Ik ben weer terug van mijn jaarlijkse uitstapje naar New York, 13 musicals/toneelstukken gezien (met hier en daar een swing of een bijrol understudy, maar verder overal eerste cast) en ik wil jullie mijn ervaringen niet onthouden (voornamelijk om te voorkomen dat Jacco nog een keer naar een musical gaat waar hij absoluut niet naar toe zou moeten gaan. We willen niet nogmaals zo’n Pirate Queen incident 😉 ) .
Kun je overigens iets van recessie merken op Broadway? Niet echt, als je het ergens aan kan zien is dat shows als Mamma Mia! en Mary Poppins hun dinsdagavond hebben laten vallen, en een derde matinee spelen, maar verder zitten de zalen redelijk vol.
THE TOXIC AVENGER (6,5)
Ik kwam aan op een maandag, dan is Broadway redelijk donker, maar er zijn wel een aantal shows die spelen. Waaronder de Toxic Avenger, gebaseerd op een cultfilm (en daarna een stripboek en een tekenfilmserie). Ik had er nog nooit van gehoord. Verhaal: Nerd wil New Jersey redden van al het chemisch afval, wordt zelf in een vat met chemisch afval gegooid en wordt The Toxic Avenger. Het lijkt een beetje op Little Shop of Horrors, behalve dat de held nu zelf groot en groen is, verder een ‘blonde’ grote liefde (en blind), een op machtsbeluste burgemeester en een klein ensemble dat alle overige rollen spelen.
Ik had totaal geen verwachtingen hiervan, en ik heb een leuke avond gehad, heel erg gelachen. Misschien omdat ik totaal geen verwachtingen had. Af en toe slaat helemaal nergens op, zelfs teddybeertjes en oude vrouwtjes zijn niet veilig op het toneel. Een staande ovatie in het midden van de show, heel veel verkledingen en hier en daar wat afgerukte ledematen.
SHREK (6)
8 Tony nominaties, 12 Drama Desk nominaties (2 gewonnen), 9 Circle Awards nominaties (4 gewonnen), cast & creatives die elk een prijzenkast vol hebben staan, en toch was Shrek voor mij een aaneenschakeling van gemiste kansen. Voor mij is een bewerking van een film zo bekend als Shrek pas geslaagd als je van 90 minuten 2,5 uur kan maken, zonder er dingen aan toe te voegen, maar door het uit te diepen.
De drie hoofdrolspelers hebben iets meer achtergrond gekregen, maar alleen bij Farquaad geven ze motieven voor wat hij doet. Bij Shrek en Fiona is het meer laten zien hoe ze in het moeras en in de toren terecht gekomen zijn, maar meer niet. Er wordt bij “I think I got you beat†een poging gedaan, maar doordat dat nummer eindigt in een scheten/boeren-lied valt de betekenis enigszins weg.
Er zitten veel goede nummers in, maar weinig voelen alsof ze ook daadwerkelijk in de film hadden kunnen zitten. De pauzefinale, “Who I’d Be†is een prachtig nummer, al weet ik niet of Shrek zo zou zingen over zijn diepste gevoelens (eigenlijk vind ik dat ogres helemaal niet moeten zingen, maar dat terzijde) of dat ie er zo naar verlangd om iets/iemand anders te zijn. En behalve dat, ga je je ook nog afvragen wat Donkey in hemelsnaam op het toneel moet op dat moment.
Wat Shrek de film zo geweldig en anders maakte, was dat het de draak stak met de bestaande (Disney) sprookjesfilms, dat je daarvoor iets nieuws moet bedenken voor een bewerking, snap ik. Dat ze dan bij parodieën op musicals uitkomen, alleen maar logisch. Maar het is niet echt gelukt, ik heb welgeteld 4 parodieën voorbij zien komen, 2 geslaagd (Wicked en Hairspray) en 2 minder geslaagd (Beauty and the Beast en The Lion King), de laatste twee waren minder geslaagd doordat ze tussen een aantal andere random grappen zitten en vervangen zouden kunnen worden door elke willekeurige musical. Doordat de parodieën zo goed als weggevallen zijn, is het eigenlijk niets anders dan elke andere musical die over buitenbeentjes gaat, en daar zijn er al veel te veel van.
