The story of Sacco & Vanzetti (België)
change_status
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  35
Geregistreerd  2008-11-12

Festivaria openluchtmusical op het donkmeer ( Overmere,Berlare)

Jelle Cleymans als Nicola Sacco
Hans Peter Janssens als Bartolomeo Vanzetti
Peter Van de Velde als procureur Katzmann
Deborah de Ridder als Rosa sacco
Frans Maas als rechter Thayer

regie Frank Van Laecke
muziek van Dirk Brossé,
tekst Allard Blom.
http://www.festivaria.eu/het-verhaal/

met ook nog meer dan 100 figuranten waaronder ikzelf

tickets 37 euro
van 21 augustus tot 5 september (12 opvoeringen)

  [ # 1 ] 17 August 2015 05:52 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  273
Geregistreerd  2011-03-12

Kijk er al naar uit, zaterdag ga ik kijken.

  [ # 2 ] 23 August 2015 11:36 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

De recensie van deze voorstelling kun je inmiddels terugvinden op de homepage.

  [ # 3 ] 24 August 2015 09:43 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  273
Geregistreerd  2011-03-12

zaterdagavond de voorstelling gezien en genoten.

Telkens opnieuw slagen ze er bij Festivaria in om een mooi resultaat af te leveren en dit keer met een vrij onbekend verhaal en na bekende producties ook eens een productie van eigen bodem.

De productie wordt aangevoerd door een bekende topcast (HPJ, Deborah De Ridder, Jelle Cleymans, Peter Van de Velde, Frans Maas) aangevuld met figuranten en dat zorgt bij de massascènes voor prachtige beelden.

Het verhaal is gebaseerd op waargebeurde feiten, maar blijft brandend actueel want dagelijks worden er wel onschuldigen veroordeeld of onterecht opgesloten.
Er zit vaart in de voorstelling alleen naar het einde toe gaat het net iets te traag.

De muziek is filmisch met enkele mooie solo’s en duetten.  De prachtige stemmen van de cast zorgen ervoor dat de liedjes ook zeer goed tot hun recht komen.
Aangevuld met het grootste decor en effecten als vuur en vuurwerk vormt het een mooie ervaring.

Het enige probleem is de afstand want hierdoor gaan de emoties van de acteurs soms verloren doordat je bijna geen gezichtsuitdrukkingen kunt zien (anderen met beter zicht misschien wel) Het is ook wennen dat alles op band staat, maar die is wel van goede kwaliteit en op het podium doen ze ook wel goed mee met de teksten en het zingen zodat het bijna niet opvalt.

Na bijna twee uur een mooie Vlaamse musical gezien en gehoord. Ik ben al benieuwd naar hun volgende productie.

  [ # 4 ] 25 August 2015 10:43 AM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  2
Geregistreerd  2005-12-13

Is er veel verschil met de productie van twintig jaar geleden?
Ik heb gelezen dat er een cast CD verkoch wordt. Is die de moeite en hoeveel kost deze?

  [ # 5 ] 25 August 2015 11:56 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Heb m niet geluisterd nog, maar neem aan wel gehoord (ter plekke). Dan klinkt ie wel goed. De CD kost 10 euro

  [ # 6 ] 26 August 2015 02:09 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Het is weer een tijdje geleden dat ik hier van me liet horen over een nieuwe voorstelling, maar na zaterdagavond bij Sacco en Vanzetti, kom ik even terug.

Ik ga graag naar België, zeker voor voorstellingen van Frank van Laecke, maar naar Sacco en Vanzetti ga ik niet snel terug. Was het slecht? Nee. Was het goed? Nee. Maar, ik bleef vooral zitten met een idee van ‘I don’t really care’ en een Eiland gevoel (kent iemand die hier nog?): Ik leer deze personages niet goed genoeg kennen om om ze te geven. Ik kon er te weinig mee.

Als dit de tweede versie van deze voorstelling is, heeft ie nog een aantal versies nodig voor het goed is, ben ik bang. Er zit een musical in deze geschiedenis, maar het kwam er nog niet lekker uit.

