3 of 3 |  < 1 2 3
Lover of Loser
  [ # 31 ] 07 January 2013 06:14 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  409
Geregistreerd  2011-11-23

Ik heb het castalbum vrijdag besteld.
Overigens wel een ouderwetse manier; Online bestellen dan een mail krijgen die moeten uitprinten, ondertekenen en met de post moeten versturen maar goed.

  [ # 32 ] 09 January 2013 10:24 PM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  34
Geregistreerd  2012-10-14

Net terug van Lover of Loser en ik moet zeggen dat de keuzemomenten geslaagd zijn. Ik was bang dat die me uit de voorstelling zouden halen, maar dat was helemaal niet zo. Wat me wél uit de voorstelling haalde, was het verschrikkelijke publiek. Mensen op de eerste rij gebruikten het podium als tafel voor hun snoep, er werd hardop gesproken tijdens de voorstelling, hoewel de adviesleeftijd 12+ is waren er genoeg kinderen van zes tot acht jaar die zo in de voorstelling zaten dat ze regelmatig ertussendoor schreeuwde en bij de intiemere momenten dingen als ‘iewl!’ riepen, en als klap op de vuurpijl lieten mensen hun rotzooi na de voorstelling vrolijk in de zaal achter. Zelfs in de bioscoop kom ik betere manieren tegen.

Goed, naar de voorstelling.  Pip Pellens als Eva acteert goed, maar haar zang is ronduit slecht. Mijn buurvrouw zei op een gegeven moment dat ze haar daar nog beter neer hadden kunnen zetten. Man man man, ik heb nog nooit iemand zo pijnlijk horen falen bij een uithaal. Gelukkig maakt haar manier van acteren veel goed, maar haar zang is zwak, onverstaanbaar en ze ging ook een paar keer flink de mist in.
Pim Wessels was gewoon goed. Hij speelde geloofwaardig en zong duidelijk beter dan Pip. Zijn scènes zijn leuk om naar te kijken, alleen jammer voor hem dat Juliann Ubbergen de show steelt als zijn beste vriend. Het nummer ‘Shit’ (dat woord zat in de titel, ik weet niet hoe het nummer verder heet) was een absoluut hoogtepunt.
De andere ster van de avond was wat mij betreft Sander de Heer. Zijn solonummer was het enige nummer dat van het publiek spontaan applaus heeft gekregen. Hij was grappig, acteerde goed en het was een verademing om naar zijn zang te luisteren.
Lauretta Gerards was geweldig als hoer, zeer geloofwaardig, en ze zong ook erg goed. De rest van de cast was ook prima overigens.

Qua verhaallijn vind ik het jammer dat de meeste keuzes in de eerste akte moeten worden gemaakt. In de tweede akte heeft het publiek een veel kleinere rol. Ook de ommezwaai in het karakter van Eva’s moeder kwam voor mij te plotseling en vanuit het niets en het einde vond ik eigenlijk een aanfluiting, opeens was iedereen gelukkig en bleek de stiefvader toch geen ‘smerige smeerlap’.  De dans was goed, de beat onder de nummers was goed, en een aantal nummers blijven goed hangen, maar de songteksten waren een regelrechte ramp. ‘Killen, willen’ is gewoon sinterklaasrijm. Ik weet dat de jeugd van tegenwoordig veel Engels gebruikt, maar in de liedjes vond ik het overdreven. Het kwam over alsof de tekstschrijver geen rijmwoorden kon bedenken en daarom maar op Engels overschakelde. Dialogen en gesproken tekst vond ik wel goed. De projecties stoorden me niet, maar de buurvrouw (die haar recensie nu waarschijnlijk al geplaatst heeft) had er genoeg aanmerkingen op. Schijnbaar was het nogal duidelijk dat ze gemaakt waren in iMovie. Het decor werd innovatief gebruikt en ik vond het lichtontwerp ook veel toevoegen aan de voorstelling.

Kortom, ik heb een leuke avond gehad, genoeg gelachen, maar ik zou er niet nog eens heen gaan. En het publiek mogen ze wat mij betreft wel een cursus ‘Hoe gedraag ik mij in het theater?’ geven, dat was de grootste domper van de voorstelling.

  [ # 33 ] 09 January 2013 11:24 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  18
Geregistreerd  2012-10-27

Ook ik ben vandaag naar Lover of Loser geweest.

