Theaterwetenschap
change_status
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  31
Geregistreerd  2010-12-18

Hallo allemaal,

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de studie Theaterwetenschap aan de UvA. Na een jaar rechten gestudeerd te hebben kwam ik erachter dat ik iets wilde doen wat echt bij me past. Ik kom dan al snel bij het theater uit. Zijn er mensen die deze studie aanbevelen of juist niet? Alle informatie is welkom!

Alvast bedankt!

  [ # 1 ] 05 July 2013 12:53 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ik ben na het eerste jaar gestopt. Ik merkte dat de studie ten koste ging van mijn liefde voor theater. Door van je hobby je studie te maken verlies je meteen je hobby. Zo ervoer ik het in ieder geval. Ik had ook een beetje de pech dat in mijn jaar vrijwel alleen maar mensen die net van de middelbare school kwamen zaten. Ik was een paar jaar ouder, woonde al een tijdje niet meer bij mijn ouders. Mijn hele wereld was daardoor gewoon heel anders. Dat merkte ik vooral tijdens discussies over een voorstelling die we dan gezien hadden. Als er wat meer leeftijdsgenoten waren geweest had ik de studie waarschijnlijk wel positiever ervaren.

  [ # 2 ] 05 July 2013 02:01 PM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  31
Geregistreerd  2010-12-18

Bedankt voor je reactie. Ik kan me er wil in vinden. Daarom twijfel ik ook of deze studie het gaat worden. Een mooie hobby is nooit weg! 😉 Nogmaals bedankt!

  [ # 3 ] 05 July 2013 02:29 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5449
Geregistreerd  2007-01-20

We hebben sowieso 3 theaterwetenschappers..
Klaske, Lotus en Para.. Die zien je oproepje vanzelf wel staan.. 😄

   Handtekening   

Ever had the feeling that everyone goes QUACK while you go HONK?

  [ # 4 ] 05 July 2013 03:02 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2012
Geregistreerd  2010-11-17

Ha ja! Bij deze dus.

Hmm, ik vond het eerste half jaar van Theaterwetenschap heel leuk, ik leerde veel nieuwe dingen en ik vond ook musicals nog steeds leuk. Het tweede half jaar was een stuk droger en toen twijfelde ik wel echt of ik moest stoppen. Maar vanaf het tweede jaar heb je veel meer ruimte om zelf je studie in te vullen, dus vanaf toen vond ik het wel weer leuk en nu (ik ga naar het derde jaar) is theater echt alleen studie geworden en niet per sé meer iets wat ik ook nog elke week in mijn vrije tijd doe. Ik vind musicals ook echt heel stom geworden, omdat ik weet wat er qua theater nog meer bestaat. Ik zou dus zeggen: als je meer met theater wil doen dan alleen af en toe een voorstelling bezoeken en je er echt in wil verdiepen, is dit echt wel een toffe studie. Wat betreft de leeftijd van de studenten, in ons jaar zijn er genoeg mensen die net van de middelbare afkomen, maar ook genoeg mensen die al een studie hebben gedaan, dus dat is op zich wel goed in evenwicht.

   Handtekening   

Look in that mirror. I see a strong, confidant young lady. Oh and look, you’re here too!

  [ # 5 ] 08 July 2013 08:12 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1486
Geregistreerd  2008-06-15

Joe!

Heb inmiddels officieus m’n bachelor theaterwetenschap (binnen de nominale drie jaar. Alleen m’n scriptie moet nog becijferd worden. Kan me vinden in wat Lotus al heeft aangegeven: het tweede semester van je eerste jaar is heftig. Ik vond de vakken niet zo heel tof en dat was voor mij ook het halve jaar waarin ik ging twijfelen aan mijn liefde voor theater, en of ik niet liever iets anders wilde met m’n leven. Je kijk op theater verandert totaal (bij de meesten). Ik ga ook nooit meer naar musicals, omdat ik ze inhoudelijk niet interessant genoeg vind, en omdat er nog zoveel moois te zien is. De opleiding is een wetenschappelijke, dus je wordt niet direct opgeleid om in de praktijk terecht te komen. Voor die link zul je zelf moeten zorgen.

Dat gezegd hebbende: ik heb nooit spijt gehad voor mijn keuze voor het theater (die voor mij - met m’n bètaprofiel op de middelbare school - niet heel logisch was). Ik heb het onwijs naar m’n zin, heb fijne mensen om me heen met wie ik zo af en toe mooie dingen kan maken. Theaterwetenschap biedt mij een degelijke, wetenschappelijke basis om voorstellingen en theater in een bredere context te analyseren. Dat hoop ik volgend jaar nog meer in de praktijk te gaan brengen in de master dramaturgie. Ze hebben me ervoor aangenomen, dus ik zal wel enigszins dingen goed doen.. 😉
Mocht je voor theaterwetenschap kiezen en echt de praktijk in willen, kan ik je maar één ding aanraden: NETWERKEN. Loop stage, spreek makers aan na voorstellingen, ga vrijwilligen op de zomerfestivals, drink heel veel bier in de theatercafés en zorg dat je mensen leert kennen. Dankzij m’n stage heb ik niet alleen een voorstelling vanaf nul mee opgebouwd (met hele lieve, getalendeerde mensen), maar ook de mogelijkheid gekregen om nog veel meer mensen te leren kennen dan alleen het team van m’n stagevoorstelling, en daardoor twee hele toffe projecten gedaan (waarvan er eentje nog steeds speelt!). Theater wordt mijn leven, is mijn leven al. Waar ik straks terecht kom? Geen idee. Dikke kans dat dat niet gelijk een plekje als dramaturg is, maar ergens in de horeca. Dat zij dan zo. Zolang ik maar af en toe mooie dingen kan maken met fijne mensen.

Dus. Dat. 😉

   Handtekening   

The sea has many drops of water, but the salt won’t let you taste the sweet.