1 of 2 |  1 2 > 
WISH I WERE HERE
change_status
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  534
Geregistreerd  2008-06-01

“Broadway Bedevaart 4-12 januari 2010”


Gister, nog voor 8 uur ‘s ochtends, landde het vliegtuig uit New York JFK op Schiphol. Na een geweldige, vermoeiende en inspirerende eerste keer in New York weer thuis. Gister heb ik de hele dag geprobeerd woorden te vinden voor mijn indrukken uit deze week, en na 17 uur slaap ga ik er een poging aan wagen. Met hulp van mijn ‘Travel Journal’ en verschillende Playbills zal ik proberen de indrukken om te zetten in woorden. Ik ben niet van plan om van alle shows een lange samenvatting te geven, maar dit verslag zal waarschijnlijk niet zonder spoilers zijn. Je bent bij deze gewaarschuwd 😉


Dinsdag 5 januari: SOUTH PACIFIC at Lincoln Center - CENTER ORCH 301
Planning voor de eerste dag was om Mary Poppins te zien, maar die had helaas geen show op dinsdag. Uiteindelijk besloten we bij TKTS met 40% korting kaartjes voor South Pacific te kopen, wat een geweldige eerste keuze bleek te zijn.
Na de hele middag de zin uit Chess (‘it’s living your life in a show by Rodgers and Hammerstein’) gezongen te hebben begon de show daadwerkelijk. Ik vond het persoonlijk geweldig hoe het orkest in het zonnetje werd gezet: het podium in het Vivian Beaumont Theater was halfrond, maar kon naar achter geschoven worden, wat inderdaad gebeurde aan het begin van de show en tijdens curtain call.
Nellie werd gespeeld door Laura Osnes, die vanaf nu Kelli O’Hara (weer) vervangt. Ze speelt Nellie geweldig en wat een prachtige stem heeft ze! (Aanrader tussendoor: Laura Osnes die ‘How to return home’ van Kerrigan & Lowdermilk zingt, zie youtube).
De duidelijk klassiek getrainde Paulo Szot staat tegenover haar als een sterke, robuuste Emile de Becque. Samen speelden ze ook geweldig. De decors — die door de week steeds groter zouden worden met vrijdag als hoogtepunt — maakten de sfeer op het podium perfect. Een speciale vermelding moet gaan naar Li Jun Li als Bloody Mary, die haar rol perfect speelde.
Het einde deed me wel een beetje “deux ex machina” aan — waar kwam Emile vandaan? Of had ik iets gemist?

Overall was dit een geweldige show, die — helaas — in de rest van de week een beetje naar achter werd geschoven door het “geweld” van de andere shows. Toch had ik ook deze niet willen missen!


Woensdag 6 januari: Finian’s Rainbow at St. James Theatre — ORCH G 22
Eigenlijk was het pure toeval dat we bij deze show terecht kwamen. We hadden de poster zien hangen — waar we heel erg blij van werden - en hadden ergens gelezen dat een personage zich uitdrukt met vrijwel alleen balletdansen. Tel daarbij op dat Cheyenne Jackson erin speelt én dat de show student rush heeft: woensdagavond Finian’s Rainbow!
Helaas ’s middags de Wicked lottery verloren, maar deze (relatief korte) show deed Wicked zeker even vergeten. Het verhaal is op zijn zachts gezegd best vreemd. Omdat ik denk dat weinig mensen deze show kennen of nog gaan zien (helaas speelt het 17 januari zijn laatste voorstelling…) een korte samenvatting: de Ierse Finian McLonergan vertrekt met zijn dochter Sharon met een pot goud, die hij gestolen heeft van een leprechaun (Og). Zonder deze pot verliest hij zijn krachten, en zal helemaal mens worden al de 3 wensen verbruikt zijn. In het dorpje van de ‘sharecroppers’ is Woody Mahoney de belangrijkste persoon met zijn zusje Susan, de danseres.
Deze show gaat op een — in mijn ogen geniale — manier met racisme om. De racistische sheriff, die het land van de zwarte sharecroppers wil “afpakken”, verandert per ongeluk door een wens van Sharon van huidskleur. Als het verhaal vordert wordt Sharon hierdoor aangezien als heks en ze willen de sheriff terugveranderen, maar de pot met goud is verstopt door Susan. Zij krijgt hierdoor haar spraak terug (met als enige zinnen: I love you / I love him, waarbij ze doelt op Og). Og staat nu voor een dilemma: of hij kan de pot met goud terugnemen, of gebruikt de derde wens om Sharon te redden en is voor altijd mens… hij kiest het laatste en uiteindelijk komt alles zoals in een fairytale goed, en kunnen Sharon en Woody trouwen.
Het stuk is kort, maar toch lang genoeg. Er zat niet één stuk in waarvan ik dacht ‘dat hadden ze wel wat in kunnen korten’. Dit was mede door de FANTASTISCHE cast. Jim Norton (Finian) had vaak de lachers op zijn handen. Zijn dochter Sharon (Kate Baldwin) had een overtuigend Iers accent en was overall erg sterk. Cheyenne Jackson (Woody) overtuigde vooral met zijn stem. Zoals eerder genoemd, kan niet iedereen dat: zijn zus (gespeeld door Alina Faye) danst als een echte ballerina, en Guy Davis als Sunny heeft als voornaamste taak om mondharmonica te spelen. Dit zorgt wel voor een prachtig moment als Susan haar dans-solo heeft, enkel begeleid door Sunny… de zwarte sheriff (Chuck Cooper) heeft net als Terri White een echte ‘soul’ stem — de laatste kan dat laten zien in haar nummer ‘Necessity’. Last but certainly not least is er nog Og, de leprechaun, die geholpen door zijn kostuum (dat steeds korter wordt…) een overtuigende leprechaun-becomes-human neerzet.

