Jaarlijkse showcase van Codarts Muziektheateracademie Rotterdam
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Onder algehele leiding van Alberto ter Doest lieten maandagavond 29 maart 2010 de studenten (inclusief vooropleiding) van de Codarts Muziektheateracademie uit Rotterdam aan een uitverkocht Oude Luxor Theater zien wat ze tot nu toe hebben geleerd. Het was een erg sterke voorstelling die bijna 2.5 uur heeft geduurd, plus pauze dus tegen elven stonden we weer buiten. Tot de overige creatives behoorden onder meer Frederique Sluyterman van Loo, Daan Wijnands, Hanna van Meurs en Sieta Keizer. Voor volledige lijst zie:
http://www.codarts.nl/01_home/02_cons/01_MTA/content/actueel/2010/01/MTA-100121-Showcase2010.php

In elk geval wil ik de solisten van 3e en 4e jaar noemen, alsmede enkele bekende namen bij de vooropleiding en 1e en 2e jaars.

4e jaars
Eva van den Dam
Lotte Geertsma (o.a. te zien geweest als Annie en Cornelia van Rijn in Rembrandt)
Joey Mensink

3e jaars
Anne Aerts (o.a. te zien geweest in Anna en de 7 zwavelstokjes, Hamelen en deelneemster aan Una Voce Particulare in 2006)
Yoran de Bont
Kristel Boon
Fabienne Meulenhoff
Wendy Ostir
Kim Triel

2e jaars
15 studenten onder wie Na-Young Jeon, vorig seizoen te zien geweest als Kelsey in High School Musical.

1e jaars
17 studenten onder wie natuurlijk Amir Vahidi, bekend van zijn deelname aan Op zoek naar Joseph.

Vooropleiding
18 studenten onder wie Jeffrey Italiaander, bekend van Kruistocht in Spijkerbroek en De vliegende Hollander van Greg & Baud.


Hierna mijn indrukken, waarbij ik omwille van de lengte van dit verslag niet alle nummers zal noemen.

Eerste akte
Na de Overture uit Company was het de beurt aan Joey en Eva om beiden een nummer te brengen uit Jonathan Reid Gealts musical Forward, resp. You had no Right en Quiet. Sterk gezongen.

Hierna een humoristisch drieluik met als thema “koffie” door Fabienne, Joey en de 2e jaars.

Het middenstuk van de eerste akte kende nog een leuk tapnummer, waarna het eerste hoogtepunt van deze avond te noteren viel: Bui-Doi uit Miss Saigon gezongen door de 2e jaars Daan Smits en Yoran. Het nummer wordt bijzonder mooi opgebouwd en afgesloten met een ensemble-samenzang van de 1e en 2e jaars mannen.

Vervolgens drie nummers uit Wicked: Defying Gravity, Popular en For Good. Eva zingt DG sterk, maar haar uitspraak is minder: “grevedee”. Kristel mag van mij zo naar Oberhausen toe als Glinda en zou in de toekomst best wel eens understudy Glinda in Nederland kunnen worden. Eva en Lotte overtuigen met FG.

Dan het derde hoogtepunt I’m Here uit The Color Purple gezongen door Kim. In dit nummer, bijna aan het einde van de musical ontdekt en accepteert de hoofdpersoon zichzelf.

Bijna aan het eind van de eerste akte zien we Amir in een ensemblerol in Where do I Go uit Hair. De eerste akte wordt afgesloten met het Vannacht Kwintet uit West Side Story.

Tweede akte
In het tweede nummer zien we Eva en opnieuw Amir in een klein ensemble met Fabulous Baby uit Sister Act.  Joey laat zien dat hij ook een goed danser is in I can do That uit A Chorus Line. Na All Girl Band door de 3e en 4e jaars vrouwen is het tijd voor het eerste hoogtepunt uit de tweede akte:  Hear my Song uit Songs for a new World, geschreven door Jason Robert Brown.  Sanne den Besten (1e jaars) en de 2e jaars Nicole Rushing, Lucy Straathof en Leonie van der Wal bouwen dit nummer mooi op naar een prachtige finale. Wanneer komt er nu eens en producent, bijv. M-Lab,  op het idee om Songs for a new World ook in Nederland te brengen?

