Forum in Wenen
change_status
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  55
Geregistreerd  2011-03-14

Leuk om als Sondheimfan weer eens gezien te hebben, Sondheim’s Forum (Die Spinnen Die Romer), in Wenen. Een avond vol verwarring. Het openingsnummer, een Sondheim juweeltje, in een kleine 10 minuten is de show “gezet”, zoals het moet. Daarna de afwikkeling van het verhaal. Pseudelous werd door een vrouw gespeeld, (zoals Whoopy Goldberg in New York deed). Daar moet ik toch aan wennen, een zo een typische mannenrol met “mannenhumor”, gespeeld door een vrouw. Eenvoudig maar effectief decor. Oud, sfeervol theater even buiten het centrum van Wenen.
Een verademing, eindelijk weer eens een orgineel, zo’n 50 man in de bak, 30 op de buhne. Lang niet meer meegemaakt, zo een life orkest. Beter en leuker dan de steeds meer in de mode rakende synthesysers met aanvullend een kleine combo, om van bandmuziek maar te zwijgen (zou verboden moeten worden) . Maar ja, de kosten.
Alhoewel de Duitse taal te snel gaat. waardoor de intentie aan mij wat voorbijging en dus de kwaliteit van vertaling niet kan beoordelen heb ik een mooie voorstelling gezien.
Jon van Eerd heeft getracht deze in Nederland te promoten, helaas niet gelukt. In de sombere economische tijden teveel risiko. Wellicht als het was gebracht als een “Jon van Eerd muzikale komedie”, maar dat is natuurlijk niet toegestaan.
Dus was het bezoek aan “die Volksoper” een mooie ervaring.
Fre

[ Gewijzigd: 29 May 2012 08:13 PM by frederique1 ]
  [ # 1 ] 25 May 2012 12:47 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Vond de versie in het M-Lab erg gaaf en hoop hem ook nog een keer in volle glorie te zien.

  [ # 2 ] 25 May 2012 02:08 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1540
Geregistreerd  2010-02-20

Ja, orkest in de Volksoper is natuurlijk super voor musical-begrippen. Ik ben daar nog naar een opera geweest, maar mooi dat ze daar ook musicals doen!

  [ # 3 ] 29 May 2012 08:17 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  55
Geregistreerd  2011-03-14

Er draaiden in mei twee musicals afwisselend slechts een paar voorstellingen, Forum (was ook al in december enkele keren te zien)  en Sound of Music.
Fre