Dario Fo presenteert Annie M.G. Schmidt festival met o.a. de musical Foxtrot
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Dit jaar is het honderdste geboortejaar van Annie M.G. Schmidt. Gemeente Westland heeft Dario Fo, ondernemers in de kunst, opdracht gegeven om in 2011 met dit Annie M.G. Schmidt Festival Westland een kunst- en cultuuraanbod tot stand te brengen voor al haar inwoners.

Foxtrot - Romeo & Julius
Hoogtepunt en afsluiting van het festival zijn drie uitvoeringen van de musical Foxtrot. Foxtrot speelt zich af in de jaren ‘30 en vertelt het verhaal van het provinciemeisje Josien, die vertrekt naar de grote stad om daar haar toekomst op te bouwen. Anders dan haar vader denkt, komt ze terecht in een pension met louter derderangs artiesten. Als blijkt dat de man waarop ze verliefd wordt homoseksueel is, laat ze zich verleiden door een louche vriend van hem. De gevolgen laten zich raden! (Hoezo Petticoat?).

Annie kwam op het idee van Foxtrot na het zien van een TV-documentaire waarin haar jeugdjaren als een grauwe tijd werd afgeschilderd. Omdat zij die jaren echter als een tijd van plezier, uitgaan en feestjes herinnerde, wilde ze juist die kant belichten in een nieuwe musical. Echter wel met een serieuze ondertoon, die bepaalde heilige huisjes in de jaren ‘30 en jaren ‘70 niet uit de weg gingen. De premiere van Foxtrot vond plaats op 20 oktober 1977 in Theater Carre. Paul de Leeuw zag als 15-jarige jongen veelvuldig deze voorstelling, en bracht deze in het najaar van 2001 opnieuw op de planken.

Foxtrot is als try-out voorstelling te zien op 13 december 2011 om 14.00 uur (voor ouderen) en 20.15 uur, toegangsprijs 10 euro, in het Westlandtheater (Theater De Naald) in Naaldwijk.
Op 14 december 2011 om 20.15 uur is daar de officiele voorstelling, toegangsprijs 25 euro
Kaarten zijn vanaf vandaag te bestellen via de site van het Westlandtheater. Bij betaling met Ideal bedragen de bijkomende kosten 1 euro per reservering.

Zeur niet
Zeuren is waar Annie bezwaar tegen maakte in één van haar bekendste liedjes. De titel daarvan is ook meteen de naam van het projectkoor, dat speciaal voor deze avond is samengesteld: “Zeur niet”. Deze avond wordt er niet gezeurd maar heerlijk gezongen. U wordt verrast met grappige, herkenbare of gevoelige liedjes van Annie M.G. Schmidt. In uitvoeringen zoals u ze al kent, maar ook in bewerkingen waarvan de inkt net droog is. Vermengd met muziek van Bach, of juist heel jazzy. Kees Toets gaat deze avond op geheel eigen wijze begeleiden, zodat er uit volle borst meegezongen kan worden met dit unieke repertoire dat iedereen kent.

Dit meezingconcert is gratis toegankelijk en vindt plaats op 14 september om 20.00 uur in recreatiegebied De Wollebrand, Broekpolderlaan 10, 2675 LJ Honselersdijk. Bij slecht weer is er een uitwijklocatie geregeld.

Algemene informatie festival:

http://www.anniemgschmidt-festival.nl/

Kaartverkoop Foxtrot:

http://www.westlandtheater.nl/

Zeur Niet:

http://www.wollebrandconcert.nl/locatie/recreatiegebied-de-wollebrand

  [ # 1 ] 14 December 2011 12:17 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Vanavond bij Foxtrot geweest en een mooie voorstelling gezien, die bij mij alle emoties (lachen, huilen) heeft opgeroepen. Mooie vertolkingen van Sorry dat ik Besta (die het bij mij tot mijn musical Top 10 heeft geschopt in de versie van Jamai en Tony Neef), Over Tijd en Dansen op een Vulkaan. Het nummer van de drie dronken vrouwen Triple Sec was hilarisch en kreeg net als Miss Universe de meeste bijval. Apart dat beide nummers uit de oorspronkelijke voorstelling zijn geschrapt, alhoewel ik me dat van Miss Universe wel kon voorstellen, duurde lang…maar in Paul de Leeuws versie weer deel uitmaakten van de voorstelling.

Vandaag een meer dan uitverkocht huis, morgen nog slechts 130 kaarten verkocht. Maar ja, de prijs is morgen dan ook 25 euro, vandaag 10. Voordeel morgen is wel dat je pauzedrankje wordt betaald. 😉

*edit* De cast erbij (met dank aan Annabel__):
Jules - Boudewijn Ruigrok
Josien-  Jolentha Zaat
Mathilde - Nicole Daniëls
Albert - Koos Sekrève
Mathilde jr. - Koosje Sekrève
Albert jr.-  Daan Sekrève
Lisette - Jolijn Kester
Tijs - Jim van der Meer
Willem - Dennis Koopman
Rosie - Nancy Daniëls
Betty - Djaloe Hofman
Willemijn - Willemijn Nowee
Louise - Myrna van Velden

[ Gewijzigd: 16 December 2011 04:39 PM by Hanstmf ]