Is er dan ook wel eens iets niet zo geweldig, ja het volgende dansnummer Temptation op muziek en zang van Tom Waits. Jammer dat er gewoon een plaat werd opgezet, een eigen interpretatie van dit nummer had dit optreden kunnen redden, want alleen de dans was niet genoeg.

Maar goed, Wendy vervolgde met het humoristische Ik vrees dat je Vrouw het Weet van de Vlaamse band Kommil Foo en liet ook overtuigend zien de strekking van dit nummer over overspel heel goed te kennen.

Volgend hoogtepunt was Yoran met I’m Alive uit Next to Normal. In dit nummer transformeerde Yoran van man naar vrouw, in de musical zelf wordt het nummer gezongen door de zoon van de hoofdpersoon Diana, die in werkelijkheid al 16 jaar dood is maar dat niet gelooft, zodat in de musical sprake is van schijnbare transformatie van dood naar levend.

Degenen die het Oude Luxor Theater kennen weten dat er in het midden van de zaal een trap naar de ingangsruimte is, alsmede een looppad naar de linker en rechter zijkanten van de zaal. Bovenaan die trap verzamelden zich de 1e en 2e jaars en die zongen Blue van Joni Mitchell. De dirigent liep daar om het koor heen waardoor de leden ook steeds hun gezichten draaiden. Erg leuk gevonden.

Nu was het tijd voor het wat langere blok uit 1 musical, in dit geval Legally Blonde door de 3e en 4e jaars alsmede 2e jaars Tim van Petegem. Zij brachten Serious, So much Better, Serious rep. , Whipped into Shape , Legally Blonde en sloten af met LB Remix. Erg leuk gedaan en deze musical ga ik zeker zien. Ik zag al meteen Cindy Bell als Brooke het nummer Whipped into Shape doen volgend seizoen.

Voor de grote finale, Wij zijn er Klaar Voor uit Shrek the Musical met natuurlijk uiteindelijk iedereen op toneel,  mochten ook de 1e jaars laten zien een finale te kunnen verzorgen met Niemand stopt de Beat uit Hairspray, met Amir als Seaweed. Wat blijft het toch een heerlijk nummer, kon niet meer stil blijven zitten op mijn stoel.

Lange staande ovatie en die werd beloond met de Mamma Mia! Megamix, bestaande uit Mamma Mia — Dancing Queen — Waterloo. Op de plek waar normaal Elise Berends staat, stond nu een meisje dat er op leek, grappig.

Aan het eind kwamen ook de creatives het podium op en kregen terecht ook veel applaus en bloemen. Kortom een een geweldige voorstelling gezien, ja ze zijn er klaar voor, voor de praktijk (nou ja, de 4e jaars dan…).

[ Gewijzigd: 02 April 2012 09:24 PM by Hanstmf ]
  [ # 1 ] 30 March 2010 04:21 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  534
Geregistreerd  2008-06-01

Leuke nummers hebben ze gezongen! Hoe was de vertaling van het Shrek nummer?

Vind alleen de SPOILER-zin over Next to Normal een beetje jammer en krom.

   Handtekening   

[Well, we’d love to have Alice Ripley. She’s fierce!]

  [ # 2 ] 30 March 2010 09:50 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

E.Y. - 30 March 2010 04:21 PM

Leuke nummers hebben ze gezongen! Hoe was de vertaling van het Shrek nummer?

Vind alleen de SPOILER-zin over Next to Normal een beetje jammer en krom.

Heb jij een betere suggestie dan pas ik het aan.

  [ # 3 ] 30 March 2010 09:56 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Leuk verslag! Anders zet je er toch “Spoiler” bij. Vind het juist wel leuk om te lezen.

