1 of 2 |  1 2 > 
Een Nederlandse Rent door TUSA/Unitas Amsterdam
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1415
Geregistreerd  2004-09-12

Ter gelegenheid van het honderdjarig jubileum van studentenvereniging Unitas Amsterdam speelt de toneelafdeling een Nederlandstalige versie van Jonathan Larsons Rent, met onder anderen Bart Boonstra (Secret Story, Popstars).

Musicalworld.tv ging op bezoek tijdens de repetities en filmde een reportage.
De reportage is te zien onder Artikelen
of op musicalworld.tv’s eigen plek.

Frans.

  [ # 1 ] 03 February 2011 06:45 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Dit hoort toch bij de amateur producties?

  [ # 2 ] 08 February 2011 08:43 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Ik weet niet of hier nog mensen heen gaan, maar houdt dan rekening met een stuitend onbeschofte behandeling en aso-gedrag.

Ik was er vanavond kwart voor acht, lekker een half uur voor aanvang om nog even rustig een drankje te kunnen doen en in ieder geval te toiletteren. Helaas, deur dicht. Aan beide zijden van de weg (voornamelijk fietsers, maar ook een enkele taxi) stonden mensen te wachten. Natuurlijk werd het als maar drukker, en op een gegeven moment gaat een grote groep midden op de weg staan. Fietsers moesten echt moeite doen om er langs te kunnnen, en mensen die veel langer stonden te wachten stonden dus ook meteen achter hun. Voor een theater met vrije zit mag dit nogal aso genoemd worden. Kwart over acht is de deur nog steeds dicht. Geen info of niets. Die volgt dan tien minuten later. Dit is tryout (staat niet op de kaarten, en je betaalt hetzelfde als de andere dagen). en vanwege technische problemen gaat het in ieder geval nog 10 minuten duren.
Toen was ik het wel zat. Het was toch een kleine moeite geweest om iemand al vanaf kwart voor acht bij de deur te zetten voor de info, evt toiletbezoek mogelijk te maken en het aso-gedrag in de perken te houden. Kennelijk is dat voor studenten te veel gevraagd.

Of de voorstelling goed is (of uberhaupt doorgang heeft gevonden), geen idee. De negatieve vibe was inmiddels bij mij zo groot dat ik me waarschijnlijk aan alles had geergerd.. Dat is dan jammer van het geld, maar het is niet anders.

[ Gewijzigd: 12 February 2011 08:44 AM by Jeroen ]
  [ # 3 ] 08 February 2011 09:19 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Dat klinkt niet echt leuk. Op basis van het filmpje had ik al het idee dat ik bij deze RENT niks ging missen en nu na jouw verhaal al helemaal niet meer. Zang klinkt niet echt lekker en een blanke Collins???? Nee, niet echt mijn idee van een ideale RENT.

  [ # 4 ] 08 February 2011 09:38 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

Ik heb ook op het punt gestaan om rechtsomkeert te maken. Had ik dat maar gedaan… Maar ik moest zo nodig en heb dapper (héél dapper) de eerste acte uitgezeten om vervolgens in de pauze naar huis te gaan… Bart Boonstra vond ik oprecht goed, maar voor de rest was het vals, onverstaanbaar, niet geacteerd en niet te volgen. Dat het geluid niet goed was, daar kan ik voor een dergelijke amateur productie nog wel inkomen, maar plak dan tenminste wat blauw filter voor je leeslampje. Nu werd ik continu afgeleid door bewegend strooilicht vanaf de geluidstafel wat het licht op het toneel overstemde. En laat me niet beginnen over de persoon die achter de “volgspot” stond…

  [ # 5 ] 08 February 2011 10:15 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Ojee ik heb kaartjes om morgen te gaan! Nu twijfel ik of ik de moeite wel moet nemen…..

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 6 ] 08 February 2011 11:47 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  713
Geregistreerd  2010-02-28

Mijn broer die bij een geluidsbedrijf voor grote producties werk, zo ter plekke dood vallen…

Sorry maar zelfs voor een amateurvoorstelling was dit zo ontzettend slecht qua techniek! Ik heb werkelijk van de eerste acte niks kunnen volgen.

De 2e acte was net wat beter.

Bart was sterk in zang, maar spel, ook niet alles. Ik vond de kleinere homosexuele jongen wel erg goed. Helaas ook vaak onverstaanbaar, zelfde voor het blonde lesische meisje.

  [ # 7 ] 09 February 2011 12:06 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

MoNieky - 08 February 2011 10:15 PM

Ojee ik heb kaartjes om morgen te gaan! Nu twijfel ik of ik de moeite wel moet nemen…..

Laat hier even weten wat je er van vond. Ik heb de kans om vrijdag alsnog te gaan, maar weet niet of ik er op in moet gaan. Parkeertarieven zijn ook nogal fors tenslotte, en s nachts in de metro is ook niet echt iets om naar uit te kijken.

  [ # 8 ] 09 February 2011 05:30 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Jeroen - 09 February 2011 12:06 PM

en s nachts in de metro is ook niet echt iets om naar uit te kijken.

Geeft wel het ultieme Rent-gevoel…

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 9 ] 10 February 2011 07:14 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1251
Geregistreerd  2009-08-13

Gisteravond (première) was de techniek ook bedroevend slecht. De eerste akte was sowieso nauwelijks te volgen, de tweede ging beter. Een paar vocale uitschieters, maar qua spel en dictie .... Qua samenzang viel het me nog mee.

Hoewel ik het Comedy Theater een zekere charme vind hebben (en iedereen kon er nu wel bijtijds in), stonden de rijen stoelen zo dicht op elkaar gepropt dat iedereen ongeveer 10 cm beenruimte had, echt waardeloos.

