12 of 12 | ‹ First  < 10 11 12
Hartsvrienden / Blood Brothers 2014/2015
  [ # 166 ] 02 April 2015 05:35 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  986
Geregistreerd  2013-09-09

haha dankjeee! 💋

  [ # 167 ] 04 April 2015 04:23 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  533
Geregistreerd  2005-08-01

Hartsvrienden ontroerd en overtuigd ondanks zwakke schakels.
Blood brothers (Willy Russell, oorspronkelijk auteur)is inmiddels wel een klassieker, maar niet van het kaliber als Les Mis of Miss Saigon. Twee keer eerder werd deze productie opgevoerd in Nederland. 15 jaar geleden was de laatste keer. Erwin van Lambaart (voormalig directeur van Stage entertainment) laat na jaren van het toneel verdwenen te zijn in de musicalbranche weer van zich horen als producent. En hoe! Met Hartsvrienden komt hij met een gewaagde titel en een dramatisch stuk. Geen feel good, maar zware kost! Toen een jaar geleden de cast bekend werd, bevreemden mij sommige castingkeuzes. Yes R als verteller en Jim Bakkum niet als de hunk, maar een rol waarin hij echt diep moet acteren?

Wat: Harts Vrienden.
Waar: Stadsschouwburg Nijmegen, de Veereniging.
Wanneer: 03-04-2015.
Wie: Vera Mann, Maike boerdam, Guido Spek en Jim Bakkum.

Harts Vrienden vertelt het verhaal van Eddie en Micky. De tweeling die geboren wordt in het arme gezin van de familie Jansen.  Mevrouw Jansen werkt bij de familie Luylma als huishoudelijke hulp. Mevrouw Luylma kan tot haar grote verdriet geen kinderen krijgen. Mevrouw Jansen heeft niet de middelen om haar grote gezin te onderhouden, op het moment dat zij zwanger is van een tweeling slaat bij haar de angst toe. De angst dat ze niet de middelen heeft, maar ook dat haar kinderen worden afgenomen door Jeugdzorg. Ze staat één van de tweeling af aan mevrouw Luylma. De tweeling komt elkaar ondanks het klasse verschil meerdere keren tegen in het leven, dit leidt tot komische en ontroerende situaties. Het plot neemt echter een heel andere wending, wanneer de jongens er achter komen dat zij broers zijn…..
De rollen van de moeders worden gespeeld door Vera Mann en Maike Boerdam. Beide dames zetten stevige rollen neer. Boerdam is kwetsbaar, maar zet tegelijkertijd ook een harde vrouw neer die bang is dat haar geheim uit komt. Mann is echt de ster van deze voorstelling. Wat is die vrouw goed! Heerlijk in haar spel met Rotterdams accent. Ze heeft de meeste solonummers, echter van haar stem moet je houden. De gelaagdheid zit in de nummers en daar ontroerd ze mee, daarnaast speelt ze heerlijk. Dramatisch en komisch verenigd zij in deze rol. Ik was vergeten hoe goed deze vrouw is! “Tell me its not true” was een prachtige climax van haar rol. Boerdam is een mooie tegenpool, maar die stem vind ik niet te verdragen….. Gelukkig heeft ze minder nummers.
De tweeling wordt gespeeld door twee “sterren” van nu. Guido Spek (acteur uit GTST) en Jim Bakkum. Qua spel is Spek ontwapenend en erg sterk, daarmee zet hij Bakkum in zijn hemd.  Bakkum heeft een lekkere stem, waarmee hij in zijn enkele solo goed uit de verf komt. Beiden vullen elkaar goed aan en er is echte vriendschap te zien op het toneel. Een andere “stunt””  casting is die van Yes R als rappende verteller, zijn toevoeging aan het stuk is niet groot. Daarnaast is hij onverstaanbaar. Zijn aandeel vond ik niet storend, want hij was maar enkele keren on stage. De overige rollen door het ensemble worden goed bezet, er worden verschillende rollen door dezelfde persoon vertolkt. Dat vraagt om snelle schakeling Sander van Voorst tot Voorst springt eruit met zijn vele dubbelrollen.

De muziek blijft overeind, dikke klanken en veel koortjes.  Vooral de nummers van mevrouw Jansen zijn mooi en ontroerend. De rap vond ik geen aanwinst voor de productie, eerder een stijlbreuk. Het decor is simpel, met weinig wordt veel neergezet. Een productie als Blood Brothers heeft geen groots decor nodig en straalt zoals vanavond door eenvoud. De kostuums kwamen goedkoop over, dat is erg jammer. Juist omdat je niet veel hebt zorg dan voor wat meer cachet in het kostuum van Mevrouw Luylma bijvoorbeeld!
Wat mij verbaasd is dat ik de creatives niet kan vinden op de website, deze zijn niet vermeld in deze review, maar allen hulde voor hun werk!

