Equus
change_status
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

Mensen de voorstelling van het NT al gezien? Ik heb hem gister gezien en vond het wel redelijk interesant, sommige keuzes qua regie snap ik niet helemaal maar heb me zeker vermaakt.

  [ # 1 ] 05 December 2009 11:42 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  185
Geregistreerd  2008-06-05

Vorige week vrijdag heb ik Equus in Eindhoven gezien. Ik vond het ook interessant in alle betekenissen van het woord. Al ben ik niet zo van de recencies, ik wou je hier toch even mijn bescheiden mening geven. Ik had het stuk een paar jaar geleden gezien bij de Fluistercompagnie. Geïntrigeerd door het mysterie, de passie, gruwel en ontwapening besloot ik om ook naar deze NT versie te gaan:

Vanaf het doek openging zat ik gefascineerd te kijken (al voelt het soms aan als `gluren`). De jonge Alan met zijn belletje trekt onmiddellijk de aandacht. Niet alleen van de overijverige en charmante psycholoog Dysart maar ook het publiek zat 2u muisstil door deze voorstelling zonder pauze. Dat is een presatie op zich.

Vooral de 2 hoofdrolspelers zaten erg goed in hun rol. De getormenteerde Alan werd geheel geloofwaardig vertolkt door Xander van Vledder. Het stuk is op zijn best in de vele scenes tussen Alan en Dysart (Pieter van der Sman). De scenes met de andere personages, zoals Alans ouders, hadden voor mij niet diezelfde impact of intensiteit. Dat was jammer, zodat ik niet helemaal enthousiast kan zijn over deze uitvoering.

De keuze voor dansers als paarden werkte effectief en gaf aan het verhaal meer diepgang. Met de omkadering had ik een beetje moeite: deze Equus wordt strak gespeeld en is hedendaags. Toch voelen sommige thema’s, zoals de rol die het geloof speelt, wat gedateerd.

Bij Equus hoort natuurlijk bloot, alleen heb ik niet begrepen waarom de vader en ook de magistrate plots bloot gaan… Ik heb absoluut niets tegen functioneel naakt, maar ik snapte het niet in de context van het stuk. Misschien is het alleen mij ontgaan of ben ik wel te preuts… 😊

Samengevat heeft deze voorstelling mijn verwachtingen ingelost; niet overtroffen maar mij ook niet teleurgesteld.

   Handtekening   

24-25/02 Spring Awakening | 07/04 Yank! | 08/04 Priscilla Queen of the Dessert | 09/04 Southern Baptist Sissies | 13-15/04 Bare | 19-20/05 Bare

  [ # 2 ] 07 December 2009 09:13 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  349
Geregistreerd  2005-05-11

Hey hey,

Wij zijn ook vrijdagavond in Eindhoven naar Equus geweest. Per toeval kwamen we erachter dat het neefje van mijn vriend 1 van de 3 dansers was, dus dat gaf een extra demensie aan het toneelstuk.

Moet zeggen dat ik het een erg mooie voorstelling vond. Met name Xander was super als Alan. De intensiteit en emotie waarmee hij speelt is heerlijk om te zien.

Wat betreft het bloot: Ik snap op zich wel wat de regisseur bedoeld. Mensen geven zich stukje bij beetje bloot. De momenten dat de vader, rechter, Alan en het meisje uit de kleren gaan zijn allemaal momenten dat zij zich emotioneel bloot durven te geven. Al met al vond ik het bij de vader en rechter weinig toevoegen.

Ik kijk iig terug op een goed stuk met inhoud, wat bij de meeste musicals tegenwoordig helaas ontbreekt.

Greetz Peter!

  [ # 3 ] 11 December 2009 04:41 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Ik had er veel van verwacht. Een psychologische thriller met de vraag: Wie is er nou gek? De paardenjongen of de psycholoog? Zo wordt de voorstelling aangekondigd. Dat maakt dat ik me ook echt een psychologische thriller on stage voorstel. Dat was niet het geval, maar dat is denk ik ook een beetje het toonbeeld van Het Nationaal Toneel. Ze hebben altijd een soort van balans in hun stukken, die er voor zorgt dat men niet buiten de regels treed. Een beetje saai, eigelijk.
Er zaten erg mooie dingen in. 3 dansers die de paarden spelen vond ik erg sterk, de projecties soms intrigerend en de acteurs goed in hun spel en controle, maar ze hadden van mij wel wat verder mogen gaan. En dan hoeven ze van mijn part niet eens bloot, afgezien van de scène tussen Alan en dat meisje, omdat het daar wel goed tot zijn recht komt.
Zeker geen slechte voorstelling, maar ik vond hem te braaf.

  [ # 4 ] 25 December 2009 01:10 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  832
Geregistreerd  2005-10-25

Ik heb hem met Halloween gezien in Utrecht, en ik was echt ongelofeljk onder de indruk. Eerder hadden we op school een discussie gehad of het naakt functioneel was in deze voorstelling, maar was juist ongelofelijk goed getimed.

Ik vond zelf het slotbeeld echt ongelofelijk mooi. Met die ogen en dat rood!.

Oh, en ik zat op de eerste rij, en op een gegeven moment keek Alan me recht aan, en dat was zo apart, ik kreeg echt zo’n schok ervan. Was uberhaupt helemaal stil aan het eind.