De mooie muziek van Finian’s Rainbow wordt versterkt door de passende choreografie, die de hele show echt een plezier maken om naar te kijken! Deze show zou (naderhand) echt de verrassing van de week blijken — een klein pareltje waarvan de pot met goud te vroeg op is… (?)

https://www.youtube.com/watch?v=VVOlGqJSwno


Donderdag 7 januari: Mary Poppins at the New Amsterdam Theatre — MEZZ J 109
Met de huidige ‘Op zoek naar Mary Poppins’ kon deze show natuurlijk niet overgeslagen worden op Broadway! Bovenden wordt op dit moment de rol van Bert gespeeld door Christian Borle, die sommigen waarschijnlijk wel kennen als Emmett uit de MTV opname van Legally Blonde! Nog een keer met dank aan het studentenleven een kaartje voor slechts $30 in het midden van de Mezzanine. De titelrol werd gespeeld door Laura Michelle Kelly, die de show geopend heeft in London. Om maar even een cliché opmerking te maken (als je doorleest komt er straks nog een!): ik heb Mary Poppins gevonden! Ze voldoet aan alle eisen die je maar voor Mary Poppins zou kunnen bedenken. Ze heeft de uitstraling, de stem, het danstalent, de magie. Haar trap-opren-kunsten zijn ook ongeëvenaard en bleven door de hele show gelach veroorzaken. Ik weet niet of dit “bij de rol” hoort of haar eigen inbreng is, maar ik hoop dat de Nederlandse Mary het ook doet!
Een aantal weken geleden had ik voor het eerst de film gekeken, en ik vind de veranderingen in het verhaal de show erg ten goede doen. Miss Andrew was geweldig in haar rol Plus als Ancient History student vond ik de inbreng (en vooral het einde) me Neleus erg leuk.
De show benadrukte voor mij nogmaals wat een vreemde nummers de Nederlandse Mary’s eigenlijk te zingen krijgen. Behalve ‘Think of Me’ kan ik me geen nummer herinneren dat laat zien wat voor sterke sopraan deze show nodig heeft. De hoeveelheid dansen en zingen vond ik daarentegen wel meevallen, hoewel Step in Time daar een uitzondering op is. Dat nummer was by far mijn favoriete scene, wat een energie!
Christian Borle was in mijn ogen een geweldige Bert. Ik had ooit een interview met hem gezien waarin hij vertelde zoveel moeite te hebben met het dansen (beste quote iets in de zin van: “Have you seen Legally Blonde? Maybe you noticed: I walked. EVERYWHERE”) maar dat was niet te zien. Hij heeft een erg prettige stem om naar te luisteren en zijn samenspel met zowel de kinderen als Laura Michelle Kelly was erg goed. Ik ben ervan overtuigd dat William Spaaij het goed gaat doen als Bert, maar hij heeft in mijn ogen wel “some huge shoes to fill”!

