6 of 6 | ‹ First  < 4 5 6
Mening met respect!
  [ # 76 ] 05 November 2012 09:24 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1329
Geregistreerd  2008-11-20

baud - 05 November 2012 09:15 PM

Ik had er keurig “volgens mij” bij gezet 😉

Snap ik, maar volgens mij is het geen geheim dat er nogal eens laatdunkend gesproken wordt over ‘fans’. Ik haat dat woord trouwens. Ik beschouw mezelf meer als een liefhebber 😉

  [ # 77 ] 05 November 2012 09:25 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  167
Geregistreerd  2006-12-21

baud - 05 November 2012 09:15 PM

Ik had er keurig “volgens mij” bij gezet 😉

Klopt, dat maakt het ook zo’n mooi voorbeeld en het was niet bedoeld als aanval op jou. Iedereen leest wat hij of zij wil lezen 😉

  [ # 78 ] 05 November 2012 10:18 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  694
Geregistreerd  2008-09-08

baud - 05 November 2012 06:31 PM

Hmm… Ik zal wel weer de woedende fans op in mijn nek krijgen, maar volgens mij vinden 9 van de 10 musicalartiesten de fanaten en “recensenten” hier een hysterische bende die ze verre van serieus nemen.

Vreemde conclusie als we hier net een bericht van William lezen die ook nog eens vanuit “vele collega’s” zou spreken, die het zeer serieus lijkt te nemen…...

baud - 05 November 2012 06:31 PM

En ja, er zijn uiteraard ook mensen hier die in het vak zitten, maar vaak houden die hun mening voor zich of spreken direct met de artiesten. (of je dan helemaal eerlijk bent, is weer een andere discussie)

En daar gaat het nu precies om. Wil je alleen horen wat je ego streelt of wat mensen echt denken?

  [ # 79 ] 06 November 2012 12:28 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  136
Geregistreerd  2010-11-02

Ik vind het een dappere manier van William om op deze manier de aandacht te vragen voor iets dat echt aandacht verdiend. Het is sowieso denk ik wel een compliment als een acteur tijd neemt om reacties te lezen op een forum, meningen op een forum zijn dus schijnbaar belangrijk.
Ik denk dat het er vooral omgaat dat je pas je mening bepaald als je een productie hebt gezien en niet vooraf al gaat roepen dat een rol niet past bij iemand of er slecht gecast is. Een acteur staat niet alleen op het toneel, de combinatie van spelers is medebepalend of iemand in een productie goed ‘uit de verf’ komt. Je kunt de keuze misschien niet begrijpen vooraf, maar dat is wat anders dan meteen al roepen dat iemand niet geschikt is.  Ik denk ook dat het casten voor rollen een vak apart is waar veel meer bij komt kijken dan wij forummers beseffen en dus enige bescheidenheid geen kwaad kan, kwestie van schoenmaker houd je bij je leest… Daarbij kan het beslist geen kwaad om ook wat woordkeuze betreft wat fatsoenlijker te blijven. Dat je alles kunt schrijven, betekent toch niet dat je dat dan ook maar altijd moet doen? Dat is geen censuur, maar gewoon een kwestie van goed fatsoen.  Waarschijnlijk zullen er nu wel mensen over me heen vallen, maar ik vind ook al een poos dat er soms wel erg ongenuanceerd gereageerd wordt.

  [ # 80 ] 06 November 2012 06:39 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  501
Geregistreerd  2012-08-18

Goudelsje: Amen!


Al moet ik toegeven dat ik ook wel eens dingen laat vallen als ‘ik zie liever een bepaalde us dan de eerste cast voor die rol’ zonder daar een goed argument voor te geven. Het is meestal een kwestie van gevoel en persoonlijke voorkeuren.

Maar mensen zomaar zonder een fatsoenlijke reden afbreken is absoluut not done.

