwamen ook de dirigent en de leden van het orkest op het podium. Heel leuk!
Ik heb een programmaboekje gekocht voor drie euro (!) en daar stonden ook meteen de gegevens in van de twee andere voorstelling die deze zomer regelmatig spelen: Evita en de familievoorstelling Jungle Book. cd’s van Evita (madonna) en Aida (Duitse cast 2003-2005) waren ook te koop voor 16 euro.

Om kwart over 11 ben ik weer gaan rijden en even na half twee was ik thuis, het kostte me wel wat moeite om wakker te blijven, zeker in het onverlichte deel van Duitsland en NL buiten de randstad.

*edit* spelfoutje eruit en wat ik ook nog wilde vermelden is dat zowel de Duitse vertaling van Aida als Evita is verzorgd door Michael Kunze (van Kunze en Levay, de schrijvers van Elisabeth, Rebecca etc.)

[ Gewijzigd: 01 August 2009 11:19 AM by Hanstmf ]
  [ # 27 ] 01 August 2009 12:27 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  107
Geregistreerd  2009-01-11

Jij hebt het zo te horen ook leuk gehad! Hier mijn verslag van 30 juli (Met backstage tour, interview met Willemijn Verkaik staat er nog niet bij)

AIDA IN TECKLENBURG!
Op 30 Juli, om 14:15 vertrokken Lidewij, Willemijn K. (voor de duidelijkheid: Dit is iemand anders van Willemijn Verkaik, die ik gewoon met Willemijn aanduid) , Myrthe en ik naar Tecklenburg om daar naar Aida te gaan. Na een lange autoreis, kwamen we om half 6 aan in het “gat” Tecklenburg. Een klein dorpje met enge smalle straatjes, met als hoogtepunt: Het openlucht theater.
Omdat we er al om half 6 waren, en we pas om 6 uur een afspraak hadden met Radulf Beuleke, een soort van tussenpersoon, gingen we een ronde om het theater heenlopen. Het openlucht theater is gebouwd op oude ruines en ligt bovenop een heuvel. Het uitzicht is er prachtig! Toen het 6 uur was, zijn we aan de achterkant van het theater een gang ingelopen (Er stonden allemaal auto’s, dit bleek later de artiesteningang te zijn) en we stonden plotseling op het midden van het podium!!! Daar werd gezegd dat we even in de tuin moesten gaan zitten, en dat Radulf vanzelf zou komen.

Daar in de tuinen konden we iedereen zien aankomen! Natuurlijk zochten wij (of nou ja, ik) vooral naar Willemijn Verkaik, de Nederlandse actrice die Elphaba speelt in de Duitse productie van Wicked en in Aida de rol heeft van prinses Amneris. Uiteindelijk kwam er een vrouw de hoek omlopen waarschijnlijk op weg naar de make-up toen ze ons gedag zei, herkende ik haar: Willemijn Verkaik! Natuurlijk is het wat overdreven om gelijk op haar af te lopen dus bleven wij, uiterst beleefd, gewoon zitten.

Rond 18:10 kwam Radulf ons ophalen om ons backstage rond te leiden. Na eerst op het podium te hebben gestaan, zijn we doorgelopen naar de kantine voor de spelers, waar we Sodwa Selele en Patrick Stanke gezien hebben (Aida en Radames). Daarna richting de orkestbak en de kleding-opslag. Zoals ik al zei, is de bühne van Teckelnburg gebouwd op de ruines van een kasteel en alles was dus heel mooi en oud. Radulf zei al dat we het beste met Willemijn Verkaik konden gaan praten, omdat zei Nederlands is, en loodste ons naar de make-up afdeling.

Eenmaal daar aangekomen, kwamen we al gauw Willemijn tegen. Ze had al gehoord dat wij kwamen omdat Lidewij haar ook had gemaild en wilde graag een paar vragen beantwoorden, maar had nu geen tijd omdat ze nog de make-up in moest. Dit zou dus na de voorstelling gebeuren.
Hierna mochten we nog zo’n 20 minuten backstage “vrij” rondlopen en hebben we de soundcheck gezien. De soundcheck is echt iets om jaloers op te worden: Die mensen komen op, gooien even hun keel open, zingen 20sec de sterren van de hemel en dan is het klaar. Dat noemt men dus een soundcheck. Natuurlijk kwam ook Willemijn even soundchecken, en zij zong het harde “eindstuk” van het eerste nummer “Het gaat altijd over liefde” . Wow, die vrouw kan zingen! Natuurlijk wisten we dat al, maar om zo van dichtbij mee te maken, is heel wat beter dan een castalbum.

Al gauw was het 7 uur, de tijd dat de bühne openging voor publiek, wij moesten helaas ook van het podium af en gingen op onze plaatsen zitten. Radulf kwam nog even de toiletten wijzen en waar de kiosk was. Ik vroeg hem of ik daar toevallig ook een programma boekje kon kopen. Hij antwoordde dat we die zo konden krijgen en ging ze halen, met als gevolg dat wij (terwijl er al wat mensen op de tribune zaten) weer backstage mochten over het podium heen! Die blikken van de mensen waren wel heel leuk!
Om 8 uur precies begon de show. Omdat wij de musical zelf doen met school, is het erg leuk om te zien wat de verschillen zijn tussen hun interpretatie en de onzen. Natuurlijk hebben we ook veel aantekeningen gemaakt en het feit dat de show in het Duits was, was totaal niet storend.