Er is natuurlijk maar één woord om deze show te beschrijven (ik had het beloofd): supercalifragilisticexpialidocious! Maar, eerlijk is eerlijk: deze show was heerlijk vrolijk en zat prima in elkaar… het kleinere Finian’s Rainbow maakte echter meer indruk. Er waren hier een aantal nummers waarvan ik weet dat ik ze op de cd vrijwel nooit ga luisteren en een aantal stukjes hadden in mijn ogen wel ingekort kunnen worden, bijvoorbeeld het stukje met de poppen… maar het is een vermakelijke show met op Broadway in ieder geval een fantastische cast!

—De rest van de verslagen volgt zo snel mogelijk!
Feel free to ask any questions 😊

[ Gewijzigd: 14 January 2010 06:21 PM by E.Y. ]
   Handtekening   

[Well, we’d love to have Alice Ripley. She’s fierce!]

  [ # 1 ] 14 January 2010 06:26 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1486
Geregistreerd  2008-06-15

Leuke verslagen allemaal!

En ik dacht al, goh, ik ken dat nummer uit Finian’s Rainbow. Maar Jamie Cullum heeft ook een versie! (Alleen dan iets sneller..) Wel een mooi nummer trouwens.

https://www.youtube.com/watch?v=http://www.youtube.com/watch?v=-YqEYmG3nus

   Handtekening   

The sea has many drops of water, but the salt won’t let you taste the sweet.

  [ # 2 ] 14 January 2010 06:54 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

Gaaf verslag Yolande. Ik kan niet wachten op de rest. Ook leuk dat je nu Mary Poppins hebt gezien, zodat je er wat meer van weet met betrekking op het tv-programma op dit moment. Ik ben nu wel benieuwd welke kandidate jij het meest geschikt vind om de rol van Mary te gaan spelen.
Ook leuk dat je naar een paar, wat minder bekende, musicals bent geweest!

  [ # 3 ] 14 January 2010 08:31 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

E.Y. - 14 January 2010 05:19 PM

” Haar trap-opren-kunsten zijn ook ongeëvenaard en bleven door de hele show gelach veroorzaken. Ik weet niet of dit “bij de rol” hoort of haar eigen inbreng is, maar ik hoop dat de Nederlandse Mary het ook doet!

Dit hoort bij het regie-concept. Ik heb 2 Mary’s op Broadway gezien, (Ashley Brown en de understudy van wie ik de naam vergeten been *schaam*) dus ik ga er vanuit dat we dat wel te zien gaan krijgen.

  [ # 4 ] 14 January 2010 08:41 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Klaske - 14 January 2010 08:31 PM
E.Y. - 14 January 2010 05:19 PM

” Haar trap-opren-kunsten zijn ook ongeëvenaard en bleven door de hele show gelach veroorzaken. Ik weet niet of dit “bij de rol” hoort of haar eigen inbreng is, maar ik hoop dat de Nederlandse Mary het ook doet!

Dit hoort bij het regie-concept. Ik heb 2 Mary’s op Broadway gezien, (Ashley Brown en de understudy van wie ik de naam vergeten been *schaam*) dus ik ga er vanuit dat we dat wel te zien gaan krijgen.

Dat vond ik in London ook heel gaaf. Is het nou gewoon een bepaalde manier van lopen of zit er een liftje in de trap?

  [ # 5 ] 15 January 2010 07:33 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Ik krijg meteen heimwee!

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 6 ] 15 January 2010 06:32 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  534
Geregistreerd  2008-06-01

Hey, leuk zo dat nummer van Jamie Cullum! Toch heb ik liever Cheyenne Jackson, haha :tong:

In mijn ogen zag het er naar uit alsof ze gewoon op een bepaalde manier rende. Een keertje “gleed” ze echt de trap op/af, duidelijk wel met een liftje, maar meestal zag het er echt rennend uit. Ik vond het in ieder geval erg geslaagd!

Ik hoop morgen de rest van de verslagen af te hebben 😊

   Handtekening   

[Well, we’d love to have Alice Ripley. She’s fierce!]

