Starlight Express in Bochum
change_status
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  156
Geregistreerd  2009-12-06

Heeft iemand ervaringen met Starlight Express in het Duitse Bochum? Wil er graag binnenkort naartoe gaan. Wat zijn jullie ervaringen?

  [ # 1 ] 05 October 2010 09:09 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Met de zoekfunctie is deze topic te vinden, met een minder enthousiast verhaal:
http://www.musicalworld.nl/forum/viewthread/11525/

Zelf vond ik het een aardige show, maar zeker niet meer dan dat. Een paar goede vocalen, veel niet-duitsers met bijbehorende tongval, een paar aardige nummers, een stupide verhaal, maar wel fraai uitgevoerd. Het hele verhaal: http://www.musicalworld.nl/artikel/starlight_express1/

[ Gewijzigd: 05 October 2010 09:12 PM by Jeroen ]
  [ # 2 ] 06 October 2010 09:02 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  156
Geregistreerd  2009-12-06

Dank!

  [ # 3 ] 06 October 2010 11:17 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  591
Geregistreerd  2008-04-14

Nou, ik vond het wel een leuk iets om naar te kijken, vooral veel spektakel zat er in.

   Handtekening   

It´s magic

  [ # 4 ] 06 October 2010 11:25 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Zie het als een lange achtbaanrit met veel muziek en je hebt de tijd van je leven. Voor diepgang moet je niet bij Starlight Express zijn, maar als puur vermaak is het onovertroffen.

  [ # 5 ] 06 October 2010 02:59 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

Starlight Express is wel leuk maar de show heeft de laatste jaren veel veranderingen ondergaan (zie ook de link van Jeroen). En met die ene reactie ben ik het wel deel eens, sommige veranderingen zijn de show niet te goede gekomen. Maar het is en blijft goed vermaak. Ik zou nog wel een keer heen willen en op een van die stoeltjes willen zitten die helemaal kunnen draaien (of 90 graden of zoeits).

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

  [ # 6 ] 21 June 2016 11:02 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Na jaren heb ik deze show weer eens gezien, en ik heb me toch weer beter vermaakt dan ik me van de vorige keer kan herinneren. Het is vooral heel veel spektakel.

Sinds afgelopen donderdag kun je ook bij het inschaatsen meekijken (extra kaartje wel natuurlijk a 15 euro pp), en krijg je een verhaal van 1 van de weinige Duitse performers, en de mogelijkheid tot vragen.

Het verslag vind je hier:

http://www.musicalworld.nl/artikel/starlight_express_racet_29e_jaar_in/

[ Gewijzigd: 21 June 2016 11:04 AM by Jeroen ]
  [ # 7 ] 21 June 2016 01:34 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

“Zijn er geen goede Duitse acteurs?”

Ik ben wel benieuwd naar het antwoord.. Waarom zitten er zo weinig Duitsers in deze voorstelling?

  [ # 8 ] 21 June 2016 01:47 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Dan moet je een kaartje kopen, dan kun je het zelf vragen. 😛

Naar de opinie van de (stunt)schaatser zijn ze er wel, er hebben ook wel Duitsers meegedaan. Het creatieve team is echter Engels, en hij vermoedt dat die Britse achtergrond ervoor zorgt dat ze sneller kiezen voor mensen uit dezelfde achtergrond. Frappant was ook om te horen dat er voor elke rol elk jaar een auditie is. Dus zelfs al doe je het goed, als ze denken dat ze iemand hebben gevonden die nog beter is, is het schluss.

  [ # 9 ] 22 February 2024 07:56 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  69
Geregistreerd  2008-02-10

Afgelopen zaterdag (17-02-2024) zijn wij naar de matinee gegaan van Starlight Express in Bochum. Wij hebben besloten dat wij minstens 1 keer per jaar naar een musical gaan met de kinderen, in de hoop dat zij net zulke musical fans worden als wij zijn geworden. Aangezien er geen (grote) musical rond Kerst was die onze kinderen aan zou spreken (wij gingen daarom alleen naar Aïda), hebben wij besloten om naar Starlight Express in Bochum te gaan. Bijna 15 jaar geleden waren wij hier ook en alhoewel Bochum niet dichtbij ligt voor ons, konden wij het mooi combineren met onze vakantie.

Allereerst, van 15 jaar geleden heb ik alleen onthouden dat ik het indrukwekkend vond. Aangezien vooral onze zoon van een beetje actie houdt, leek ons deze musical erg geschikt voor onze kinderen. Wij waren niet alleen met deze mening. Het viel op dat bij deze matineevoorstelling erg veel kinderen waren die vaak zelfs jonger waren dan onze kinderen (10 en 12). Nu is dat in Duitsland wel meer gebruikelijk, maar voor een musical waar de kaartjes niet echt goedkoop zijn (dankzij de kinderkorting is het nog betaalbaar) toch opvallend. Overigens, eind november hebben ze altijd een Black Friday verkoop. De kartjes zijn dan een stuk goedkoper, maar met kinderen tot en met 14 scheelt het niet veel omdat er dan geen kinderkortingen zijn. Ook zijn de populaire tijden niet of beperkt boekbaar. Echter, de vraag is dan ook is het het waard?

