2 of 2 |  < 1 2
M-Labs No Way To Treat A Lady: hoe vrouwvriendelijk is MusicalWorld.TV?
  [ # 16 ] 12 April 2009 08:13 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

De eerste week van de voorstellingen zijn geweest en het blijft op het forum wat stil, dus: wie moet er nog gaan, wie is al geweest en wat vond je er van? (En wie gaat er niet en waarom niet 😉 )

Voor mij is No Way één van de beste voorstellingen van dit seizoen, maar in elk geval de interssantste. Echt M-lab zoals M-lab moet zijn. Een musical die steunt op het verhaal en op de acteurs, goed gebruik van ruimte en rekwisieten, een regie die niet voorspelbaar is en als laatste het bewijs dat je geen orkest van 25 man nodig hebt om boeiend te klinken.

De vertaling van Daniël Cohen en de overplaatsing naar Nederland loopt als een trein en als je het niet wist zou je zeggen dat het stuk zich altijd in Nederland heeft afgespeeld. Het voelt nergens vertaald of bewerkt aan.
Het toneelbeeld is eenvoudig, een dambord waarover de personages elkaar achterna zitten, en natuurlijk de kleuren van Cohen: Zwart, wit en rood (zie je alleen zwart en wit in een toneelbeeld, dan zit je bij een regie van Koen van Dijk 😉 )

De muziek moet je wel vaker horen voor je het echt gaat waarderen, er zit wat veel herhaling in, maar mij heeft het niet gestoord. Het deed me af en toe herinneren aan A New Brain en ook op een gegeven moment kreeg ik associaties met Rex.

Wim van den Driessche laat zien dat hij nog veel meer in huis heeft bovenop alles wat hij al heeft laten zien, hij blijft voor mij aan de top staan van beste acteurs binnen de Nederlandstalige musical, heerlijk subtiel. Frédèrique Sluyterman van Loo is met recht een topactrice te noemen, Brigitte Nijman en haar mooie stem weer terug in een musical en Remko Vrijdag is verfrissend tussen ervaren musicalspelers.

En speciaal voor degenen die mij te positief vinden, is er ook wat negatiefs te noemen?
Ja, de speelperiode is te kort.

  [ # 17 ] 13 April 2009 09:28 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1107
Geregistreerd  2004-04-18

Ik ga morgen! Heb er heel erg veel zin in 😊.

  [ # 18 ] 13 April 2009 08:33 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  795
Geregistreerd  2007-09-06

Marik - 13 April 2009 09:28 AM

Ik ga morgen! Heb er heel erg veel zin in 😊.

Ik ook, ben benieuwd!

   Handtekening   

Life is what you make it 😉

  [ # 19 ] 13 April 2009 08:37 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Ik mag overmorgen nog een keer, ik heb er heel veel zin in! 📣

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 20 ] 13 April 2009 08:45 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

Ik ben afgelopen zaterdag geweest en heb mijn uitstekend vermaakt. Alleen de muziek was matig; niet echt opvallend want niks van blijven hangen. Maar de cast was sterk en zoals Klaske al aangaf; het omzetten van New York(?) naar Amsterdam was erg goed gelukt. Mede door de vertaling die super was. Maar 1x No Way… is genoeg voor mij.

  [ # 21 ] 16 April 2009 09:34 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Reactie op mijn bezoek op woensdag 15 april:

Heerlijke voorstelling ! Wat ben ik toch blij met M-Lab. Heb er al veel moois gezien en dit past ook weer in het rijtje successen. Bij mij is deze voorstelling meer blijven hangen als een toneelstuk waar muziek onder geschreven was….niet echt als musical. Dat is op zich wel bizar, want er wordt toch vrij veel in gezongen. Die zang en de muziek staan echter in dienst van het verhaal en verdwijnen (voor mij in ieder geval) daardoor naar de achtergrond. Er is nu…een dag later…in ieder geval niets muzikaals blijven hangen van de voorstelling van gisteravond. In de voorstelling zelf werkt dit goed, het verhaal en vooral de teksten en dialogen krijgen daardoor nog meer nadruk en dat boeit. Als ik dan echter toch een kritiekpunt moet geven is het de muziek. Paar aardige deuntjes, maar niets dat blijft hangen of echt een verpletterende indruk maakt. Geen muziek om thuis nog eens na te luisteren. Voor mij het zwakst verzorgde onderdeel van deze voorstelling al heeft het mijn (positieve) beleving dus nergens geschaad.

De vertaling vond ik simpelweg briljant. Dit stuk klonk alsof het origneel in het Nederlands geschreven is. De dialogen waren bijzonder geestig en alle teksten liepen gewoon als een trein. Erg van genoten…voor mij verdient Daniel Cohen een award voor beste prestatie op dit gebied. Het stuk zelf, zit ook goed in elkaar. Er zit vaart en vooral dus ook veel humor in. Sterk vond ik ook dat ondanks de hoge dosis humor, de karakters toch van vlees en bloed blijven, het worden nergens karikaturen. En onder die dikke laag humor, zitten interessante thema’s verwerkt. Boeiend bijvoorbeeld is het gemeenschappelijk thema dat de beiden mannen hebben; de manier waarop beiden omgaan hiermee en de band die dat schept.

Last but not least: wat een geweldige cast weer. In een klein theater zoals M-Lab, waar je bijna op de acteurs zit, is het zà³ prettig als er dan zà³ goed en vol overgave gespeeld wordt.
En dat werd er weer. Ik weet niet goed wie ik als eerste moet noemen….frederique dan maar omdat ik die vrouw vooraf al heel hoog had zitten. Wat een heerlijke speelster is dat en wat overtuigt ze mij met al haar personages in deze voorstelling. Vooral haar Joodse moeder die in de slachtoffer rol gaat en op het schuldgevoel van zoonlief gaat werken was verrukkelijk. Wim heeft me zeer aangenaam verrast. Klinkt gek, maar ik hoorde pas nu voor het eerst hoe mooi hij kan zingen. En dan heb ik ‘m toch al vele malen als Lucheni en Javert gehoord, maar het kwam nu pas voor het eerst echt bij me binnen. Verder speelde hij met veel verve en geloofde ik zijn karakter volledig. Mooi gedaan en een leuke rol voor hem ook om te spelen lijkt me. Remko Vrijdag was een perfecte Thomas Bommel. Hij is niet de beste zanger van het stel (ook niet slecht trouwens) maar compenseert wat ie hierin tekort komt ruimschoots met goed spel en een geweldige timing. Brigitte was goed, maar is me iets minder opgevallen dan de andere 3. Kan ook zijn dat haar rol daar minder aanleiding toe gaf.

Al met al: klein is fijn…dat bewijst M-Lab keer op keer. Ik ben in ieder geval blij dat ik nu de kans krijg om dit soort leuke producties met zulke prachtige spelers te zien…voor een prikkie. Tot op heden was er ieder dag last minute korting bij de ticketshop…dus voor een minder dan een tientje kun je het nog zien…

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

 < 1 2
2 of 2