Artikel kinderen en cultuureducatie: theater
change_status
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  147
Geregistreerd  2010-03-28

Hoi allemaal,

voor mijn studie (pedagogisch management) moet ik een drietal artikelen schrijven. Een van de artikelen moet gericht zijn op cultuureducatie. Nu heb ik gekozen voor theater en dan met name de richting: jongen kinderen (peuters & kleuters) die naar het theater gaan.

Ik merk dat ik een beetje de richting uit wil dat theater voor jonge kinderen geen grote show hoeft te zijn (denk aan K3 enz) maar meer kleinschaliger omdat jonge kinderen niet beter weten dat een kat een hond is als de kat een hondenmasker draagt.

Het probleem is dat ik even vastloop en weinig bronnen vind! Kan iemand me misschien helpen?

Alvast bedankt 😊

   Handtekening   

We Zijn Dwaas, Maar We Spelen Het Spel, De Een Verliest, Een Ander Wint. De Beloning Is Hemel Of Hel, Grijp Je Kans, We Spelen Blind… ♥

  [ # 1 ] 09 October 2013 06:44 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  742
Geregistreerd  2005-02-18

Ik weet niet wat je precies wilt weten, maar ik ben laatst met mijn nichtje (5) naar sprookjesboom de musical geweest. Dat vond ze echt geweldig ! Vooral het interactieve vond ze leuk, dat ze mee mocht helpen.
Ook is ze naar Knofje geweest, en ook dat was een succes .
Aanstaande zondag gaan we naar het zandkasteel, waarschijnlijk vind ze dat ook leuk.

Mijn oppaskindjes (4 & 6) gaan binnenkort ook naar het theater. Ze gaan als ik me niet vergis naar Buurman en Buurman..

In mijn omgeving dus een paar die naar het theater gaan 😉

   Handtekening   

Dans door de dag, dans door de avond. En is het verslavend geniet er dan van…

  [ # 2 ] 09 October 2013 09:50 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1486
Geregistreerd  2008-06-15

Check bijvoorbeeld eens het Twee turven hoog festival: een theaterfestival speciaal gericht op kleuters. Ook veel jeugdtheatergezelschappen (vooral uit de basisinfrastructuur) maken voorstellingen gericht op vier plus, Bontehond uit Almere (geloof ik) zelfs voor twee plus.

Voor algemene informatie over jeugdtheater kun je op zoek naar teksten van bijvoorbeeld Dennis Meyer en Berthe Spoelstra.

   Handtekening   

The sea has many drops of water, but the salt won’t let you taste the sweet.

  [ # 3 ] 19 November 2013 06:12 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  147
Geregistreerd  2010-03-28

Excuses voor het late antwoord, maar bedankt allebei! Heeft me toch van gedachte laten veranderen qua wending van het artikel. Mochten er nog meer ideeën zijn hoor ik het graag!

   Handtekening   

We Zijn Dwaas, Maar We Spelen Het Spel, De Een Verliest, Een Ander Wint. De Beloning Is Hemel Of Hel, Grijp Je Kans, We Spelen Blind… ♥

  [ # 4 ] 19 November 2013 07:35 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1730
Geregistreerd  2002-07-10

Ik weet niet precies wat voor informatie je nodig hebt, maar ik heb afgelopen twee jaar een kindervoorstelling voor kleuters ontwikkeld en deze inmiddels ruim 10 keer gespeeld. Tijdens het maakproces, werkte ik met een groep kleuters bij wie ik inspiratie opdeed voor de voorstelling. Dus mocht je meer willen weten over het ontwikkelen en spelen van een dergelijke voorstelling, let me know.

   Handtekening   

Bloemen zijn langs elke weg te vinden, maar niet iedereen weet er een krans van te vlechten.
Anastasius Grün

http://www.clownzoey.nl

‹‹ So you think you can dance.      Website ››