Het antwoord op de deze vraag moet mijns inziens positief worden beantwoord. De 2-urige voorstelling is een spektakel. Natuurlijk, het theater is erop gebouwd en dus is er meer mogelijk dan bij een normale voorstelling. Echter, wat mij vooral opviel was dat de voorstelling een goed tempo heeft waarbij er een goede afwisseling is tussen scenes met veel tempo en wat langzamere stukken (alhoewel mijn zoon daarvan nog teveel vond….).  Persoonlijk hou ik hier veel van, zeker als alles logisch en goed in elkaar zit. Wat ook positief aan de voorstelling is, is dat deze niet alleen aangepast is aan deze tijd, maar ook actualiteit. Zo hebben ze een “Brexit” trein die zichzelf diskwalificeert omdat deze buiten de club wil, heeft men (waarschijnlijk nadat Rusland Oekraïne had binnengevallen) geen Russische vlag meer en wordt alleen de stok getoond tijdens de introductie van de landen (overigens, in de overzchtsvlag hebben ze Rusland er niet uitgehaald) en kon men het niet laten een opmerking te maken over de punctualiteit van de Duitse ICE (voor Nederlanders waarschijnlijk niet te begrijpen dat je in Duitsland meer vertraging hebt met de trein dan in Nederland). Wat ingrijpender is dat men de voorstelling, in volgens mij 2018, wat meer “geupdate” of “politiek correcter” heeft gemaakt. Zo is papa verandert in mama, en is het nummer “Ich bin ich” erin is gekomen. Je kan deze aanpassingen misschien “woke” noemen, maar vooral het nummer “Ich bin ich” is een verbetering dan het nummer wat er voorheen stond omdat dat nummer het tempo er weer even uithaalt op een moment dat dit goed van pas komt. Ook is het verhaaltechnisch misschien alleen maar beter geworden. Dat de rookwagon weg is, is natuurlijk ook een teken van de tijd. Wel vreemd is dat het castalbum wat verkocht wordt deze aanpassingen niet heeft meegenomen. Zeker omdat alleen het nummer “Ich bin ich” (legaal) te streamen is.

Over de cast niets meer dan lof. Natuurlijk, Duits is voor het grotendeel van de cast (bijna alle castleden) niet hun moedertaal, en dat hoor je. Echter, niet alleen maakt dat voor niet-Duitsers het allemaal iets gemakkelijker, het is en blijft een prestatie dat je niet alleen moet goed kunnen acteren en zingen, maar ook goed rolschaatsen. Reva Rice is een genot om te horen. Voor de voorstelling hoorde wij haar, toen wij om het theater liepen, haar inzingen en mijn zoon was meteen onder de indruk (“zit die vouw ook in de show?”). Erg goede keuze om die rol erin te zetten. Haar stem is subliem. Ook de rest van de cast was vocaal goed en heb geen valse noot gehoord (alhoewel als je onder de indruk bent van het spektakel je veel kan missen). Het nummer “Ich bin ich” blijft overigens goed hangen en onze dochter zingt het soms nog steeds…. Wat wel jammer was, was dat het geluid de eerste 10 minuten niet goed was. Gelukkig heeft de geluidstechnicus het herstelt, maar het was hierdoor niet goed te verstaan en mag eigenlijk niet gebeuren. Ook mag het tijdens de eerste sterrenhemel iets donkerder zijn. Nu zag je nog het dak, wat toch een beetje een mindere beleving is. Overigens, later in de voorstelling was dit wel perfect geregeld. Verder had de cast er duidelijk zin in, wat afstraalde op het publiek wat daardoor ook enthousiast meedeed.

Alhoewel ik van de voorstelling van bijna 15 jaar geleden alleen had onthouden dat het spectaculair was, kreeg ik gaandeweg toch weer door waarom ik het toen zo spectaculair vond. Het is een voorstelling die mijns inziens perfect in elkaar zit qua tempo en beleving. Als ik het in filmtermen zou moeten beschrijven dan zou ik zeggen dat het cinematografisch een zeer goede voorstelling is en een lust voor mijn ogen. Verhaaltechnisch geen hoogstandje, maar visueel, voor mij, een spektakelstuk met kippenvel momenten! Overigens, onze kinderen waren ook enthousiast. Wel de volgende keer (want die moet er van hun komen) kaartjes voor de plaatsen net achter de eerste baan (die achter het parket). Wij zaten in het parket en alhoewel je dan de cast goed kan zien, mis je toch wel wat. Nu heb je sinds kort nieuwe stoelen die 360 graden draaien (en die duidelijk breder zijn dan de normale stoelen), maar volgens onze kinderen zijn dat niet de beste plaatsen. Persoonlijk ben ik het misschien wel met hun eens, alhoewel ik die stoelen ook wel eens wil proberen (zien er erg comfortabel uit). Dan maar nog twee keer gaan :), en dan niet over 15 jaar.

Hoofdrollen:
Rusty: Nathan Daly
Pearl: Molly Mcguire
Mama: Reva Rice
Greaseball: Rory Mccollum
Dinah: Jessica Lapp
Electra: Tom Nihill
Caboose: Daniel Ellison

[ Gewijzigd: 22 February 2024 09:00 PM by LJ01 ]
  [ # 10 ] 23 February 2024 09:51 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

LJ01 - 22 February 2024 07:56 PM

Wat wel jammer was, was dat het geluid de eerste 10 minuten niet goed was. Gelukkig heeft de geluidstechnicus het herstelt, maar het was hierdoor niet goed te verstaan en mag eigenlijk niet gebeuren.

Opvallend hoe vaak mensen beweren “dat het geluid in het begin slecht was, maar na 10 minuten beter was”. Die geluidstechnicus deed echt niks anders hoor. Dat is namelijk precies de tijd die je gehoor nodig heeft om te wennen aan de nieuwe omstandigheden ;)