Tijd voor het Spider-Man verslag!
Ik heb niets met Spider-man, bij ons thuis werden die strips niet gelezen, ik heb nog nooit een Spider-man film gezien. Al heb ik wel een vage herinnering van een tekenfilmversie… maar goed. Ik wist dat die knul gebeten was door een radioactieve spin. Ik zou naar de huisarts gaan, maar hij gaat de wereld redden. Dat kan ook.
Spider-man is sinds 28 november al bezig met try-outs. Dus nu zeker zo’n 80 voorstellingen en er wordt naar eigen zeggen nog steeds aan gewerkt. De première gaat volgens de New York Times voor een 6e keer verplaatst worden tot NA de Tony Awards. Er schijnt een nieuwe script doctor aangetrokken te zijn, Paul Bogaev voor nieuwe arrangementen. En U2 schijnt nieuwe muziek te gaan schrijven. Al is dat op moment nog niet gebeurd. http://artsbeat.blogs.nytimes.com/2011/02/21/spider-man-producers-hire-help-more-delays-possible/
Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, dus begin bij het begin! SPOILERS
Met een scène van Mary Jane die aan een brug/gebouw bungelt, Spiderman moet haar redden, de grote kartonnen Green Goblin snijdt het touw door.
En dan stappen we over naar de Geek Chorus, 4 tieners (3M, 1V), het lijkt alsof ze het verhaal van de voorstelling schrijven, het zou ook kunnen dat ze op een strip-conventie zijn, maar hoe dan ook erg lekker uit de verf komt het niet. Het lijkt er meer op dat ze er alleen maar zijn om de gaten in het verhaal een beetje op te vullen.
Het verhaal begint echt als het meisje van de Geeks, die inbrengt dat er voor Spider-man er al een vrouwelijk variant was. Ze leest de Griekse mythe van Arachne voor. In het kort: Arachne was zo goed in weven dat de godin Athena jaloers werd en haar uitdaagde voor een weef-wedstrijd. Arachne won. Athena boos. Arachne werd veranderd in de eerste spin op aarde.
Dit wordt in de musical echt heel mooi gedaan. Ik ga proberen het beeld te schetsen, het is een beetje Cirque-du-Soleil-achtig. Verticaal zitten 6 vrouwen in schommels gemaakt van lange doeken. Ze schommelen van voor naar achteren, als ze op het verste punt voor zijn, schiet er een doek horizontaal naar de top van het theater. De vrouwen schommelen naar achteren, en er schiet nog een doek naar boven. Zo krijg je een soort geweven effect. Ondertussen komt Arachne uit de lucht, en ze wordt vervloekt. Ik zat aan de zijkant in de zaal en kon achter de actrice kijken. Op haar rug heeft ze een soort rugzakje hangen waar op het moment van de vervloeking naar spin-zijn haar extra poten uitkomen. Beetje freaky, maar erg mooi! Echt dat je denkt: Nou dit kan wat worden! Ook het nummer “Behold and Wonder†is een goed begin.
Van Cirque du Soleil gaan we nu over naar de wereld van de strips. We zijn op de middelbare school van Peter Parker en zien hoe hij gepest en in elkaar geslagen is door de rest van de klas, “Bullying by Numbersâ€. Het decor is gebaseerd op de stripboeken. Dit werkt heel vervreemdend, maar het is consistent uitgevoerd, dus dat went. Het enige wat niet werkt, is op het moment dat Peter in elkaar geslagen wordt, er mensen langs lopen met bordjes met van die teksten met: ‘BAM! WHAM!’ Sorry, maar dat leidt af.
We gaan naar de buurt waar Peter en Mary Jane wonen, en nu krijgen we een klein stukje achtergrond informatie waar we later nooit meer (of nauwelijks) op terug komen. Peter heeft het moeilijk met de pestkoppen en zijn oom en tante zeuren dat ie goed zijn best moet doen op school. Mary Jane heeft een alcoholverslaafde vader die haar mishandelt (nou ja, min of meer). Horen we nooit meer iets over, maar het is wel goed voor een uiterst vergeetbare ballad “No Moreâ€. Ja, hoofdrolspelers zijn altijd uitermate getormenteerd, maar moet daar zulke saaie voorspelbare muziek bij? Het houdt zo op.
De volgende scène is het schoolreisje naar het laboratorium van professor Osborn. Die doet iets met genetische manipulatie. En iets met spinnen. Hieronder een decormaquette
Er is geldnood in het lab, maar de professor is alleen maar bezig met zijn werk. Lang verhaal kort, liedje “DIY (do it to yourself) Worldâ€, een spin ontsnapt en bijt Peter. Is het Arachne, zou kunnen. Geen idee.
Peter heeft zijn krachten, probeert ze uit. Ik heb er geen probleem dat je de draden gespannen ziet door het theater, maar ik wil niet of nauwelijks zien hoe de kabels aan de acteur vast zitten! Daar zijn kostuums voor, daar kun je heel goed van alles onder en in verbergen. Voor deze scène en alleen voor deze scène heeft de acteur een band over zijn kleding aan. Wat er dus echt niet uit ziet. Maar het idee is er. Het systeem werkt goed en Peter springt heel leuk van muur naar muur naar plafond. Het nummer heet “Bouncing off the wallsâ€, wat de lading dus wel redelijk dekt.