Ik hou van groots, episch en spektakel. Daarvoor zat ik goed bij het Donkmeer. Ook al zat ik op de laatste rij (rij 25), laatste stoel van de rij. Het zag er van een afstand uit zoals ik het graag zie, 100 figuranten, vuurwerk, vuur, rijdende auto, fietsen en een enorm Vrijheidsbeeldhoofd.

Maar de afstand vanaf de zaal tot het toneel was mij te groot. Zelfs al zit je helemaal vooraan, zul je de gezichtsuitdrukkingen niet altijd goed kunnen zien.

Maar het manco zat hem vooral op 2 dingen. 1. Het verhaal, kom ik op terug. En 2. … ER WERD GEPLAYBACKT EN GEMIMED! Door alles en iedereen!  Nadat orkesten geschrapt worden om kosten te besparen, is dit de toekomst? Je hebt al die talentvolle mensen op het toneel staan, die kunnen zingen, in elk geval de hoofdrolspelers en het ensemble. Zouden de kosten voor een studio-opname (wat toch een paar dagen/weken van ieders tijd kost) echt goedkoper zijn dan die paar mensen een zender om hangen? Een openluchtvoorstelling of geen openluchtvoorstelling, ook buiten kan je met zenders werken.

Want wat blijkt: Playbacken en mimen is een vak apart. Hans Peter Jansens kan heel veel, maar hij kan niet playbacken. Er waren meer die er moeite mee hadden, maar hij met stip op één. Qua zang klonk het geweldig, dialogen minder, maar hij kon zijn acteren totaal niet matchen met wat er op de band staat. Peter van de Velde deed het het beste. Deborah de Ridder volgde daarna, maar alleen tijdens de zang.

Ik weet niet hoe lang geleden de banden zijn opgenomen, maar het moet ver voor de uitvoeringen zijn. De dialogen waren vlak en houterig, vooral onnatuurlijk. De zang klonk fantastisch, vooral de koorpartijen (al was er te veel galm) daar niet van, maar je hoort aan alles dat het een studio opname is. De emotionele binding met de personages en het verhaal is nauwelijks uit deze opname te halen.

Ik heb geen idee waarom de echte acteurs gebleven zijn. Waar is voor hen de uitdaging om dit 12 voorstellingen te doen? Doordat alles op band staat, kun je als acteur toch 0 ontwikkeling in je rol brengen? Op deze manier (en op deze afstand) kun je toch net zo goed amateurs/vrijwilligers nemen. Dat scheelt ook in de kosten.

Als de acteurs zich niet ontwikkelen in hun rol en elke avond hetzelfde is. Waarom zou ik als publiek dan nog een keer terug gaan. (Theater mikt niet op return-visitors, maar het is toch mooi meegenomen als het lukt). Dus eigenlijk kan je over de acteurs niets zeggen.

  [ # 7 ] 26 August 2015 02:11 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Op naar het verhaal. Volgens één van de vele vele voorwoorden in het programma boek heeft Frank van Laecke elke overbodige seconde geschrapt. Maar volgens mij waren het een paar secondes te veel. Niet alles hoeft uitgespeld te worden, maar ik had nu het idee dat er scenes misten of dat er expositie geschrapt is.

Dingen die ik tijdens de voorstelling me afvroeg:
- Hoe slecht hadden ze het?
Sacco & Vanzetti komen aan in Amerika, Sacco trouwt, Sacco & Vanzetti komen elkaar weer tegen. Ze zetten anderen aan tot staken, een van hun kameraden wordt vermoord en dan worden ze opgepakt en begint het rechtbank drama.

Ik miste, in scene of song, iets waaruit blijkt dat hun leven in Amerika niet is wat ze gehoopt hadden. Dat komt wel terug in ‘Te Mooi Om Waar Te Zijn’, maar dat handelt meer over wat ze achtergelaten hebben en het verlangen terug naar Italië, dan over wat ze nu hebben. Hetzelfde voor ‘De dag loopt af’, ik haal daar niet uit dat het nu slecht gaat. Bijna meteen sluiten zich aan en beginnen pamfletten uit te delen. Hier mist een stap.