Als arme Belg kan ik de Nederlanders verzekeren dat jullie fier mogen zijn op het gigantische aanbod aan musicals in dat kleine land. Wij moeten het met veel minder producties stellen 😊

   Handtekening   

30/11/2019: Anastasia

  [ # 81 ] 06 November 2012 07:27 AM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  26
Geregistreerd  2012-11-04

Goudelsje - 06 November 2012 12:28 AM

Ik vind het een dappere manier van William om op deze manier de aandacht te vragen voor iets dat echt aandacht verdiend. Het is sowieso denk ik wel een compliment als een acteur tijd neemt om reacties te lezen op een forum, meningen op een forum zijn dus schijnbaar belangrijk.
Ik denk dat het er vooral omgaat dat je pas je mening bepaald als je een productie hebt gezien en niet vooraf al gaat roepen dat een rol niet past bij iemand of er slecht gecast is. Een acteur staat niet alleen op het toneel, de combinatie van spelers is medebepalend of iemand in een productie goed ‘uit de verf’ komt. Je kunt de keuze misschien niet begrijpen vooraf, maar dat is wat anders dan meteen al roepen dat iemand niet geschikt is.  Ik denk ook dat het casten voor rollen een vak apart is waar veel meer bij komt kijken dan wij forummers beseffen en dus enige bescheidenheid geen kwaad kan, kwestie van schoenmaker houd je bij je leest… Daarbij kan het beslist geen kwaad om ook wat woordkeuze betreft wat fatsoenlijker te blijven. Dat je alles kunt schrijven, betekent toch niet dat je dat dan ook maar altijd moet doen? Dat is geen censuur, maar gewoon een kwestie van goed fatsoen.  Waarschijnlijk zullen er nu wel mensen over me heen vallen, maar ik vind ook al een poos dat er soms wel erg ongenuanceerd gereageerd wordt.

Mee eens!
Alles wat je zegt moet je menen maar alles wat je meent hoef je niet altijd te zeggen 😊

  [ # 82 ] 06 November 2012 08:09 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  434
Geregistreerd  2011-03-22

Kom op mensen (William incluis), niet zo zwaar tillen aan alles. Dit is een forum, waar mensen samenkomen om over een gemeenschappelijk onderwerp te praten. Een plein dus, waar iedereen die een praatje wil maken dat kan komen doen. Dat gaat de ene keer genuanceerder dan anders. Soms mooi onderbouwd, met een goed betoog. Dat is leuk om te lezen, maar (net als op het plein) is niet elke discussie van hoog niveau. Zou ook maar een saaie bedoening worden anders. En als er fatsoensregels overtreden worden die de sociale controle overstijgen, dan zijn er de moderators om dit aan te pakken. Maar het kan voor de dynamiek van de discussie erg interessant zijn om een kort-door-de-bocht stelling te plaatsen, of om een keer vanaf de heup te schieten. Dat doen wij hier soms, ten opzichte van elkaar, maar ook ten opzichte van de artiesten. Niet altijd even gemeend of terecht. Zo geldt dat ook voor artiesten, die (mensen als ze zijn) ook wel eens een wat minder genuanceerde mening over het publiek (of bepaalde personen in het publiek), de pers of zelfs elkaar hebben. Betekent dat dat ze geen respect hebben? Dat lijkt me wat te ver gaan. Zowel voor forumleden als artiesten.

  [ # 83 ] 06 November 2012 08:46 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  694
Geregistreerd  2008-09-08

Helemaal mee eens met Harry!

Het zou me wat zijn als je op een forum niet mag zeggen dat een casting keuze je niet bevalt.
Laten we ervoor waken dat we niet te mutserig worden mensen.
William heeft niets beledigends naar zijn hoofd geslingerd gekregen dus laten we er niet meer van maken dan het is. Blijf eerlijk, blijf zeggen wat je denkt aub. Daar is een forum voor.

Ja, met respect. Dus gewoon op de manier zoals bij William. Daar is niets respectloos gezegd.