DE SHOW:

Het begin was erg mooi, Willemijn als Amneris zong heel goed en vooral het snelle stuk knalde eruit! De kleding was opzich wel mooi, ook al waren sommige van Amneris’ jurken wel echt over the top hoewel dat op een vreemde manier ook wel bij haar personage paste.
De chemie tussen Sodwa Selele (Aida) en Patrick Stanke (Radames), was erg goed.

Ik was vooral onder de indruk van Sodwa, die gedurende de hele musical een sterke, moedige Aida neerzette. Na een paar scènes kwam één van mijn favo scènes: Mijn Pakkie an/My strongest Suit/Mein Sinn für Still en hier moet ik alweer met veel ‘lof’ over Willemijn Verkaik spreken: Zodra zij op het podium verschijnt, mà³et je wel naar haar kijken. Ze weet op een positieve manier alle aandacht op te eisen. Misschien kwam dat wel deels door haar, om beleefd te zeggen, opvallende kledingstukken, maar dat denk ik niet. Ze is gewoon erg aanwezig, en heeft een hele goede komische timing waarvoor ze dan ook veel applaus kreeg. Mein Sinn für Still was één grote show, en het publiek klapte gezellig mee bij de modeshow.  Ook hier veel lof voor het ensemble, de energie spatte ervan af, en dat maakte dat je zelf bijna zingend en dansend op je stoel zat! 

De rest van de eerste akte ging erg sterk door, de komische noot werd verzorgd door Thada Suanduanchai, die Mereb speelde en Willemijn Verkaik als Amneris.  De eerste akte eindigde met het prachtige, en erg sterke lied “Gezegende Nubië/The Gods love Nubia/Die Götten lieben uns”.


Tijdens de eerste akte was het buiten al aardig donker geworden, wat bijdroeg aan de sfeer. De kleding was ook veel donkerder in de tweede akte, wat een donkere toon zette voor de rest van de musical. De tweede akte begon met het lied “Te ver Gegaan/A step too far/Einen Schritt zu weit”, een prachtige lied waarin men goed merkt hoe goed de stemmen van Patrick Stanke, Zodwa Selele en Willemijn Verkaik bij elkaar passen.  Ook de tweede akte was erg goed, met vele mooie lichteffecten. Na een spannende ontknoping en een prachtig einde waarbij de tranen je bijna in de ogen staan, was de musical ten einde. De curtain call was leuk, en natuurlijk kreeg de gehele cast een staande ovatie.


DE AFTERSHOW:
Na de show, toen de meeste mensen weer wegwaren, werden we weer opgewacht door Radulf die ons weer backstage bracht en ons bij de uitgang van de kleedkamers neerzette. Daar hebben we nog gepraat met Sodwa Selele en hebben een foto + handtekening gekregen. Al gauw kwam Willemijn naar buiten, en we volgde haar verder de kantine in. Eenmaal daar gingen we zitten, en na de even over de show te hebben gepraat, begon dan echt het interview.


Note: Dit is geschreven als brief naar mijn vrienden/familie, vandaar dat het niet altijd heel beknopt is. Ik had geen zin het over te schrijven!

   Handtekening   

Still flying free and solo

  [ # 28 ] 01 August 2009 12:56 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Liss - 01 August 2009 12:27 PM

Na een paar scènes kwam één van mijn favo scènes: Mijn Pakkie an/My strongest Suit/Mein Sinn für Still en hier moet ik alweer met veel ‘lof’ over Willemijn Verkaik spreken: Zodra zij op het podium verschijnt, mà³et je wel naar haar kijken. Ze weet op een positieve manier alle aandacht op te eisen. Misschien kwam dat wel deels door haar, om beleefd te zeggen, opvallende kledingstukken, maar dat denk ik niet. Ze is gewoon erg aanwezig, en heeft een hele goede komische timing waarvoor ze dan ook veel applaus kreeg. Mein Sinn für Still was één grote show, en het publiek klapte gezellig mee bij de modeshow.  Ook hier veel lof voor het ensemble, de energie spatte ervan af, en dat maakte dat je zelf bijna zingend en dansend op je stoel zat!

Geeft niet hoor dat het zo uitgebreid is, het is leuk om te lezen.

Ja ik had dezelfde positieve ervaringen bij Mein Sinn für Still.

En waar ik het heb over “waar ze in haar eentje het gehele podium vult. Wat ook opvalt is haar spel. Diverse malen weet ze o.a. met gebaren open doekjes aan het publiek te ontlokken”, dan is dat inderdaad door haar komische timing (die woorden zocht ik eigenlijk) en haar aanwezigheid, dat was me ook tijdens Wicked opgevallen.

  [ # 29 ] 01 August 2009 09:31 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  234
Geregistreerd  2007-09-15

Bedankt voor de leuke verslagen 😊

   Handtekening   

Officiele Fansite: http://www.suzan-seegers.net

]Officiele Fansite: http://www.willemijn-verkaik.com

  [ # 30 ] 01 August 2009 10:28 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Danii - 01 August 2009 09:31 PM

Bedankt voor de leuke verslagen 😊

Graag gedaan, Daniela!!

 < 1 2
2 of 2