  [ # 7 ] 16 January 2010 07:18 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  534
Geregistreerd  2008-06-01

Vrijdag 8 januari: The Phantom of the Opera at the Majestic Theatre — ORCH J 109
Ik durf mezelf zeker een musical fan te noemen, maar ik moet toegeven: tot vorige week vrijdag had ik Phantom nog nooit “in het echt” gezien. De film ken ik bijna uit mijn hoofd, maar het was toch een erg bijzonder moment toen de chandelier omhoog ging. Rillingen kreeg ik toen de eerste noten daarbij speelden. Dat Phantom mooie kostuums en decors heeft, hoef ik denk ik niemand uit te leggen. Erg indrukwekkend, onze plaatsen waren ook erg goed: rij J, wat net op een soort verhoging zat waardoor niemand in je beeld zat. Ver genoeg voor overzicht, maar dichtbij genoeg voor de gezichtsuitdrukkingen.
De halve eerste acte heb ik me zitten afvragen aan wie Christine (Jennifer Hope Wills) me nu zo ongelofelijk deed denken. Het antwoord was eigenlijk vrij simpel: Sarah uit Tanz der Vampire! Niet alleen in haar gezicht/pruik, maar ook in haar gedrag… toch iets anders dan de Emmy Rossum uit de film. De oppervlakkige ik vond het helemaal niet erg dat Raoul (Ryan Silverman) knapper was dan die uit de film, maar zijn stem was wel de minste van de drie leads en was niet het meest plezierig om aan te horen. Het was niet vals, maar er was iets wat ik niet helemaal lekker vond klinken. En ja, hij moet het wel tegen John Cudia — Phantom — opnemen… wauw. Vanaf het moment dat hij in de spiegel staat tot het moment dat hij “thank you” fluistert tijdens de curtain call, eist hij alle aandacht op. Zijn “Music of the Night” was voor mij hét hoogtepunt van de show, ik zat met kippenvel in mn stoel.
De rol van Meg vond ik in deze show uiterst vervelend. Het enige wat ze deed was rondlopen op plekken waar ze niets te zoeken had (waarom moet zij de laatste zijn die op het podium is?). Nu ga ik het toch nog een keertje vergelijken met de film, hoewel ik dat misschien niet moet doen — sorry! Aan het begin, als Carlotta weg is, zegt in de film Madame Giry “Christine Daaé could sing it”. In de musical zegt Meg dit (als eerste) en op de een of andere manier vind ik dit ongepast. Ik begrijp dat als Madame Giry het zou zeggen, ze naar haar zouden luisteren — ze kreeg het podium stil met een kleine slag van haar stok (geweldig!). Waarom zouden ze echter luisteren naar een chorus girl? Bovendien vond ik haar “it’s the Phantom of the Opera” ook niet echt iets toevoegen en alleen maar irritant. Oké, Meg-rant over.
Eerste conclusie na deze avond is dat John Cudia fenomenaal is. Eerste vraag is hoe iemand het in z’n hoofd haalt om hier een vervolg op te willen schrijven.
Tweede conclusie is echter dat ik nu wel graag Love Never Dies wil zien. Ben benieuwd!

   Handtekening   

[Well, we’d love to have Alice Ripley. She’s fierce!]

  [ # 8 ] 16 January 2010 07:38 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ze luisteren ook niet als Meg dat zegt. Het gaat zo:

MEG: Christine Daae could sing it, sir.
FIRMIN: The chorus girl?
MEG: She’s been taking lessons from a great teacher
ANDRE: From whom?
CHRISTINE: I don’t know, sir . . .
FIRMIN: Oh, not you as well! Can you believe it? A full house - and we have to cancel!
GIRY: Let her sing for you monsieur. She has been well taught!

Als Meg de naam van Christine in de groep gooit hebben de directeurs zoiets van: wat zeur jij nou, ze is maar een meisje uit het ballet. Als Meg dat ook nog zegt dat ze zangles krijgt, maar niet weet van wie hebben ze helemaal geen zin meer om te luisteren. Dan zegt Giry dat Christine wel degelijk de partij aankan. Omdat Giry wel een zekere vorm van aanzien heeft en ook de uitstraling dat ze geen tegenspraak duld, luisteren ze pas als zij het zegt. Het kan natuurlijk zijn dat bij de voorstelling die jij zag het op een andere manier gezegd werd, maar beide keren dat ik de voorstelling in London zag werd het op deze manier gespeeld.