Ik heb ook moeite met Rosa. Waarom wil zij zo graag terug naar Italië. Eén van de eerste dingen die ze zingt, voordat ze nog zelfs maar aangekomen zijn in Amerika, is over het Vrijheidsbeeld: “Een hoer in schapenvacht.” Ze heeft meteen iets tegen het symbool van de vrijheid en nieuw leven. Wilde ze überhaupt naar Amerika?

- Vanzetti
In vergelijking met de tijd die Sacco krijgt, samen met Rosa & Dante, komt Vanzetti er bekaaid van af. Ik begon er aan te twijfelen of je Vanzetti wel een hoofdrol kan noemen. Hans Peter Jansens heeft bijzonder weinig te doen in dit stuk. Was de rol in de eerste versie groter? Van alles wat hij zingt over zijn personage in ‘Vanzetti’s Pleidooi’ zie je heel weinig door het stuk heen. Niet in daad, niet in woord.

Nou is mijn definitie van een hoofdrol altijd vrij duidelijk geweest: ‘Een hoofdrol wordt gekenmerkt door innerlijke verandering.’ Maar als je zo gaat kijken, begin ik eigenlijk ook te twijfelen aan Sacco en Rosa.

- Algemene songs
Ik mis introductie songs, I-want-songs, eigenlijk krijgt Katzman de beste introductie. Wie is hij, wat doet ie en hoe denkt de rest over hem. In 1 song duidelijk. Sacco, Vanzetti en Rosa krijgen dat een stuk minder.

Een aantal songs, gaan over een algemeen ding ipv specifiek over de situatie waar de personages zich in bevinden. Bijv. ‘Een Zwoele Nacht in Napoli’ (gaat puur over het huwelijk in het algemeen ipv dat het zich focust op Rosa & Sacco) en ‘De Dag Loopt Af’ (het is zo zweverig, had van Tim Rice kunnen zijn). In deze songs hebben de personages wel een solo couplet in, maar dat is meer echoën wat de rest van het nummer ook al aangaf. Vooral in ‘De Dag Loopt Af’ roept Rosa’s couplet meer vragen op: ‘Ik vraag niet eens zoveel, ik vraag geluk, maar met een grens, ik vraag alleen mijn deel’. Behalve dat dit nogal egoïstisch klinkt, welk deel wil ze graag hebben en wat is geluk voor haar? Ze heeft het daarna nooit meer over. Meestal volgt op dit soort clichés het volgende cliché: ‘zolang we elkaar maar hebben’. Maar zelfs die bleef uit.

- Vreemdelingenhaat
Ook de vreemdelingenhaat, wat voor de rechtszaak toch een belangrijk gegeven is, komt maar heel even naar voren, voor de rechtszaak begint. Als ze pamfletten aan het uitdelen zijn, roept er iemand dat hun banen ingepikt worden door de buitenlanders. Maar veel meer dan dat is het niet.

Als je kijkt naar Daens, is vanaf begin aan duidelijk dat Jan als Socialist anders wordt behandeld dan de anderen. Overal komt het tussendoor terug, dat ze hem niet moeten. Met als climax het Bokkenlied. En in Daens is het nog maar een klein onderdeel van het geheel.
In S&V zou het een groot issue moeten zijn. Zeker als een getuige tijdens het proces beschuldigd wordt van vreemdelingenhaat en zou dus partijdig zijn. Het hele proces was gebaseerd op het feit dat ze Italianen zijn, maar het lijkt maar minder van belang.

We zien wel duidelijk dat Dante lijdt onder de beschuldiging aan het adres van zijn vader, maar ik had dat liever gezien tegen Sacco en Vanzetti.

- Rechtbankdrama
Dit verhaal is grotendeels een rechtbank drama. Ik miste daar spelers in. Zoals de jury. Het publiek op de tribune is er wel. Maar ik had graag iets van de jury gezien. Het bespelen van niet alleen de getuigen, maar ook de jury, was toch een wezenlijk deel van deze geschiedenis en van het Amerikaanse rechtssysteem.

