Elisabeth de musical in Antwerpen zondag 29 maart
change_status
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  126
Geregistreerd  2008-09-18

We hebben Elisabeth als musical in Nederland gemist. Toen we hoorde dat Guido erin zou gaan spelen vonden we dat een erg goed excuses om naar België af te reizen en de musical te gaan zien.

Rolverdeling: (onder andere)
Elisabeth: Ann van der Broek
De Dood: Oliver Arno
Aartshertogin Sophie: Anne Mie Gils
Luigi Lucheni: Jan Schepens
Keizer Frans Joseph: Guido Gottenbos

Kostuums Yan tax
Hertaling Seth Gaaikema

De stadschouwburg in Antwerpen is een gebouw met erg krappe stoelen, we zaten wel erg mooi, rij 12. Bij deze productie wordt er gebruik gemaakt van een videoprojectie, en jawel, twee draaischijven. Het decor is minimaal, er wordt vooral gebruik gemaakt van het scherm voor de projecties. Er staan ook spiegels aan de zijkant van het toneel. Dat geeft heel aparte effecten., Voor de rest maakt De Dood veel gebruik van een soort trap die dan heel symbolisch naar het dodenrijk reikt. Erg mooi.

Ann is echt Elisabeth een heel mooi fijn gezicht en supermooi zingen. De verteller, Luigi, Jan, lijkt qua uiterlijk wat op Ara Halici. Hij breidt op een mooie manier het verhaal aan elkaar.
Zelf was ik erg onder de indruk van De Dood, Oliver, hij heeft een wat androgyne uitstraling, beetje man/beetje vrouw, en is afwisselend in zwart en verblindend wit gekleed. Je hoort de zaal z’n adem inhouden als de jonge Rudolf plaats neemt in het bootje van De Dood…. Zijn dood wordt dan echter nog wat uitgesteld. Op het moment dat het dan wel zover is deelt Oliver een kus uit.

Ik ben erg blij dat ik Guido nu wat meer heb horen zingen als in JSC en Les Mis. Ik vind de warm in zijn stem heel bijzonder. Guido wordt ook mooi en gracieus oud. Op het laatst blijft hij ook zijn liefde voor Sissi volhouden….

In totaal zijn er zeker 25 spelers op het toneel! Enkele andere leuke wetenswaardigheden: ( uit het programmaboek)
-  In totaal doen er tussen de 180 en 200 mensen mee aan deze productie.
-  Er worden 165 juwelen en 125 paar schoenen gebruikt
-  Er zijn 644 kostuums en 290 wisselingen van kostuum
-  Alle dames hebben tussen de 6 a 12 x een andere jurk aan, Elisabeth zelfs 15 x
-  Als je alle jurken op één rij hangt heb je een rij van 100 meter
-  Het totale kledingbudget is €900.000!

Het was de reis naar België meer dan waard, we hebben erg genoten. Na afloop nog lekker gegeten in het theater!

  [ # 1 ] 30 March 2009 08:43 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2660
Geregistreerd  2007-06-06

Ik vond het ook een erg mooie voorstelling (ik was er ook de 29e), al moest ik wel even wennen aan de verschillende accenten haha.
Ik zat op rij 2 en kon het dus allemaal goed zien. Wat ik wel storend vond was dat de muziek vaak de stemmen overstemde. Ook denk ik dat er nog wel wat meer uit te halen valt en ik vind het erg jammer dat ik de Scheveningse versie nooit heb gezien.
Ann was trouwens een erg mooie Elisabeth en ook Guido vond ik een uitblinker.
Jammer dat het zo ver weg is, anders zou ik zeker nog een keer gaan.

   Handtekening   

Don’t lose sight of who you are.

  [ # 2 ] 31 March 2009 10:55 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  209
Geregistreerd  2009-03-13

Ann zet Elisabeth op haar eigen manier neer, wat ze heel goed doet trouwens. Oliver was een fantastische dood. Echt petje af, dat hij in zo een korte tijd nederlands onder de knie heeft gekregen. Ik vond het alleen jammer dat hij in de finale van de eerste acte een beetje wegviel omdat de muziek te luid was, maar dat was in de tweede acte niet meer het geval.
Ik heb in elk geval geen spijt dat ik naar Antwerpen ben gegaan. In de eerste instantie dacht ik alleen dat er niemand ging staan bij het slotapplaus. (ik was te ongeduldig en stond als eerste tot frustatie van degene die achter mij zat , degenen die met mij mee waren stonden ook en even leek het erop alsof wij de enigen zouden zijn die stonden. Maar al snel ging de voorste rij ook staan en daarna volgde de rest van de zaal en kreeg de cast een welverdiende staande ovatie. Dus mensen twijfel niet en ga erheen. Je krijgt er zeker geen spijt van.