  [ # 84 ] 06 November 2012 11:53 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  920
Geregistreerd  2011-07-02

Ik ben voorstander dat mensen op een forum hun mening mogen verkondigen. Ook als ze iemand in een rol niks vinden of dat een voorstelling ze niks lijkt. Mits het natuurlijk wel met respect wordt gezegd.
Echter, uitspraken zoals blijkbaar bij HGIM Rachel Hazes een del noemen vind ik dan weer te ver gaan. Maar dingen als: ‘Na het zien van de beelden zie ik het nog steeds niet dat die persoon de hoofdrol speelt’ moet kunnen.
We leven zover ik weet nog steeds in een land van vrijheid van meningsuiting en je kan nu eenmaal niet iedereen tevreden stellen. Ook al gooi je je hart en ziel in iets, niet iedereen kan het mooi vinden en mag dat ook zeggen vind ik. Het wil immers niet betekenen dat je inzet niet gewaardeerd word.
Het is net als met een liedje. De 1 vind het prachtig en de ander vind er totaal geen bal aan. Terwijl de persoon die het heeft gemaakt dit misschien wel als zijn/haar levenswerk ziet. Maar dan mogen mensen gerust hun eerlijke mening erover geven. Anders wordt het ook zo saai.

   Handtekening   

Choose life

  [ # 85 ] 18 December 2012 09:55 AM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1714
Geregistreerd  2009-07-23

Beste William Spaaij

ik was zondag door mijn timeline op twitter aan het scrollen en toen viel mij deze tweet op van cabaretier Jochem Myjer

ik quote:

“De man weet op de rode loper precies te verwoorden wat ik van Nederlandse musicals vind! 😊”  https://www.youtube.com/watch?v=IHjpPpKW7Yc

aangezien het feit dat hij net als jullie ook theater bedrijft vind ik dit niet alleen oncollegiaal, onprofessioneel (en een beetje zielig) en respectloos maar word ook nog de cultuur sector die het al zo zwaar heeft naar beneden gehaald tegenover 413.236 volgers

dit vind ik pas respectloos! van je collega’s moet je t maar hebben….. 😉

  [ # 86 ] 04 January 2013 02:36 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Deze topic leent zich ervoor, dus hier maar even een reactie.

Zoals sommigen misschien wel en anderen niet is opgevallen, kom ik hier al een tijdje niet meer. Dat heeft niets met Musicalworld zelf te maken, maar tijden veranderen en daarmee mijn interesses en de behoefte om dingen te delen.

Naar aanleiding van enkele actuele onderwerpen heb ik de site echter weer opgezocht en me door een aantal topics zitten lezen. Het valt me op dat het afzeikgehalte hoger lijkt geworden; de toon grimmiger, soms zuur en bij vlagen zelfs vilein.
Misschien is dit altijd zo geweest (of was ik er destijds onderdeel van en er aan gewend), maar het kan ook het gevolg zijn van de ‘ons kent ons’- cultuur.
Het lijkt bijna alsof een mening pas een gerespecteerde mening is als deze vooral kritisch is en er op gericht datgene wat het beschrijft tot op het bot te fileren.
Of te wel, hoe meer verstand van zaken, hoe meer azijn.
Dit strekt zich uit tot zowel producties als meningen van mensen onderling.

Prima als je een product of artiest teleurstellend vond, maar je kunt het ook onderbouwen zonder het af te zeiken. Daarbij heb je de keus om de nadruk te leggen op de kritische punten of juist op dat wat je wel goed vond. Ik kan me niet voorstellen dat iedere voorstelling of prestatie teleurstellend is, of dat elk persbericht tot frustratie leidt. Als dit wel het geval is, een dringend advies: get a life.
Prima als je een mening van een forumgenoot ondoordacht vindt of ronduit dom, maar je kunt het ook anders zeggen dan sarcastisch, cynisch of ironisch. Of gewoon niet reageren en denken: ach, laat maar, die weet niet beter.
Er is meer in het leven dan producties of elkaar analyseren en fileren; neem het allemaal wat minder serieus en geniet van de lol die je eraan kunt beleven, of leg het naast je neer en ga over tot de orde van de dag. Discussieren kan leuk zijn, maar zonde om je er al te druk over te maken.