-  De anarchistische beweging.
Ik had graag meer geweten over de beweging en hun kameraden. Wie zijn ze, wat willen ze, wat doen ze. Behalve pamfletten uitdelen en aanzetten tot staken (ik had echt het gevoel dat we terug waren bij Daens). In ‘Bandiera Rossa’ komt dat misschien wel voorbij, maar ik spreek geen Italiaans. Iets met vlaggen en stokken in marstempo, dat haalde ik er wel uit.

- De brand
Op een gegeven moment is er brand. Wie hem in de brand gestoken heeft en waarom. Ik heb geen flauw idee. Wat Sacco & Vanzetti er mee te maken hebben, is mij ook niet duidelijk geworden. Er wordt veel heen en weer gerend. Er is chaos, maar daar houdt het ook mee op.

- Dante
Voor ‘Een teder gebaar’ zit een couplet of twee dat Dante zijn vader niet wil zien. Prachtig gegeven, voor echt dilemma. Maar ipv dat we het zien, wordt hier over verteld, Rosa zegt het tegen Sacco.  Er wordt ook niet echt meer op terug gekomen. We gaan over in ‘Een Teder Gebaar’ en daarna zien we het jongetje pas weer terug aan het eind.

- Tijdsbeleving:
Er is een scene waarin iemand op krukken roept dat hij gevochten heeft in Europa. Het feit dat we een tijdssprong gemaakt hebben (een sprong van tussen de 1 en 5 jaar), was mij niet duidelijk. Het duurde voor mij even voor ik door had dat hij het had over WWI
Zo waren er meer sprongen die mij pas duidelijk waren toen iemand een jaartal riep. Bijv. als blijkt dat er 7 jaar gezeten heeft tussen oppakken en de executie.

- Wie was die vrouw bij Vanzetti?
Als het vonnis uitgesproken wordt, komen Rosa en Dante bij Sacco, maar wie is die vrouw die bij Vanzetti gaat zitten? Het enige wat we van hem weten is dat zijn moeder is dood gegaan in Italië en dat hij daarna alles achterliet…

- Wie was dat meisje aan het eind?
Ik zag niet goed wat er gebeurde, maar aan het eind rent er een meisje vanuit de groep naar rechter Thayer, geeft hem (wat ik dacht een stuk papier, een tekening of zo) en rent weer terug. Thayer gooit het in het water. Nu hoorde ik later dat het een Amerikaans vlaggetje was. Ik snap de bedoeling op zich wel, maar ik vond het nogal los zand.

En in het kader van ‘ik hoop dat er maar niemand logisch gaat nadenken tijdens die musical’:
- Dante
We beginnen in 1908, 4 jaar later wordt er getrouwd (1912) en nog een jaar later wordt Dante geboren. Dat is dus 1913. Wat betekent dat ten tijde van het oppakken, Dante 7 jaar oud is. Klopt prima met wanneer het kind op het toneel is. Maar aan het eind van het verhaal is het 1927. Dat kind is dan 14. Zo zag dat kind er niet uit aan het eind. En zo werd er aan het eind ook niet tegen dat kind gepraat. Als je dat soort artistieke dingetjes doet als de leeftijd van een kind veranderen, of een kind weglaten (volgens Wikipedia had Sacco 2 kinderen), prima, maar zorg dan dat je de jaartallen niet noemt, want dan ga ik rekenen…

- Arrestatie in je eigen auto?
De jaren 20 waren natuurlijk anders dan nu, maar iemand arresteren en dan in zijn eigen auto afvoeren naar het politiebureau? Sorry, vind ik raar.

