Jesus Christ Superstar - Brabant Muziek-Theater (met Ger Savelkoul)
change_status
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

Afgelopen zaterdag was de premiere van Jesus Christ Superstar gespeeld door het Brabant Muziek-theater, met in de hoofdrol van Jezus Ger Savelkoul. Nog nooit eerder ben ik naar een amateurproductie geweest, omdat ik daar niet zo’n hoge verwachtingen van heb en mijn geld liever aan ‘echte’ producties uit geef. Dit was een uitzondering omdat mijn beste vriend een rol speelt. En het is maar weer eens bewezen dat ik het gruwelijk mis kan hebben en dat een amateurvoorstelling net zo goed, zo niet beter kan zijn dan een professionele voorstelling.

De voorstelling werd in het Engels gedaan. Hierbij had ik meteen bange voor gevoelens dat het misschien slecht te verstaan zou zijn. De voorstelling begint met alle spelers die in gewone kleding het toneel opkomen. Dit vind ik meteen een hele leuke sfeer oproepen, omdat je dan zo’n gevoel hebt dat de rollen pas op het toneel verdeeld worden en dat het dus niet zo goed zo had kunnen zijn dat die jongen aan de linker kant de rol van Jezus zou gaan spelen.
Daarna komt Judas, Gespeeld door Ruud van Overdijk, met het nummer ‘Heaven On Their Minds’. Versassend genoeg is Judas altijd mijn favoriete personage in dit stuk. Dit is zo omdat hij eigenlijk helemaal geen slechte jongen is, hij doet wat hem het beste lijkt. Deze rol werd ook hier op die manier heel mooi neergezet en vooral héél goed gespeeld.
Maria werd in deze voorstelling gespeeld door Petra van der Tempel.  Zij bracht mij in tranen door haar mooie zuivere stem geluid en het overtuigende spel dat zij neerzette. En vooral dat prachtige stemgeluid klinkt nog steeds na in mijn gedachten. Ze zong alles zo mooi en rustig, precies wat Maria moet doen, vind ik.
En dan Jezus, gespeeld door Ger Savelkoul. Hiervoor had ik Ger al een aantal keer in The Wiz gezien en ook in Ciske de Rat. In 2005 zag ik hem in Jesus Christ Superstar van Stage Entertainment, maar toen speelde hij in het ensemble. Omdat ik hem overal alleen nog maar in het ensemble had gezien, wist ik niet precies wát hij nou eigenlijk kon. Omdat hij hier de titelrol speelt heeft hij genoeg tijd om te laten zien wat hij kan. En wat deed hij het goed zeg! Hij zette Jezus fantastisch neer. Niet te dramatisch maar eigenlijk heel kalm. Hij wist wat hem te wachten stond en probeerde dat lot kalm tegemoet te zien. En dan tijdens het nummer ‘Gethsemane’ mocht hij even zijn kalmte verliezen. Ger zong dit nummer, en eigenlijk de rest ook, prachtig! Op alle facetten was hij goed.
Ik heb nu de 3 belangrijkste personen genoemd en eigenlijk zou ik iedereen wel kunnen noemen. Alle spelers speelden en zonden voor overgave. Iedereen was energiek & enthousiast. De dans was ook prachtig gedaan, bijvoorbeeld tijdens ‘Simon Zealotes’. Ook al was Ger de enige echte professional, daar was niets van te merken. Dat in de zin van dat de hele productie er professioneel uitzag.
Van die versie van Se die ik in 2005 gezien heb, staat mij iets bij dat de kruisiging op een hele aparte manier gedaan werd. Dat vond ik toen erg zonde en daarom vond ik die productie ook niet erg goed. Hier was de kruisiging juist het hoogtepunt, terwijl het eigenlijk natuurlijk een dieptepunt is voor het verhaal. Ik vond het zà³ akelig dat ik bijna niet kon kijken. En dat is op een goede manier bedoeld, omdat ik vind dat kruisiging op die manier gedaan hoort te worden.
Ik heb nog wel 2 kleine kritiekpuntjes. Ten eerst vond ik het erg jammer dat er in het begin wat moeite leek te zijn met het op tijd aanzetten van de microfoontjes, waardoor bij een aantal nummers de zanger niet te horen waren. En ten tweede was, waar ik al bang voor was, het Engels soms niet goed verstaanbaar. Gelukkig ken ik, en velen anderen ook, de muziek uit zijn hoofd, waardoor het wel duidelijk is waar het nou precies over gaat. Maar toch zou ik het nà³g beter hebben gevonden als deze 2 puntjes er niet waren geweest.
Maar mijn conclusie is zeker dat ook al wordt deze voorstelling niet door echte professionals gespeeld, het enthousiasme, de overgave van de hele cast en die geweldige kruisiging maakt het voor mij toch een beter versie van Jesus Christ Superstar, dan die ik in 2005 van SE heb gezien. Als je in Brabant woont zou ik toch echt de moeite nemen om dit even te gaan zien!

De voorstelling is nog te zien in:
Veghel ): Zaterdag 14 Maart (20.15 uur) Zondag 15 Maart (14.30 uur)
Helmond: Woensdag 18 Maart ( 20.15 uur)
Etten Leur: Zondag 22 Maart (20.15 uur)
Waalwijk: Zondag 29 Maart (20.15 uur)
Tiel: Woensdag 1 April (20.00 uur)
Veldhoven: Vrijdag 10 April (20.15 uur) & Zaterdag 11 April (20.15 uur)

Kaarten kosten 23 Euro en zijn rechstreeks te bestellen bij de diverse theaters!

Voor meer informatie ( en ook op kaartjes te bestellen) kijk op http://www.brabantsmuziektheater.nl

  [ # 1 ] 08 March 2009 07:37 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  41
Geregistreerd  2008-05-25

Me mentor anneke lindeman speelt in het ensemble van die voorstelling:P echt te grappig toen ik hoorde dat ze dat deed haha:P

  [ # 2 ] 08 March 2009 07:41 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  889
Geregistreerd  2008-05-04

Mooi verslag.. Vriend van mij zit in het orkest, dus ik ben benieuwd, ga 10 april (Goede Vrijdag, is toch wel de ideale dag ervoor.. 😉 )..