Wat wel bloedirritant is tijdens de show is dat alles leuk en grappig moet zijn. Er zit welgeteld één echt emotioneel moment in, en twee die wel enigszins gevoelig zijn, maar dus niet echt bij de personages passen. Het lijkt of ze gedacht te hebben dat mensen weg zouden lopen als het echt gevoelig zou worden of ergens over zou gaan.
Iets anders wat al wel in de film zat, maar niet hebben overgebracht wat me verbaasde: Fiona zingt 3 melodielijntjes in de film, waarom zou je zoiets veranderen als je een musicalbewerking maakt? Al kan ik me het voorstellen, die 3 lijntjes passen niet bij “Morning Person†en dat nummer komt voornamelijk over als uitpaknummer voor Sutton Foster, met de nadruk dat ze mag laten zien dat ze een danseres is en dat ze kan tappen.
Hetzelfde met het filmpje dat The Magic Mirror afspeelt, waarom zou je voor iets dat al goed is nieuws bedenken? Het effect van The Magic Mirror was trouwens geweldig, enig nadeel is, het is te goed gedaan, je kan nauwelijks meer zien dat het live gespeeld wordt.
Wat verder jammer is te noemen, is als je kijkt naar Farquaad en Fiona die lijken meer op de acteurs dan op de personages die ze in de film waren. Nummers als “Welcome to Duloc†en “Morning Person†passen heel erg goed bij Christopher Sieber en Sutton Foster, maar minder bij Farquaad en Fiona. Als ik Fiona zo zie zou ik inderdaad denken dat ze bipolar is en mijn advies zou zijn: dwangbuis om en terug je toren in!
Daarnaast hoe ze het personage hebben neergezet is er totaal geen verrassing meer. Bij de jongere versies van Fiona in “I know it’s Today†zou je nog verbaasd kunnen zijn dat ze eigenlijk een ogre is, maar zodra ze als volwassen versie op het toneel staat, laten ze er geen twijfel over bestaan, dit is geen prinses. Het woord ‘ogre’ staat nog niet over op haar voorhoofd getatoeëerd, maar het scheelt niet veel.
Van Farquaad ga je je trouwens ook afvragen of hij niet eens langs een hele goede therapeut moet gaan (en wat hij met een vrouw moet). Het publiek is gek op Christopher Sieber als Farquaad, hij doet het ook geweldig, maar door steeds groter te gaan spelen, meer karikaturaal en meer kinderlijk, wordt ie haast 2D, wat best knap is als je gebaseerd bent op 3D figuur. Hierdoor is hij ook zijn positie als schurk in het verhaal kwijtgeraakt en vraag je je af waarom Shrek Farquaad inderdaad niet omver blaast om zijn moeras terug te krijgen. Farquaad is op geen enkele wijze bedreigend voor Shrek, plus alle soldaten laten zien dat ze vooral goed kunnen dansen in plaats van vechten. Maar ja, dan zou het verhaal wel heel snel over zijn
Er zitten een aantal poppen in de show, die er eigenlijk geen van allen goed uit zien. Dragon is niet meer dan een nek met hoofd, het dames ensemble vormt samen de staart en drie vormen samen de stem. Het hoofd wordt goed gepuppeteerd, maar er komt geen emotie of wat dan ook vanaf. Gingy is de tweede grote rol, maar komt ook niet over. Ik ben niet zeker of dit aan een puppeteer zonder ervaring ligt, of aan de pop, maar ze had wat moeite om Gingy vrolijk te laten kijken.
Laatste puntje van kritiek: Het is sneu dat degene die Teen Fiona speelt niet haar applaus mag halen, aangezien ze op een onduidelijke plaats ergens achteraan in de laatste scène als ensemble mee moet doen.
Ook nog even positief:
Dat ik het toch een voldoende zou geven, is voornamelijk te danken aan de vormgeving. Het ziet er fantastisch uit, met geweldige details als het kostuum van Pinokkio en de koffertjes die de 3 Biggetjes met zich mee hebben (koffertjes met een houten, stro of een stenenmotiefje).
John Tartaglia is geweldig als Pinokkio, met de geweldige grap dat hij lijdt aan pine flu, en is samen met Donkey (Daniel Breaker) degenen die het meest op de filmpersonages lijken.
Leuk om gezien te hebben, maar vaker dan één keer zal het echt niet worden.