1 of 2 |  1 2 > 
Baantjer in het theater
change_status
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  886
Geregistreerd  2012-07-24

Ik zag dat er van deze voorstelling nog geen topic was gemaakt, ik ben vanavond geweest in Veenendaal en ik heb echt een geweldig leuke avond gehad. Als je de serie leuk vindt, dan is deze voorstelling echt de moeite waard, maar ook zonder Baantjerkennis is het toptoneel. Ze staan nog tot eind februari door het hele land.

Hierbij het verslag mét enorm spoileralert!

Iedereen was binnen, de deuren gingen dicht en er werd omgeroepen dat we geen beeld- en geluidsopnames mochten maken. We werden hartelijk welkom geheten bij de try-out van de solovoorstelling van Suzy One. Ehh….watte….???!!! ik zag mensen toch op hun kaartje kijken en hoorde ze aan elkaar vragen of ze wel in de goede zaal zaten.

Suzy (Alexandra Alphenaar) kwam op, kreeg zowaar applaus en ze heette iedereen welkom bij haar show. Ik geloof dat er toen nog steeds publiek zwaar in de war was. Uiteraard duurde het niet heel lang voordat er een lijk naar beneden kwam (letterlijk) en ik hoorde toch wat mensen opgelucht ademhalen (toch bij de goede voorstelling, ha ha).

Een van de deuren ging open achter in de zaal en Vledder (Mike Weerts) kwam binnen om de moordzaak te onderzoeken. Nu ben/was ik best fan van Victor Reinier in de tv-serie, maar deze Vledder doet het ook prima. Geen enorm vrouwenversierdertype, maar wel enorm humoristisch en met een goede mimiek en timing.

Het duurt niet lang voordat ook de rest van de cast op het podium komt, waarbij Miryanna van Reeden er toch voor mij enorm uitsprong. Ik wist niet dat zij zo’n komische timing had.

Peter Tuynman liet mij Piet Römer helemaal vergeten als De Cock met C-O-C-K versie 2.0. en komt - hoewel met verlof - zijn collega assisteren en neemt vervolgens alsnog de hele moordzaak over, tot grote ergernis van Vledder. Het hoedje landde keurig op de kapstok, wat applaus opleverde, maar viel er toen alsnog af (ahhh ging er door de zaal).

In dit theater was zogenaamd enorm achterstallig onderhoud, waardoor de hele techniek het niet deed (daardoor werd de moord ook ontdekt). Mike Weerts knalde met zijn hoofd per ongeluk tegen een laag hangende geluidsbox aan (dat zat niet in het script), waardoor de zaal maar ook de acteurs in de lach schoten en Miryanna ad rem zei - in haar rol van directrice van het theater - dat ook dit onderhoud nog op de planning stond.

Aangezien door dit achterstallig onderhoud de zaalgordijnen niet dicht kunnen, mag het publiek tegen wil en dank meegenieten van dit onderzoek, tot grote ergernis van onder meer Buitendam (Peter Römer), maar De Cock vindt juist dat wij als getuigen uitstekend van pas komen en wil ons allemaal ondervragen. Dus wij mochten niet naar huis…...

Vanuit het publiek (5 stoelen naast mij) springt op een gegeven moment ene Karin (Sophie van Oers) op om te vertellen dat de dode in kwestie een enorme klootzak was en ze wordt direct naar het podium geroepen om dat eens haarfijn uit te leggen. Mijn buren dachten dat dit echt zomaar iemand was die dan blijkbaar van te voren gevraagd zou zijn dit te doen (yeah, right).

Vlak voor de pauze wordt er nog iemand vermoord en wij als publiek kunnen hier meer van weten, aangezien wij de hele avond al aan het kijken zijn. We mogen even naar buiten voor een kopje koffie, maar De Cock wil ons daarna allemaal weer terug zien.

Al grinnikend liep ik de foyer in, waar ik ineens politie zag staan, afzetlinten overal en cameraploegen om dit nieuws (2 moorden in het theater) te verslaan. Vervolgens wordt het lijk door het ambulancepersoneel ook nog door de foyer naar buiten toe gereden. Fantastisch dat ze de pauze hier ook bij betrekken. Toen het was afgelopen stonden er overigens nog steeds politieagenten en camera’s. Echt briljant.