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 4 ] 31 March 2010 10:23 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  428
Geregistreerd  2008-08-05

E.Y. vind de SPOILER-zin over Next to Normal een beetje jammer en krom. Maar E.Y. wat maakt het uit? Had jij naar nog naar de show willen gaan dan? Het was namelijk de enige show die er was, er komen er niet meer. Dat gezegd hebbende…...
Hoogtepunt was echt Yoran met I’m Alive uit Next to Normal, wat is die jongen goed. Je had erbij moeten zijn!
http://www.youtube.com/watch?v=SpISo5ziy7w

   Handtekening   

De echte Beer

  [ # 5 ] 31 March 2010 01:08 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Hierbij de opname van Hear my Song van de Codarts Showcase maandag 29 maart 2010:

https://www.youtube.com/watch?v=WwfMPtjpf24
*edit* het is dus toch Sanne den Besten!

[ Gewijzigd: 31 March 2010 07:49 PM by Hanstmf ]
  [ # 6 ] 31 March 2010 06:29 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  1
Geregistreerd  2010-03-31

even een correctie
zit zelf in het eerste jaar

het is daadwerkelijk sanne den besten die in hear my song zingt zij en de andere drie tweedejaars hebben auditie gedaan voor dit nummer dat eigenlijk door iemand van het derde jaar zou worden gezongen maar die door ziekte helaas niet mee kon doen.
voor de rest thanks voor alle positiviteit ! :D

[ Gewijzigd: 31 March 2010 06:33 PM by svennoow ]
  [ # 7 ] 02 April 2012 09:46 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Vanavond was de editie 2012 van de showcase met natuurlijk een optreden van musicalster Na-Young Jeon, maar het was er één die tot de betere behoort. Van de solo-optredens en duetten vielen vooral Evelien Luiten, Desi van Doeveren en Tim van Peteghem op. De laatste twee had ik natuurlijk vorig jaar al gezien bij Spring Awakening, maar ze lieten zien en horen aanmerkelijk te zijn gegroeid. En dan mag ik ook niet vergeten te noemen Linda van Hoeckel, die schitterde in de pauzefinale Die Begin van de Aarde, van Wende Snijders.

In een gevarieerd programma kwamen musicalnummers, kleinkunst, rock en acapella gezongen (met beatbox!) nummers voorbij, met medleys uit Saturday Night Fever, Chess en afsluiter Moulin Rouge.

Na de pauze kreeg Na-Young de zaal stil met een ingeleefde versie van Mississippi van Paula Cole uit 1996. Ik kende dat nummer niet, maar dat is vanaf nu anders! Practig gedaan, jammer dat het geluid juist bij dat nummer te lijden had van statische elektriciteit.

Amir Vahidi, Desi van Doeveren, Nicole Rushing en Guus Bok zien we binnenkort terug in Home Again, ik kijk er naar uit!

  [ # 8 ] 03 April 2012 01:46 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

De versie van Gotye’s: “Somebody that I used to know” vond ik ook een hoogtepunt!
Er zit inderdaad weer aardig wat talent tussen 😄

BTW: Home Again speelt al tijdje en staat donderdag in Den Haag (dacht ik begrepen te hebben).
Dus ik zou zeggen: ga dit allen zien 😉

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 9 ] 08 April 2013 10:01 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Vanavond weer de jaarlijkse showcase gezien. Ditmaal was er vaak gekozen voor wat onbekender werk, dat echter wel groots voor het voetlicht werd gebracht. Zo kende ik “Lover, You Should Have Come over” van Jeff Buckley niet, maar vierdejaars Robbert Klein, die ik ook niet kende, heeft er voor gezorgd dat ik zijn versie nooit meer vergeet!

Zeemeermin Sanne den Besten pakte uit met “Your Daddy’s Son” uit Ragtime en Lucia Kiel demonsteerde voor eens en voor altijd - na Anne Stalman dat ooit deed - dat ook blanke vrouwen een soulstem kunnen hebben met “And I’m Telling you, I’m not Going” uit Dreamgirls.

Het vierde hoogtepunt van de avond had Amir Vahidi kunnen zijn, die zich zou wagen aan Gethsemane uit JCS. Hij zette een hele doorleefde en goed gezongen versie neer, maar het was het nét niet, als ik het vergelijk met sommige andere versies waar ik van hou. Verder was Amir best wel vaak aanwezig op het podium en ja er is duidelijk een plek in deze wereld voor hem. Ben benieuwd naar zijn eindexamen!