Ik heb even zitten denken of ik dit wel of niet zou schrijven, want ach; ik zet mijn computer weer af en vergeet het weer. Maar Musicalworld is toch de site waar ik lang lief (en leed) heb gedeeld en die het verdiend om nog een lang en mooi digitaal leven beschoren te zijn.
Doe ermee wat je wilt, mij zal het verder niet deren. Wie de schoen past trekke hem aan en beseft dat er een wereld buiten het forum meeleest. Respect mag best; vrijheid van meningsuiting is geen vrijbrief om alles maar te zeggen of te schrijven.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 87 ] 04 January 2013 03:55 PM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Heidi - 04 January 2013 02:36 PM

Naar aanleiding van enkele actuele onderwerpen heb ik de site echter weer opgezocht en me door een aantal topics zitten lezen. Het valt me op dat het afzeikgehalte hoger lijkt geworden; de toon grimmiger, soms zuur en bij vlagen zelfs vilein.
Misschien is dit altijd zo geweest (of was ik er destijds onderdeel van en er aan gewend), maar het kan ook het gevolg zijn van de ‘ons kent ons’- cultuur.
Het lijkt bijna alsof een mening pas een gerespecteerde mening is als deze vooral kritisch is en er op gericht datgene wat het beschrijft tot op het bot te fileren.
Of te wel, hoe meer verstand van zaken, hoe meer azijn.
Dit strekt zich uit tot zowel producties als meningen van mensen onderling.

Hier ben ik het wel grotendeels mee eens. Iets soortgelijks denk ik ook telkens, maar ik krijg het niet goed onder woorden. Ik zal een poging doen, maar heb het idee dat dat niet kort-en-krachtig gaat zijn…
Ik heb overigens wel het idee dat dit al lang zo is. Het viel me al op toen ik net kwam kijken op dit forum, en dat was 2006 geloof ik. En ik heb ook het idee dat dit niet alleen voor dit forum geldt, maar breder ligt. In de maatschappij in het algemeen. Of cultuurcritici in het algemeen. Er wordt bijvoorbeeld ook vaak op mensen neergekeken die fan zijn van bijv. popartiesten als Britney Spears of Justin Bieber of wat dan ook. Die massale megasuccessen. Als je dat leuk vindt, houd je niet van ‘echte’ muziek, ofzo. Omdat er een heel ander (minder rijk?) creatief proces aan vooraf gaat, en het allemaal dertien-in-een-dozijn is. Dat die muziek je simpelweg aan kan spreken, en je er blij van kan worden, en niet iedereen zo diep nadenkt over het creatieve proces of dat überhaupt interessant vindt, doet er dan niet toe. Maar dat is eigenlijk een heel ander onderwerp….

Het verband met dit onderwerp is dat vaak wordt gedacht dat iets dat door ‘de massa’ wel leuk gevonden wordt, alleen maar leuk is omdat het slim geadverteerd en gepromoot wordt, en dat de massa zo dom is daar in te trappen. Dat je, om te bewijzen dat je niet bij die massa hoort en wél zelf nadenkt, maar iets negatiefs te zeggen moet hebben. En dat er dan dus ook vaak maar naar iets negatiefs gezocht wordt. En dat zie je ook hier terug op het forum.