  [ # 9 ] 16 January 2010 08:03 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  534
Geregistreerd  2008-06-01

Ah, dat zou inderdaad wel kunnen. Dan was ik gewoon niet helemaal overtuigd door de manier waarop het op dat moment gespeeld werd, maar het dialoog maakt in ieder geval wel veel duidelijk. Christine speelde in deze scene trouwens de onzekerheid heel goed, ze wilde eigenlijk niet, maar kon niet meer terug…

Zaterdag 9 januari: Ragtime at the Neil Simon Theatre — ORCH P 5
Op zondag 10 januari speelde deze productie zijn laatste show. Oorspronkelijk was deze datum 3 januari, en ik was heel, héél blij toen bekend werd gemaakt dat de show nog een week verlengd was. Ik had nog geprobeerd kaartjes te krijgen via Ticketmaster, maar dat was niet meer mogelijk. In New York dus naar het theater, om mijn kans om deze show te zien — waar ik niets dan positief over had gehoord — veilig te stellen. Helaas bleek dat voor de allerlaatste show alleen nog maar relatief slechte kaarten over waren en dat bovendien alle discounts voor die voorstelling eruit waren gegooid. Daarom besloten we voor $69 naar de eenerlaatste show te gaan, zodat we nog geld overhielden (studenten he…) en in de Orchestra konden zitten.
Vanaf het moment dat het doek omhoog gaat (of eigenlijk daarvoor nog) gaat het publiek LOS. Dat was eigenlijk al het eerste mooie moment. De voltallige cast stond daar, op het relatief simpele podium, doodstil, een applaus in ontvangst te nemen. Dat was al het eerste mooie moment — ik kan me alleen maar een voorstelling maken hoe dat als cast moet voelen, maar in het publiek werkte het goed mee aan de sfeer.
In de rij voor het theater waren we al gewaarschuwd: “you’re gonna cry! Did you bring tissues?” Ragtime is een inspirerend en ontroerend verhaal en helaas had ik geen tissues bij me… als je het heel simpel/bot wilt zeggen, gaat het verhaal over 3 verschillende groepen in Amerika: witten, zwarten (met de “ragtime” muziek) en de immigranten. Deze groepen krijgen door de show heen steeds meer met elkaar te maken.
Wat ze met de blanke groep hebben gedaan fascineert me het meest. De personages hebben geen namen. We leren The Little Boy (beste kind-acteur van de week!), Father, Mother, Mother’s Younger Brother en Grandfather kennen. Het begin is heel afstandelijk, iedereen vertelt wat over zijn of haar karakter. Mother werd gespeeld door Mamie Parris, een understudy, die het met verve deed. Ik heb Christiane Noll niet zien spelen, maar Mamie Parris was alles wat ik van deze Mother verwachte en had een erg plezierige stem. In deze groep viel ook vooral de Younger Brother op, een hele interessante rol… Bobby Steggert is een fantastische acteur, alhoewel zijn stem iets aan kracht mist — zeker als hij tegen Emma Goldman (gespeeld door Donna Migliaccio) moet zingen. Misschien kwam het door de tranen die duidelijk op zijn gezicht stonden, maar aan de andere kant past dat juist precies bij zijn rol. Hij wil wel, maar hij kan niet…
Het verhaal van Sarah (Stephanie Umoh) en Coalhouse (Quentil Earl Darrington) is met name ontroerend, dit zijn de karakters waarmee je het meest mee gaat leven. “My Daddy’s Son” was één groot kippenvel nummer. Het terugkerende neuriën gaf deze twee iets erg speciaals.
Tateh (Robert Petkoff) heeft van de mannelijke spelers de beste stem, vind ik. Hij weet graag de lachers op zijn hand te krijgen, maar brengt een prachtig verhaal met zich mee dat gelukkig een “happy end” heeft. The American Dream?
spoilers voor het einde
Ik had niet verwacht dat er nog een klein jochie in de coulissen zou zitten!
Plus, wat een fantastische staging toen de hele cast in een ruime cirkel stond, met het lege frame van Coalhouse piano eromheen (hij was overleden. Details op aanvraag? Of, zoals ik hoop, komt deze show SNEL terug!)… de show ging terug naar het afstandige. Er gebeuren nog best heftige dingen met de karakters, maar het wordt heel koud vertelt. En toch is het intiem. Want je bent net getuige geweest van hun leven. Hun denken. Hun doen.
De halve cast was in tranen, en waarschijnlijk meer dan het halve publiek.

