(Spoilers mogelijk)
Net terug voor een tweede keer een avond Zigana. Heerlijke uitvoering gezien, vorige week voelde het alsof mensen nog enigszins moesten wennen aan het stuk of misschien de omgeving, maar nu vloeide het als geheel geweldig.
Ik heb zwak voor vampieren en musicals, dus een combinatie is dan natuurlijk fantastisch. Het stuk is duidelijk geïnspireerd op Tanz der Vampire, hier en daar kun je zelfs het ‘oorspronkelijke’ nummer terug vinden, maar het irriteert niet. Om in Nederland een ‘Ewigkeit’ te zien, is eigenlijk al reden genoeg om af te reizen naar Zoetermeer. Even wat namen noemen: Rutger Bulsing als oppervampier Durant galmt dat het een aard heeft en is boeiend om naar te kijken, Renate Sonneveld als Lou Lou mag laten zien wat ze vocaal in huis heeft, maar de hoofdprijs werd vanavond gewonnen door Perry Beenen als Javalin. Ik wil geen clichés uit de kast halen in de trant van ‘van deze jongen gaan we nog veel horen’, maar de potentie is er zeker. Zijn nummers zijn hoogtepunten in de show.
De regie van Barthel van Lint doet wat regie moet doen, het verhaal op een duidelijke manier presenteren, zonder dat het afleidt van het verhaal zelf. Met een flink aantal mooie toneelbeelden.
Ook even kort de aankleding: Kostuums, pruiken, decor, alles is keurig verzorgd. De orkestbanden zijn geweldig, soms kun je zelfs even twijfelen of het niet live is en ook aan de aankleding van het theater is gedacht. Plus een compliment naar het productieteam. Als je een (amateur)productie op een andere locatie dan een theater speelt, en je zorgt ervoor dat de gasten opgevangen worden bij het parkeren, dat je kunt pinnen, dat er garderobe en catering etc. is, dan heb je goed over het geheel nagedacht.
Nieuwe producties zijn altijd boeiend en gelukkig kan dat in Zoetermeer veelvuldig. Als het inderdaad klopt wat ik begrepen heb, dat het stuk een paar jaar terug in een week tijd geschreven is, is het heel goed basismateriaal. De enige maar die hier dan achteraan komt is: als het stuk al een paar jaar bestaat en meerdere uitvoeringen/versies van zijn geweest, waarom zijn er nu dan nog zoveel losse eindjes en worden er verhaallijnen opgezet en personages geïntroduceerd die verder niet worden uitgewerkt ? Het leidt zo af.
Je hoeft natuurlijk niet alles uit te spellen en sommige achtergrondinformatie is absoluut niet boeiend om te weten, maar ik zou van o.a. Durant, Lou Lou en de waarzegster heel graag meer willen weten. En dan vooral ook wat hun relatie onderling is. En van de butler zou ik sowieso duidelijker willen hebben wat zijn rol in het gehele plan van Durant is, hij is veel in beeld, is zelfs een van de laatsten die applaus mag halen, maar waarvoor is hij er überhaupt?
Maar bovenal zou ik heel graag willen zien/horen in de show, wat het probleem van onze mannelijke hoofdrol is. Javalin wil Zigana, zijn vader wil dat hij Zigana wil. Zigana heeft ook geen bezwaar tegen Javalin, zij en Javalin vinden elkaar heul erg aardig. Wat is er voor Javalin mis met het plan van zijn vader? En zo zijn er nog een lijst met dingen waarvan je kan denken ‘hè?’.
Maar misschien is dat ook niet erg, er zijn meer voorstellingen waarbij je beter niet kan nadenken over of iets logisch is, of je het waarom van iets af te vragen. Als je dat op de achtergrond laat, en je puur concentreert op wat je ziet en vooral wat je hoort, heb je een hele mooie avond bij Zigana.
TIP: Voor degenen die nog gaan, probeer op tijd de zaal in te komen, het is ‘vrije’ zit, de vloer loopt niet op, probeer een plekje rechts bij de trap te krijgen. Of in elk geval met vrij uitzicht op de trap.