Na de pauze wordt het allemaal een stuk interactiever. De Cock vraagt het publiek nadrukkelijk om te reageren als de verdachten (4 stuks) liegen als ze worden ondervraagd en er wordt geïnventariseerd wie volgens het publiek de moorden heeft gepleegd. Blijkbaar is dat het moment waarop de keuze voor de ontknoping wordt ingezet, het schijnt dat de voorstelling afhankelijk van het publiek meerdere eindes kan hebben. Alleen hierom zou ik nog een keer willen gaan om te kijken wat een andere afloop zou kunnen zijn. De acteurs spelen echt uitstekend in op het publiek, ze zijn op alle reacties voorbereid.

Uiteraard worden de moorden opgelost, ook tot grote tevredenheid van Buitendam die De Cock naar huis stuurt (eruit, De Cock, eruit) en daarna mogen ook wij naar huis.

De flash backs uit de serie worden tot slot ook hier heel goed neergezet. De acteurs bevriezen en het licht gaat uit. Op het andere gedeelte van het toneel wordt dan een scène gepeeld met speciale verlichting, waaruit dan natuurlijk duidelijk wordt wat er eerder op die dag gebeurde. Simpele oplossing, maar heel effectief.

Een aantal terechte open doekjes gedurende de voorstelling en een staande ovatie na afloop.

[ Gewijzigd: 20 January 2014 08:38 AM by hannetje ]
   Handtekening   

En ook al vlieg ik solo, ik vlieg tenminste vrij!

  [ # 1 ] 19 January 2014 10:11 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1074
Geregistreerd  2011-07-31

Leuk verslag, Buitendam wordt echter gespeeld door Peter Romer.
Ook ik zou die andere ontknopingen wel eens willen weten.

  [ # 2 ] 20 January 2014 08:39 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  886
Geregistreerd  2012-07-24

Dank en verslag is gewijzigd. Credits moeten wel goed zijn 😊

   Handtekening   

En ook al vlieg ik solo, ik vlieg tenminste vrij!

  [ # 3 ] 07 February 2014 10:35 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

Ik ben gister geweest en wat heb ik genoten van de voorstelling.

Het was net een tv aflevering maar dan in het theater
de tv tune en ook de muziekjes van als ze de moord plegen.
en verder het bekende d’eruit de cock d’eruit

het enige verschil is misschien dat nu Vledder de leiding had en de buitendam actief meehielp.

Ik vond verder de interactie met het publiek geweldig en dat ze het ook doorgevoerd hadden in de pauze, Geen telefoontjes (er mocht niets naar buiten toe gelekt worden en ook het lijk door de foyer

Ik heb echt genoten

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 4 ] 08 February 2014 02:59 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  338
Geregistreerd  2009-12-01

Klinkt nogal als een Nederlandse versie van The Mystery of Edwin Drood… 😊

   Handtekening   

M.Saigon2x,Tarzan,POTO,LoveNeverDies,Cabaret,Cats,
BBSugar,Petticoat,LaCage,AvenueQ,Dusty,YabYum
Joseph,LoveMeTender,SunsetBlvd,Aida,IntoTheWoods,
Urinetown,WWRY,Zorro,N2N,Ramses,TLM,Wicked,AoL

  [ # 5 ] 09 February 2014 11:05 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

‘t in mijn ogen meer een Huis Anubis-show voor volwassenen. maar ik heb me zeker vermaakt. Ik zou ook geen drie andere ontknopingen kunnen verzinnen dan degene die ik zag. Natuurlijk wel twee varianten op de ontknoping zoals deze werd gespeeld in Alphen afgelopen vrijdag.

  [ # 6 ] 09 February 2014 11:41 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1074
Geregistreerd  2011-07-31

Aan het eind zijn er vier verdachten, waarschijnlijk is er voor iedere verdachte een eindscene beschikbaar.
Ben ook benieuwd of altijd dezelfde persoon verantwoordelijk is voor de dood van de tweede persoon.

Gaan we hier al een lijstje maken met wie jij als dader(s) had of houden we het nog spannend voor de mensen die nog moeten?

[ Gewijzigd: 09 February 2014 11:46 AM by Ikduz ]
  [ # 7 ] 27 February 2014 03:07 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

En na De Cock (Baantjer) in Nederland gaat Van in (Aspe) het in België doen.

“ASPE. Moord in het theater!” - vanaf januari 2015 spanning en intriges in het theater met Herbert Flack in de hoofdrol.