Hij weet niet zo goed wat ie met z’n krachten aan moet. Hij wil gaat er mee geld verdienen, hij verslaat een of andere opblaaspop (ja je leest het goed) die een bokser voorstelt. Hij krijgt 1000 dollar. De grootste pestkop heeft iets met Mary Jane, rijdt de oom van Peter omver, Peter lichtelijk in de war en Arachne geeft hem zijn Spider-man outfit. Spider-man is born “Rise aboveâ€. Wat er verder met de pestkop gebeurd is niet bekend, we zien hem nooit meer terug.
Peter gaat wat mensen redden, dit met poppen, heel cartoonesk, maar we komen aan bij waar we voor komen, het geslinger door de zaal! En je kunt zeggen wat je wilt, dat je Mary Poppins en Tarzan etc, ook hebt zien vliegen/slingeren, maar dit is wel een stapje spectaculairder. Het gaat soepel zonder enige moeite, van het toneel, naar het eerste balkon en het tweede balkon en terug. Sommige recensies klaagden over dat je de draden kan zien zitten, maar dat is niet te vermijden dus ook niet iets om over te gaan zeuren. Peter verslaat een stel bankrovers.
Waarschijnlijk maken we hier ergens een tijdssprong, maar dat wordt nergens op een of andere manier vermeldt. De eigenaar van de lokale krant gelooft niet dat Spider-man een held is of überhaupt echt is. Peter is er op miraculeuze wijze in geslaagd om foto’s van Spider-man in actie te maken (geen idee hoe) en de krant koopt die.
Dan gaan we terug naar het lab van Osborn. In een ongelooflijk overbodige choreografie wordt Osborn door 4 militairen (en een heel ensemble soldaten) onder druk gezet, “Pull the Triggerâ€. Ik begrijp niet goed waarom, maar hij moet iets doen/maken om Spider-man te verslaan of het leger te helpen hem te verslaan. Zoiets in elk geval en aangezien het lab het geld nodig heeft, doet ie het niet.
Mary Jane en Peter zijn nu een soort van stelletje (nogmaals, wat er met die ex-vriend van haar gebeurd is, geen idee) en hebben een dubbel duet met Osborn en zijn vrouw, “Picture Thisâ€. Ook geen idee waar het over gaat, maar op het toneel gaat Osborn in een soort machine staan en vraagt zijn vrouw ‘pull the switch’, zij zegt het is gevaarlijk, maar doet het toch (nou ja, ze doet niet ‘pull the switch’ maar ‘push the button’, maar dat terzijde). Osborn veranderd in de Green Goblin. Emily dood. Goblin boos.
Even vaag wat er hier precies gebeurd, maar de Green Goblin heeft Mary Jane aan de top van het Chrysler Building gehangen (Waarom haar, who knows, Spider-man is nog nauwelijks bekend, laatst wie er vaak met hem gezien wordt en wie je dus als slechterik kan kidnappen als aas) en heeft Peter Parker gevangen genomen en gedrogeerd, terwijl hij op een groene piano speelt. Ik herhaal: terwijl hij op groene piano speelt. Peter draagt zijn Spider-man pak, behalve zijn masker. The Green Goblin drinkt champagne en zegt dat hij in hem zijn eigen creatie ziet, zijn ideale zoon. Voor de Spider-man kenners, de echte zoon van Osborn en de beste vriend van Peter, Harrie, komt in de hele musical niet voor. Sorry. Ze hebben een discussie, die eindigt met dat Peter Mary Jane gaat redden.
Hij springt van het Chrysler Building, zonder masker, die gooit de Green Goblin achter hem aan en op miraculeuze wijze is het Peter gelukt tijdens zijn sprong zijn masker op te doen, Mary Jane veilig op de grond te zetten en in de lucht te gaan vechten met de vliegende Goblin.
Het is zo’n 5 minuten voor de pauze en dan gebeurt het! Spider-man en de Green Goblin vliegen door de zaal, erg spectaculair (Spider-man landt een keer naast mijn stoel) en op het moment dat Spider-man terug slingert naar het podium, mist ie zijn platform. Hij probeert het nog een keer maar heeft niet genoeg snelheid. Resultaat: SHOW STOP!
Voor de techniek zijn ze vooral bezig om Spider-man weer naar beneden te hijsen. In de tussentijd hangt Patrick Page als de Green Goblin boven het publiek. Hilarisch om te zien, vooral toen ie ging proberen een afspraakje te regelen met de vrouw die recht onder hem zat.
Dit idee (niet van de voorstelling die ik bezocht):
https://www.youtube.com/watch?v=wOBPdycGIEg
Goed, dit duurde maar een paar minuten, waarschijnlijk heb ik (en de rest van het publiek) hierdoor een klein stukje in het verhaal gemist, want het verhaal wordt weer opgepakt als de Green Goblin van het Chrysler Building af valt (hoe ie dat doet terwijl hij kan vliegen) en Spider-man is herenigd met Mary Jane.
PAUZE!