Wat een ongelofelijk mooie show. Ik vrees niet dat deze het in Nederland goed zou doen, maar oh, wat zou ik iedereen graag willen aanraden deze show te zien… of het nieuwe (of oude) castalbum te kopen, want ik ben helemaal vergeten de prachtige muziek te noemen - en dat is een schande. Daarom maak ik het goed met twee youtube filmpjes 😉

https://www.youtube.com/watch?v=mMCF9JUGMU0

https://www.youtube.com/watch?v=n-SSEAwfQzs

   Handtekening   

[Well, we’d love to have Alice Ripley. She’s fierce!]

  [ # 10 ] 18 January 2010 07:54 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  534
Geregistreerd  2008-06-01

Zondag 10 januari: In The Heights at the Richard Rodgers Theatre — Matinee, front row 7
Voor de zondag hadden we een heel plan; we zouden ons aan de lotto wagen (eerst In The Heights en als dat niet ging lukken doorrennen naar Wicked en dan ’s avonds naar In The Heights). Weer zo’n show waar ik eigenlijk niets van af wist, behalve dat het de 2008 Tony had gewonnen voor Best Musical en de acceptance speech van Lin Manuel Manuele echt fantastisch was. Oh, en dat Lisaatje op het forum er nogal fan van is 😉
Uiteindelijk was mijn naam de laatste die getrokken werd bij de lotto - best interessant, want Amerikanen kunnen mijn achternaam écht niet uitspreken, haha!. Dat betekende plaatsen helemaal aan de zijkant, maar dat maakte niet uit. De matinee had een aantal understudies, maar ik ben eerlijk gezegd alweer vergeten wie het waren. In ieder geval was deze show weer compleet anders dan alles wat we gezien hadden. Vooral de muziekstijl, die niet direct mijn favoriet zou zijn, maar wel erg vrolijkmakend is, en toch ook op de juiste stukken ontroerend is… zoals het hoort!
Vooral het stuk voor de pauze (blackout/fireworks) is echt héél gaaf! Ik dacht dat het echt was, haha! Usnavi was te aandoenlijk voor woorden en had zijn “klein mechanisme” goed onder controle, ik kon ook de lastige, lange zinnen goed verstaan.
Abuela was waarschijnlijk jonger dan ze eruit zag, daar kwam opeens een stem uit! Heel overtuigend gespeeld. Sonny zorgt het vaakst voor de grapjes, de vrouwelijke hoofdrollen (Nina/Vanessa) ontroeren voornamelijk met hun ballads.
Vooral de mannelijke dansers waren erg goed in deze show een voerden de energieke choreografie (ook een Tony, geloof ik?) erg goed uit. Ook hierin was vooral het stuk voor de pauze echt een hoogtepunt!
Ik ben erg blij deze show gezien te hebben, zeker omdat ik niet verwacht dat deze show ooit naar Nederland komt. Ik was nog wel lichtelijk overdonderd door Ragtime (plus het feit dat ze mijn naam trokken met de lotto?) dat deze show niet echt de impact heeft gemaakt die het volgens mij wel kan hebben. Maar misschien is dat ook een kwestie van smaak, en dan ligt mijn “smaak” meer bij de volgende show… om te concluderen is het zeker een show die erg goed in elkaar zit en zeker een bezoek in NY waard is! Ben wel benieuwd hoe Corbin Bleu het in de rol van Usnavi gaat doen — ik zie het nog niet echt voor me…

https://www.youtube.com/watch?v=7PjplS0UwwA

(oké, ik doe deze show geen gerechtigheid met dit verslag. Maar ik heb genoeg verslagen geschreven voor de rest van het jaar, en nu is het wel genoeg geweest haha 😉 Ik heb met veel moeite een Next to Normal verslag uit de vingers kunnen krijgen dus nu was de inspiratie helemáál op. Ik wil nog wel even een kleine aanrader meegeven. Zonder avondshow in de planning gingen we uit eten bij Ellen’s Stardust Diner. GENIAAL: een typische Amerikaanse diner met zingende staff! Allemaal mensen die het willen maken op Broadway en GOED! Nummers die we gehoord hebben zijn onder andere ‘Friend like me’ uit Alladin, ‘Stars’ uit Les Misérables, ‘Pokerface’ van Lady Gaga en — hoogtepunt van de avond — ‘Don’t Rain on My Parade’ door een jongen! Ik heb er een kleine opname van gemaakt, want oh mijn god, wat was hij geweldig… hopelijk staat hij snel ergens in een productie! http://www.megaupload.com/?d=WKCL5T6S (hoop dat de link het doet)


