Svenn - 15 June 2010 07:02 AM
...uit een slaapverwekkende serie koos de jury William Spaaij en Mariska van Kolck. Terecht. Het valt echter niet uit te leggen dat Martine Bijl met lege handen bleef zitten, evenals Vera Mann (Dromen) en Peter Lusse gepasseerd werd voor zijn hartverscheurende rol in Chicago…
Het valt wel uit te leggen; anderen waren echt beter. Het had niet uit te leggen geweest als Urinetown niet de prijs voor beste vertaling had gekregen.
Hartverscheurend is een term die hoort bij een heel sterk optreden, en dan denk ik toch echt niet aan Peter Lusse in Chicago, wiens emoties kleurloos en dus allesbehalve hartverscheurend waren. Cellofaan toch verkeerd opgevat hoor. Vera was leuk in Dromen, maar het was zeker niet haar beste rol, en evenmin een vertolking die om een prijs smeekte. Maar deze opmerking geeft wel aan wie de grote motor is geweest tijdens de jaren dat Vera de award bij haar zegeltjes kreeg.
Heer d’Ancona beschijt zijn eigen nest.
Svenn - 15 June 2010 07:02 AM
...nog iets. In de afdeling Beste Liedteksten waren uitsluitend buitenlanders genomineerd. Van hen won Fred Ebb namens Chicago. Hij overleed op 12 september 2004…
...misschien heeft het zin de reglementen voor de awards eens op te schonen. Aan het werk…[/i]
Als heer d’Ancona de moeite had genomen hier navraag over te doen op het moment van bekendmaking had hij dezelfde reactie gekregen als toen musicalworld dat deed. Het regelement wordt inderdaad aangepast, of opgeschoond, of hoe je het ook wilt noemen. Ik vind het overleden zijn overigens geen argument om een prijs niet te krijgen als je’‘m verdient. wel raar voor een tekstschrijver wiens teksten wij niet hebben gehoord, maar als een dode componist nu ineens in Nederland te horen is, komt hij/zij voor mij zeker in aanmerking.
Hanstmf - 17 June 2010 05:05 PM
Stel dat Noortje heel goed was in Urinetown maar slecht in Mary Poppins (of omgekeerd) dan had Noortje niet gewonnen!
Hoe weet je dat? Als Noortje voor 1 rol was genomineerd in plaats van twee had ze evengoed kunnen winnen.