Goed nieuws voor alle Aspe-fans. Al is het doek gevallen over de televisieserie, niet getreurd… vanaf 10 januari 2015 ziet de allereerste ASPE in het theater het levenslicht. Succesauteur Pieter Aspe sloeg de handen in elkaar met regisseur Frank Van Laecke en theaterproducent Uitgezonderd. Theater! Op 10 januari 2015 gaat in de Stadsschouwburg van Brugge het theaterstuk “ASPE. Moord in het theater!” in première. Natuurlijk vertolkt niemand minder dan Herbert Flack de rol van hoofdinspecteur Van In. Pieter Aspe schrijft een nieuw verhaal speciaal voor deze theaterversie. Regisseur Frank Van Laecke zal deze productie regisseren en stoomt een grote BV-cast klaar voor een spetterende première en reeks voorstellingen doorheen de Vlaamse theaters. Binnenkort nodigt de producent de pers uit om hen de cast en deze voorstelling uitgebreid voor te stellen.

Van 16 januari tot en met 1 februari 2015 is deze voorstelling zeker te zien in Theater Elckerlyc te Antwerpen (Frankrijklei). Voor de fans die hun stoeltje in de zaal nu al willen vrij houden, kunnen we melden dat ze heel wat info vinden op http://www.moordinhettheater.be en alvast hun tickets kunnen boeken via http://www.sherpa.be op het welgekende ticketnummer 070 691 002.

  [ # 8 ] 27 February 2014 05:56 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik wist het! Ik vond het al zo vreemd dat de laatste voorstelling in Gent gespeeld zou gaan worden. Moet wel zeggen dat ik had verwacht dat er dan een Flikken in het theater of Code 37 in het theater zou komen, maar Aspe klinkt misschien logischer omdat die serie nog verser in het geheugen ligt… Al heeft geen van deze series zo’n vast verloop als Baantjer…

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 9 ] 28 February 2014 08:08 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Aspe gaat dus volgens het perscontact écht een nieuw verhaal worden, geschreven door Pieter Aspe, en heeft verder niets met Baantjer te maken. Ondanks nagenoeg dezelfde titel en dezelfde regisseur.

Gent voor Baantjer vind ik in zoverre niet gek, dat de serie natuurlijk al jaren ook in Vlaanderen wordt uitgezonden, al was een afsluiting in Amsterdam logischer geweest. Maar misschien was dat voor de verlengingen ook wel de situatie.

  [ # 10 ] 02 March 2014 09:56 AM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  22
Geregistreerd  2007-11-23

Nu de laatste baantjer gespeeld is ben ik toch wel benieuwd naar de verschillende aflopen van het stuk?

  [ # 11 ] 02 March 2014 11:17 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Euhm, hoe zat het ook alweer. Bij mij was de zangeres vermoord door de vriendin (uit de zaal) en de toneelknecht door zijn broer, na eerder neergemept te zijn door een ander. Ik neem aan dat alleen die laatste twist anders is bij de verschillende ontknopingen. (Essentie natuurlijk, toneelspul was ondeugdelijk, dus wat alleen maar dreiging had moeten zijn loopt fataal af.

(En nu maar hopen dat Aspe inderdaad een ander verhaal krijgt, anders staan hier al die ontknopingen ook)


Ik las op Nu.nl trouwens dat er een tweede Baantjer-voorstelling gaat komen.

  [ # 12 ] 02 March 2014 11:52 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

Ook bij mij de zangeres vermoord door de vriendin (degene uit de zaal) en de toneelknecht door de broer na eerder gevloerd te zijn door de vriendin

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 13 ] 02 March 2014 01:03 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1561
Geregistreerd  2011-07-31

Bij mij als ik het goed herinner ook. Toneelknecht vermoord door Harry (gespeeld door Rutger Le Poole). Was 14 februari bij Theater Sneek.

  [ # 14 ] 03 March 2014 12:36 AM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  22
Geregistreerd  2007-11-23

Toevallig, bij mij zelfde ontknoping!

  [ # 15 ] 03 March 2014 04:18 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1074
Geregistreerd  2011-07-31

Als ik het nog goed herinner was de directrice verantwoordelijk voor de dood van de zangeres.
De broer was ook bij mij de moordenaar van de toneelknecht.

 1 2 > 
1 of 2