Maandag 11 januari: Next to Normal at the Booth Theatre — ORCH C 115
Het is inmiddels een week geleden sinds ik Next to Normal zag. Dit verslagje was ik stiekem een beetje aan het uitstellen. Ik had gewoon geen woorden, maar ik ga het nu toch proberen. Deze show was de reden waarom ik eigenlijk naar New York MOEST. Van te voren kaartjes geboekt op rij C in het midden, klaar voor een onvergetelijke gebeurtenis. Full cast met Kyle Dean Massey in plaats van Aaron Tveit als Gabe.
Waar moet ik beginnen? Ik wil niet te veel kwijt over het verhaal, je hoeft ook niet zo veel te weten: het gaat over een familie waarvan de moeder een bipolaire stoornis heeft. Begrijpelijk is dit niet erg makkelijk.
Het decor, drie verdiepingen hoog, is een huis, maar toch weer niet. Het is alles. En dan de ogen die je vanaf de tweede verdieping aanstaren… ook het licht, het zit perfect (een beetje Spring Awakening achtig, zelfde creatieve geest) in elkaar. Over de score zal ik niet eens beginnen. Vanaf het moment dat die op mn computer stond duurde het niet lang voor het mn favoriete cd werd!
Goed. De cast. Om te beginnen met Kyle Dean Massey als Gabe — ik vond het erg jammer om Aaron Tveit te missen, maar hij deed hem snel vergeten. Ten eerste heeft hij de looks (altijd fijn) en rent en vliegt hij over dat podium alsof het zijn podium was. Zijn stem is misschien iets minder sterk dan die van Aaron maar zeker met zijn acteren maakt hij dat meer dan goed. Hij is precies zoals Gabe moet zijn. Altijd daar, achter zijn moeder, met een mischievous look in zijn ogen.
Zijn zus Natalie (Jennifer Damiano) is vooral gefrustreerd. Jennifer is nog heel erg jong (18/19 geloof ik) en staat nu al als een huis op dat podium! Vooral het samenspel met haar vriendje Henry (Adam Chanler-Berat) is heel erg goed, omdat ze dan de andere kant van dat gefrustreerde meisje kan laten zien. Ze weet haar gevatte tiener-opmerkingen precies “zoals het hoort” uit te spreken. Enige is dat ze echt niet fake piano kan spelen…
Henry is een relatief kleine rol, maar eist de aandacht wel op door zijn lieve karakter én goede stem — net als Louis Hobson in de rol van Dr. Fine/Dr. Madden. Vooral het “rock star” stukje is pure klasse.
Dit stukje is te kort, ik doe de acteurs niet tot hun recht. Ze zijn stuk voor stuk ongelofelijk in hun rollen. Maar de twee toppers van de avond zijn J Robert Spencer en Alice Ripley. De vader, Dan, die zo wanhopig alles bij elkaar wil houden… en dat zo goed volhoudt, tot op het eind. Tijdens “I Am The One (Reprise) stromen de tranen over zijn gezicht.
Wat ik die avond op het podium heb gezien, voelde niet als een groep acteurs die hun rollen speelden. Nee, ze waren de personages. Het was zo oprecht, het gaat recht door je hart. Aan het gesnif dat door heel de zaal te horen was, beleefden meer mensen het op een gelijke manier.
Alice Ripley had de tranen al tijdens I Am The One (het 10e nummer op de cast recording) in haar ogen staan. Ik heb geen woorden voor wat zij laat zien. Ik begrijp dat niet iedereen fan zal zijn van haar stem - you either hate it or you love it — maar ik ben duidelijk van het laatste. Ik vind haar stem fantastisch, en net als J Robert Spencer en Dan, Alice Ripley IS Diana. Het is zo verschrikkelijk intens. Je krijgt het idee alsof ze haar verhaal, haar intieme verhaal, alléén aan jou vertelt. Alsof ze je ziet zitten in het publiek, en aan jou vertelt wat er in Diana omgaat. Fantastisch. De kleine tics, de stem, de lichtelijk manische ogen, de passie, de emotie… en dat elke avond! Ik heb veel mooie shows gezien in deze week, maar dit was echt de ultieme vorm van musical theater.
Ik hoop dat deze show nog lang blijft spelen en de erkenning krijgt die het verdient. Zoals J Robert Spencer bij de stage door zei: “trust me — you will never see anything like this again.” Ik denk dat hij gelijk heeft.