- Nederland, Zweden, Zwitserland?
Even een klein dingetje, maar ja, het viel me op.
In de scene waaruit blijkt dat de hele wereld niet achter dit proces staat, worden steden genoemd waar er geprotesteerd werd. Steden over de hele wereld worden genoemd, maar dan heb je tussendoor 3 landen. Nederland, Zweden, Zwitserland… Waarom? Is de topografische kennis van het Belgisch publiek zo slecht dat ze Amsterdam, Stockholm/Gothenborg, Geneve/Zurich niet kennen?

En voor je het weet, ben je 4 pagina’s verder en ik heb nog het idee dat ik niet alles heb opgeschreven… Nou ja, wel een stuk dat stof tot nadenken geeft!

  [ # 8 ] 26 August 2015 06:33 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

hahaha geweldig wat ben je weer bezig geweest 😊
Dat van die landen zei ik ook gelijk al tijdens de repetities, maar de vrouw bij Vanzetti werd uitgelegd door Rosa aan Sacco: “zijn zus is overgekomen uit Italië” 😉

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 9 ] 27 August 2015 11:07 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Afgelopen zaterdag was ik samen met Klaske bij The story of Sacco & Vanzetti. Wat een ongelofelijk spectaculaire voorstelling. Het immense decor, de setting aan het meer, de prachtige belichting, van al die randvoorwaarden was ik bijzonder onder de indruk.

Toch raakte het me niet. Ik had kippenvel over m’n hele lijf omwille van het zalige bombastische spektakel en de grootse muziek, maar niet omdat ik werd geraakt door het verhaal.

Ik kan er niets aan doen, maar ik kan me niet over het playbacken heen zetten. Vanaf de eerste gesproken zin was het zo ontzettend duidelijk dat hier acteurs hun gesproken dialogen staan te playbacken en dat werkte op mijn lachspieren, het was voor mij moeilijk serieus te nemen. De bewegingen van de acteurs klopte niet bij de tekst. Het was vreemd om naar te kijken. Ik had dit ook nooit verwacht. Wat vinden acteurs hier zelf van?

Dus: Blij om gezien te hebben, het is ergens wel een belangrijke voorstelling geweest in de geschiedenis van de Vlaamse musical.
Maar: Alleen nog een keer als er een titel komt die ik echt graag wil zien, niet om een traditie bij te houden.

  [ # 10 ] 28 August 2015 11:03 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  297
Geregistreerd  2007-05-05

Sacco & Vanzetti, een musical van een prachtig verhaal. Ik ben zwaar fan van dit stuk geschiedenis. In musical zou daar dus veel mee te doen kunnen zijn. Kunnen. Want, de eerste versie (waarvan ik het script + orkestpartituur in mijn bezit heb: dus vanbuiten ken) had een aantal pijnpunten en dat is er bij deze versie niet beter op geworden.

- Verhaallijnen die toen niet uitgewerkt werden, wel de aanzet werd gegeven, zijn nu weggelaten… Opbouw? Publiek krijgt geen kans mee te leven met personages

- Heu… Dat Rosa Sacco kwaad is, ok… maar waar is de gebroken vrouw? Ze komt mij heel arrogant over en kan eigenlijk nooit sympathie voor haar opbrengen (ligt wellicht aan de manier hoe deborah alles invult…)

- De rechter als oude man, doet mij ook helemaal niets. Bijzonder slecht geacteerd, eigenlijk…

- Vanwaar komt het idee om te staken? Was in de oorspronkelijke show uitgewerkt… hier niet…

- Verhaallijn Medeiros? Medeiros is hoop. Hoop die hen dan weer wordt ontnomen!! Waarom dit weggelaten.

- plots is Moore daar… de advocaat… Hij is degene die hen wil verdedigen… Super mens. Hij heeft hen een kans. Waarom maken ze daar nu zo’n duffe rol van? Hij had zo’n mooi aandeel de eerste versie, een mens om sympathie voor te krijgen…

- Het afscheid van Dante naar Sacco toe was nu ook eerder flauwtjes. Gevolg van zijn verhaallijn die nu véél platter werd uitgewerkt. Het sprookje in de oorspronkelijke versie was zo zo mooi!

- Goeie keuze is om dubbele zaken weg te halen.

