1 of 2 |  1 2 > 
Jersey Boys
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

De afgelopen week was ik in Londen en zag 7 shows. Yumyum…het was weer smullen. Ik probeer van alle 7 een verslag te schrijven (kunnen spoilers inzitten). Hier het eeerste:

Jersey Boys, Prince Edward Theatre (7)

Book: Marshall Brickmann & Rick Elice (5,5)
Music: Bob Gaudio (7,5)
Director: Des McAnuff (7,5)
Choreographer: Sergio Trujillo (8,5)

Cast:

Franki Valli: Ryan Molloy (8)
Bob Gaudio: Stephen Ashfield (8)
Nick Massi: Ben Wheeler (8)
Tommy DeVito: Glenn Carter (8)

Jersey Boys is het verhaal van Franki Valli en The Four Seasons. Nou ja…..verhaal.
Voor mij zit daar meteen de grootste tekortkoming van de musical in. Het is wel een heel mager verhaaltje….en datgene wat er dan aan (menselijk) drama gebeurt, wordt slecht uitgewerkt zodat het ook niet echt kan boeien. Een voorbeeld hiervan is de tragische zelfmoord van Franki’s dochter. Hoe tragisch ook, het zou juist wel een interessante invalshoek kunnen zijn: de tol die een ster betaalt voor de roem en faam. Het komt wel aan bod in deze musical, echter nauwelijks meer dan dat. Zo wordt bijna alles wat diepgang zou kàºnnen hebben geven en het verhaal menselijker en boeiender zou hebben kunnen maken ingekort of weggelaten. Aan de andere kant kiest men er dan wel voor mij als toeschouwer gedurende de lengte van vrijwel de gehele eerste akte minutieus te laten weten hoe de band precies tot stand gekomen is. Dat interesseert me nu juist vrij weinig en ook al had het wel mijn interesse, dan had het nog veel korter gemogen.

Goed, het verhaal is dus niet het sterkste punt van deze Jersey Boys. Valt er dan niets te genieten in deze musical ? Jazeker wel. De sfeer van het tijdperk van Franki en zijn makkers is geniaal getroffen. In decor, kleding, belichting, muziek en bovenal choreografie: super. Hier heb ik heel erg van genoten. Ik zat niet meer in een Londens theater anno 2009 te kijken naar 4 acteurs die een verhaal speelden en zongen: ik waande me echt in de jaren 60/70 en zág the Four Seasons voor me. Geholpen door het goede spel van de acteurs en de bij vlagen aanstekelijke muziek, maakte dat, dat ik toch een leuke avond heb en zeker de tweede akte meeleef met het wel en wee van de groep. Bijzonder geslaagd vond ik de scenes van hun grote Amerikaanse tv-optredens: levensecht.

Kan me voorstellen dat deze show in New York een knaller was; dat was immers zo ongeveer de achtertuin van de band. In Londen draait het mij mijn weten ook behoorlijk succesvol. Ik ben echter benieuwd of de bekendheid van Franki op het Europese vastenland groot genoeg is om er ook hier een hit van te maken. Mij kon hun groepsgeschiedenis eerlijk gezegd niet zoveel schelen, maar wellicht zijn er ook hier hele generaties die daar anders over denken. Hoe dan ook: een vermakelijke avond uit is het in ieder geval of je nu wel of niet iets hebt met de boys uit Jersey.

[ Gewijzigd: 08 May 2013 06:12 AM by Jeroen ]
   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 1 ] 20 June 2009 06:12 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Leuk om te lezen. Ik heb een stukje van Jersey Boys gezien bij het Royal….Gala vorig jaar december, uitgezonden op BBC1. De muziek kende ik wel, maar ik was benieuwd naar het verhaal. Blij te horen dat er een verhaal inzit, jammer dat het niet echt diepgaand is uitgewerkt, want de muziek die ken ik wel. Denk niet dat dit in NL een hit kan gaan worden.

  [ # 2 ] 20 June 2009 06:34 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Dank voor je verslag. Ik heb ‘Jersey Boys’ vorig jaar mei gezien en vind het zeker een aanrader, juist omdat het zo’n goed beeld geeft van Frankie Valli en The Four Seasons. Ik ging geheel blanco de voorstelling in en was er eigenlijk verbaasd over dat ik zoveel van de nummers kende, ook uit de latere periode.

En bij gebrek aan een CD met de Londense cast : Ryan Molloy komt in augustus overigens met een solo CD ‘Ryan Molloy Sings Frankie’ met 10 van de grote hits.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 3 ] 21 June 2009 03:18 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Ik loop al jaren om Jersey Boys heen in New York en Londen. Op één of andere manier denk ik altijd dat deze show me niet zoveel zal doen. Maar je verslag brengt me aan het twijfelen…

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 4 ] 28 April 2013 03:58 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  192
Geregistreerd  2011-07-25

Heeft iemand ervaring met Jersey Boys London ?

* Kaartjes, krijg je op de dag zelf aan de kassa van het theater korting
* Hoe is het theater qua zaal ?
* Kun je het vergelijken met Buddy ? (qua soort voorstelling).

