Acteurs zijn de meest onderdrukte mensen van Nederland
change_status
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  395
Geregistreerd  2006-04-10

http://www.volkskrant.nl/gastcolumn/acteurs-zijn-de-meest-onderdrukte-mensen-van-nederland~a3960129/

  [ # 1 ] 19 April 2015 09:39 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Of het woord “onderdrukt” helemaal juist is gekozen weet ik niet, maar ik weet wel dat musicalacteurs en andere artiesten - als ze al werk hebben in hun vak - daar maar een hele bescheiden beloning voor krijgen in Nederland.

Voor de producenten moet ons land wel luilekkerland lijken. Groot aanbod van relatief goed opgeleide mensen, die allemaal bereid moeten zijn in ruil voor het uitoefenen van hun vak genoegen te nemen met weinig salaris en al helemaal geen zekerheid voor continuïteit (vaste aanstelling).

De theaterwereld is duidelijk nog geen volwassen bedrijfstak waar angst mede regeert. De topic over Recensies, waaruit blijkt dat kleinere sites niet vrij zijn te schrijven wat ze van een productie vinden is hier ook een voorbeeld van.

Ik hoop dat Soundos met deze column ook geen problemen krijgt en gewoon komend jaar weer in de theaters te zien zal zijn.

  [ # 2 ] 19 April 2015 10:05 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Inhoudelijk goede column (minder goed geschreven). Ik vraag me alleen af of dit alleen van toepassing is op acteurs. Ook in andere takken vrezen mensen voor hun baan. Een vast contract wordt nog maar zeer zelden gegeven en een werknemer die opkomt voor zijn rechter wordt door de werkgever vaak als lastig gezien. Voor jou tien anderen wordt er dan gezegd en dat is in de praktijk ook vaak zo helaas. Zolang werkgevers niet inzien hoe belangrijk werknemers zijn blijf je dit probleem houden denk ik. En ook in de bedrijfswereld wordt in vacatures steeds vaker om een stagiair gevraagd. Goed werk leveren is dus niet meer zo belangrijk lijkt het. Goedkoop werk leveren is waar het om gaat.

  [ # 3 ] 20 April 2015 10:39 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

Afgezien van de boodschap in dit artikel (ben het er deels mee eens) wil ik toch ook een kritische kanttekening plaatsen;
Als je er in NL blijkbaar mee wegkomt om een professionele productie te laten draaien met stagiairs dan zorgt het theaterpubliek er toch ook voor dat de duurdere professionals niet aan het werk komen? Ervan uitgaande dat de staigiairs (nog) niet het niveau hebben van afgestudeerde, ervaren acteurs.


Ik heb me bijvoorbeeld echt gestoord aan het niveau van de stagiairs in the sound of music (en eigenlijk vond ik het ‘professionele’ ensemble ook op sommige punten tekort schieten’. ‘Tzou mooi zijn als we iets minder produceren per jaar, maar wel de kwaliteit omhoog schroeven.
Betekend meer concurrentie voor de acteurs, maar wel een betere kwaliteit en ik denk dat zowel een acteur als het publiek daar blijer van wordt.  En tsja meer concurrentie leidt misschien tot meer onderdrukking, maar ik denk dat dat in elke tak speelt. Een baan vinden is in bijna elke branche moeilijk en overal is concurrentie.

   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)