- Duet tussen sacco en vanzetti was super mooi. Diept de beide mannen uit. Maar spijtige is dat God bless america weg is.

- Het laatste ritueel… onnodig om daar duet van te maken. Dat kleine stukje voor sacco is goed. Geef hem niet meer omdat hij jelle cleymans is. Vreemde rijmwoorden…

- Elk teder gebaar = beter dan voorheen.


- Waarom eindigen met het ensemble? Lijkt me zoveel beter te stoppen bij het elektrocuteren van beiden. Stuur het publiek met dit beeld weg = super!

De arrangementen zijn wel veel beter!
ohja… de instrumentale stukken = 1418.


Zoveel mee te doen, zoveel…. 😊


Maar, héél blij dat ik die show kon zien! Ik had een leuke avond!

  [ # 11 ] 30 August 2015 06:49 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

- Wat ik zo opvallend vond aan Rosa, dat we haar veel vaker kwaad zien dan Sacco zelf. Als er iemand reden heeft om kwaad te zijn, is hij het wel.

- Ehm… Wie is Medeiros?

- Rechter ook onder belicht, net als bij veel dingen, wordt er over gepraat ipv dat de mensen zelf aan het woord zijn.

- Eens over Moore, daar was veel meer mee te doen.

- Het afscheid van Dante… ik schoot in de lach op dat moment, want het eerste wat ik dacht was ‘Op Daens!’. Exact hetzelfde gebaar!

  [ # 12 ] 30 August 2015 08:38 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  297
Geregistreerd  2007-05-05

Klaske, om aan te vullen (ik ga akkoord met je!):

- Het verschil tussen Sacco en Vanzetti is nauwelijks tot niet merkbaar… Historisch gezien en hoe het oorspronkelijk was; was Sacco de impulsieve, opvliegende man en was Vanzetti de rustige van de twee… Dit zie je nu helemaal niet terug…

- Inderdaad, Madeiros werd er nu bijgegooid…

  [ # 13 ] 30 August 2015 07:24 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Nou ja, wel een beetje, Vanzetti zegt / doet nauwelijks iets tot zijn pleidooi. Ik snap stille wateren hebben diepe gronden, maar in een musical (of andere vorm van theater, film, tv etc.) werkt dat een stuk minder.

  [ # 14 ] 31 August 2015 11:03 AM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  2
Geregistreerd  2005-12-13

Ik heb gisteren ook de voorstelling gezien. Het was leuk om dit pareltje uit 1996 weer terug te zien.  Visueel zag het er allemaal bijzonder knap uit. Toch blijf ik een betere herinnering houden aan het origineel. Het is jammer dat bij elke reprise/revival er altijd de obligate spektakelsaus overmoet. Eén en ander heeft natuurlijk met de openluchtsetting te maken, maar ik had deze intense musical liever terug in een zaal gezien (en liefst live gespeeld ipv playback)

De versie van Stijn Coninx en het Ballet van Vlaanderen was natuurlijk een stuk klassieker en spreekt misschien een minder groot publiek aan. Waarschijnlijk dat je nu zou verschieten van de traagheid en hebben de makers gelijk dat een herwerking noodzakelijk was. Alleen hoefde dat voor mij niet met én nieuwe muziek, én nieuwe liedteksten, én nieuwe dialogen (ipv doorgecomponeerd). Misschien is het enkel gewoonte, maar ik vond de oorspronkelijke teksten van Frank Van Laecke mooier, met meer beeldspraak, dan de ietwat simpelere tekstlijnen die Allard Blom er nu van gemaakt heeft. Ik vond muzikaal de oorspronkelijke aankomst in Amerika (Addio Europa) en het Identificatiecircus origineler dan Dit is mijn thuis en Getuigenparade die o zo bekend in de oren klinken. Pas op er zijn ook verbeteringen: goed dat een nummer als Waarheid/Klaarheid geschrapt is.

Ik kon het toch niet laten om de CD te kopen. Misschien moet ik het nog een paar luisterbeurten de kans geven.