Laat ik eens even beginnen waar ik mezelf heel erg aan stoorde.
Het publiek. Zo’n 90% van de zaal had echt broodnodig theater opvoeding nodig. Zelfs als 5-jarig meisje gedaagde ik me 10 keer beter dan al dat 14/15 jarige grut. De jeugd van tegenwoordig *zucht*.
Er werd gefilmd in de zaal, en niet zo onopvallend ook. Ook waren de mensen in onze rij ook te beroerd om op te staan en moest ik mezelf wurmen tussen hun benen en de stoelen (hoewel het een kleine moeite en het bij het theater hoort dat je voor mensen opstaat als ze er langs willen), ook hadden zij gigantische tassen en jassen(!!!, kom op zeg, het is geen bioscoop waar je je jas op de grond legt, het is nota bene een THEATER) op de grond gelegd waar ik zowat mijn nek over brak.
Verder het gejoel en geroezemoes tussendoor was te schandalig voor woorden. hele gesprekken tussen de voorstelling door (dat je af en toe een opmerking naar elkaar maakt a la, maar hele gesprekken voeren? Ook verlieten mensen vroegtijdig de zaal (voornamelijk weer hetzelfde grut waar ik het eerder over gehad heb) alsof het de aftiteling van een niet boeiende film was. Een aantal verliet nog voor of tijdens (!) het slotapplaus de zaal.
Ook werd er amper geklapt na zangstukken of goede scènes wat toch wel gebruikelijk is. Alleen Sander de Heer kreeg zijn (welverdiende, dikke pluim voor deze man) applaus.
Ook de mensen op de voorste rij konden geen goed gedrag vertonen, benen leggen op het podium en je snoep er op zetten? Sorry hoor…
Dan nog het meest schandalige van allemaal; de zaal werd vol rommel achter gelaten, kiesbiljetten (die overigens als een tierelier werkten) lagen nog of tussen stoelen, op de grond en op de trap. ook lagen overal lege snoepdoosjes en pringlesbusjes. Zo veel is het toch niet gevraagd om je rommel even op te pakken en 10 meter verderop in een prullenbak te gooien? (of ben ik nou te chic opgevoed? Dacht ik toch van niet!)

Pip haar zang stoorde me af en toe ook, heel spijtig, ik had meer van haar verwacht (sorry Pip, maar op sommige momenten was het echt gewoon te vals voor woorden…) Ze had ook wel aardige stukjes ertussen zitten hoor, maar een echte sterzangeres is het niet. Ze deed ook onder aan de rest van de cast, wat opmerkelijk is aangezien zij de hoofdrol heeft (niet qua spel, het spelniveau van deze voorstelling was voor mij verassend hoog. Maar qua zang valt er nog veel te halen voor Pip)
Mijn verdere stoorzender in de voorstelling was het barslechte artwork (projectie, beaming) qua decor was het slim opgelost maar de filmpjes en plaatjes op de achtergrond waren te simpel. Je zou bijna zeggen dat een middelbare scholier het in elkaar had geflanst. Titels die letterlijk in iMovie zijn gemaakt in plaats van Pemiere of After Effects (Ik kan hier zelf over meepraten, ik studeer hier namelijk voor), en sommige stukken (trein scène) waren erg slecht gefilmd (weerspiegeling ruit) en liepen niet mooi in elkaar over (je zag duidelijk dat erin geknipt was, zonde!) Ook waren de greenscreen scènes op de achtergrond wat fake. Verder waren de fade overgangen tussen de plaatjes erg goedkoop en waren de teksten ook nog eens BAGGER qua typografische benadering. Wat ik wel aardig vond waren de slowmotion filmpjes tussendoor (bloedneus was wel kwalitatief goed te noemen). Als met al een dikke - voor het artwork, zelfs mijn mede studenten (van jezelf ga je dat natuurlijk niet zeggen, ik ben er nog niet) zouden beter werk voor deze show leveren, ze hebben te veel laten liggen op dat gebied…
Ook de liedjes waren erg rappy, en het is leuk, maar de teksten leven soms niet genoeg. Nou past de muziek wel bij de leeftijdscategorie, maar mij sprak deze muziek echter niet altijd aan.

Waar ik wel over te spreken ben;
Het acteerwerk, erg goed en leuk gespeeld. Er is veel chemie tussen de acteurs en dat laat het geheel heel echt en natuurlijk overkomen. Vooral Sander de Heer en de vriend van Mees, Sem, stelen de show met hun leuke acteerwerk. Ook Pim gaat erg goed op in zijn rol en speelt (en zingt) het erg leuk.
Sander de Heer’s solo was het enige lied dat je echt van je stoel af trekt en wat je van top tot teen in je lijf voelt. Wat speelt die man overtuigend. Ook was moeders in het verhaal goed.