  [ # 10 ] 10 February 2011 12:42 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  1
Geregistreerd  2011-02-10

Jammer dat een musical zo wordt afgekraakt op basis van de techniek, lekker makkelijk ook. Ik ben in het bezit van meerdere kaartjes omdat ik a) vlakbij het theater woon, b) een paar jaar geleden naar Avenue Q ben geweest van dezelfde groep en c) het een grote uitdaging vind om een rockmusical als Rent op de planken te brengen. Misschien dat jullie het je nog herinneren, maar die van Joop van de Ende rond 2000 was een grote verschrikking. Totaal verkracht: ‘Uit vannacht’ deed denken aan een epileptische aanval, valse samenzang, waardeloze regie, een zwarte bladzijde uit de Nederlandse musicalgeschiedenis. Godzijdank heeft deze Rent dan ook niet de Joop van den Ende- versie aangehouden, of die van de Hollywood bowl waarbij Vanessa Hudgens een mislukte poging doet te bewijzen dat ze de zangkwaliteiten en charmes van een echte Mimi heeft. Aanvoeren dat een Collins niet blank mag zijn vind ik raar, het gaat toch om hoe de rol wordt neergezet? Ik vind deze Collins erg sterk, de chemie tussen hem en de aandoenlijke Angel is duidelijk voelbaar. Daarnaast zitten er veel talenten bij de cast, wat heerlijk was om te beluisteren. Het feit dat er studenten zijn die zich zo goed inzetten voor een musical die geen enkele producent meer durft aan te raken uit angst voor heftige reacties, en een geloofwaardig resultaat neerzetten, vind ik meer dan bewonderenswaardig.

  [ # 11 ] 10 February 2011 02:06 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

Het is ongetwijfeld een heel nobel initiatief maar a) als je het niet verstaat, dan heb je er niks aan b) ik vind het gewaagd om een musical te kiezen waarin een ziekte als AIDS zo’n grote rol speelt. Daarvoor met je toch wat bagage hebben om dat oprecht en geloofwaardig neer te zetten c) als publiek betaalt om je voorstelling te zien mag je voor dat geld ook een bepaalde kwaliteit verwachten. Ik meen mij te herinneren ergens gelezen of gehoord te hebben dat dit “een professioneel opgezette” productie zou zijn. Roep zoiets niet, als je die belofte niet waar kan maken. Zelfs de term “semi-professioneel”, zou nog te hoog gegrepen zijn geweest.

Behalve voor de drumster, die vond ik helemaal perfect voor deze musical. Maar ja, dat was dan ook de enige die ik de hele voorstelling (1e acte) kon zien…

  [ # 12 ] 10 February 2011 02:07 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Ook ik ben gisteravond geweest en ik vond het vocaal erg meevallen (zeker na alle negatieve verhalen). Sterker nog er waren er een paar spelers bij die ik echt goed vond!

Ik heb zelfs genoten van de groepsnummers, want die vond ik écht goed gezongen (inclusief toegift)!

Mijn enige echte klacht was de verstaanbaarheid, want soms zat ik te raden wat er gezongen werd.

Ook was het niet goed te zien, want alles is gelijkvloers en de stoelen staan best dicht op elkaar en zo hoog is het podium niet. Dus achterin (waar ik zat) kon ik alles boven de taille zien, maar alles wat lager gebeurde zag ik gewoon niet. Maar dat vond ik dan nog minder hinderlijk dan dat ik het niet kon verstaan.

Qua parkeren had ik mazzel want er was direkt op de singel nog een parkeerplaatsje, dus daar stond ik prima. Alleen 20 euro voor avondkaart…. wat een geld!

Edit: @Jeroen: Vond dat ik alles bij elkaar (kaartje, benzine en parkeren) toch wel erg veel geld kwijt was voor deze show en dat vond ik hem eigenlijk niet waard.

[ Gewijzigd: 10 February 2011 02:17 PM by MoNieky ]
   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 13 ] 10 February 2011 04:03 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Sophietje1244 - 10 February 2011 12:42 PM

Misschien dat jullie het je nog herinneren, maar die van Joop van de Ende rond 2000 was een grote verschrikking. Totaal verkracht: ‘Uit vannacht’ deed denken aan een epileptische aanval, valse samenzang, waardeloze regie, een zwarte bladzijde uit de Nederlandse musicalgeschiedenis.


Daar zijn de meningen, in ieder geval die van mij, over verdeeld.

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 14 ] 10 February 2011 05:02 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1251
Geregistreerd  2009-08-13

Wat ik net op Facebook lees:

Morgenavond (11/2) is Dennis Willekens te zien als Marc Cohen in RENT. Hij heeft zich in slechts enkele dagen voorbereid om Bart Boonstra te vervangen. Toi toi toi voor Dennis en de rest van de cast.

  [ # 15 ] 10 February 2011 05:36 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Kiepkantel - 10 February 2011 04:03 PM
Sophietje1244 - 10 February 2011 12:42 PM

Misschien dat jullie het je nog herinneren, maar die van Joop van de Ende rond 2000 was een grote verschrikking. Totaal verkracht: ‘Uit vannacht’ deed denken aan een epileptische aanval, valse samenzang, waardeloze regie, een zwarte bladzijde uit de Nederlandse musicalgeschiedenis.


Daar zijn de meningen, in ieder geval die van mij, over verdeeld.

Ik vond de Nederlandse productie briljant. Beter dan Broadway.

 1 2 > 
1 of 2
‹‹ 3 Musketiers      HIER. ››