Mithe en eLeMenT brengen “The Last Five Years” in Leuven (B)
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Het aanbod aan musicalproducties of muziektheater in Vlaams-Brabant is beperkt. Liefhebbers van dit genre zijn genoodzaakt om andere oorden op te zoeken. Daar willen Kristel Lamerichs (Dracula, Belle en het Beest,...) en Roel Lauwens (Mamma Mia, Daens,...) verandering in brengen. Daarom slaan ze de handen in elkaar en starten ze in het culturele seizoen 2011-2012 met “eLeMenT” (Leuven, Muziek en Theater).

Met hun eerste productie houden ze het intiem en brengen ze de duomusical “The Last Five Years” van Jason Robert Brown. In 2004 en 2007 waren professionele producties in Nederland te zien met in de hoofdrollen Rob Pelzer en Jennifer van Brenk in 2004 en Ara Halici en Birgit Schuurman in 2007.  In Vlaanderen was deze productie in 2008 te zien met Jan Schepens en Ann van den Broeck in de hoofdrollen.

The Last Five Years vertelt het verhaal over Jona en Sanne, twee mensen gedreven door ambitie en liefde. Jona (een succesvol schrijver) leert Sanne (een musicalactrice aan het begin van haar loopbaan) kennen en zijn hele wereld staat op zijn kop. De liefde is passioneel en lijkt wel kinderspel voor twee zielen die voor elkaar gemaakt lijken te zijn. Toch komt de verleiding van andere vrouwen, het gebrek aan aandacht voor de andere en het succes stokken in de wielen steken.

De voorstellingen vinden plaats op zaterdag 24, vrijdag 30 september en zaterdag 1 oktober 2011, telkens om 20.00 uur in het Reynaerttheater Malpertuus, Redingenstraat 4, Leuven.

Tickets: €17, €15 (Opendoek, +60, -12)

Reserveer hier uw tickets

  [ # 1 ] 05 August 2011 02:38 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Hanstmf - 05 August 2011 09:53 AM

Het aanbod aan musicalproducties of muziektheater in Vlaams-Brabant is beperkt. Liefhebbers van dit genre zijn genoodzaakt om andere oorden op te zoeken. Daar willen Kristel Lamerichs (Dracula, Belle en het Beest,...) en Roel Lauwens (Mamma Mia, Daens,...) verandering in brengen.

Verandering in aanbrengen door een productie te spelen die slechts 3 jaar terug professioneel te zien was met Ann en Jan? Zo snel komen musicals in musical-mekka’s nog niet eens terug. Rare keuze dus bij deze motivatie.

  [ # 2 ] 05 August 2011 04:59 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  185
Geregistreerd  2008-06-05

De productie van Judas Theaterproducties speelde voornamelijk in Antwerpen. Ze stonden wel één dag in Vilvoorde als onderdeel van een soort mini tour. Dus als je enkel Vlaams-Brabant neemt is er zeker een beperkt aanbod. De regio Antwerpen heeft doorgaans weinig klagen wat het aantal producties betreft. Het is vooral in de andere provincies waar het aantal producties vaak op één hand te tellen is. Voor mij is het niet zo verwonderlijk dat de amateur- en semi-professionale groepen hierop inspelen. Ze zorgen zelfs voor een welkome verademing.

Ik denk dat de keuze voor The Last Five Years vooral is ingegeven door de minimale bezetting en intieme setting. Mijn ticket is weer besteld, ik zeg laat maar komen! Met wat Mithe tot nu toe heeft laten zien, ben ik zeker dat ook deze productie een pareltje wordt.

   Handtekening   

24-25/02 Spring Awakening | 07/04 Yank! | 08/04 Priscilla Queen of the Dessert | 09/04 Southern Baptist Sissies | 13-15/04 Bare | 19-20/05 Bare

  [ # 3 ] 05 August 2011 05:06 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Captain Jack - 05 August 2011 04:59 PM

De productie van Judas Theaterproducties speelde voornamelijk in Antwerpen. Ze stonden wel één dag in Vilvoorde als onderdeel van een soort mini tour. Dus als je enkel Vlaams-Brabant neemt is er zeker een beperkt aanbod. De regio Antwerpen heeft doorgaans weinig klagen wat het aantal producties betreft. Het is vooral in de andere provincies waar het aantal producties vaak op één hand te tellen is. Voor mij is het niet zo verwonderlijk dat de amateur- en semi-professionale groepen hierop inspelen. Ze zorgen zelfs voor een welkome verademing.

Ik denk dat de keuze voor The Last Five Years vooral is ingegeven door de minimale bezetting en intieme setting. Mijn ticket is weer besteld, ik zeg laat maar komen! Met wat Mithe tot nu toe heeft laten zien, ben ik zeker dat ook deze productie een pareltje wordt.

Ik kan het niet beter formuleren… 😉 je moet je agenda dan nog wel aanpassen…

  [ # 4 ] 18 September 2011 09:29 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  185
Geregistreerd  2008-06-05

De trailer van de voorstelling:
https://www.youtube.com/watch?v=http://www.youtube.com/watch?v=UJgXkTHlw58

   Handtekening   

24-25/02 Spring Awakening | 07/04 Yank! | 08/04 Priscilla Queen of the Dessert | 09/04 Southern Baptist Sissies | 13-15/04 Bare | 19-20/05 Bare

  [ # 5 ] 25 September 2011 12:17 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Vanavond op de premiere geweest van The Last Five Years in Leuven. Een eenakter geschreven door Jason Robert Brown die nogal wat aandacht vraagt van het publiek. Want het verhaal (verliefd worden, samenleven, uit elkaar gaan in vijf jaar) wordt twee keer verteld, 1x vanuit het gezichtspunt van de man, in chronologische volgorde en 1x vanuit het gezichtspunt van de vrouw, in omgekeerde chronologische volgorde. In het midden van het stuk komen ze elkaar in dezelfde tijd tegen en treden ze in het huwelijk.

De muziek en liedjes van Jason Robert Brown zijn niet makkelijk met zo nu en dan een vleugje Sondheim. Als het toneellicht aangaat zien we Sanne (Kristel Lamerichs), begeleid door piano en gitaar, het uitschreeuwen van zielepijn in “Ik bleef achter” (Still Hurting). Jona (Roel Lauwens) bezingt enkele ogenblikken later (maar dus vijf jaar eerder) het eerste afspraakje tussen Sanne en Jona. Even is er twijfel of dit een mooie avond gaat worden. Gaandeweg de voorstelling wordt de twijfel weggenomen. De liedjes overtuigen, het acteerwerk en de interactie met elkaar is van behoorlijk niveau. Jona’s solo “het Lied van Schmuel” maakt niet alleen indruk op Sanne maar op het gehele publiek. Sannes auditienummer zorgt voor het tweede hoogtepunt van de avond en laat zien dat Kristel ook nog steeds komische timing bezit.

Na vijf kwartier was het al tijd voor de finale. In de voorstelling geen erbij gehaalde dialogen maar een doorgecomponeerde uitvoering van de musical zoals deze dus ook geschreven is. Gebruik is gemaakt van de vertaling van Allard Blom voor de laatste Nederlandse producties (2007 en 2008 met Jim de Groot, die ik in mijn inleiding was vergeten).