Stop Culturele Kaalslag (petitie tegen de voorgenomen cultuurbezuiniging)
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Door een berichtje over de BTW-verhoging op musicalkaartjes in een andere topic, kwam ik op deze petitie die ik laatst per mail ontving.
Als het mag die openbaar te plaatsen, wil ik jullie hierbij vragen na te denken over onderstaand en - indien je je stem wilt laten horen - de bijbehorende petitie te tekenen.

De geplande bezuinigingen voor kunst en cultuur van 21 % zijn voor kunst en cultuur een ramp.
De afronding van de onderhandelingen voor de vorming van het nieuwe kabinet van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV lijkt nog slechts een kwestie van tijd. Hoewel de inhoud van het regeerakkoord en het bijbehorende gedoogakkoord nog niet bekend zijn, lijkt vast te staan dat het nieuwe kabinet van plan zal zijn onevenredig op de kunst- en cultuurbegroting te bezuinigen. In de wandelgangen wordt gesproken over bezuinigingen van 220 miljoen euro, ofwel 21% op het kunst- en cultuurbudget.Onderteken aub de petitie die je kunt vinden door op onderstaande link te klikken.

www.stopculturelekaalslag.nl

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 1 ] 25 September 2010 06:13 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  591
Geregistreerd  2008-04-14

Ik ben het helemaal eens dat dit ernstig is, maar de hele kaalslag geld voor de hele maatschappij. Zorg, onderwijs , sociale zekerheid en ga zo maar door. We veramerikaniseren al jaren en krijgen nu ook een ieder voor zich cultuur. Een tragische ontikkeling.

   Handtekening   

It´s magic

  [ # 2 ] 25 September 2010 10:23 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik heb niet getekend omdat ik me laat leiden door feiten en niet door geruchten ‘in de wandelgangen’. Er is nog geen regeerakkoord en bovendien vind ik het erg naïef om te denken dat bij de grote bezuinigingen die ons ongetwijfeld boven het hoofd hangen de culturele sector buiten schot kan blijven. Sprookjes bestaan niet.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 3 ] 26 September 2010 08:40 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

rozereneetje - 25 September 2010 06:13 AM

Ik ben het helemaal eens dat dit ernstig is, maar de hele kaalslag geld voor de hele maatschappij. Zorg, onderwijs , sociale zekerheid en ga zo maar door. We veramerikaniseren al jaren en krijgen nu ook een ieder voor zich cultuur. Een tragische ontikkeling.

Dat ben ik absoluut met je eens, maar daar richtte deze petitie zich niet op.
En omdat dit een cultureel forum is, leek het me gepast om het daarbij te houden.

Wat de opmerking van Eastwick betreft: ik vind wel dat er op de ‘verkeerde’ dingen bezuinigd wordt.
Als ik de plannen van het nieuwe kabinet zo hoor, denk ik: stel prioriteiten!
En dan heb ik het niet eens over kunst en cultuur, maar meer nog over onderwijs en gezondheidszorg.
Er zijn dingen waar je niet op moet bezuinigen, want dat is je toekomst als land.
Daarbij zijn er in de loop der jaren een heleboel dingen niet handig aangepakt, maar het zou effectiever zijn (in mijn ogen als leek) om daar dan wat tegen te doen in plaats van op oude voet voort te gaan en de belasting voor de burger alleen maar te verhogen.
Denk bijvoorbeeld aan de AOW-leeftijd (waarom niet gewoon sparen voor de eigen AOW?) of de privatisering in de zorg.

Ik kom uit een sector waarbinnen groffe bezuinigingen dreigen, zogenaamd omdat de huidige gang van zaken ‘niet werkt’.
Nu zie ik in dit land nog wel meer ‘wat niet werkt’ (een Betuwelijn, OV-chipkaart…), maar wordt dat ook teruggedraaid?
Nee, want dat zijn de zogenaamde ‘prestige projecten’ waar Nederland op kan scoren.

Ik stem me rot, maar het niet het gevoel dat het gehoord wordt. En als we wachten tot de voorgenomen plannen definitief worden, zitten we er weer voor vier jaar aan vast.
Het enige wat ons (laat ik voor mezelf spreken: mij) als burger dan nog rest, is je stem laten horen door middel van dit soort petities.

[ Gewijzigd: 26 September 2010 08:59 AM by Luna24 ]
   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

‹‹ The Voice of Holland      My Photo Fun ››