Hartsvrienden is een mooie productie met enkele zwakke schakels. Deze zwakke schakels hoeven je niet te weerhouden om te gaan.

   Handtekening   

Mijn recensies lees je op:

http://www.theaterreview.nl - de nieuwste theatersite!

Ook op facebook: https://www.facebook.com/theaterreview/?fref=ts

  [ # 168 ] 06 April 2015 01:37 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  31
Geregistreerd  2012-05-16

Ga dit zien!
Afgelopen zaterdag genoten in een lang niet vol Chassé Theater. Het eerste deel is grappig, herkenbaar (als leerkracht zag ik regelmatig trekjes van mijn leerlingen terug) en je sluit de tweeling onmiddellijk in je hart. Zowel Jim als Guido zijn de uitblinkers van de show, in mijn ogen is dit de beste rol van Jim so far. Het tweede deel is emotioneler en het einde kwam voor mij onverwacht. Tragisch en sneu, maar wat mooi gespeeld.
Over Yes-R is al genoeg geschreven, maar wat mij betreft hadden ze hem best thuis mogen laten.
+10 punten voor alle rollen van Sander, wat een kameleon!
Genoten van begin tot eind en zeker een aanrader 😊

   Handtekening   

Morgen is vandaag
en als ik nu de sprong niet waag
dan blijft het een illusie…

  [ # 169 ] 06 April 2015 06:52 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

liefssabine - 06 April 2015 01:37 PM

Het tweede deel is emotioneler en het einde kwam voor mij onverwacht.

Dit begrijp ik niet helemaal, in de eerste minuut werd al verteld hoe het zou eindigen.
Zal wel aan Yes-R liggen 😊

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 170 ] 07 April 2015 04:53 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  31
Geregistreerd  2012-05-16

jasper050 - 06 April 2015 06:52 PM
liefssabine - 06 April 2015 01:37 PM

Het tweede deel is emotioneler en het einde kwam voor mij onverwacht.

Dit begrijp ik niet helemaal, in de eerste minuut werd al verteld hoe het zou eindigen.
Zal wel aan Yes-R liggen 😊

Ik was denk ik onduidelijk, ik bedoelde de manier waarop het zou eindigen 😊 ik had iets verwacht met Sammy, maar had het mis! Neemt niet weg dat mijn gezelschap idd niet had verstaan dat Yes-R de afloop al had verklapt aan het begin :p

   Handtekening   

Morgen is vandaag
en als ik nu de sprong niet waag
dan blijft het een illusie…

  [ # 171 ] 07 April 2015 09:43 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5449
Geregistreerd  2007-01-20

jasper050 - 06 April 2015 06:52 PM
liefssabine - 06 April 2015 01:37 PM

Het tweede deel is emotioneler en het einde kwam voor mij onverwacht.

Dit begrijp ik niet helemaal, in de eerste minuut werd al verteld hoe het zou eindigen.
Zal wel aan Yes-R liggen 😊

Heb je de NL-versie gezien? Het valt in deze versie namelijk best wel mee in hoeverre het einde ‘verraden’ wordt..

   Handtekening   

Ever had the feeling that everyone goes QUACK while you go HONK?

  [ # 172 ] 15 May 2015 09:37 AM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  69
Geregistreerd  2011-10-31

Gisteren zijn we naar Hartsvrienden geweest in een bijna vol World Forum in Den Haag. Wat is deze zaal gigantisch! Hierdoor voelt het wel iets minder aan als een theater, maarja dat heeft verder niets met de voorstelling te maken. 😉

Van te voren had ik al wat reviews gelezen van de voorstelling en deze wisselden erg. Hierdoor was ik erg benieuwd en ging ik zonder enige verwachting de voorstelling in. En wat was het leuk!
Ik vond het simpele decor erg mooi, meer was er ook niet nodig. De weinige (simpele) choreografieën die er waren vond ik ook erg passend. Verder speelden en zongen de acteurs heel mooi. Wat leuk om Guido en Jim eens in een andere rol te zien! En wat heeft iedereen zijn dubbelrollen toch knap gespeeld.
De bijdrage van Yes-R vond ik op zich niet overbodig. Het idee van een verteller die de personages op hun fouten en verantwoordelijkheden wijst vind ik wel mooi. De invulling die Yes-R eraan gaf, vooral met het rappen en het niet bijster goede zingen was niet helemaal naar mijn smaak. Maar ik vind het wel erg knap dat hij elke avond nog gewoon zijn ding doet op het toneel terwijl hij al veel commentaar heeft gehad en zelfs een solo aan Jim heeft moeten afgeven.
Nog even een spoiler: Jezus wat ben ik beide keren dat er ‘echt’ werd geschoten toch enorm geschrokken! En met mij ook de rest van de zaal, want beide keren werd er zenuwachtig gelachen terwijl het moment daar eigenlijk niet om vroeg.

‹ First  < 10 11 12
12 of 12