Ik heb het al verschillende keren op het forum laten vallen. Alsjeblieft, als je nog een trip naar New York in de planning hebt staan… GA DEZE SHOW ZIEN!

https://www.youtube.com/watch?v=-cd3-RgV_9Q


https://www.youtube.com/watch?v=XAjwT900ggw


(het was niet toegestaan Alice Ripley om een foto te vragen bij de stage door, alleen om “als een paparazzi” foto’s te maken. Maar ze stond alsnog bij iedereen lang genoeg stil voor een foto, haha.)

   Handtekening   

[Well, we’d love to have Alice Ripley. She’s fierce!]

  [ # 11 ] 18 January 2010 11:24 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Ik ben jaloers hoor! Je hebt een aantal voorstelling gezien die ik graag zou willen zien op Broadway..

En ik moet zeggen dat je erg fijne verslagen schrijft! Dank daarvoor!

  [ # 12 ] 19 January 2010 10:43 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

En ook de laatste verslagen waren weer prachtig, Yolande. Bedankt dat je ons hier zo hebt mee laten leven me al die geweldige voorstellingen die je gezien hebt. Haha, en bedankt dat mijn naam er ook nog even in voor komt. Ik ben inderdaad een fan van In The Heights, vooral van de muziek en de cast. Het verhaal is misschien wat dunnetjes, maar die muziek maakt het echt allemaal weer goed.
En vooral bedankt van je verslag van Next To Normal. Wij zijn eigenlijk samen begonnen met het fan worden van deze geweldige voorstelling en ik vind het echt super dat je hem nu hebt mogen zien. Ik hoop echt dat het er voor mij ook nog eens van komt, al ben ik bang dat dat niet in NY gaat zijn. Maar jou verslag volstaat eigenlijk ook een beetje als het meemaken van deze voorstelling. Hopelijk komt hij nog eens naar Londen of misschien wel naar Nederland (M-lab?). En kunnen we hem samen gaan bekijken. Nogmaals bedankt voor deze verslagen!

  [ # 13 ] 21 January 2010 10:16 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  832
Geregistreerd  2005-10-25

Hele leuke verslagen, en ik voel me nu nog stommer dat ik afgelopen zomer Next to Normal heb laten schieten.
Maargoed, er komt wel weer een nieuwe kans 😊

  [ # 14 ] 22 January 2010 05:56 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  534
Geregistreerd  2008-06-01

Ik ben blij dat jullie de verslagen leuk vinden!

Dokter P, welke voorstellingen staan bij jou op het lijstje?

Lisa, ik weet zeker dat voor jou ooit nog eens die kans komt. Zeker weten! Gelukkig blijft Next to Normal voor heerlijke gespreksstof vormen - heb je de laatste videoblogs van Kyle Dean Massey al gezien? 📣

YokiPerzik, het was niet mijn bedoeling om je “nog stommer” te laten voelen maar ik hoop dat jij ook ooit de kans krijgt om deze voorstelling te zien… ik beloof je dat je er geen spijt van krijgt 😉

   Handtekening   

[Well, we’d love to have Alice Ripley. She’s fierce!]

  [ # 15 ] 07 February 2010 09:05 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  649
Geregistreerd  2007-10-11

WHIEEHOEE!!! Eindelijk mag ik ook Next to Normal gaan zien!
Dinsdag 2 maart wordt echt een geweldige dag!!

   Handtekening   

“Most people who think they are happy just haven’t thought about it enough, most people who think they are happy are actually just stupid.” (next to normal)

 1 2 > 
1 of 2