Dit geldt niet voor iedereen overigens. Vooral de moderators hier weten ook altijd genoeg positieve punten van een show, artiest, wat dan ook te benoemen. Maar het is wel iets wat ik af en toe zie terugkomen op dit forum. Dat sommigen, om maar niet als fanatieke, ‘domme’ fan gezien te worden, wat extra kritisch/negatief gaan zijn.
Het is natuurlijk wel, hoe vaker en hoe meer je gaat, hoe meer je van musicals te weten komt, en hoe kritischer je wordt. Simpelweg omdat je meer vergelijkingsmateriaal hebt. In vergelijking met andere producties in binnen- of buitenland kan iets erg tegenvallen, wat anderen die maar één versie kennen wel heel erg goed vinden. Artiesten die fantastisch zijn in de ene productie, kunnen ontzettend tegenvallen in een volgende. Ik zelf heb op dat punt ook een ontwikkeling doorgemaakt, en ben anders naar bepaalde artiesten en producties gaan kijken. Maar het andere uiterste is dan weer om bij voorbaat al alles af te gaan kraken, en zeggen dat er teveel op de massa gericht wordt, etc.

Maar ik geloof dat William’s originele punt met wat anders te maken had. Dat het niet het feit van een negatieve mening hebben is, maar hoe deze onder woorden wordt gebracht. Zowel het Shrek-topic als het Hazes-topic volg ik niet, dus ik heb geen idee op wat voor toon daar gesproken wordt. Het Wicked-topic lees ik wel, en daar struikel ik nu af en toe over wat er over Ferry Doedens wordt gezegd. Ik vind hem ook geen geschikte zanger voor de rol van Fiyero, en jammer dat er understudies zijn die naar mijn idee beter geschikt zijn voor de rol en die nu in de schaduw van Ferry en Jim staan.
Maar soms beginnen mensen nu bij voorbaat al te jammeren en te klagen als ze erachter komen dat Ferry op zal gaan als zij naar Wicked gaan. Dan heb ik weer het idee dat die mensen weinig respect hebben voor het feit dat Ferry daar (ga ik van uit) absoluut zijn best zal doen en op de top van zijn kunnen zal presteren, om er een goede show van te maken. Dat dat dan niet altijd lukt, is jammer. En dat mag dan ook best gezegd worden. Betekent niet dat hij volledig afgekraakt hoeft te worden.

Of dat ze blij zijn als iemand ziek is. Het kan zijn dat je iemand niet goed vindt in een rol, en graag de understudy ziet, maar dat betekent niet dat je meteen wilt dat die persoon maar niet gezond is en langdurig ziek, lijkt mij.

Goed..ik hoop dat ik mijn punt een beetje duidelijk heb kunnen maken.

  [ # 88 ] 04 January 2013 04:55 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1540
Geregistreerd  2010-02-20

Ik wilde aanvankelijk ingaan op je Justin Bieber-verhaal, maar dat was best lastig om te verwoorden.
Wat betreft je laatste punt, ik heb al eens eerder in dit topic gereageerd en heb eigenlijk de behoefte om weer precies hetzelfde te zeggen: als iemand zegt ‘Ik ben blij dat X ziek is’, dan bedoelt hij natuurlijk niet ‘Ik hoop maar dat deze X lekker lang ziek blijft een veel pijn lijdt’.
Denk na over de woorden die je schrijft, maar denk ook even na over wat je leest.

  [ # 89 ] 04 January 2013 05:22 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

IngeG - 04 January 2013 03:55 PM

Maar soms beginnen mensen nu bij voorbaat al te jammeren en te klagen als ze erachter komen dat Ferry op zal gaan als zij naar Wicked gaan.

Ik denk dat als je Ferry een paar keer gezien hebt en het hem dan naar jouw idee niet “lukt” een degelijke prestatie af te leveren, je best mag klagen dat hij opgaat… Ik betaal geen fortuin om naar iemand te kijken wetende dat er drie mensen zijn die het naar mijn idee beter doen. Helaas kan het soms niet anders…

IngeG - 04 January 2013 03:55 PM

Of dat ze blij zijn als iemand ziek is. Het kan zijn dat je iemand niet goed vindt in een rol, en graag de understudy ziet, maar dat betekent niet dat je meteen wilt dat die persoon maar niet gezond is en langdurig ziek, lijkt mij.

Ik denk dat je zulke commentaren niet te serieus moet nemen…

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

‹ First  < 4 5 6
6 of 6