Het scenario is iets veranderd, maar de aanpassingen zijn wel aardig. Liggen goed in de musical. Ook de keuzemomenten zijn slim ingelast zodat je niet uit het verhaal wordt getrokken maar in de flow van de voorstelling blijft. (Wat erg leuk is, want de keuzemomenten worden echter WEL zelf op dat moment bepaald! Dit was te merken doordat Pip in een filmpje laarsjes aan had terwijl de zaal voor de allstars had gestemd. Geen foutje in de film, maar het was alleen een achtergrond opvulling die mij waarschijnlijk alleen is opgevallen. Er werd wel voor de meerderheid gekozen steeds dus niks staat vooraf vast, als je bijvoorbeeld voor opnemen kiest krijg je later alsnog het effect wat ze bereikt met niet opnemen en andersom, je maakt een kleine afwijking van het verhaal maar komt daarna nog wel op het goede deel terecht)
Persoonlijk vond ik het wel jammer dat in de 2e akte de keuzes minder werden doordat Eva er genoeg van had dat wij voor haar kozen en ze als het ware haar eigen keuzes wilde maken.
De kleding was slim gekozen en er zaten veel snelle kledingwissels in, wat het geheel heel dynamisch maakte.
Qua dans was het ook leuk om te zien, aardig op niveau.
De adviesleeftijd van 12+ is zeer terecht, vanwege sommige intieme scènes.
Ook maken ze het heel erg van de dag, de datum werd genoemd en de stad waar de schouwburg staat verwerken ze er ook meerdere malen in. Erg leuk.

Al met al kan ik de show zelf waarderen, het publiek dat er vandaag was daarentegen alleen niet.
Voor echte musicalfans die van de klassiekers houden (ik noem bijvoorbeeld Wicked, The Phantom, Miss Saigon, ed.) zullen deze show niet zo snel wauw vinden, het is namelijk niet van zo’n gigantisch niveau als dat jullie gewend zijn. Niet qua decor, qua muziek, qua zang, qua kostuums, qua lichtontwerp, qua geluid en ga zo maar door, het is gewoon een ander soort show. Mensen die af en toe naar het theater gaan en tieners in de leeftijdsgroep van 12-16 jaar zullen deze show wel erg leuk vinden!

  [ # 34 ] 10 January 2013 09:00 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Dreamteam - 09 January 2013 10:24 PM

‘Killen, willen’ is gewoon sinterklaasrijm. Ik weet dat de jeugd van tegenwoordig veel Engels gebruikt, maar in de liedjes vond ik het overdreven. .

Volgens mij is dit precies zoals de gemiddelde Nederlandse raptekst in elkaar zit. Vaak rijmt het nog niet eens, maar is de klank een beetje hetzelfde. Tenenkrommend, maar wel van deze tijd.

  [ # 35 ] 10 January 2013 12:59 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  18
Geregistreerd  2012-10-27

Jeroen - 10 January 2013 09:00 AM
Dreamteam - 09 January 2013 10:24 PM

‘Killen, willen’ is gewoon sinterklaasrijm. Ik weet dat de jeugd van tegenwoordig veel Engels gebruikt, maar in de liedjes vond ik het overdreven. .

Volgens mij is dit precies zoals de gemiddelde Nederlandse raptekst in elkaar zit. Vaak rijmt het nog niet eens, maar is de klank een beetje hetzelfde. Tenenkrommend, maar wel van deze tijd.

Zelfs de niet-rapnummers zaten zo in elkaar, jammer. Want volgensmij kan de leeftijdsgroep waarvoor het eigenlijk bedoeld is wel iets meer hebben dat dat simpele oppervlakkige taalgebruik. Het nummer van Sander de Heer was daarentegen wel van het juiste niveau in mijn ogen (nog niet helemaal je van het als je het mij vraagt maar dit nummer sloeg ook wel het beste aan in de zaal)

  [ # 36 ] 09 February 2013 01:04 PM
Avatar
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  13
Geregistreerd  2012-10-13

Het nummer van Sander was zeker goed.
En ik blijf ‘Waarom’ echt geweldig vinden.
Maar eventjes een vraagje:
Welke nummers staan er allemaal op het castalbum?
Op de site kun je dit namelijk niet vinden…

   Handtekening   

Oh waarom, kan ik ‘r niet vertellen hoe het werkelijk zit?
En waarom, als ze maar begrijpt dat het niet aan haar ligt!

  [ # 37 ] 23 February 2013 09:26 AM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  18
Geregistreerd  2012-10-27

-RoyL- - 09 February 2013 01:04 PM

Het nummer van Sander was zeker goed.
En ik blijf ‘Waarom’ echt geweldig vinden.
Maar eventjes een vraagje:
Welke nummers staan er allemaal op het castalbum?
Op de site kun je dit namelijk niet vinden…

Op Youtube kan je de nummers vinden met cijfers ervoor, misschien dat je daar even kan kijken?

 < 1 2 3
3 of 3
‹‹ Ik Driss      Koning van Katoren ››