In het kort: Ryan deed haar auditie en zong zoals ik dat ook wel eens in musicals gehoord hebt: ‘netjes’. Wel ook ouder geworden, en niet meer zo zuiver als ik ze eens gehoord hebt. Tussen alle zwoele, rockende rokkerstemmen en soulzangers en zangeressen valt ze niet op. Maar musicalzingen is een hèle andere discipline dan popzingen. Er zijn uitzonderingen in musicalland: heel veel artiesten kunnen pop/rock èn musical zingen, maar er zijn er ook veel die alleen ‘musical’ kunnen zingen.
Maar verder, over die auditie: Marco Borsato vond het genant toen hij zag dat het Ryan van den Akker was die hij net gehoord had; hij weet dat ze zà³veel beter kan en ze heeft hem meerdere malen tot ‘tranen toe’ geroerd in musicals. Waarop Ryan dan nog iets zei wat er een beetje ongelukkig uitkwam (zoiets van: ja, schaam je; dat zal het niet letterlijk geweest zijn maar iets in die richting). Overigens kenden de andere coaches haar niet (maar goed, die kenden ook Charly Luske niet - op Angela Groothuizen na - dus ja, daar moet je niet te veel van verwachten).
Verder kreeg Ryan ook nog het commentaar dat men het idee had dat ze was aan het inzingen (waarop ze zei: “Inderdaad. En nu ga ik echt beginnen.”) Ze zei het overigens wel allemaal lachend. Het enige waarbij ik een beetje met kromme tenen zat, was toen ze zei ‘Mag ik weg?’.
Maar ik kan het me voorstellen: jarenlang ben je de hemel in geprezen (zelfde met Chaira Borderslee - al stond zij minder lang aan de top dan Ryan) en hier draait geen stoel voor je om. Dat is zuur. Het geheel is natuurlijk allemaal niet bevorderlijk voor het image van de musical in Nederland. Het ‘feit’ dat de beste zangers van Nederland in musicals en opera’s staan begint steeds meer af te brokkelen. (Als ik hier zie hoe er soms cynisch wordt gedaan over The Voice, denk ik: jongens, doe niet zo kinderachtig, pop/rockzang ligt bij de massa nou eenmaal veel prettiger in het oor dan musical).
Dat Ron Link door was is niet meer dan logisch: zijn auditie was gewoon goed, en hij is ook veel meer een popzanger.