  [ # 5 ] 28 April 2013 04:24 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1251
Geregistreerd  2009-08-13

Ik heb alleen antwoord op je tweede vraag: het toneel is erg hoog, dus koop geen kaartjes voor de eerste drie rijen (daar zijn meestal nog wel last minutes voor verkrijgbaar). De show zelf vind ik zeer de moeite waard.

  [ # 6 ] 28 April 2013 04:34 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Ik heb vorig jaar voor de dinsdagmiddag mattinee (rare dag voor een middagvoorstelling..) een paar uur voor aanvang een kaart gekocht.
Altijd zeggen dat je student bent (als je daar tenminste qua uiterlijk nog voor door komt) en dan krijg je korting.
Betaalde 27 pond voor een kaar in het midden van de zaal.

Dayseats zijn op de eerste paar rijen en inderdaad, het toneel is erg hoog.

Ik vond het zelf een goede voorstelling waarin het verhaal met een prettige structuur wordt verteld. En de liedjes zijn en blijven heerlijk!

  [ # 7 ] 28 April 2013 07:07 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  713
Geregistreerd  2010-02-28

De zaal, als ik me goed herinner, is ook erg breed en ruim qua opzet. Wij zaten ergens in het midden van de stalls geloof ik (Ik ga echt te vaak naar verschillende shows… 😉 ) en het was een beetje verder weg maar prima. Het is mooi om een beetje een overview te hebben.

Ik had niet echt zin om deze show te zien, maar het was echt super! Erg leuke avond gehad.

  [ # 8 ] 29 April 2013 07:49 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik vond ‘Jersey Boys’ niet zo geweldig. Ik heb de voorstelling uiteindelijk twee keer gezien in het Prince Edward maar vond het allemaal vrij saai. Prima te genieten vermoed ik voor de liefhebbers van de muziek maar het is niet meer dan een chronologische opsomming van de carrière van de heren met weinig verrassende elementen. Goed uitgevoerd dat wel.

Ik heb in de stalls gezeten, vrij vooraan rijen E en F en dat zijn prima plaatsen. Het toneel is inderdaad hoog en de eerste rij wordt ook in de voorverkoop voor £24,50 verkocht.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 9 ] 30 April 2013 02:01 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2010-10-15

Maar als je op de eerste rij zit, zie je dan helemaal niks

   Handtekening   

Madonna als Norma Desmond. Ik hoop het zo

  [ # 10 ] 07 May 2013 05:15 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  24
Geregistreerd  2010-09-09

Ik heb in de meivakantie Jersey Boys gezien en op rij 1 gezeten (geboekt op de website van Delfont Mackintosh theatres), en je krijgt vrijwel alles wat er op het podium gebeurt mee (alleen de band achter op het podium is wat moeilijker te zien - soms heb je het gevoel dat je zelf op het podium staat). Het klopt wel, het podium is vrij hoog, maar qua prijs/kwaliteit verhouding is dit een prima optie om te boeken. Wel is het aan te raden om te proberen de middelste 10-12 stoelen te boeken, omdat de mensen die op de uiteinden van de rij zaten minder konden zien door het decor. Je kunt natuurlijk ook altijd besluiten om bij de TKTS booth op Leicester Square te boeken, maar dan heb je geen garantie of er uberhaupt kaartjes zijn en waar er dan nog plaatsen zijn.

  [ # 11 ] 07 June 2013 08:28 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1988
Geregistreerd  2007-07-09

Ik ben afgelopen woensdag naar Jersey Boys geweest en ik vond het geweldig. Jon Lee speelde Frankie Valli en ik ben speciaal voor hem op woensdag gegaan. Wilde eerst dinsdagmiddag gaan, maar toen hij zijn speeldata tweette en ik zag dat hij woensdagavond zou spelen, besloten om op woensdag te gaan. Ik was vroegen mega fan van S Club 7 en vond Jon altijd de leukste. Super dus om hem nu als Frankie te zien. Wat is die jongen goed. Edd Post speelde Bob Gaudio, Jon Boydon als Tommy DeVito en David McGranaghan als Nick Massi. En ik vond ze allemaal erg goed. Ik vind het erg fijn om nu te weten waar Jersey Boys precies over gaat 😊 Kan niet wachten om hem in Nederland te zien.

  [ # 12 ] 14 June 2013 09:08 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

‘Jersey Boys’ verhuist in maart 2014 van het Prince Edward Theatre naar het Piccadilly Theatre. Voor het Prince Edward is nog geen nieuwe productie aangekondigd, maar er zijn geruchten over ‘Newsies’ of de revivalproductie van ‘Miss Saïgon’

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 13 ] 14 June 2013 11:40 AM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Ow ik had Jersey Boys naar een ander theater verwacht. De geruchten waren juist dat Newsies het Piccadilly theatre wilde.. (Het Savoy is echt te klein voor Newsies..)

  [ # 14 ] 06 August 2016 03:36 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1099
Geregistreerd  2010-04-28

Willemijn de Vries heeft momenteel repetities voor de West End versie.
Ze heeft hier een track in !

  [ # 15 ] 09 August 2016 11:34 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1099
Geregistreerd  2010-04-28

Inmiddels bekend dat ze Standby Mary is.
In NL was ze destijds Lorraine.

 1 2 > 
1 of 2